29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Nån som kör med Purgatory Grid Trail T7 både fram och bak? Är sugen på att byta ut min uppsättning Vittoria Mezcal.
Å just nu väldigt bra pris på Grid Trail hos TCM.
Har en sån bak och är inte så nöjd på greppet på blöta stenar/berg. Får lätt spinn på klättring.

Nya däck inför den blöta hösten. Verkar definitivt vara åt trail snarare än enduro hållet trots namnet. Framdäcket med Pirellis Smartgrip Gravity blandning.
Tänkte komma med lite intryck från verkligheten. Har inte hunnit med fler än tre rundor tyvärr. Förhållandena har varit antingen fuktiga eller relativt torra för årstiden. Erfarenheterna avser stygcyklingen i gubbfart och en runda med sonens endurogrupp I lokala klubben.

Bredden blev ganska precis 60mm på ID30.

Rullet känns subjektivt bättre an (gamla) Butcher T9 fram och Ground Control T7 bak.

Framdäcket har en precis styrning, dämpningen bra men kanske snäppet sämre än Butcher. Lätt att svänga. Bra grepp på fuktiga rötter.

Bakdäcket gör inte så mycket väsen av sig på ett bra sätt. Som sagt bra rull och bättre klättergrepp än Ground Control

Hittills är jag mycket nöjd.

Ska återkomma när det är blött och jävligt.

Jag kör Purgatory i Grid T9 fram och Grid Trail T7 bak. För lite mindre vikt och bättre rull kan man köra Ground Control Grid T7 bak, det är ett förvånansvärt bra bakdäck.
Fick en till genomslagspunka igår så nu måste jag nog köpa däck.

Tänkte köra Purgatory Grid T9 fram och Ground Control Grid Trail T7 bak. Men GC kommer bara i gridcasing verkar det som.

Det vara länge sedan jag körde samma mönster fram och bak men i olika gummi/skydd kanske det blir bra.

Tänkte köra Purgatory Grid T9 fram och Ground Control Grid Trail T7 bak. Men GC kommer bara i gridcasing verkar det som.

Det vara länge sedan jag körde samma mönster fram och bak men i olika gummi/skydd kanske det blir bra.

Som jag skrev är min Purgatory Grid (i T9) tyngre än min Grid Trail (i T7). Generellt är viktskillnaden mellan Grid och Grid Trail små nuförtiden. Grid Trail har också skydd på slitbanan, inte bara på sidovägar. Men jag vet inte hur mycket det gör. Jag har aldrig fått punka på min Grid Trail T7 bak, men då kör jag helstel, med 1,1 bar bak. Min son har inte heller haft punkor på slitbanan på sin Grid Trail T7 bak, och han kör hård i stök och droppar och hoppar. Han fick en jobbig punka just vid fälgkanten som gjorde att vi bytte däck för en månad sen, med då var dobbarna också riktigt sliten så det var ändå tid att byta.

Nobby Nic och Wicked Will i Super Trail?

Bra kombination! Problemet den här årstiden är Schwalbes kombinationer av gummi och stomme där WW hittills bara funnits i Soft i klenaste stommen ”SuperRace” och Speedgrip är inte kul när det är kallt och blött.
Fast NN i Soft funkar bra både fram och bak, rullar subjektivt riktigt bra, även enligt Tyska labtest j f r med WW i Speedgrip.
Vill man säkra ytterligare finns NN numera även i Ultra Soft…

Bra kombination! Problemet den här årstiden är Schwalbes kombinationer av gummi och stomme där WW hittills bara funnits i Soft i klenaste stommen ”SuperRace” och Speedgrip är inte kul när det är kallt och blött.
Fast NN i Soft funkar bra både fram och bak, rullar subjektivt riktigt bra, även enligt Tyska labtest j f r med WW i Speedgrip.
Vill man säkra ytterligare finns NN numera även i Ultra Soft…
Speedgrip är också helt ok som bakdäck även så här års. Nu är det iofs NN jag kör så det har lite mer mekaniskt grepp än WW.

