27,5+ kan det vara något?

Scott har orginalmonterat 40 mm fälgar, men däcken är inte 3.0 orginal.
Sä frågan är vad det satt för kombo på den?

burgars skrev:
-------------------------------------------------------n
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > burgars skrev:
> >
>
> > -----
> > > Faktiska mått för WTB Trailblazer 2.8 på
> > fälg
> > > med 29 mm innerbredd:
> > > Bredd luftkammare 65 mm
> > > Bredd skulderdobbar 59 mm
> > > Höjd från fälgkant till centerdobbar 61 mm
> >
> > Vilken besvikelse. Mina Minions 2,5 i 29" ger
> mer
> > gummi i backen. 59 i casing och 64 i dobbarna
> på
> > Stans flow 22,6mm.
> >
> > Blr intressant att se vad Schwalbes 27,5+
> mäter.
>
> Ja eller: vilken tur, annars hade jag haft ett
> 27,5-hjulset över... Köpte nästan helt på
> chans.
> Hur höga är Minion?
>
> Jag har "mätt" NN och RoRo i 3.0 på mässa
> förra helgen. Ska bara hitta broschyren som jag
> gjorde streck på och mäta. Satt på en Scott
> Genius och de har väl 40-fälg.

Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> Scott har orginalmonterat 40 mm fälgar, men
> däcken är inte 3.0 orginal.
> Sä frågan är vad det satt för kombo på den?
>
> burgars skrev:
> -----n
> > s skrev:
> >
>
> > -----
> > > burgars skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Faktiska mått för WTB Trailblazer 2.8 på
> > > fälg
> > > > med 29 mm innerbredd:
> > > > Bredd luftkammare 65 mm
> > > > Bredd skulderdobbar 59 mm
> > > > Höjd från fälgkant till centerdobbar 61
> mm
> > >
> > > Vilken besvikelse. Mina Minions 2,5 i 29" ger
> > mer
> > > gummi i backen. 59 i casing och 64 i dobbarna
> > på
> > > Stans flow 22,6mm.
> > >
> > > Blr intressant att se vad Schwalbes 27,5+
> > mäter.
> >
> > Ja eller: vilken tur, annars hade jag haft ett
> > 27,5-hjulset över... Köpte nästan helt på
> > chans.
> > Hur höga är Minion?
> >
> > Jag har "mätt" NN och RoRo i 3.0 på mässa
> > förra helgen. Ska bara hitta broschyren som
> jag
> > gjorde streck på och mäta. Satt på en Scott
> > Genius och de har väl 40-fälg.

Det var 3.0 NN och RoRo på originalfälgen (40 mm inner). De är faktiskt 75 mm breda (med viss reservation pga bristfällig mätmetod).
Jag tror att det var det exemplaret som Terrengsykkel hade till test i senaste nummret, men då med 2.8, tydligen. Jag är iaf säker på att de däcken jag mätte var 3.0.

burgars det stämmer nog mycket väl. Scott levererar Plus cyklarna med 3.0 nu. Pratade med en i södra europa som fått sin Genius 700 plus levererad. Och Schwalbe verkar inte ha tagit fram nog 2.8or eller så finns dom inte ännu? Men tydligen så får dom 2.8or senare när dom är redo för leverans.
Kan ju vara så att dom inte hinner med produktion av 2.8or!

inzani skrev:
> burgars det stämmer nog mycket väl. Scott
> levererar Plus cyklarna med 3.0 nu. Pratade med en
> i södra europa som fått sin Genius 700 plus
> levererad. Och Schwalbe verkar inte ha tagit fram
> nog 2.8or eller så finns dom inte ännu? Men
> tydligen så får dom 2.8or senare när dom är
> redo för leverans.
> Kan ju vara så att dom inte hinner med produktion
> av 2.8or!

