[3/4OT] Svensk klassiker tråd

Sungam skrev:
-------------------------------------------------------
> Det beror väl på vilket simsätt man använder,
> om jag förstått det hela rätt så är simdräkt
> en stor fördel vid frisim pga det höga
> vattenläget man får gratis.
> Hur det påverkar bröstsimmet vet jag inte, än
> så länge...

Korrekt, du flyter bra mycket bättre med våtdräkt om du simmar frisim. Jag skulle faktiskt tippa att det även gäller bröstsimmet - fast i Vansbro gör ju medströmmen de första 2 km att det går bra mycket fortare än i bassäng eller stilla vatten.

Jag simmade Vansbro i dykardräkt (!) och bröstsim 2005 - tid 1:09:45. Förra året hade jag lärt mig crawl och köpt en våtdräkt anpassad för simning - tid 48:31. En fysiskt mindre ansträngande förbättring har jag knappast någonsin gjort eller kommer göra igen, däremot tar det ju lite tid att lära sig behärska ett nytt simsätt rent tekniskt.

Lycka till alla ni som ska starta, jag står över i år.

//Kristin

För bröstsim kan nog det höga läget som våtdräkten ger tvärtemot en frisimmare vara till nackdel. Fast medströmmen är till större fördel för en som simmar bröstsim. Jag rekommenderar starkt frisim, om man
behärskar det, och vill göra en bra tid. Jag tränar alla klassiker-grenar ungefär lika mycket/lite, och siktar
nästa år på sub16, är det någon som vill hänga på?
Vasaloppet<5h, Vättern<8h, vansbro<45min, Lidingö<2.15 h.

//Benito

Jag tror det ska mycket till för att flytkraften skulle störa bröstsimmet. Man vill ju alltid ligga så högt som möjligt i vattnet oavsett simsätt. Strömmen ger ju bara en "grundhastighet". Sedan simmar man ju alltid framåt ändå. Vattnet forsar ju inte förbi direkt. Däremot kan jag tänka mig att det blir lite knöligt att böja på benen i en våtdräkt men det är en annan sak. Simma bröstsimstag och frisimsbenspark om det går enklare. Det borde gå lika fort iaf.

För bröstsimmare rekommemderas en våtdräkt med korta ärmar och ben. Ligger du redan högt när du normalt simmar bröstsim utan våtdräkt kan du behöva se upp så att fötterna inte bryter vattenytan, med våtdräkt på, när du ska skjuta ifrån med benen.

//Benito

SUB16h. Det är respekt, vi var några stycken ifjol som siktade mot sub20. Jag fick lunginflammtion med 10 dagar kvar till vasan så jag misslyckades. Hade behövt ca 6:30 på vasan för att klara sub20, men sub16 - Det är en helt annan dimension!
Kör hårt och lycka till!

För alla som ska simma crawl, bör man nog köra med våtdräkt oavsett temperatur i vattnet då det går både mycket snabbare och lättare . Själv känner jag mig som Benny Guldfot,
som för alla er som inte läst Buster när ni var små handlar om den unge föräldralöse Benny (Billy Dane) som var usel på att spela fotboll ända tills han fick tag i ett par skor som tillhört den legendariske fotbollsspelaren Kanon-Keen (även kallad Kanon-Sid, Dead-Shot Keen i original). Isnörd dessa blir Benny en måldribblare utan dess like,
när jag tar på mig min våtdräkt.

//Benito

benito skrev:
> För alla som ska simma crawl, bör man nog köra
> med våtdräkt oavsett temperatur i vattnet då
> det går både mycket snabbare och lättare .
> Själv känner jag mig som Benny Guldfot,

Intressant diskussion här om vattenläge m.m. Jag simmade Vansbro utan våträkt, frisim hela vägen, på ca 45 min om jag inte minns fel. Jag är rätt övertygad om att det går långsammare med våtdräkt, både kort och långärm p.g.a det ökade vattenmotståndet med våtdräkt, och den sämre rörligheten. Men det är nog så att ju långsammare simmare man är desto mindre blir skillnaden med och utan våtdräkt, och om man simmar tillräckligt långsamt finns det nog en brytpunkt där våtdräkten blir en hjälp. Vart den brytpunkten ligger vet jag inte.
Nån som har lust att göra ett experiment?

benito: sub16 är helt klart en annan dimension! Lycka till! Jag har fortfarande en bra chans för sub20 i år. Fast, med närmare eftertanke skulle jag faktiskt vara i närheten med en tid liknande din på Vasaloppet. Sub5 - wow!

