29" hellashjul Hunt XC wide eller annat?

pennan sa:

Köpa fin nav å sen fylla innanmätet med no name kinaprylar? ?

Se deras beskrivning som typ är du får vad du betalar för....

Recently we have received a lot of questions about whether it is original.
At first,we are the official store of ZTTO, and we will never sell fake products. it is made by ZTTO. If you need original DT...I am sorry, no,The whole world has no original DT in this price...But don't worry,Our products have been tested for many years.They work as well as the original. Please trust us. maybe It doesn't look as good as original. But what we offer is that it works well, cheap and reliable. That's most important. Does it matter what it looks like when you installed it? We have done our best at this price, There is only one company in the world that does better than us, and that is DT.(but you have to pay more for it)thank you for understand.

Jensen sa:
LDG sa:
Jensen sa:
...
Skulle snarare säga att på lvg, där du har ett jämnare tryck inte har lika stor vinning av högt antal poe
Googla det så kanske du ändrar åsikt :)
Såg något på youtube där de kom fram till att de frihjulade 22% av tiden på landsväg så de hade kunnat vara värt enormt mkt med instant engagement eller iaf väldigt snabb.

I övrigt så håller jag med, har man väl provat sätter man sig inte på hjul med lägre POE :D

Hur mycket frihjular man på mtb. Det är ju det som är intressant i den jämförelsen ?. Sa inte att man inte frihjular. Utan frihjular mindre. Tänker på att tex industry nine har färre poe på lvg av den anledningen, eller det är vad de säger. De om någon hade nog inte gått ner i poe om de inte ansåg det bättre för lvg :-)
För XC-tävlande spelar det nog lika mkt roll som på landsväg tänker jag, att ett märke inte kör det på landsväg kan ju t.ex. ha att göra med deras ingenjörer, att de inte fått navet tyst nog eller med tillräckligt lite motstånd. Sen att det inte varit praxis på landsväg verkar ju göra att de har svårare att ta nya grejor, kolla på motståndet mot skivbroms bara.
Personligen tycker jag det gör väldigt mkt skillnad på vid klättringar och när man trampar korta partier t.ex. på de slätare partier av en annars stökig stig. Ibland kan man ju få in ett tramp och då gör det ju klart skillnad om man har 7 grader eller 20 grader innan man får tryck på vevarmen.
Man klarar sig ju säkerligen fint utan men har man provat är det inte många som frivilligt går tillbaka till lägre POE.

LDG sa:
Jensen sa:
LDG sa:
Jensen sa:
...
Skulle snarare säga att på lvg, där du har ett jämnare tryck inte har lika stor vinning av högt antal poe
Googla det så kanske du ändrar åsikt :)
Såg något på youtube där de kom fram till att de frihjulade 22% av tiden på landsväg så de hade kunnat vara värt enormt mkt med instant engagement eller iaf väldigt snabb.

I övrigt så håller jag med, har man väl provat sätter man sig inte på hjul med lägre POE :D

Hur mycket frihjular man på mtb. Det är ju det som är intressant i den jämförelsen ?. Sa inte att man inte frihjular. Utan frihjular mindre. Tänker på att tex industry nine har färre poe på lvg av den anledningen, eller det är vad de säger. De om någon hade nog inte gått ner i poe om de inte ansåg det bättre för lvg :-)
För XC-tävlande spelar det nog lika mkt roll som på landsväg tänker jag, att ett märke inte kör det på landsväg kan ju t.ex. ha att göra med deras ingenjörer, att de inte fått navet tyst nog eller med tillräckligt lite motstånd. Sen att det inte varit praxis på landsväg verkar ju göra att de har svårare att ta nya grejor, kolla på motståndet mot skivbroms bara.
Personligen tycker jag det gör väldigt mkt skillnad på vid klättringar och när man trampar korta partier t.ex. på de slätare partier av en annars stökig stig. Ibland kan man ju få in ett tramp och då gör det ju klart skillnad om man har 7 grader eller 20 grader innan man får tryck på vevarmen.
Man klarar sig ju säkerligen fint utan men har man provat är det inte många som frivilligt går tillbaka till lägre POE.

