29er! Varför och vilka fördelar?

koifish

Ny medlem
Skriver inte detta för å racka men jag undrar varför intresset är så stort.
Har precis börjat cykla igen efter en paus sedan slutet av nittiotalet
och har helt tappat vad som gäller i cykelväg! Vad som är inne/ ute..

Var tex. på skateparken i Stenkullen häromdagen och var väldigt förvånad
över att bmx-riddarna helt saknade bromsar på sina hojar! Dem satte
trix som jag satte förr. Fast dom borrade in skon mellan gaffel/däck för att nypa!?...
Skulla aldrig våga detta utan bra bromsar!
OK. Tebax till topic...

(Vad som fortfarande gäller nu verkar ju iaf. vara prylgalenheten...)
/Karpen

Bygger min fösta Cykel var sugen på att jag skulle satsa på 29" kom fram till

29"
Dyrare och mindre rammar att välja på(minst 2-3000kr dyrare)
Dyrare och mindre fälgar att välja på(minst 500-1000kr dyrare)
Snävt däck utbud
Något tyngre
Mindre REA möjligheter
Mindre lämpligt att man kan använda cykeln till lät DH (alla fall dömer DH folket ut 29or)

Detta tyckte jag gällde i dag vad som gäller i morgon får vi se

Senast ändrad:
koifish:
En 29:a rullar lättare över hinder och de större hjulen ger mer roterande massa som skapar en större stabilitet när man väl fått upp farten.
De större hjulen och däcken ger ett större avtryck på underlaget vilket ger mer grepp (större kontaktyta) vilket också har sin fördel på tekniska stigar, inte minst vid tekniska klättringar.
De större hjulen ger också en något mindre stötig gång vilket i sin tur är skönt på långa turer.
Allt detta ger en cykel som stortrivs på teknisk stig med mycket hindre och stök.

Nackdelarna är större hjule = tyngre, mer roterande massa att dra igång, svårare att få till en geometri som är lika kvick som en 26:a, större hjul, gafflar mm. gör det svårare att få till styvheten.

Således har många långloppsrävar som kör lopp med mindre tekniska stigar ofta fortfarande 26" då det är enklare att bygga en lätt rapp cykel.
Framförallt i USA men även härhemma har dock alltfler upptäckt charmen med 29:or och i takt med att produktutvecklingen går framåt går det numera att bygga riktigt lätta 29er också som funkar fint på långlopp.

Valet mellan 29:a och 26:a är alltså högst beroende på vad man själv prioriterar och hur den terrängen man kör i ser ut. Det finns helt klart uppenbara fördelar och även en del nackdelar även om dessa blir färre och färre i takt med att produktutvecklingen går framåt.

LEJJP: Gällande DH och 29er så döms det ut till stor del för att det helt enkelt inte finns tillräckligt många som satsat på att utveckla DH-hojar. Jag är helt övertygad om att vi om några år kommer se DH-eliten på 29:or.
Niners WFO t.ex. är enligt testerna ruskigt snabb utför (om än inte en riktig DH-hoj).

glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> koifish:
> En 29:a rullar lättare över hinder och de
> större hjulen ger mer roterande massa som skapar
> en större stabilitet när man väl fått upp
> farten.
> De större hjulen och däcken ger ett större
> avtryck på underlaget vilket ger mer grepp
> (större kontaktyta) vilket också har sin fördel
> på tekniska stigar, inte minst vid tekniska
> klättringar.
> De större hjulen ger också en något mindre
> stötig gång vilket i sin tur är skönt på
> långa turer.
> Allt detta ger en cykel som stortrivs på teknisk
> stig med mycket hindre och stök.

Håller med fast jag skulle vilja tillägga att cykeln blir osmidigare att knixa runt kurvor och tighta partier. Den understyr helt enkelt mera pga mer försprång. Min personliga analys är därför hittills att det blir cyklar som trivs att klättra och på teknisk stig, så länge den går relativt rakt fram..