Jaha... Det var inte dåligt att få dubbla däck. Men det är ju 3.0 man vill ha, så det var ju jättebra på alla vis ;)

Måste ha ett vinterprojekt och funderar på att bygga en 27,5+ ht och tar gärna emot tips på ramar och däck.

Var och klämde på en Jamis Dragonslayer på Evans i Edinburgh idag, gjorde mig inte mindre peppad. 2016års nya cykel om det blir nyinköp.

Crossmax skrev:
>
>
> 27,5+ verkar kunna vara något!

Vilken balans man verkar få med +hjul ;)

grondahl skrev:
> Det såg ju inte ens konstigt ut med de där
> plus-hjulen.

+1. Och det känns inte ens konstigt att cykla med.
Som vasa-cykel är det väl inte bästa valet med 27,5+, men det är perfekt som stigcykel en helt vanlig tisdagskväll eller heldag med polarna en helt vanlig helg.

Mitt bygge börjar på måndag men pga oärliga människor på k&s så dröjer det nån månad innan det är klart.

Har varit sugen på Jamis Dragonslayer ett tag, egentligen bara på ren känsla, och helt utan några som helst vetenskapliga jämförelser med andra cyklar. Inbillar mig också att jag säkert kommer fara på någon sorts bikepackingresa, så att alla fästen för utrustning kommer till nytta.

Är inte alls insatt i geometri däremot, så är det någon som kan säga något om den? 187lång, så jag gissar att 21" skulle passa bäst.

http://www.jamisbikes.com/usa/dragonslayer.html

Paco skrev:
> Mitt bygge börjar på måndag men pga oärliga
> människor på k&s så dröjer det nån månad
> innan det är klart.

Kul (eller inte det där med K&S)! Vad blir det för ram?

Crossmax skrev:
>
>

Så skulle man kunna cykla. Och ställa hojen olåst utanför puben. Här hemma hade den varit borta innan dörren hunnit slå igen.

Swoop skrev:
> Paco skrev:
> -----
> > Mitt bygge börjar på måndag men pga oärliga
> > människor på k&s så dröjer det nån månad
> > innan det är klart.
>
> Kul (eller inte det där med K&S)! Vad blir det
> för ram?

Det blir en Nukeproof Scout 290.

Väntar oxå på att Schwalbes 2.8or ska släppas...

Crossmax skrev:
>
>

2016 lovar jag att ta mig över minst en bro på detta sett i mina drömmar :)

ceel skrev:
> Crossmax skrev:
> -----
> >
> >
> > 27,5+ verkar kunna vara något!
>
> 2016 lovar jag att ta mig över minst en bro på
> detta sett i mina drömmar :)

Det hade ju gått fortare att ta sig över bron med vanliga däck, då hade man ju kunnat cykla som vanligt.
Alltså... Rätt över bara.
Swoosh!!!

hm skrev:
> Nån som vet när det kommer art gå att köpa
> rocket ron 2.8or?

Beställde Nobby Nic 27.5x2.8" från bike-components idag?

Såg dock inte om Rocket Ron fanns i lager...

On-one parkwood 27+ och Norco Torrent 7.2 dök upp som budgetalternativ nu. Dryga £1000 är väl inte så blodigt. Det är väl mest Sram-bromsar och Suntour-gaffel som avskräcker.

Norco Torrent 7.1 ser ju ännu trevligare ut, men typ £600 dyrare också. Rs Yari, 1x11, och hisspinne.

Fan, alla dessa valmöjligheter...

Pepperazzi sa:
On-one parkwood 27+ och Norco Torrent 7.2 dök upp som budgetalternativ nu. Dryga £1000 är väl inte så blodigt. Det är väl mest Sram-bromsar och Suntour-gaffel som avskräcker.

Norco Torrent 7.1 ser ju ännu trevligare ut, men typ £600 dyrare också. Rs Yari, 1x11, och hisspinne.

Blev det någon av dessa?

Funderar själv på en Torrent eller en Orbea Loki. Med Genesis Tarn eller en Jamis Dragonslayer som bubblare.