Någon som har testat Nobby Nic och nya Forekaster som kan jämföra?
Det ser ju ut som att båda är mer lämpliga för lera och våt terräng än XC-däcken utan att bli endurodäck; tänker jag fel?

Bontrager XR4 har utgått ur sortimentet. Vad finns det för motsvarande däck i storlek 2,4 tum ? Eller kanske något ännu bättre ? Har dock bilden av andra att Bontrager XR4 är bra.

Speedgrip är också helt ok som bakdäck även så här års. Nu är det iofs NN jag kör så det har lite mer mekaniskt grepp än WW.

Vad menar du med "så här års"? Min son fick bakhjulssläpp på häll med NN SpeedGrip när det var fuktig och fem grader ute. Byte till Maxxis DHR Dual löste det.

Vad menar du med "så här års"? Min son fick bakhjulssläpp på häll med NN SpeedGrip när det var fuktig och fem grader ute. Byte till Maxxis DHR Dual löste det.
Vinter i Göteborg betyder 2-12 grader och duggregn.

Sen släpper det ibland 🤷‍♂️
Och just bak kan jag leva med det inom rimliga gränser.

Någon som har testat Nobby Nic och nya Forekaster som kan jämföra?
Det ser ju ut som att båda är mer lämpliga för lera och våt terräng än XC-däcken utan att bli endurodäck; tänker jag fel?
Har bara kört nya Forekaster som bakdäck kombinerat med Dissector fram (båda i EXO MaxxTerra). Jämfört med t ex Nobby Nic Soft fram/NN både i Speedgrip och Soft - alternativt Wicked Will Speedgrip - bak så tycker jag (OBS subjektiva upplevelser! :-)) att Dissector/Forekasterkombinationen ger bättre våtgrepp (riktigt bra för klättring på blöt häll t ex) och en trevligare/mer dämpad känsla samtidigt som de rullar lite sämre. Skulle kunna tänka mig att prova Forekaster både fram och bak, men måste nog nöta ut några uppsättningar däck nu…

Edit: i lera känns Nobby Nic med glesare, längre dobbar bättre än Wicked Will

Senast ändrad:
stämmer ju dyrare pris ju bättre kvalitet och egenskaper på cykeldäck ? Man kanske ska surfa in på Bike Discount och leta fram några av de dyraste 2,4 tums däcken ?

stämmer ju dyrare pris ju bättre kvalitet och egenskaper på cykeldäck ? Man kanske ska surfa in på Bike Discount och leta fram några av de dyraste 2,4 tums däcken ?
Premiumdäck anses väl vara bättre än lågprisdäck i typ alla avseenden.
Men sedan inom premiumsegmentet väljer du inte mellan bättre vs sämre utan får hitta din optimala kompromiss mellan grepp/dämpning vs rull/fjong, något förenklat.
Du fick nog ett förslag ovan.

Du fick nog ett förslag ovan.
Den här tråden startade ju med att TS sökte ett alternativ till XR4 som är ett däck med relativt tunna sidoväggar för ett Stigdäck och som vägde in strax under 900 g.
Nya Dissector väger i spannet 1000 -1200 g, de är säkert hyfsat lätta att trampa runt med men i jämförelse med XR4 så är det nog ändå stor skillnad.
Sen, även om XR4 är borta så har de ju ersatt det och övriga XR/XS-serierna med nåt, nån som har kollat vad motsvarande däck heter idag och hur det jämför?

Jag kör nuförtiden framförallt Specialized däck, som har hög kvalitet. Jag köpt nästan alla för kring 400 kronor, hälften i webbutiker i Sverige och hälften hos Tysken.

Den här tråden startade ju med att TS sökte ett alternativ till XR4 som är ett däck med relativt tunna sidoväggar för ett Stigdäck och som vägde in strax under 900 g.
Nya Dissector väger i spannet 1000 -1200 g, de är säkert hyfsat lätta att trampa runt med men i jämförelse med XR4 så är det nog ändå stor skillnad.
Sen, även om XR4 är borta så har de ju ersatt det och övriga XR/XS-serierna med nåt, nån som har kollat vad motsvarande däck heter idag och hur det jämför?
Okej visste inte att XR4 var lätta i jämförelse med andra däck men att det då skett på bekostnad av relativt tunna sidoväggar.

