29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Testade det förvånansvärt lätta (760g) 29x2,4 Nobby Nic EVO SuperGround Soft (760g) på varierande underlag idag; snöig stig, torr stig, isig stig, lerig stig, stenig stig…
Lite ”studsboll” är det allt kring 1,1-1,2bar, inte lika ”död” känsla som i det Dissector i EXO MaxTerra det ersatte, man kan väl inte få allt helt enkelt... Hursomhelst bra rull, viktbesparingen märks vid acc och greppet var liknande Dissector - helt OK alternativ när man ska orka rulla lite längre…

Hmm jag kör nu NN speedgrip bak (med insert) och gamla hederliga Magic Mary fram i addix soft Snakeskin (det som inte finns att köpa längre). Föredrar den kombon framför Rekon /Dissector som satt på innan. Hade varit kul att testa NN soft fram när det blir torrare, personligen är jag inte någon fan av väldigt ”död” känsla på hemmastigar så det låter som sagt klart lovande. Finns inte mkt bättre sub-800g-men-bragrepp-kategorin !

Hmm jag kör nu NN speedgrip bak (med insert) och gamla hederliga Magic Mary fram i addix soft Snakeskin (det som inte finns att köpa längre). Föredrar den kombon framför Rekon /Dissector som satt på innan. Hade varit kul att testa NN soft fram när det blir torrare, personligen är jag inte någon fan av väldigt ”död” känsla på hemmastigar så det låter som sagt klart lovande. Finns inte mkt bättre sub-800g-men-bragrepp-kategorin !
Ska väl kanske inte lova att alla är sub-800g, specad vikt var 850g, så jag hade (för omväxlings skull) en stor avvikelse nedåt. Om jag minns rätt hade r2-bike vägt ett till 805g, var därför jag tänkte det var värt att testa ett i Soft (det i SpeedGrip jag har väger 970g fast det nog när jag köpte det var specat till 860g).

Såhär dör alla mina däck som väger under 1000g. Däck som gått sönder sedan juni förra sommaren :barzo trail 2.35 fram & bak trasiga i mönstret, maxxis rekon exo 2.6 fram och bak trasiga i mönstret, maxxis dhr 2.6 exo60 bak trasigt i mönstret, vittoria agarro 2.6 däcket på bild bak dog förra helgen. Vad gör jag för fel? Börjar bli dyrt detta…

Kör nu ett hans dampf super gravity och det är enda däcket jag inte haft sönder bak men inte så roligt rull i detta däck tyvärr

Bilagor

• 0A280180-1DC2-4CFC-9CC1-B71FDD4A158D.jpeg
    0A280180-1DC2-4CFC-9CC1-B71FDD4A158D.jpeg
    545.8 KB · Besök: 165
  • 052D04BD-FCD7-4A96-87AF-E47DCD7C3B5B.jpeg
    052D04BD-FCD7-4A96-87AF-E47DCD7C3B5B.jpeg
    1.7 MB · Besök: 171
Senast ändrad:
Såhär dör alla mina däck som väger under 1000g. Däck som gått sönder sedan juni förra sommaren :barzo trail 2.35 fram & bak trasiga i mönstret, maxxis rekon exo 2.6 fram och bak trasiga i mönstret, maxxis dhr 2.6 exo60 bak trasigt i mönstret, vittoria agarro 2.6 däcket på bild bak dog förra helgen. Vad gör jag för fel? Börjar bli dyrt detta…

Kör nu ett hans dampf super gravity och det är enda däcket jag inte haft sönder bak men inte så roligt rull i detta däck tyvärr
...osmutt . Min polaren är typ likadan han kör sönder däck i mönstret men kör också som en blytung röv trots sina 80-82kg. Jag väger 94-97kg och har typ aldrig kört sönder ett däck men är också smutt/följsam över stöket.

...osmutt . Min polaren är typ likadan han kör sönder däck i mönstret men kör också som en blytung röv trots sina 80-82kg. Jag väger 94-97kg och har typ aldrig kört sönder ett däck men är också smutt/följsam över stöket.
Ja det måste va så. väger 73 så tycker det borde hålla men… jag dödar även framdäck av någon anledning så kan inte bara vara min blyröv. ? hur tränar man för att bli mer smutt?

Käkade däck när jag körde fullgung också men tycker det har blivit värre sedan ja gick till HT. Blir det bättre med helstel??

Ja, på min stig-HT kan jag, nästan, köra rakt fram i stök och då tar bakhjulet mycket stryk. På min helstel kan man klart inte köra rakt fram. Jag körde redan smut på min FS och stig-HT, men efter två år på min helstel har min linjeval blivit ännu bättre och landningar efter hopp ännu mer smut.

Ja, på min stig-HT kan jag, nästan, köra rakt fram i stök och då tar bakhjulet mycket stryk. På min helstel kan man klart inte köra rakt fram. Jag körde redan smut på min FS och stig-HT, men efter två år på min helstel har min linjeval blivit ännu bättre och landningar efter hopp ännu mer smut
Har kört endel mx och enduro (med motor) så tycker jag har lite koll på linjeval men kanske är det som är problemet…? det får bli träna teknik i sommar helt enkelt..