Westman skrev:

> Håller med fast jag skulle vilja tillägga att
> cykeln blir osmidigare att knixa runt kurvor och
> tighta partier. Den understyr helt enkelt mera pga
> mer försprång. Min personliga analys är
> därför hittills att det blir cyklar som trivs
> att klättra och på teknisk stig, så länge den
> går relativt rakt fram..
Mer skogsbmx än min kona unit s-s 29 i storlek 19" har jag aldrig varit med om.

Westman skrev:
> Den understyr helt enkelt mera pga
> mer försprång.

Va?

Westman skrev:
> Den understyr helt enkelt mera pga mer försprång.

Det beror på, styrkänslan beror ju i slutänden på trail och wheel flop. Vilket påverkas av styrvinkel, hjulstorlek och rake.

Lurigt nog så ger mer rake mindre trail, därför har man med tiden ökat raken på 29-gafflar.

T.ex. har min Dos Niner 29" både kortare trail och mindre wheel flop än min Inbred 26", dvs geometrimässigt en kvickstyrdare cykel. Motverkas väl lite av de större hjulen.

Unit 29an i small däremot har både längre trail och mera wheel flop än båda de andra, ändå känns den smidig och kul. Förmodligen av helt andra skäl (hjulbas, topprör, kedjestag, färg, lukt).

Ok, jag kanske var oförsiktig i mitt uttalande. Korrigerar till att: Jag tycker att de understyr mer. Sedan vad det beror på får ni gärna analysera mera. :) Tycker också de är svårare att rycka över hinder och droppa med.

Om någon tycker att en 29a känns som en BMX i skogen så ställer jag mig frågande till om de jämfört med en motsv (motsv slaglängd) cykel med 26or. Eller hur stigarna ser ut. Ofta går ju folk ner i slag för 29or och det är det som gör att den känns snabbare på vissa stigar.

Min hobbyanalys so far, får säkert anledning att återkomma till ämnet och debattera med 29er-maffian. =)

Håller inte heller med Westman. Varken min Inbred eller min Niner är särskilt mycket osmidigare att knixa runt tighta partier annat än det uppenbara att självaste hjulen tar mer mer plats på stigen. Så det är helt klart mer en fråga om att få till geometrin än att säga att 29er alltid är osmidigare.

glitch skrev:
> Håller inte heller med Westman. Varken min Inbred
> eller min Niner är särskilt mycket osmidigare
> att knixa runt tighta partier annat än det
> uppenbara att självaste hjulen tar mer mer plats
> på stigen. Så det är helt klart mer en fråga
> om att få till geometrin än att säga att 29er
> alltid är osmidigare.

Intressant! Men du glömde skriva osmidigare jämfört med vad?

Att tillägga är också att jag tror att det går att anpassa tekniken lite till de större hjulen och att jag inte kört särskilt mycket 29er än. Så kanske kan jag sluta känna att de är lite osmidiga efter mer tid på dem..

Sedan har ju samtliga 29ers jag provat och sett hittills varit högre än motsv 26ers. Det är väl ganska naturligt att en högre cykeln känns osmidigare att knixa runt en kurva.

Senast ändrad:
Westman skrev:
> Intressant! Men du glömde skriva osmidigare jämfört med vad?

Visst är det så, min helstela 26a är ju extremt mycket BMXigare än min helstela 29a, när det kommer till att cykla på riktigt...

Men det är kul hur mycket som händer teoretiskt med en cykel när man bara ändrar någon millimeter eller vinkelgrad.

> Sedan har ju samtliga 29ers jag provat och sett hittills varit högre än motsv 26ers.

Det tror jag påverkar mycket. Det är ju flera centimeters höjdskillnad i framänden, jag känner mig som ett barn när jag sitter där nere på min 26a bland alla 29or med dämparanpassad geometri.

Westman:

Min jämförelse avser primärt med den Yeti 575 jag hade innan (väldigt skogs-BMX:ig fast med dämpare). Samt en och annan XC-HT och mina tidigare heldämpade hojar (Trance, NRS).