Menar bara att igångdraget när man accelererar är färre på lvg. Därav inte känt samma behov där. 7 grader är mycket ? är ju 0,5 eller 0 grader som gäller ??

Piratring till dt, känns inte rätt o känns känsligt.

Hemskt ot detta. ?

Senast ändrad:
On topic:

Om inte Hunt XC Wide så återstår följande alternativ om man inte väljer custom:
- DT Swiss XM1501 25 eller 30 (dyra som attan, men med 36 ratchet-grejen)
- DT Swiss M1700 (kass price performance)
- Newmen Evo SL A.25 eller A.30 (också 36 ratchet)
- Shimano XT M8100 Trail (vid skrivande stund inte släppta och kommer endast med Microspline för 12-delat)
- Hope Fortus 26 är intressant men tycks väga bly.

Någon som vill komplettera min pessimistiska lista?

Senast ändrad:
@sam
Kolla om wheelproject kan bygga nåt som passar din smak och plånbok. Jag brukar bygga själv så att jag vet inte hur bra dom är av egen erfarenhet men dom har nämnts ett par gånger här förut...

Jensen sa:
...
Menar bara att igångdraget när man accelererar är färre på lvg. Därav inte känt samma behov där. 7 grader är mycket ? är ju 0,5 eller 0 grader som gäller ??

Hemskt ot detta. ?
Vad menar du med det första? provat något med 0,5 eller 0 grader?
Offtopic deluxe ja men väldigt relevant för hjul!

LDG sa:
Jensen sa:
...

Hemskt ot detta. ?
Vad menar du med det första? provat något med 0,5 eller 0 grader?
Offtopic deluxe ja men väldigt relevant för hjul!

Med första så menar jag att man (eller jag) upplever fördelarna med hög poe när det är riktigt tekniskt, när man kan behöva göra lite omtag med pedalerna, alternativt när man kommer ut efter kurva o ska trycka på igen. På lvg är ju de tillfällena färre och känns inte lika påtagligt. Men visst, har chrisking på racern så har ju inga 18poe där heller.

Både ja och nej. Har inte prövat 0,5 grader då jag inte äger ett industry nine hyper. Däremot har jag ett industry nine torch som har 3 grader (120 poe) och ett onyx som inte har några poe utan greppar direkt (brukar beskrivas som oändligt, men helt annan sorts konstruktion).

Hunt XC Wide:
Någon som har input från faktisk användning?
Cyklar kuperad stig med visst stök. (A.k.a Kullaberg...)

Senast ändrad:
mickef sa:
Hunt XC Wide:
Någon som har input från faktisk användning?
Cyklar kuperad stig med visst stök. (A.k.a Kullaberg...)

Ok, jag svarar mig själv... :)

Köpte 29 Hunt XC Wide (non-boost) 142/12 och 100/15. Priset blev ganska precis 4000 kr.

Snabb frakt, beställning lördag, leverans typ. onsdag/torsdag. Bra paketerat och fin finnish på hjulen.
Jag hade inga större problem att lägga på Schwalbe Rocket Ron och Racing Ralph 2.25" slanglöst. Däcken "satte sig" med vanlig handpump, vilket var lite imponerande! Tips: Skruva i de medföljande ventilerna hårt, så håller de tätt mot fälgen. Orange Seal-vätska, ca 60 ml i vart däck.

Vikt: paret, exkl skivor och kassett: 1620 gram.

En första reflektion hur de är att cykla på, med reservation att det endast blivit ca 20 mil än så länge. Främst stig och en del tekniska och steniga partier.

De rullar lätt och känns generellt pigga. Den relativt lilla angreppsvinkeln i baknavet gör att de känns rappa vid tekniska partier.

Jag upplever dem betydligt mer riktningsstabila jämfört med mina gamla och väl använda (2000+mil) lika lätta Mavic Crossmax SLR 29. De har dock endast 19 mm innerbredd, där XC Wide har 25 mm, dvs ca 30 % bredare. Dit jag pekar cykeln - dit går cykeln.

Hållbarhet återstår se, men jag har kört på relativt hårt över stenar och rötter och de är helt oberörda. Dock ej några (vad jag märkt av) genomslag ännu. 18 psi fram och bak, 2.25 Schwalbe.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp