26" mtb till 8-åring?

Tjärven

Ny medlem
26" mtb till 8-åring?
Hej, jag håller på att titta efter en bra MTB till min 8-årige pojk (fyller 9 i slutet av sommaren). Cykeln ska han använda både I träning/tävling och för att ta sig till skolan/kompisar. Förra säsongen fick han låna en 26" Trek 4300 med 14" ram (35,6 cm) av klubben. Han klarade av att hantera den något för stora cykeln trots att han inte är speciellt lång. Idag är han ca 130 cm lång. Jag har tittat på en Crescent Team Jr XL 100 http://www.cykelcenter.com/team-jr-xl-100-26-p-1182-c-181.aspx som ser fin ut men är osäker eftersom jag är helt novis på MTB. Cykeln kostar 5995:-, 33 cm ram och tio växlar. Är det en vettig cykel? Får jag mycket cykel för pengarna? Finns det bättre alternativ? Är det bättre med en mindre cykel? Hjälp mig i mina funderingar.

26" mtb till 8-åring?
26" låter alldeles för stort för en 8-åring på 130 cm. Min grabb har precis fyllt 9, är 137 cm lång och har precis vuxit in perfekt i en Ghost Powerkid 24 som vi köpte förra säsongen. Mycket trevlig cykel, ok komponenter och framgaffel (mjuk o fin) och relativt lätt ca 12kg:
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/barn...d-24-juniorcykel-15/p/1108061_1_style#details

På Cykelcenter har de ju även Scott Scale 24 som också är helt ok:
http://www.cykelcenter.com/scott-scale-jr-24-2015-p-1091-c-234.aspx

Eller Cube Kid 240 i samma klass:
http://www.erlan.se/cube-15-kids-240-ar-en-24-mtb-med-21-vaxlar-i-race-fargen-p-5793-c-2609.aspx
Finns i en ännu bättre dyrare version Kid 240 SL, lätt, med riktigt fina komponenter, skivbroms mm:
http://www.erlan.se/cube-15-kids-24...-2-x-10-vaxlar-i-rod-farg-p-10408-c-2609.aspx

Specialized Hotrock 24 XC är också en seriös junior-mtb:
https://www.cykellagret.se/p4177/specialized-hotrock-24-xc-skivbroms-pojk-svart-gron-vit

Finns ännu mer tips om du letar/söker på forumet i olika "barncykeltrådar"

26" mtb till 8-åring?
Tack för tipsen. Jag har tittat på "Kid 240 SL" som kostar ca 5500:- och var på gång att lägga en order men såg sedan "Crescent Team Jr XL 100" i en butik och har därför börjat tveka. Den är snygg som bara den, hyfsat lätt (12,8kg) låg ram och som jag tror, relativt bra komponenter (Deore mm) och däck. Dock har den enbart 10 växlar vilket kanske kan vara en nackdel vid träning/tävling? ps. Jag hittade en tråd om barncyklar så nu har jag lagt in min fundering där också.

Bilagor

• Crescent-team-jr-26_1488.jpg
    Crescent-team-jr-26_1488.jpg
    60.6 KB · Besök: 659
26" mtb till 8-åring?
130 är nog i kortaste laget för 26". Men han behöver inte växa många cm innan den passar. Min uppfattning är att även om ramen är något stor så vinner man på längden på de större hjulen. Min grabb på 10 år och drygt 140 cm har kört 26" i ett år, fixar utan problem ganska avancerad stigcykling. Han har en kompis som har den Crescent cykeln du nämner, låt inte 10 växlar avskräcka, det räcker gott och väl. Däremot kommer du nog bli tvungen att byta ut framklingan, den är vid leverans 38t om jag minns rätt, 22 är nog mer lagom.

26" mtb till 8-åring?
Crescenten verkar riktigt fin - hyfsad vikt, bra framgaffel, hydraliska skivbromsar och "vanliga" växelreglage (som även Cube Kid 240 SL och Specialized Hotrock XC disc har) i stället för Gripshift vridreglage.