Vansbro simnträningen får en skjuts med en snabbpass på cykel ikväll. Sen våtdräcktsvänjande torsdag och fredag. Även om detta blir den kortaste delen av klassikern, börjar det bli lite pirrigt :-).

/Toni

Vad jag skrev upp var mina planer för nästa år, så jag har inte fixat tiderna än, så det finns ingen anledning att ni är imponerade. Jag måste kapa ca 50 min på både Vättern och Vasan från mina tider i år. Men mitt första Vättern cyklade jag i år, nästan helt utan draghjälp, så det tror jag mig kunna kapa med klungkörning, kanske jag kan åka med eran sub8 grupp. Tiden på Vasan är ju väldigt väderberoende så det är bara att be till gudarna att det är plusgrader på lördagen och att det fryser på under natten och att det är soligt och medvind och att blåbärssoppan är god... Vansbro och lidingöloppet borde inte vara några problem...Skulle vara kul om någon annan ville vara med på "satsningen". Jag har ingen tävlingsbakgrund i någon av sporterna egentligen,
förutom löpning då kanske man kan säga som jag alltid tränat (halvmaran på 1.18 som bäst), så jag är en helt grön amatör, så jag tror vem som hellst klarar dessa mål med lite träning.

//Benito

Stitch skrev:
> benito skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För alla som ska simma crawl, bör man nog
> köra
> > med våtdräkt oavsett temperatur i vattnet då
> > det går både mycket snabbare och lättare .
> > Själv känner jag mig som Benny Guldfot,
>
> Intressant diskussion här om vattenläge m.m. Jag
> simmade Vansbro utan våträkt, frisim hela
> vägen, på ca 45 min om jag inte minns fel. Jag
> är rätt övertygad om att det går långsammare
> med våtdräkt, både kort och långärm p.g.a det
> ökade vattenmotståndet med våtdräkt, och den
> sämre rörligheten. Men det är nog så att ju
> långsammare simmare man är desto mindre blir
> skillnaden med och utan våtdräkt, och om man
> simmar tillräckligt långsamt finns det nog en
> brytpunkt där våtdräkten blir en hjälp. Vart
> den brytpunkten ligger vet jag inte.
> Nån som har lust att göra ett experiment?

Det är just av anledningen att det ger flytkraft man inte får använda det på simtävlingar i vanliga fall. Man får aldrig tillföra flytkraft. Det var någon simmare som hade testat i bassäng och han sa att han tjänade 1 sekund per 100 meter med våtdräkt. Våtdräkter för triathlon är ju dessutom gjorda just för att simma i så dom har lite bättre rörlighet. Sen borde man ju kunna prestera bättre om man inte lider av hypotermi.

Om man redan har bra teknik och ligger bra i vattnet kanske inte våtdräkten gör så stor skillnad. Men många som aldrig tränat simning (som jag) har problem att hålla benen flytande och då bromsar benen farten. Med våtdräkten sker det automatiskt och jag får mycket bättre balans och kan glida mycket längre för varje armtag (nästan dubbelt så långt). Om det är så att man har en oslipad teknik som går mycket på kraft så kan du mycket väl tjäna rejält på det om du utan våtdräkt ligger lite för djupt och kämpar mot vattnet medans du med hamnar ovanför det kritiska läget och på så sätt utnyttjar hela kraften för att komma framåt. För mig gör våtdräkten enorm skillnad. Skulle uppskatta att det gör ca 15 min på 3 km, men det är långt ifrån någon allmän regel. En våtdräkt kan vara en dålig simmares bästa vän.