Däcken ska sitta på en Trek Roscoe 7. Original har de cyklarna 2,6 tums XR4. Men tycker det blir lite mer lättrullat med 2,4 tums. Det är alltså en HT och jag kör relativt lugn stigcykling. Ibland lite utför och Ibland till och med lite asfalt. Väldigt allround.

Skulle tänka att Specialized Ground Control Grid T7 skulle passa bra. Finns i 29x2,35" i tann-wall för 359 kr hos TCM och i svart för 31,50 euro hos BIke24. Väger lite mindre än 900 gram.

Okej visste inte att XR4 var lätta i jämförelse med andra däck men att det då skett på bekostnad av relativt tunna sidoväggar.
De hette visst XR och SE innan. SE var varianten med kraftigare sidoväggar (casing).
Nuvarande Bontragerdäck ser ut att ha gått samma öde till mötes som många andra och blivit tyngre.

Det finns ju en poäng med att köra 29x2.6 på hardtail med en luftvolym som kan bidra till en mer dämpad känsla. Sen är det mer faktorer än bredden som avgör om däcket är lättrullat. Men utbudet av hyfsat lätta 29x2.6 har tyvärr minskat drastiskt. Har du klarat dig bra med XR4 som inte har så kraftiga sidoväggar så finns väl ingen ide att fläska till det i alla fall.

Maxxis Forekaster fram, Rekon race bak är en bra kombo.
Specialized Purgatory eller Eliminator fram, och Ground Control eller Fast trak bak är också bra däck.
Schwalbe Nobby nic fram och bak, alternativt Wicked will bak är bra däck.
Välj en kombination där framdäck väger ca 900-975 g och bakdäck ca 850-925 g så blir det toppen.

Nobby nic i ultra soft - 29x2.4 (Mäter 59 mm) och 996 g.
Grepp och rullmotstånd är rätt så bra (som förväntat). Den glada överraskningen är hur dämpat däcket känns.
PXL_20251108_135750985.webp

Har lagt en beställning efter förslag från @Klorofylltalibanen till min Epic Evo.

Fram: Nobby Nic Evo Super Ground 29x2.40" Addix Soft
Bak: Wicked Will Evo Super Trail 29x2.40" Addix SpeedGrip

Vågade inte gå hela vägen med UltraSoft fram då jag vill bibehålla lite slitstyrka och Soft kostade bara 300pix på BD.

Efter gårdagens runda med Endurobrollorna så fick jag nog med mina slitna Dissector/Rekon. Hoppas på att de nya ska kännas ok. Sist jag åkte på Nobby Nic gillade jag det inte men det var i 2.6 och troligtvis Speedgrip. @Berk verkar inte ha bra så bra erfarenheter av Speedgrip bak vintertid. Får se hur det känns. Annars kanske jag letar upp ett Purgatory Grid Trail T7 och så får WW sparas som framdäck till våren/sommaren.

Fick läsa på en hel del innan jag la beställningen. Tyckte den här sidan gav bra info i Schwalbes däckdjungel. https://suspension-traveler.com/schwalbe-mtb-tire-guide/

Senast ändrad:
Har lagt en beställning efter förslag från @Klorofylltalibanen till min Epic Evo.

Vågade inte gå hela vägen med UltraSoft fram då jag vill bibehålla lite slitstyrka och Soft kostade bara 300pix på BD.

Efter gårdagens runda med Endurobrollorna så fick jag nog med mina slitna Dissector/Rekon. Hoppas på att de ska kännas ok. Sist jag åkte på Nobby Nic gillade jag det inte men det var i 2.6 och troligtvis Speedgrip. @Berk verkar inte ha bra så bra erfarenheter av Speedgrip bak vintertid. Får se hur det känns. Annars kanske jag letar upp ett Purgatory Grid Trail T7 och så får WW sparas som framdäck till våren/sommaren.