Att den är 10-växlad är nog ingen nackdel, men tillsammans med den större ramen (33 cm motsvarar ca 13", de andra förslagen är ca 11") är den nog ett bättre val för någon som är minst 140 cm och har fått lite starkare ben...
http://www.sportson.se/articles/barnstorlekar/

26" mtb till 8-åring?
sjom10: Är kompisen till din grabb nöjd med Crescenten gällande utseende och prestanda? Hur mycket kostar det att byta ut en framklinga? Jag mätte min pojk i morse till 133 cm/28 kg men som jag nämnde inledningsvis så cyklade han redan förra året på en lånad 26" Trek 4300 med 14" ram (35,6 cm) så han är rätt van med stor cykel. Ramen på Crescenten är ju något mindre så det borde väll funka?

26" mtb till 8-åring?
Hej sjom10, jag tittade på Race Face NW klingorna men hittade ingen med 22t som du föreslog ovan. Skrev du fel menade du att man bör byta klinga från 38t till 32t?

Hej Per D, jag har tittat på Islabikes men de saknar ju dämpad framgaffel, skivbromsar och har smalare däck samt färre växlar. Visst är de lättare men de har ju inte heller samma utrustning.

26" mtb till 8-åring?
Jag köpte "Crescent Team Jr XL 100" till min grabb som är 10år, 141cm och 28 kg . Storleken är perfekt till hans storlek och kan säkert ha den 10-12 cm till.( Går säkert bra från 130cm tror jag).

Cykeln väger ju 12,8 vid köp vilket är den lättaste jag hittade i denna prisklass. Vikten tycker jag har stor betydelse när inte grabben väger mer än så.

Jag började titta efter ett set extra hjul för att kunna använda till träning och tävling. Jag upptäckte då det otroliga utbudet av billiga 26" Racedelar som finns begagnade nu när alla vuxna racers går över till större hjul. Jag köpte beg. Mavic SLR hjul med däck, skivor och kassett för under tot. 3000:- och sparade 1225gram mot orginalhjulen --> gjorde mirakel med handlingen i skogen sa grabben. Nu har jag beställt kolfiber prylar för några hundringar från Kina så får vi se om det går att komma under 11 kg. Det bästa vore att hitta beg. en 26" luftdämpare för en billig penning då orginal SR XCR:en väger 2,4 kg.

Dämparen är för hård fjäder i orginal ... i alla fall för min grabbs vikt. Jag har slipat ner ytterdiametern med 2 mm och fått en något mjukare dämpare.

Min grabb klagar också på att det inte finns en riktig lågväxel så min plan är att montera en 42T extraklinga innanför kassetten bak (demontera ett mitten drev) och ett 36T framdrev.

Det är roligare att jaga vikt på grabbens cykel än sin egen då viktförhållandet ger större utväxling på billiga delar och hans massiva 28kg.

26" mtb till 8-åring?
Hej gtj600 och tusen tack för toppenbra information. Vad tror du om att montera en 32t klinga istället för orginalets 38t som sjom10 skrev kontra din plan med 42t extraklinga och 36t framdrev? Ger 32t klinga för dålig högväxel? Jag kan väldigt lite om cyklar men det låter oneklingen intressant och kul om det är relativt enkelt och ekonomiskt försvarbart går att modifiera cykeln så att den blir betydligt lättare.

26" mtb till 8-åring?
Jo Tjärven, lågväxeln blir hyfsat låg då och borde räcka långt. Det blir på högstaväxeln som man får pina på extra när det går fortare.

Prova att leka lite med det här programmet: http://www.ritzelrechner.de/#
Ställ in speed under display så man fattar vad man håller på med.

26" mtb till 8-åring?
På min sons 26" mtb monterade jag en 30t n/w klinga tillsammans med en 11/36 kassett. Han tar sig fram bra i skogen och jag tror inte att han trampat ur högsta växeln heller.