Ninern är t.ex. verkligen så där hopp-dropp-skutt skojig som min Yeti var (bland annat pga. de korta kedjestagen skulle jag tro).
Inbreden upplevs väldigt olika beroende på vilken gaffel som satt på. Med en äldre 100mm Reba kändes den oprecis och lite slö i styrningen, med en helstel kolplastgaffel som antagligen har lite lägre AC och annan rake så kändes den riktigt kvickstyrd och väldigt "carvevänlig" i svängarna.

Tittar man på t.ex. Intenses Spider 29 så finns det flera tester och ägare som påpekar att styrningen är reptilsnabb och i vissa fall tom. för kvickstyrd. Om jag inte minns helt fel så gjorde man om geometrin något därefter för att tona ned detta lite.
Niners Jet har också av vissa uppfattats som för snabbstyrd framförallt då med lägre gafflar.

Jag tror att utvecklingen har gått så pass mycket framåt att många av de gamla sanningarna helt enkelt inte håller längre men allt bror på vem som har krökt rören på ramen. Av recensionens på Roses 29er att döma verkar de till exempel bara har tagit en vanlig ram och kompenserat för större hjul snarare än att utveckla en 29-specifik geometri.

/C

Jag tror lite som du Glitch. De gamla sanningarna håller inte riktigt. Min Epic 29er är en ninja i skogen. Man manualar, poppar, svänger, sladdar sig genom skogen. För att använda ett modeord så är den betydligt mer agil än min tidigare Transa samt Fuel EX.

Stalle

Vad man också ska komma ihåg (när ni läser recensioner och omdömen) är att det råder en väldigt hype runt 29 just nu. Många verkar skriva positivt om det enkom för att det är något nytt och coolt som många vill läsa om. T ex överdrifter som att 29or rullar så bra i stök och har så bra komfort att det inte behövs fjädring bak. Näe, lite BS/överdrivet tycker jag allt det är.

Vi kommer dock försöka testa fler 29ers för happys räkning framöver, så får säkert anledning att återkomma till ämnet!

Kung Stalle skrev:
> Min Epic 29er är en ninja i
> skogen. Man manualar, poppar, svänger, sladdar
> sig genom skogen.
>
du glömde "och fejsplantar"

=)

Westman skrev:
> GTFO
> HYPE

Nåja, det finns ju dom som cyklat 29er ganska länge.

Schreddan skrev:
> du glömde "och fejsplantar"

Du e bara avis för att du blev ifrånåkt. Torpare!

Nytt å nytt... det har väl funnits i typ sju år nu eller? Själv har jag kört 29er i tre år så jag borde ha kommit över hajpruset nu...

Stalle

Ang hype så refererade jag till media.

Det känns lite som att jag gick in och svor i kyrkan här. Men alla gillar ju inte samma grejer, det är klart.

Westman skrev:
> Ang hype så refererade jag till media.
>
> Det känns lite som att jag gick in och svor i
> kyrkan här. Men alla gillar ju inte samma grejer,
> det är klart.

Nemen det håller jag inte med om. Det har väl kommit fram både positivt och negativt här i tråden men sen är det väl så att flera av oss cyklar 29:a dagligen och gillar det så då är det klart man är partisk. När jag letade heldämpad 29er ram var det många ramar som föll bort för att de inte (enligt testerna) levererade riktigt så som jag ville att cykeln skulle vara medan det finns oändligt många fina motsvarande ramar i 26". Så jag tycker verkligen inte att allt som har 29" har hyllats i den media jag läst utan där fanns oftast en ganska nyanserad bild av styrkor och svagheter. Sen är det klart att det är en medial hype, marknadsavdelningarna vill ju sälja men det är långt ifrån så att alla 29:or är grymma. Tidigare Stumpjumper FSR 29" fick ju mycket kritik varpå Spesh gjorde om den helt.

Kung Stalle skrev:
> Schreddan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > du glömde "och fejsplantar"
>
> Du e bara avis för att du blev ifrånåkt.
> Torpare!