//Benito

Tyvärr gick min plan att cykla racer från Smygehuk till Vansbro, simma och sedan cykla vidare mot Treriksröset åt skogen då jag fick problem med ett ben redan på första etappen (egentligen redan på prologen) men jag tänkte ändå åka upp och testa simningen. Borde funka även om benet inte funkade till cykling. Har inte kännt av det i några andra sammanhang än cykling.

Ska bli kul att få bada lite i alla fall. Kör med korta ärmar och ben på våtdräkten och simmar bara med ambitionen att ta mig i mål.

Blir det någon happyträff under lördagen?

/Ala

ala skrev:
> Tyvärr gick min plan att cykla racer från
> Smygehuk till Vansbro, simma och sedan cykla
> vidare mot Treriksröset åt skogen då jag fick
> problem med ett ben redan på första etappen
> (egentligen redan på prologen) men jag tänkte
> ändå åka upp och testa simningen. Borde funka
> även om benet inte funkade till cykling. Har inte
> kännt av det i några andra sammanhang än
> cykling.
>
> Ska bli kul att få bada lite i alla fall. Kör
> med korta ärmar och ben på våtdräkten och
> simmar bara med ambitionen att ta mig i mål.
>
> Blir det någon happyträff under lördagen?
>
> /Ala

Det är ju det som är så fint med simning. Du behöver ju i princip inte det där benet alls. Blir en liten aning jobbigare bara.

Första doppet med våtdräkt var intressant, dock svårt att veta om det gick snabbare och lättare än normalt eftersom jag inte har så mycket att jämföra med.

Direkt när jag doppade mig så fick jag in lite vatten på ryggan, så kanske är dräkten lite för stor?!?

Hellst ska ju dräkten inte läcka. Men lite gör nog inte så mycket. Poängen är ju att den ska skydda den stora kroppsmassan från att hela tiden bli utsatt för nytt kallt vatten. Kan ju dock vara skönt att bli lite avsvalkad...

Då var även Vansbrosimmet avklarat. För mig blev tiden 1,03,49 vilket känns ok med tanke på att det var första gången och jag inte hade någon tidsambition alls. Klart tråkigaste klassikermomentet så här långt (har Lidingöloppet kvar). Trots att det bara var en dryg timme som jag höll på så blev det riktigt långtråkigt under första delen. Inte samma fartkänsla som att exempelvis cykla...

Dock var det riktigt kul att träffa kitzblitz som klätt upp sig i en snygg happytröja!

/Ala

Jag hoppade av simningen, mitt planerade boende funkade inte och jag hade ingen lust att sitta i en bil i 7 timmar för att simma en dryg timma...men jag hoppas prova på det nästa år då jag förhoppningsvis är en bättre simmare.

Körde också simningen för första gången, slutade på 50,53. Även jag har Lidingöloppet kvar för att kirra klassikern.

Vansbrosimmet passar verkligen inte i klassikersammanhang (om man ska se det som att tanken ska vara långa, jobbiga lopp). Kände mig helfräsch efteråt, brukar vara tröttare efter ett vanligt träningspass. Tycker det brukar vara jobbigare att dra två kilometer frisim i bassäng än dessa tre, men vem vet, det kanske var de sex ölen och fjärdedelen av en vinare kvällen innan som gjorde susen.

Gött att ha det gjort men det kändes ganska meningslöst att åka 134 mil ToR för att simma tre kilometer, det blir dyra meter. Själva evenemanget tyckte jag var ganska skoj och inte särskilt långtråkigt, bra mycket skojigare än att ligga och nöta längder i bassäng i alla fall.

Ja, Vansbro var som jag hade hört. Lite jobbigt, inte så mycekt folkfest som de andra arrangemangen, och sedan kommer man upp från vattnet med tanken: "Var det inte mer än så här?"
Kanske gör man Vansbro igen, men jag instämmer med tidigare talare, man har varit betydligt tröttare efter träningspass än efter det här loppet.Simmade på 1.10.12 vilket är helt ok med tanken på att det var mer vilja än teknik som tog mig framåt.