26" mtb till 8-åring?
Hej igen, det var ett riktigt kul gear calculator program vid ritzelrechner men hur ska jag tänka, vad behöver min pojk för klinga/klingor till Crescenten jag tänkt köpa? Vi bor i Rättvik, nästan uppe vid Vidablick (om någon av er känner till trakten, kanske ni varit med och kört Mörksuggejakten). Det är ganka kraftiga och långa backar här och jag vill att han ska få en cykel som tar sig uppför backarna. Samtidigt har jag inte råd att lägga ner alltför mycket pengar och jag vill absolut inte att ett byte av klinga/klingor leder till något annat strul.

Enligt Gear Calculator (utan att ha mixtrat så mycket med inställningarna):

Orginalet 38t ger spannet 11,6-37,9 km/h
gtj600 förslag med 36t+42t extraklinga ger största spannet 9,4-35,9 km/h
sjom förslag med 32t ger spannet 9,74-31,9 km/h
benisb förslag med 30t ger spannet 9,14-29,9 km/h

Vilket alternativ ska jag välja, blir det stor skillnad mellan alternativen?

Går det stt starta med en 30t klinga och sedan om högsta växeln ger för dåligt krut, byta en av klingorna till en 9t (om det nu finns så små). Ger ett väldigt stort spann 9,14-36,5 km/h.

Vilken lösning är bäst?

26" mtb till 8-åring?
gtj600: Var hittar jag Mavic SLR hjul med däck, skivor och kassett eller liknande som du har köpt och hur vet jag vad som passer till Crescenten. Vilka kolfiberprylar har du beställt från Kina och var/hur beställer man. Jag är nybörjare inom området så om du kan tipsa mig om prylar vore det toppen. Vad väger en luftdämpare?

26" mtb till 8-åring?
Hjulen hittade jag här på Happy annons. Vad som passar får du matcha med samma som sitter på cykeln t.ex. bromskiva, kassett, osv...

Utväxlingen har jag inte fått från Wiggle.se än så jag tror ju bara att det blir bra.

Kina kolfiberprylarna hittade jag på Ebay . T.ex.
http://www.ebay.com/itm/Mountain-Bi...605?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item3a9443e0d5

och

http://www.ebay.com/itm/3k-Carbon-C...512?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item486bec6fb0

bara Alu Steam och Alu skruv har kommit, se bild.
Steam.jpg

26" mtb till 8-åring?
Hej gtj1600, jag köpte Crescent Team Jr XL 100 till min pojk för snart ett par månader sen och funderar nu på att dreva om den eftersom han känner att det kan gå lite tungt i de värsta uppförsbackarna. Har du hunnit ändra drev på din pojks Crescent? Följde du din plan med en 42T extraklinga innanför kassetten bak (demontera ett mitten drev) och ett 36T framdrev? Blev det i så fall bra?

26" mtb till 8-åring?
Tjärven skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej igen, det var ett riktigt kul gear calculator
> program vid ritzelrechner men hur ska jag tänka,
> vad behöver min pojk för klinga/klingor till
> Crescenten jag tänkt köpa? Vi bor i Rättvik,
> nästan uppe vid Vidablick (om någon av er
> känner till trakten, kanske ni varit med och
> kört Mörksuggejakten). Det är ganka kraftiga
> och långa backar här och jag vill att han ska
> få en cykel som tar sig uppför backarna.
> Samtidigt har jag inte råd att lägga ner
> alltför mycket pengar och jag vill absolut inte
> att ett byte av klinga/klingor leder till något
> annat strul.
>
> Enligt Gear Calculator (utan att ha mixtrat så
> mycket med inställningarna):
>
> Orginalet 38t ger spannet 11,6-37,9 km/h
> gtj600 förslag med 36t+42t extraklinga ger
> största spannet 9,4-35,9 km/h
> sjom förslag med 32t ger spannet 9,74-31,9 km/h
> benisb förslag med 30t ger spannet 9,14-29,9
> km/h
>
> Vilket alternativ ska jag välja, blir det stor
> skillnad mellan alternativen?
>
> Går det stt starta med en 30t klinga och sedan om
> högsta växeln ger för dåligt krut, byta en av
> klingorna till en 9t (om det nu finns så små).
> Ger ett väldigt stort spann 9,14-36,5 km/h.
>
> Vilken lösning är bäst?

Det minsta du kan köra på en normal kassettbody är 11T.