Äh, jag trodde att det var en 29er feature....

Westman skrev:
> Vad man också ska komma ihåg (när ni läser
> recensioner och omdömen) är att det råder en
> väldigt hype runt 29 just nu. Många verkar
> skriva positivt om det enkom för att det är
> något nytt och coolt som många vill läsa om. T
> ex överdrifter som att 29or rullar så bra i
> stök och har så bra komfort att det inte behövs
> fjädring bak. Näe, lite BS/överdrivet tycker
> jag allt det är.
>
> Vi kommer dock försöka testa fler 29ers för
> happys räkning framöver, så får säkert
> anledning att återkomma till ämnet!

Har du levt ditt cykelliv under en sten de senaste, nästan, 10 åren eller? Möjligen är det en hype för slentriankonsumenten i sverige, och möjligen europa, men för någon som testar cyklar för sveriges största(?) cykelforum så är det, i mina ögon, en smula märkligt med en sådan brist på insikt och nyfikenhet.

I mtbkretsar är "29ers" knappast en hype längre. Tvärtom så har man ju nu gått från hype-stadiet till ett tillstånd där de stora tillverkarna nu tar fram en hel rad olika modeller som faktiskt fungerar och uppför sig som "vanliga" mtb's. Det är inte längre enbart frågan om "helstelt och stål konstruktioner" från någon skäggig una-bombar look-a-like i en hydda i skogen.

Ge det några år till så ska du se att även DH-proffsen dundrar ned för bergen på större hjul.

Rippa skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad man också ska komma ihåg (när ni läser
> > recensioner och omdömen) är att det råder en
> > väldigt hype runt 29 just nu. Många verkar
> > skriva positivt om det enkom för att det är
> > något nytt och coolt som många vill läsa om.
> T
> > ex överdrifter som att 29or rullar så bra i
> > stök och har så bra komfort att det inte
> behövs
> > fjädring bak. Näe, lite BS/överdrivet tycker
> > jag allt det är.
> >
> > Vi kommer dock försöka testa fler 29ers för
> > happys räkning framöver, så får säkert
> > anledning att återkomma till ämnet!
>
> Har du levt ditt cykelliv under en sten de
> senaste, nästan, 10 åren eller? Möjligen är
> det en hype för slentriankonsumenten i sverige,
> och möjligen europa, men för någon som testar
> cyklar för sveriges största(?) cykelforum så
> är det, i mina ögon, en smula märkligt med en
> sådan brist på insikt och nyfikenhet.
>

Men du Rippa. Hårda ord minsann, särskilt för att komma från en som inte känner mig, eller känner till min cykling, insikt eller nyfikenhet..

> I mtbkretsar är "29ers" knappast en hype längre.
> Tvärtom så har man ju nu gått från
> hype-stadiet till ett tillstånd där de stora
> tillverkarna nu tar fram en hel rad olika modeller
> som faktiskt fungerar och uppför sig som
> "vanliga" mtb's. Det är inte längre enbart
> frågan om "helstelt och stål konstruktioner"
> från någon skäggig una-bombar look-a-like i en
> hydda i skogen.
>
Nu tar du väl i så det knakar. Det är först till 2012 som alla stora tillverkare kommer med en 29a, eller två. Medan de har dussinatalet 26or. Att då säga att det är etablerat innan modellerna ens finns på marknaden tycker jag är något ..hmm..konstigt. Därav min inställning som du kallar "brist på insikt". Jag tycker mer det är du som verkar ha brist på insikt i branschen.

> Ge det några år till så ska du se att även
> DH-proffsen dundrar ned för bergen på större
> hjul.

Jag är inte lika säker. Men det är klart, jag har inget emot att ha fel heller givet att utvecklingen går mot bättre cyklar!

Intressanta intervjuer där man rätt enkelt kan läsa mellan raderna att visst finns det möjligheter med 29" DH-riggar men i dagsläget är det för dyrt och kompromisserna för många för att någon ska våga sticka ut hakan. Ingen (eller få) vill vara först och ta riskerna medan de mindre tillverkarna som Niner inte har några problem med att sticka ut hakan och driva utvecklingen.
Känns väl precis som det var med 29er generellt sett för 6-7 års sen eller?

Lustigt att man direkt hittar bilder på Intense och Lenz Sports DH-prototyper. Tror att de flesta har något i beredskap men vill avvakta lite grann och "mjölka" 26"-segmentet så länge det går när man nu fått stora volymer, kostnadseffektiva produkter och en lönsam bransch.
Utveckling kostar pengar och när det nu redan går så bra redan med 26" och det segmentet kan fortsätta exploateras lönsamt finns ju ingen morot att driva på utvecklingen mot 29er.

Glitch, artikeln är väl från 2009?

Lenz hade väl sin DH-proto ute då, eller iallafall en 6" ram, WFO kom väl därefter och Intense gjorde väl sin one-off förra året?

Ärligt talat är väl den största generella skillnaden att man får köra tillsammans med "stora hjul + ANNAT"-gruppen på tisdagsrajderna, och därmed blir lite snyggare, lite coolare och kommer mycket tidigare till afterbiken än genomsnittshappyiten?

rising skrev:
> Ärligt talat är väl den största generella
> skillnaden att man får köra tillsammans med
> "stora hjul + ANNAT"-gruppen på tisdagsrajderna,
> och därmed blir lite snyggare, lite coolare och
> kommer mycket tidigare till afterbiken än
> genomsnittshappyiten?

+1

schture skrev:
> Vurpar man mindre med 29or?

Ja. Det tar längre tid att nå marken, så man hinner inte med lika många vurpor på en dag.

rising skrev:
> genomsnittshappyiten?

Schhh, avslöja oss nu inte. Sen kvalificerar man sig också till att få ha på sig multikulörta shorts.

schture skrev:
> Vurpar man mindre med 29or?

En utmärkt fråga, skulle i alla fall motivera mig till ett köp. Äh, förresten jag är för snål!

Hehehe, det är verkigen för lustigt, historien upprepar sig verkligen.

I slutet av 90- och början av 00-talet när freeride dök upp var den svenska cykelbranchens och medias fokus helt på rejs, framförallt xc och långlopp. Freeride beskrevs kallsinnigt i termer som "trend", "hype" och "larv", för riktiga cyklister ägnade sig inte åt sån där ostrukturerad cykling utan tränade hårt, rejsade hårdare och behövde bara den lättaste och rejsigaste hardtilen. Och framförallt så argumenterade man starkt för att det verkligen inte fanns efterfrågan nog för att tillmötesgå de som ville ha utrustning och cyklar till denna lilla "nisch".

Så det är extra otroligt roligt att läsa Westmans kallsinniga kommentarer, som är ett så tydligt eko av den tiden, då han är barn av freeridens utveckling och framgångar, faktiskt riktigt riktigt kul. Hehehe...

Rippa, klockrent!

Tobias/Frost skrev:
> Hehehe, det är verkigen för lustigt, historien
> upprepar sig verkligen.
>
> I slutet av 90- och början av 00-talet när
> freeride dök upp var den svenska cykelbranchens
> och medias fokus helt på rejs, framförallt xc
> och långlopp. Freeride beskrevs kallsinnigt i
> termer som "trend", "hype" och "larv", för
> riktiga cyklister ägnade sig inte åt sån där
> ostrukturerad cykling utan tränade hårt, rejsade
> hårdare och behövde bara den lättaste och
> rejsigaste hardtilen. Och framförallt så
> argumenterade man starkt för att det verkligen
> inte fanns efterfrågan nog för att tillmötesgå
> de som ville ha utrustning och cyklar till denna
> lilla "nisch".
>
> Så det är extra otroligt roligt att läsa
> Westmans kallsinniga kommentarer, som är ett så
> tydligt eko av den tiden, då han är barn av
> freeridens utveckling och framgångar, faktiskt
> riktigt riktigt kul. Hehehe...
>
> Rippa, klockrent!