Beställde en Genesis Tarn 20 från Häggs idag. Funderade ett tag mellan Torrent och Tarn, men det föll på tarn då Torrent verkar vara mer utförs-orienterad och jag bor ganska platt.

mahe sa:
Pepperazzi sa:

Blev det någon av dessa?

Funderar själv på en Torrent eller en Orbea Loki. Med Genesis Tarn eller en Jamis Dragonslayer som bubblare.

Ingen ny 27+ än, jag velar lite fortfarande.

Evans verkar inte skicka Norco till Sverige av någon anledning.

Dragonslayern var jag först också inne på, fortfarande inte omöjligt det blir en sån senare.

Har hittills sneglat på Genesis Tarn, Cotic Solaris, On-one Parkwood, och Dartmoor Primal. Får se vad det blir i slutändan. Kommer säkert ha dykt upp nya alternativ innan jag kommer till skott.

Pepperazzi sa:
mahe sa:
Pepperazzi sa:

Blev det någon av dessa?

Ingen ny 27+ än, jag velar lite fortfarande.

Evans verkar inte skicka Norco till Sverige av någon anledning.

Dragonslayern var jag först också inne på, fortfarande inte omöjligt det blir en sån senare.

Har hittills sneglat på Genesis Tarn, Cotic Solaris, On-one Parkwood, och Dartmoor Primal. Får se vad det blir i slutändan. Kommer säkert ha dykt upp nya alternativ innan jag kommer till skott.

Har försökt få kontakt med Norco och Evans angående möjligheterna att få en Torrent till Sverige, men inte fått något svar ännu. Men det ska gå via Häggs i Myresjö.

Orbea Loki (som verkar gå att beställa från ex. Tredz) fick en ok recension från Pinkbike häromdagen:
http://www.pinkbike.com/news/orbea-loki-27-h-ltd-review-2016.html

Drygt 24,000kr för en Torrent från Häggs.

"Fick priser av dem under Eurobike i höstas men har haft svårt att få tag på dem i Tyskland. han hade inget visitkort med e-postadress utan skrev bara ner sin epost på prislistan men trots olika stavningar har jag inte fått tag på dem men det ska inte vara ngt. bekymmer."

Hur är Nobby Nick generellt som däck? Jag noterar att 2,8-varianten bara väger 860 gram. Det borde betyda att hojen inte blir trögare i hanteringen än med vanliga däck som är lite biffiga, om vi bortser från rullmotstånd. Eller snackar vi punkafestival och generalsladder?

Alltså, jag är lite tvehågsen till det här med jättebreda däck och låg vikt. blir det inte bara glesare mellan dobbarna och större risk att någon skär sönder det lövtunna gummit emellan?
Samma antal dobbar med samma storlek som på ett smalare däck men glesare får inte min hjärna ihop med bättre grepp.

s sa:
Alltså, jag är lite tvehågsen till det här med jättebreda däck och låg vikt. blir det inte bara glesare mellan dobbarna och större risk att någon skär sönder det lövtunna gummit emellan?
Samma antal dobbar med samma storlek som på ett smalare däck men glesare får inte min hjärna ihop med bättre grepp.

Hur ofta skär du sönder vanliga däck på det viset? Att risken är större betyder ju inte att det är en stor risk.

s sa:

Mönstret i sig är nog inte det som gör största skillnaden i grepp. Med större volym och lägre tryck så formar sig däcket efter underlaget i större utsträckning.
Gällande punka så kan det vara bättre eller sämre beroende på situationen, men tunt är tunt.

Intressant

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    159.2 KB · Besök: 27
Jag har sådan beslutsångest. Hittar ingen riktigt bra ram. Jättesugen på att bygga en FS 27.5+ Men det verkar svårt att hitta en lämplig ram.

Hör gärna ett omdöme på Maxxis däcken! Funderar på att slänga på såna på mitt andra hjulpar.

Tillbaka
Topp