.....

.....
Svar: Nej, inte än.

Men nästa går hade jag tänkt åka utomlands.
Funderar på att göra en genomresa rakt ner igenom Europa. Stanna till lite varstanns och bara cykla.
De djupa tyska skogarna, Alperna och Rivieran. Eller något i den stilen. Bara lite tankar än så länge.
Annars lockar Canada och Whistler..

.....
Italien i somras. Kombinerade badsemester med XC i Toskana.
Körde detta koncept några år tidigare under högsäsong i augusti. Lärde känna många italienare med samma intresse!
/Peter

Senast redigerad av en moderator:
.....
Spanien, Granada, Sierra Nevada - så jäkla underbart ställe, var där i December 2004, så det var inte helt varmt.
Flodbädd som aldrig tog slut kändes det som, bara mosa på nerför hur länge somhellst.
imgp00601resize6ju.jpg

Karta är ett måste, åkte vilse ändå iof.

http://www.ridesierranevada.com

.....
2-3 gånger, varit på läger med klubben i spanien, nere i nerja, precis utanför malaga. där nere inser man att sverige är platt som en pannkaka

.....
Två gånger med cykelresor/Springtime och Bernt Johansson som guide. Båda till Italien så klart. Första gången för att cykla Cinque Terre och andra gången för att cykla Dolomitmaraton. Mycket trevliga resor som jag kan rekommendera.

Har även åkt till Belgien och kört Flandern runt samt Tilff-Bastogne-Tilff.

Belgien och Holland kan jag rekommendera för landsvägsåkning. Där finns ett otroligt bra nät med cykelleder som går på biltomma vägar eller cykelvägar (som till skillnad från de svenska är väldigt bra).

Mats

.....
Nya Zeeland, 3 veckor för något år sedan. Så många underbara mtbspår det fanns... Var dock lite väl mycket kor att väja för med det var något som man klarade av att tampas med. Med en specialized s-works ht mtb, ångrar dock att inte racern var med, fanns en del fina landsvägsbitar att nöta också.

.....
Började min "karriär" i England. Har kört i Kanada. North Shore, "The Endowment Lands" och Whistler, både i parken och utanför, i "dalen".

Har också kört 18 mil i tyskland som en del av en triatlon men det räknas nog inte.

Phil

.....
Alperna tre ggr:
2002 UCPA resa, se under läsvärt: <http://happymtb.org/forum/read.php?2,42027>
2003 Verbier, se under läsvärt: <http://www.happymtb.org/artiklar/verbier2003/>
2004 Verbier, se bilder i tråden: <http://happymtb.org/forum/read.php/1/75473/page=1>

2005 Kanada, B.C.:
Whistler/Pemberton/Squamish/North Shore, helt klart häftigaste cyklingen hittills! Cykelparadiset är bara förnamnet... :-9 Se filmer: XC i Canada, Whistler Bike Park m.fl.

Det är helt klart värt att åka iväg, även om det kostar en slant så ger det så mycket och man upplever/gör saker som man aldrig annars skulle göra.

/Leo

.....
Har cyklat i Italien/Toscana som turist 3 ggr, långlopp i Polen i Krakow i augusti, Teplice, Tjeckien (12 mil) i Sudeterna 3800 höjdmeter, vansinnigt roligt och mitt livs bästa natur-, sport- och cykelupplevelse, Danmark förra året i Hillerød, missade i år. Bättring nästa år.

Edward K

.....
Leo skrev:

> Det är helt klart värt att åka iväg, även om det
> kostar en slant så ger det så mycket och man
> upplever/gör saker som man aldrig annars skulle
> göra.

Absolut, dessutom uppskattar man sina hemmastigar ännu mer när man kommer hem. Lunsen, Nåsten, Hellas o vissa delar av Sörlandsleden håller världsklass.

Per

.....
Jag har hojjat rätt mycket i Frankrike sedan jag flyttade ner.

Omgivningarna runt Lyon, Beaujoulais, Pilats naturreservat. Inga alper än men hoppas att råda bot på detta nästa helg. Antingen det eller Schweizisk single track tillsammans med Peter_K.

Hoppas kunna komma med ride report då.

.....
Jag har cyklat mycket i Japan. Framförallt när jag bodde där. Men även senare, jag har cyklat där varje år de senaste 10 åren.
I övrigt så har jag cyklat i Kina, Egypen, Danmark(Fyn), Italien(Como).

.....
LTS skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har cyklat mycket i Japan. Framförallt när jag
> bodde där. Men även senare, jag har cyklat där
> varje år de senaste 10 åren.

Spännande: Finns det bra singletrack i Japan? Är det många som åker MTB?

.....
Hallå där!

Cyklade mycket i bergen och skogarna kring Freiburg i sydvästra Tyskland. Väldigt fin cykling där. Var där på somrarna några år i mitten på 90-talet och bodde där 98-99.

I maj -99 var jag i Aspen i Colorado i en månad och cyklade. Då blev det givetvis några dagar i Moab också.