Hehe, jag ser vad du försöker få det till. MEN jag tror att du såväl som Rippa misstolkar mig. Jag konstaterar enbart att
a) jag tycker hjulen har för- och nackdelar
b) mainstreammässigt (läs stora tillverkare) är det nytt ,och de provar sig fortfarande fram
c) de stora tillverkarna hypar det nu (de små såväl som eldsjälarna må ha gjort det länge)
d) de som redan tycker sig ha sett ljuset (typ de allra flesta utom jag som skriver i den här tråden) har bildat nån sorts ryggdunkarklubb som försvarar fenomenet jävligt hårt och beter sig som riktiga hipsters som gärna vill berätta högt och ljudligt att de var först med det, att det inte alls är nytt osv osv.
e) De vill också gärna idiotförklara mig av någon anledning (måste kännas coolt att slå sig fram på det viset). Det tycks förvridas till att jag inte är intresserad av 29or bara för att de jag provat hittills inte övertygat mig. Det är en missuppfattning. Nästa hoj jag tycker är grym kan ha vilken hjulstorlek som helst.

Jag är helt övertygad om att 29orna kommer inom alla genrer de kommande åren, sen får vi se vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt. Sen blir jag ju sjukt anti av ert beteende i den här tråden, men det kanske bara är er stil?

Och Tobias: menar du verkligen att du anser att 29 är en eget sätt att cykla, ungefär som freeride vs XC? Så ser då inte jag det, int äre så speciellt.

Senast ändrad:
Fasen Westman, du är min nya idol. Du sätter ord på det jag har tänkt ganska länge. Det självvalda underdog-perspektivet som många intar är väldigt fascinerande, likaså den aggressivitet som man bemöter de som inte håller med eller inte sjunger med i hyllningskören. Jag kommer nog med största sannolikhet köpa en 29er i vinter inför nästa tävlingssäsong, men hela den här alternativgrejen och den smått sekteristiska stämningen är knappast det som ligger bakom mitt val, snarare har det kanske i onödan gjort att jag har dissat hjulstorleken helt i onödan fram tills nu.

rising skrev:
> genomsnittshappyiten?

Jamen precis!

Hörru Westman. Skruva ned tonläget en smula månne? Ingen, allra minst jag, varken yttrat "hårda ord" eller "idiotförklarat" dig. Till yttermera visso så äger jag ingen, eller har inte ägt, någon storhjuling. Så någon "ryggdunkarklubb" är jag verkligen inte medlem i. Dock har jag genom åren provcyklat en hel del 29or.

DET som jag hade funderingar kring var att du så svepande talade om hype när du samtidigt faktiskt agerar testcyklist på ett av sveriges mest välbesökta cykelforum. I den rollen så bör man väl, i mina ögon, ligga mer med örat mot rälsen vad gäller nya trender och teknikutveckling etc. Vara en smula öppensinnig och nyfiken mao. Jag tyckte då enbart det var en smula konstigt att du som insatt i cykelvärlden talar om hype kring något som faktiskt får anses vara tämligen etablerat bland oss som cyklar mycket och ofta i skog.

Att det är "hype" och "nytt" för slentriancyklisten är ju en helt annan sak. Att även de stora cykeltillverkarna släpar efter är ju heller inget konstigt. Det har ju inget med "underdog" och sådant att göra. Precis som jag skrev i mitt första inlägg - nu är det inte längre enbart kufar i skogshyddor som svetsar storhjulingar.

Det, tillsammans med(i mina ögon) lite märkliga slutsatser kring stora hjul, försprång och understyrning, får ju mig i slutändan att fundera hur jag ska värdera framtida tester.

Tillsist ett tips. Om du nu i någon mening representerar ett stort intresseforum så bör du kanske inte vara så lättkränkt när folk kommer med invädningar eller t.o.m en smula kritik. Så himla farligt var/är det inte, och faktiskt inget att "bli sjukt anti" av.

I välmening!

Tillbaka
Topp