Har kört endel mx och enduro (med motor) så tycker jag har lite koll på linjeval men kanske är det som är problemet…? det får bli träna teknik i sommar helt enkelt..
Ja .min ena polare har kört mycket cross/enduro och han har med haft problem med att käka upp specialized black Diamond däck då han har typ en tung/hård åkstil från cross där man ibland kanske låter fjädringen ta upp mycket? Polaren tar samma linje som mig oftast men bucklar fälgar och punkar ändå däck ibland. Jag håller nog med @Berk att helstel körning kan göra en smuttare, jag kommer själv från dirt/bmx bakgrund när min cykling startade hehe

Känns som läge att testa korv i däcket?
Har haft en Nube Tubless 50 i bak hela tiden.. dock ingen i framdäcket.. mellan 25-30psi (på min pump) beroende på om det har varit dhr2 eller barzo

Kört med korv sen jag skrotade bakfälgen på min gamla Fs för ca 3 år sedan

Oj . När jag åker typ Vallåsen kör jag 25psi fram o 30psi bak med exo däck på htn till mina 95kg..men det säger ju inget. Åkstil/hastighet m.m gör ju skillnad också.

Ja .min ena polare har kört mycket cross/enduro och han har med haft problem med att käka upp specialized black Diamond däck då han har typ en tung/hård åkstil från cross där man ibland kanske låter fjädringen ta upp mycket? Polaren tar samma linje som mig oftast men bucklar fälgar och punkar ändå däck ibland. Jag håller nog med @Berk att helstel körning kan göra en smuttare, jag kommer själv från dirt/bmx bakgrund när min cykling startade hehe
Ja det är nog åkstilen som är för klumpig/tung.. det får det jobbas på ?

Det är också en lösning. Och det är så det kommer vara ett bra tag framöver? men skulle va skönt att köra lite lättare däck när man kör plant och upp lika mycket som ner..
Finns en del däck som ligger mellan 1.1-1.3kg som håller bra och ändå rullar dugligt + massa andra fördelar som de lätta däcken inte har. Visst slänger man på riktiga dh-sulor blir det tungtrampat på platten.

Finns en del däck som ligger mellan 1.1-1.3kg som håller bra och ändå rullar dugligt + massa andra fördelar som de lätta däcken inte har. Visst slänger man på riktiga dh-sulor blir det tungtrampat på platten.
Absolut är det så och iår kommer jag köra på hans dampf super gravity 2,35 soft bak (med korv) och hans dampf super trail 2,6 soft fram. Men en torr och fin sommardag vore det dock skönt för mina lår om man kunde kört ett bakdäck som väger under 1kg.

Köp en riktigt insert ala Rimpact Pro eller deras ännu biffigare variant. Nube Tubless 50 är inte tung efter en snabb googling tror jag inte den hjälper för punktering det minsta om man kör klantigt eller hårt. Likt Rimpact Original har den mest troligt knappt effekt alls på bakhjulet om man klantar sig. Fel material enligt mig.
Nästan inget kan rädda ren klantighet men Rimpact Pro/Cushcore Pro och annan casing hjälper delvis iaf.

Köp en riktigt insert ala Rimpact Pro eller deras ännu biffigare variant. Nube Tubless 50 är inte tung efter en snabb googling tror jag inte den hjälper för punktering det minsta om man kör klantigt eller hårt. Likt Rimpact Original har den mest troligt knappt effekt alls på bakhjulet om man klantar sig. Fel material enligt mig.
Nästan inget kan rädda ren klantighet men Rimpact Pro/Cushcore Pro och annan casing hjälper delvis iaf.

Om man kör sönder slitbanan hjälper en korv inte. Annan casing är då enda lösningen, skulle jag säga.

Tyngden på däcken gör ju otroligt mycket för känslan/snabbheten i hojen, speciellt om man inte behöver 1kg+ däck. Körde större delen av förra året på purgatory grid 830gram/forekaster 770gram fram o fast trak grid 790gram bak skillnaden på hojen mot mina 1100gram/st maxxis däck är som dag o natt på en 3-5mils runda i blandad terräng.

Senast ändrad:
Precis när det var tort förra sommaren och jag körde med barzo trail (fick med barzo race på min mb31 men dom åkte av innan cykeln rullade en meter). så kändes cykeln jäkligt snabb och smidig men fick bara uppleva det 1/2 runda innan jag kört sönder framdäcket. Det samma gäller rekon och även dhr jag hade med ett pirelli Scorpion s (lever fortfarande gillar det dock inte bara gapfiller)fram
HansD är bra på många sätt gillar det verkligen ( rullat ca 100 mil på Fs) men cykeln blir betydligt trögare som du säger

om det är hålet som den gula pilen pekar på så tycker inte jag däcket ser alls dött ut. funkar det inte att laga med "salami"-lagningsremsor?

Problemet med snabba/lätta däck under de torra fina perioderna är att det är just då det går fort och man behöver tunga/tåliga däck för att klara smällarna i fart. En idé kan kanske vara att inte jaga vikt men själv rullmotståndet. Kanske slänga på nåt semislick-liknande bak med robust casing som typ Maxxis Minon Ss, Schwalbe Rock Razor, Kenda Helldiver, Specialized Slaughter, Pirelli Scorpion R, etc..