Fick läsa på en hel del innan jag la beställningen. Tyckte den här sidan gav bra info i Schwalbes däckdjungel. https://suspension-traveler.com/schwalbe-mtb-tire-guide/
Super trail kan vara lite onödigt punkaskydd för mig fram men jag ville ha ultra soft på Nobby nic. Förra vintern körde jag dhr2 i enklaste exo och maxxgrip ,och då tippade det över och blev för tungrullat och trist för stigraketen.
WW bak ersatte ett rekon race jag kört med i sommar, det är med Maxxis motsvarighet till speedgrip. WW är snäppet greppigare men det är marginellt.

Jo, så är det även för mig, insåg det efter jag hade skrivit. Behöver inte mer än EXO fram men bak har jag insett att det slår igenom för ofta. Det var lättare förr när jag körde mer försiktigt och EXO räckte bak och fram. Då kunde man köra slut på vinterns bakdäck fram och under sommaren.

Efter gårdagens runda med Endurobrollorna så fick jag nog med mina slitna Dissector/Rekon. Hoppas på att de ska kännas ok. Sist jag åkte på Nobby Nic gillade jag det inte men det var i 2.6 och troligtvis Speedgrip. @Berk verkar inte ha bra så bra erfarenheter av Speedgrip bak vintertid. Får se hur det känns. Annars kanske jag letar upp ett Purgatory Grid Trail T7 och så får WW sparas som framdäck till våren/sommaren.

Precis den kombon i blötan igår (dock WW i Super Ground). När det blir kallare eller lerigare får det bli NN Soft även bak…
IMG_5061.webp

Nobby Nic och Wicked Will är monterade. Poppade extremt lätt med golvpump. Känns dock rätt smala på mina 30i fälgar. Står hårt pumpade nu i förhoppning att de sväller. Test på lördag.

Nobby Nic och Wicked Will är monterade. Poppade extremt lätt med golvpump. Känns dock rätt smala på mina 30i fälgar. Står hårt pumpade nu i förhoppning att de sväller. Test på lördag.
Återkom gärna. Har tankar på samma kombo men dragit mig då sist jag körde NN bak var det som hockeypuck-gummi. Polarn som låg bakom bara garvade när han såg hur däcket far över stigen.

Jag kör med Purg T9 fram och GC T7 bak på min Evo, sådär nöjd faktiskt. Purg släpper lite oberäkneligt (antar att jag inte lägger ner tillräckligt) och GC är väl vad det är. Hade nog lite väl höga förhoppningar..

Då jag gillar stödet i stommen hos Maxxis kommer jag troligen gå dit, dock velar jag mellan:

Nya Dissector fram i maxxterra eller kanske maxgrip? (men då överstiger det 1000g)
Nya Forkaster fram
Rekon bak, räcker Dual TR?

Jo, så är det även för mig, insåg det efter jag hade skrivit. Behöver inte mer än EXO fram men bak har jag insett att det slår igenom för ofta. Det var lättare förr när jag körde mer försiktigt och EXO räckte bak och fram. Då kunde man köra slut på vinterns bakdäck fram och under sommaren.
Kör med exo även bak men peta i en lätt korv så kommer du undan med tunnare casing än annars.

Återkom gärna. Har tankar på samma kombo men dragit mig då sist jag körde NN bak var det som hockeypuck-gummi. Polarn som låg bakom bara garvade när han såg hur däcket far över stigen.

Jag kör med Purg T9 fram och GC T7 bak på min Evo, sådär nöjd faktiskt. Purg släpper lite oberäkneligt (antar att jag inte lägger ner tillräckligt) och GC är väl vad det är. Hade nog lite väl höga förhoppningar..

Då jag gillar stödet i stommen hos Maxxis kommer jag troligen gå dit, dock velar jag mellan:

Nya Dissector fram i maxxterra eller kanske maxgrip? (men då överstiger det 1000g)
Nya Forkaster fram
Jag hade gått på Nya Dissector fram och bak om du behöver mer grepp än GC.
Forekaster Maxxterra är extremt likt GC T7 i mönster o hur mjuka gobbarna känns. Har dessutom haft båda hemma och är nästan svårt att hitta olikheter när man känner på dom, mätte mittdobbarna till precis lika höga. 4mm om jag minns rätt.
Vad ogillar du hos GC T7, kan inte se något mer än mindre rullmotstånd som Rekon skulle vara bättre på.