Sista utlandsresan gick till Skottland i september i år. Väldigt go dh i Fort William.

.....
Var med Mathias (tack), jomper, erik h, 42Hz & Tobias/Frost i Österrike i slutet av juni.

Nästa år blir det kanske Verbier men 2007 blir det Utah!

Att åka utomlands utan att ta med cykeln käns numer som stort slöseri!

Edit: Rätt länk *host*

.....
Fyra turer i Alperna.
2003: Brenner-Val Gardena-Bolzano-Brenner. Landsväg med packväskor.
2004: Steinach-Val di Fassa. Asfalt, grusväg, stig med ryggsäck
2005: Val Gardena. Dagsturer på landsväg över klassiska bergspass, och en titt på Giro d`Italia
2005: Transalptur Innsbruck-Montan. Asfalt, grusväg och stig med ryggsäck och Malina och Dewe som färdkamrater.

http://homepage.mac.com/markus.femling/Menu8.html
Image-B4CD965EFAE311D9.jpg

.....
Jomper, har du lagt in någon Ride Report från Skottland? Jag har letat o letat men inte funnit någon.
Funderar på at kombinera ett besök på MTB-WM,nästa år, i Fort William med en turne på 7Stanes o andra MTB-center. Alla klagar ju på att man grusar stigarna i Finnmarksturen, men i Skottland tycks man lägga ner många miljoner på att bygga stigar av grus o makadam. Byggs dom med så mycket hopp o woopisar mm så att dom verkligen blir kul? Några fler som provat?

Har hojat i Grekland några gånger: Kreta o Poloponessos, asfalt o grus
Gran Canaria: asfalt o grus
Frankrike: En hel del grus o stig i Briancon-trakten + en massa mil på Offroad-MC.
Mindre turer på hyr-MTB i bl.a Vogeserna.

.....
C-dale skrev:
> i Skottland
> tycks man lägga ner många miljoner på att bygga
> stigar av grus o makadam. Byggs dom med så mycket
> hopp o woopisar mm så att dom verkligen blir kul?
> Några fler som provat?

Ja, de är skitkul, här Elisabeth på

Kirroughtree2.jpg

Mac Moab i Kirroughtree

Kirroughtree6.jpg

Mer från Kirroughtree

Mabie2.jpg

Mabie

och Glenntress

Glenntress7.jpg

Skitkul väldoserat utför

Glenntress8.jpg

men också lite främmande med "enkelriktat".

7-Stanes är konstruerat med jättebidrag från EU. Det är stigar byggda för MTB. I allmänhet är de enkelriktade. De är kul. Men det har också sina begränsningar.

Per

.....
Kirroughtree tyckte jag var rätt trist förutom MacMoab-delen ärligt talat.

En hel del av stigarna i Glentress var dock inte alls så konstruerade som stigarna på Pers bilder, men en hel del av stigarna där är i den stilen. Det funkar dock över förväntan bra även om det var väldigt trevligt att komma hem sen och cykla på "riktiga" stigar :-)

.....
Fina bilder som vanligt, Per. Jag blir sugen på preparerat och doserat (nu får jag förmodligen en massa påhopp från alla stenbumlings/trädrotsälskare:-D).

.....
jomper skrev:

> Det funkar dock över förväntan bra även om det var
> väldigt trevligt att komma hem sen och cykla på
> "riktiga" stigar :-)

Ja, delar av 7-Stanes http://www.7stanes.gov.uk/ är genuint skitkul, om inte annat är det kul att pröva något nytt. Skottland är klart värt ett besök. Vi åker gärna tillbaka!

Det slog oss tydligt, att i England är det så ont om natur o stig att folk reser långt för att alls kunna hoja. Och då är det ofta anlagd stig som gäller. Tror dock att längre norrut finns ganska mycket fin stig i fjäll-liknande landskap som man kan hoja hur man vill: om man står ut med vädret!

Per

.....
Per skrev:
> Absolut, dessutom uppskattar man sina hemmastigar
> ännu mer när man kommer hem. Lunsen, Nåsten,
> Hellas o vissa delar av Sörlandsleden håller
> världsklass.

Faktiskt, man blir blind för allt fint man har hemma när man kör här hela tiden så att komma bort ett tag är bara bra. Stigarna i Sverige håller ofta världsklass, speciellt i Göteborgsområdet. Vättlefjäll, Sandsjöbacka, Delsjön och Änggårdsbergen, samt Blixås förstås, väldigt varierat och kul.

/Leo

.....
Jag hojjade i Canada i ca 8 veckor i somras (Osoyoos, Penticton och Vancover) och det jag mest tänkte på är att de har breda vägar det kändes helt ok. Sen var jag fem meter från en björn, då blev jag lite skakis, särskilt när jag var tvungen att pasera där igen.

.....
Den bæsta cyklingen i Skottland var imho i Innerleiten, tror det var ca 10 miles från Glentress ungefær. Inte lika "manmade" kænsla och mera øppna vackra vyer.

Tillbaka
Topp