Efter att provat ett antal olika däck under flera års tid fastnade jag för dem som TS inledningsvis skrev att hen inte gillade, Bontrager XR4. En bra och lagom kompromiss, åtminstone för oss lättviktare (64 kg).

Jag kör Maxxis DD bak med rimpact. Det är en hel del hål och revor men guckan har gjort sitt. Har väl kört däcket typ sen förra sommaren. Fram kommer jag iaf undan med Exo.

Nu väntar ett par Vee Snap Trail som ska på till våren, ca 1.1kg.

Jag har provat lätta däck men tycker framförallt de är dåligt grepp och studsiga. DHF Exo med maxxgrip är väl typ runt 1000g och det funkar fram.

På tal om lättare åkare, har någon erfarenheter med Kända Regolith? Jag köpte den till sonen, tyvärr med lättaste TR casing, som fick ett rev av genomslag på första turen. Skulle hade köpt SCT istället. Antar att dämpningen av 120 TPI stomme är inte hög, men det är räcker kanske till en 45 kg åkare. Dual compound har hårdheten som Maxxis Dual. Lite hard för min smak, men sonen har inte klagit på greppet ännu.

Jo det går troligen att laga med salami. Men blir nog en lapp på insidan och sen köra med slang om det kommer användas mer. Detta däck har gått Max 10 mil sedan nytt
Varför. Såna småhål brukar täta med salami på stig och rulla hundratals mil till utan problem.
Större revor på 10mm eller mer kan man sy med tandtråd men kommer aldrig behövas behövas slang efter lagning snarare kan tubeless behövas för att täta det sista. Med den tankegången förstår jag att du har det jobbigt. Lär dig använda salami på stig o ha rikligt med tubeöessvätska i däcken. Gärna hälften stans race och hälften vanlig stans så går det nog bättre.

@Berk har då fått såna hål av genomslag likväl som otur o cyklat på glas. Bra insert räddar det mesta för mig iaf.

Senast ändrad:
Problemet med snabba/lätta däck under de torra fina perioderna är att det är just då det går fort och man behöver tunga/tåliga däck för att klara smällarna i fart. En idé kan kanske vara att inte jaga vikt men själv rullmotståndet. Kanske slänga på nåt semislick-liknande bak med robust casing som typ Maxxis Minon Ss, Schwalbe Rock Razor, Kenda Helldiver, Specialized Slaughter, Pirelli Scorpion R,
då är det bara laga då. som en gör när en får punka. vilket en får på mtb.
Jo men tråkigt att laga punka nästan varje gång man cyklar..

Är det samma ställe/stig? kanske ligger något vasst? Men salami färdigladdad att trycka i ett däck är väl ett måste för cykling med tubless tycker jag men klart tråkigt i längden!
Nä det har varit på olika stigar och ställe. Salami ska jag införskaffa mig. Har pump och slang men barzo& rekon var hålen så stora att slangen putade ut genom hålen.
Och nu senast va jag så trött på allt så frugan fick ta bilen och hämta mig ?

Varför. Såna småhål brukar täta med salami på stig och rulla hundratals mil till utan problem.
Större revor på 10mm eller mer kan man sy med tandtråd men kommer aldrig behövas behövas slang efter lagning snarare kan tubeless behövas för att täta det sista. Med den tankegången förstår jag att du har det jobbigt. Lär dig använda salami på stig o ha rikligt med tubeöessvätska i däcken. Gärna hälften stans race och hälften vanlig stans så går det nog bättre.

@Berk har då fått såna hål av genomslag likväl som otur o cyklat på glas. Bra insert räddar det mesta för mig iaf.
Jag hade över 100ml i däcket hålet blir större när man pumpar nu är det inget tryck i däcket så ser kanske mindre ut än vad det är

Hehe tyvärr är GC däcket 27.5". Men här är vikterna, med lite lite sealant rester i däcken.

Bilagor

• IMG_20230314_193909_049.jpg
    IMG_20230314_193909_049.jpg
    725.7 KB · Besök: 87
  • IMG_20230314_193818_383.jpg
    IMG_20230314_193818_383.jpg
    822.6 KB · Besök: 74
Förlåt en okunnig!? men funkar maxxis wt däck bra på 30mm fälg också, har sett att 35mm
rekommenderas, blir lite rundare i profilen antar jag?

Förlåt en okunnig!? men funkar maxxis wt däck bra på 30mm fälg också, har sett att 35mm
rekommenderas, blir lite rundare i profilen antar jag?
Jag har senaste 2 åren kört wt däck på smala gammla 25mm fälgar utan några som helst problem . Kan också va för att jag föredrar en lite rundare profil och inte så 4 kantig profil som jag tycker det blir på bredare fälg. Men det beror också lite på vilket däck kan kör. Tex dissector tycker jag funkar bättre på 35id fälg då det däcket har en "rundare" profil/med större döds kanal mellan center dubb och kant dubben.

Tillbaka
Topp