42T bak funkar inte med alla bakväxlar.

Kör ungen verkligen regelbundet i 37 km/h? Det gör knappt jag. Jag körde följecykel med några juniorer (10-11år) på Ränneslätt förra året. De trampade INTE över 30 nånstans, vi åkte väl möjligen fortare i nån backe men då rullade alla.

Däremot användes lillklingan fram av alla uppför så jag skulle valt en 30. För högre toppfart träna kadens, aldrig fel!

Crescenten såg inte så dum ut för övrigt.

26" mtb till 8-åring?
Hej Kristoffer och tack för ditt svar gällande bakklingor som inte fungerar och råd om framklinga. Jag är helt nollad på det här med cyklar men min pojk vill träna och tävla så jag försöker lära mig. Kadens vet jag inte ens vad det betyder men jag antar att det är intensivitet i trampandet? Jag antar också att det kan vara bra träning om det inte går alldeles för lätt i uppförsbackarna men det kanske är fel antagande? Gear Calcultaor gav mig viss vägledning men jag vet inte om jag angav rätt parametrar så hastigheterna som programmet visade stämmer antagligen inte. Min pojk är rätt stark i benen men tycker att det kunde gå något lättare i de värsta uppförsbackarna så därav min fundering på klingor. Min fundering nu är vilken framklinga som är lämpligast att byta till mot originalets 38T. Ska jag välja 30, 32 eller 34T? Är klingan som sjom10 föreslog Race Face NW, http://www.wiggle.se ett bra val eller finns det något annat fabrikat som är lika bra men billigare?

26" mtb till 8-åring?
Det finns en enorm mängd trådar som heter nåt i stil med 1x10 men många handlar om hur man bygger om från ett vevparti med två-tre klingor.

Utväxlingar pratas det om mycket. Du är ju redan på rätt spår med räknandet; har grabben en cykeldator använd den och se hur fort han (behöver) cykla och anpassa växlarna så toppfarten räcker till, benstyrkan uppför kommer efter ett tag.

Att köra 1x10 med en 11-36 kassett innebär en kompromiss för de flesta vuxna men jag tycker det borde räcka för ett barn.

Vilka däck man kör, underlag, kadens (=hastighet på trampandet) spelar in så att säga rakt upp å ner om du skall ha 30 eller 32 är svårt. Min magkänsla säger att 30t räcker men mäter du så vet du. I brist på cykeldator; mobiltelefon med GPS och träningsapp kan också logga toppfart hyfsat bra.

När du köper klingan kolla att BCD (bultcirkeldiameter, bolt circle diameter) är samma som på den du har annars passar den inte.

Uppgraderingstipsen med däck och lätta hjul samt gaffel är bra. Det är mycket bättre att lägga tid och pengar på bra däck och rätt däcktryck än att bygga om till en 42T kassett bak.

26" mtb till 8-åring?
Jag har byggt om min 10-årings cykel till 32t och 11-36. Funkar generellt sett väldigt bra men är kanske något av en kompromiss. Erfarenheterna av blandad cykling ger att om det primärt är mycket kuperat och stigcykling så kan en 30t vara det ultimata och om det är mycket grusväg och inte alltför kuperat så 34t. Alltså är 32t att betrakta som den gyllene medelvägen... Däck och hjul spelar sannolikt ännu större roll som redan nämnts. jag vet inte om vi blev så mycket klokare av det här men måste jag välja så väljer jag 32t, grabbens kompis som har Crescenten som nämns i tråden har också 32t och är nöjd.

26" mtb till 8-åring?
Stort tack för din hjälp och att du reder ut mina funderingar. Jag ska söka rätt på en träningsapp för mobilen och kontrollera toppfarten med nuvarande däck och sedan beställa en framklinga utifrån resultaten. Mäts toppfarten bäst på rak asfalterad väg eller ska den mätas vid varierande terrängkörning? Hur mycket kan bättre däck med lätta hjul göra för topphastigheten?

Cykeldatorn blir en toppenbra födelsedagspresent när han fyller år senare i sommar.

Tillbaka
Topp