27,5” xs ram

Gottsell

Medlem
27,5” xs ram
Någon som vet en mtb xc med 27,5” och xs ram för ca 130-150cm?
Kolfiber ram och potenta komponenter..
Allebike hade ju tidigare men inte nu som det verkar, och trek kommer inte med det 2025.
Har letat förgäves, tacksam för svar om någon vet. Endast nytt.

27,5” xs ram
Någon som vet en mtb xc med 27,5” och xs ram för ca 130-150cm?
Kolfiber ram och potenta komponenter..
Allebike hade ju tidigare men inte nu som det verkar, och trek kommer inte med det 2025.
Har letat förgäves, tacksam för svar om någon vet. Endast nytt.

27,5" blir svårt till 130 cm. Vpace skriver från 136 cm som jag tror stämmer:

27,5” xs ram
Är det något bra märke och kan man köpa delar till dem? Är ej så himla insatt i mtb men lite, men aldrig hört talas om det märket.
Men tack för tipset

27,5” xs ram
Är det något bra märke och kan man köpa delar till dem? Är ej så himla insatt i mtb men lite, men aldrig hört talas om det märket.
Men tack för tipset

Vpace är riktigt bra. Jag har köpt två, men i alu, till min son. Delarna är helt standard, förutom växelörat som man borde beställa minst ett till när man köper cykel.

Senast ändrad:
27,5” xs ram
Allebike har väl 2st ? Men inte från 130. Och vev på 170 är ett problem även vid 140+

Vineta ser fin ut. Sett till 13 mm mindre vevlagerdrop på XS gissar jag på 5 mm kortare vevar (för att skillnaden i radie mellan 27,5" och 29" är 18 mm). Gissar då vidare att vevarmarna på XS är 165 mm långa, som fortfarande är för lång till 130 cm.

Dessutom priset av Vineta riktigt hög för en barncykel. Kommer Allebike att sälja en enda av de?

27,5” xs ram
Vineta ser fin ut. Sett till 13 mm mindre vevlagerdrop på XS gissar jag på 5 mm kortare vevar (för att skillnaden i radie mellan 27,5" och 29" är 18 mm). Gissar då vidare att vevarmarna på XS är 165 mm långa, som fortfarande är för lång till 130 cm.

Dessutom priset av Vineta riktigt hög för en barncykel. Kommer Allebike att sälja en enda av de?
De säljer kanske nån till någon vuxen som är 155cm men jag hade rekommenderat s.. fast i o för sig om man är 155 och inte växer så är s för hög om man vill ha xc drop till styret.

Sen finns även rescue JR

27,5” xs ram
har faktiskt starkt funderat på Vineta, men den går ej beställa i xs. Har mailat Allebike men ej fått svar. Det är väl den ända xs med 27,5 i kolfiber som jag sett nu från Allebike.
Men om den är bra eller ej har jag ingen aning om.

27,5” xs ram
Missade kol och trek. Nåt måste väl finnas i alla fall på den budgeten. Canyon har bara kol på fs?

Edit. Ja, och 130-150. Jag tror inga såna finns eller kommer att finnas

27,5” xs ram
På alla nämda cyklar, förutom Vpace och Federleicht, är vevarmarna dock mycket för långa. Man kan byta till kortare men då hamnar cyklisten riktigt hög från marken. Sen är standover height ofta problematiskt.

Senast ändrad:
27,5” xs ram
Det är ju helt galet. För en 130 cm-hög åkare gäller vevarmar mellan 126 mm och 140 mm. Man vill ju inte skada barnets knän.
Tyvärr tappar man respekten lite när de först påstår att de passar från 130cm och sen sätter på 170mm vev.

Fina cyklar annars och allebike har ju kontakter för att köpa in kinavevar och stämpla Vincent på dem.

Vi har en rescue small med 155mm vev.

27,5” xs ram
IMHO för ett barn under 135 cm är en 24-tumshoj inte något att skygga för.
nja, det vet jag ej om jag håller med. På alla tävlingar vi varit med på har de bästa 27,5”. Blir väldigt svårt att hänga med på 24” faktiskt när det börjar gå fort.
Visst knixigt och cykla för att det är kul är väl en sak.
Men här är det enbart för tävling som gäller just för denna cykel iallafall.