Nya Forkaster fram

Exakt vilken NN körde du då?

Nya Forkaster fram

GC T7 bak är riktigt bra, enligt mig och min son. Purg T9 fram kan sakna lite grepp på grund av låga dobbarna. Faktiskt ok för mig i park där jag lägger ner cykeln, men Butcher är klart bättre. Butcher i T9 rullar dock också sämre.

Jag tycker att stöd i stommen är ungefär samma hos Spez och Maxxis. Rekon bak är ok, men både nya Forekaster och GC har lite mer grepp och rullar inte sämre. Nya Dissector känns som ett bra däck. Jag har inte provat nya Forekaster fram, bara bak.

Nya Forkaster fram
Efter att ha provat nya Forekaster skulle jag skippa Rekon, upplever att F både har bättre klättergrepp och minst lika bra rull som R, i a f då båda är i MaxxTerra - så lika bra att köra Forekaster både fram och bak. Däremot misstänker jag att du inte blir nöjd med greppet med Forekaster om Purgatory i T9 inte räcker…

Kan rekommendera nya Forekaster i MaxxxTerra fram o bak, bra rull o grepp. Har haft otur med Specialized GC och Purgatory, Vittoria Barzo och Bontrager däck och vassa stenar, Maxxis verkar vara bättre på casings vs vassa stenar.

Jag kanske har nämnt det innan men jag körde Forekaster Maxxterra Exo+ fram och bak i Lofsdalen i somras. Kände aldrig (vad jag minns iaf) att jag saknade grepp och inte heller att det gick trögt (även på grus och asfalt (jämfört med tidigare erfarenheter på MTBs)). Det skall väl nämnas att det var på en 120/120 XC-hoj dock.

Tänkte passa på köpa nya däck under rean. Har läst mycket, alla säger olika beroende på cykel och terräng. Jag är den typen att jag inte byter däck stup i kvarten, vill ha något som fungerar allround. Cyklar i Göteborg sandsjöbacka oftast blöta rötter, lerpölar till stig och asfalt för transport. Har hittills kört på Forekaster gen1 med minion dhr och nu på sistone med ardent race bak.
Funderade på Forekaster gen 2 x2, pirelli scropion XC RC x2 alt Wicked will som fram ihop med Racing ralph bak. Wicked will känns som ett allt i allo ihop med racing ralph. Ska sitta på en Orbea Oiz.

Vad säger ni folket?

Tänkte passa på köpa nya däck under rean. Har läst mycket, alla säger olika beroende på cykel och terräng. Jag är den typen att jag inte byter däck stup i kvarten, vill ha något som fungerar allround. Cyklar i Göteborg sandsjöbacka oftast blöta rötter, lerpölar till stig och asfalt för transport. Har hittills kört på Forekaster gen1 med minion dhr och nu på sistone med ardent race bak.
Funderade på Forekaster gen 2 x2, pirelli scropion XC RC x2 alt Wicked will som fram ihop med Racing ralph bak. Wicked will känns som ett allt i allo ihop med racing ralph. Ska sitta på en Orbea Oiz.

Vad säger ni folket?

Ardent tycker jag inte om, inte bra på nånting. Forekaster gen1 är ok. Forekaster gen2 har betydligt mer grepp än gen1 är verkar också rulla lite lättare. Det borde vara en bra val, kanske MaxxTerra fram och Dual bak. Jag har själva inte kört Schwalbe däck sista åren. Jag har själva ingen erfarenheter av Pirelli och nyare Schwalbe däck. Wicked Will verkar var bra, ser ut att vara lite mer åt XC-hålet än Forekaster gen2.

Många verkar jämföra WW med Forekaster, alltså ett i allo däck typ. Kan ett Wicked will fram fungera ihop med racing ralph, alt forekaster fram och bak?

Tillbaka
Topp