j3n5 skrev:
-------------------------------------------------------
> Lars.E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kul!
> > Hoppas att fälgar och nav snart infinner sig.
> >
> > (Du har skrivit "WTB Trailblazers 29x2.8"
> vilket
> > troligast är en felskrivning?)
>
> Word!
>
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska du verkligen ha så smala fälgar till de
> feta
> > däcken? De är ju mer lagom till 2,3-2,4".
>
> 27.5+ kom ju faktiskt som ett alternativ för att
> köra fetare däck med mer luftkammare i 29"s
> ramar. Kör man för feta fälgar så blir däcken
> för breda för att passa i både normala
> gafflar/ramar på 29". När det visade sig att
> 27.5+ var så pass skoj som det verkar så kom ju
> så klart branschen med nya lösningar som Boost
> 15x110 och dedikerade 27,5+ ramar.. Jag och en hel
> del på internet tror fortfarande att det funkar
> helt OK att köra breda endurofälgar på 27,5+.
> Funkar det inte för rätt stökig utförsåkning
> så kan de ändå användas till min kommande
> 27,5"s HT-enduro..
Jag menade mest att om du inte redan köpt fälgar så blir det troligen trevligare med nåt bredare. Själv kör jag 35 mm innerbredd på 2,4"-däck och den enda nackdel jag kan hitta med det är att fälgsidorna rätt så ofta skrapar i stenar. De fälgar du refererar till skulle jag säga är optimala för ~2,4"-däck, så därav ännu mycket bredare för 2,8"-däck.
Visst, vissa däck kanske får knäpp profil men jag tror det är väldigt marginellt. Att däremot ha däckssidor som är nästan helt vinkelräta mot däckets kontaktyta med marken gör stor skillnad mot smala fälgar. I alla fall om man kör med lågt tryck, vilket ju är typ hela idén med "plus-hjul".
Titta gärna på hur däck och fälgar ser ut på motorsportsidan. Finns inte en chans att nån skulle acceptera så fjuttsmala fälgar i förhållande till däcksbredden som man gör inom MTB. Jag tror att det nästan bara beror på vikthetsen, som gör det svårt att få till en bred, hållbar, lätt och prisvärd fälg.
För övrigt verkar 27,5"+ helsmutt. Som ägare av en fatbike med 4,6"-sulor samt en 29:a med 2,4" på breda fälgar, så hade jag gärna ägt ett mellanting, vilket detta lär vara:-)