27,5” xs ram
nja, det vet jag ej om jag håller med. På alla tävlingar vi varit med på har de bästa 27,5”. Blir väldigt svårt att hänga med på 24” faktiskt när det börjar gå fort.
Visst knixigt och cykla för att det är kul är väl en sak.
Men här är det enbart för tävling som gäller just för denna cykel iallafall.
Jo, att tävla är en helt annan värld, med sina regler. Tillåter reglerna ha såpass stora hjul för såpass korta barn, kommer visst alla deltagare att ha dem för att ha samma fördel.

27,5” xs ram
Jag tror jag skrev det i förra tråden att någonstans mellan 135 och 140cm börjar det ju funka för rätt barn...
Klart att ett barn på 130 och 24'' får stryk i tävling då.

Jag vet inte vad man ska föreslå då utom att köpa bättre vevar.

Så kort gaffel som möjligt. Om inte 80 går så 100mm sid sl raceday.
Står ej på allebike men den blir nog 100mm om den kommer, men den har down country geo. Om barnet inte vinner så blir det väl ett problem...

27,5” xs ram
Jag ger upp. Canyon säljer exceed young hero för 20 000 med världens sämsta/tyngsta komponenter. 29'' och 165mm vev.
Sen rekommenderar de den för för 158-166cm. Reach är kortare än en vitus 26''.
Det kanske funkar bra med stamen på 70mm men varför köpa en svindyr barncykel om man är vuxen?

Jag tror först får man acceptera att från 150cm är det vuxen 29'' som gäller. I värsta fall fs?

Då blir det lite lättare att lösa 135-150cm. Det är kanske vpace och trailcraft man ska titta på...

27,5” xs ram
Man kan ju titta på cube phenix. Kan tänka mig att den går varm på xc banorna. Jag tycker dock den lilla har lite skum geo.

Hittade den igår och tänkte att nämna den, men den är så dålig att det inte är värt det. XS har otroligt lång styrhuvudet med 125 mm som ger mycket för hög stack. Vevarna är 170 mm och komponenterna är billiga och tunga (cykeln väger 10,8 kg). Jag undrar om Suntour gaffeln är anpassad till barn.

27,5” xs ram
Hittade den igår och tänkte att nämna den, men den är så dålig att det inte är värt det. XS har otroligt lång styrhuvudet med 125 mm som ger mycket för hög stack. Vevarna är 170 mm och komponenterna är billiga och tunga (cykeln väger 10,8 kg). Jag undrar om Suntour gaffeln är anpassad till barn.
Ja, det var främst 125mm head tube jag tänkte. Låter otroligt korkat. Typo?

Vpace 27.5 maxc är nog enda rimliga ändå. Förutom rätt storlek och komponenter är den lite trist bara...

Allebike med andra vevar är roligare men inte lika xc.

27,5” xs ram
Min dotter är åtta år och har kört Allebikes Majestic JR 27.5 från 130cm.

Funderar på om det är läge att flytta henne till en liten 29 till 2025 och sätta hennes bror som är sex år nästa år och 130cm på dotterns gamla 27.5.
Alternativt om hon ska vara kvar på 27.5 under 2025 och vi helt enkelt får köpa en till 27.5 till sonen.

Hur som så har Allebiken varit toppen för dottern under detta år från 130cm.

27,5” xs ram
Min dotter är åtta år och har kört Allebikes Majestic JR 27.5 från 130cm.

Funderar på om det är läge att flytta henne till en liten 29 till 2025 och sätta hennes bror som är sex år nästa år och 130cm på dotterns gamla 27.5.
Alternativt om hon ska vara kvar på 27.5 under 2025 och vi helt enkelt får köpa en till 27.5 till sonen.

Hur som så har Allebiken varit toppen för dottern under detta år från 130cm.
ja, allt går ju och det är kanske nödvändigt för barnets cykelkarriär.
Det är inget jag förstår mig på men vore intressant att höra hur allebike räknade fram 170mm som den optimala längden på vev för en 130cm tävlingscyklist. Jag tvivlar inte men det verkar som 170mm även är optimalt för 170cm elitcyklist. Inga marginal gains kvar alls tydligen

Tillbaka
Topp