Får väl instämma med övriga. Tycker egentligen inte det hör ihop med de övriga grenarna. Min uppladdning hade bestått i några simpass för att kolla att jag inte hade glömt bort hur man gjorde samt att äta upp mig lite så att jag skulle bli mer lik en säl. Den taktiken funkade bra. Kom imål på 1:11:30 och hade inga problem med någonting. Det allra bästa var att jag lyckades få 15 sekunder bättre tid än Floda-janne trots jag slog handen i "kaklet" 1 sekund före honom och han fick streckavläst badmössan 15 sekunder före mig. Funderar fortfarande på hur det gick till... Hade också en ambition att crawla hela vägen men det sprack när det blev för trångt och det blev det definitivt mot slutet i motströmmen. Nu väntar Lidingöloppet och det kommer absolut att bli värre.

Även energiintaget innan var ju helt väsensskilt från andra evenemang. 1 cola, 2 kokta korvar med bröd och en kexschoklad!
20080713074.jpg ht=544

Janne var taggad
20080713089.jpg ht=544

Jag startar klassikern m Lidingöloppet. Superkul att få lite tips från andra som gått igenom processen tidigare. Har som mål att ta mig igenom klassikern i stort sett. Har nyligen börjat springa lite längre sträckor. Har aldrig åkt längdskidor. Har aldrig cyklat räcer-dock MTB. Så måste inhandla och lära mig nya saker. Alltid spännande!

Trevligt att få läsa från andra. Håller motivationen uppe!

Vi ses på Lidingö!

/Kate

Någon som har hittat sitt målfoto från Vansbro, verkar inte finnas tillgängligt ännu va? Visade sig att jag kom på 327 plats om man räknar samman damer och herrar (238e plats bland herrarna och så var det 89 damer som var snabbare), lite otippat med tanke på att jag hade tränat totalt sex kilometer uppdelat på fyra tillfällen inför loppet.

Bara tillbaka i datoriserade världen igen idag. Simningen gick ok - inga problem, men inte snabbare än 1.05 heller. Tillsammans med nästan 100 andra mannliga simmare som hade den tiden. Träffade också happyit ala både vid starten och målen; det var kul.

Crawl gick bra, men när jag fick vila med bröstsim var alla andra plötsligt snabbare, tills jag satt in ett crawl ryck igen. Det blev ingen lungn och ro i klungan :-)

Lidingö kvar!

/Toni

ala och kitzblitz
Kan ni uppskatta hur ni fördelade bröst- och frisim i meter eller minuter?
Hur var det att simma medströms, kändes det stor skillnad mot upploppet?

Jag har sprungit Lidingöloppet en gång.
Det jag minns är att det såklart var väldigt jobbigt, ffa backarna på sista milen...men det är ändå ett skonsamt underlag för kroppen. Samma kväll kunde jag spela golf, efter Sthlm marathon var jag mer eller mindre handikappad i flera dagar.

Det var väl ca 50/50 fri/bröst sim. Hade hoppats på mera frisim, men som någon sa blir det trångt ibland och man måste kolla överallt vilket är svårare med huvet under vatten.

Det är definitivt skillnad mellan dem första 2 och den sista 1 km. Ffa trängs alla längs bryggan den sista km och då blir det onödigt trångt, medans hela medströms biten finns det mycket plats över hela älven.

Jag förväntar mig också att Lidingö blir jobbigt, men inte riktigt något större problem.

/Toni

Knappt simkunnig antog jag denna utmaning...

För en månad sedan hade jag som längst simmat 100-150 m, jag är inte något vattendjur direkt.

Jag han med fyra träningspass innan det var dags för den riktiga utmaningen i Vansbro.

Första passet 1000 m i bassäng, när jag hade simmat 750 m var min fru klar med sina 1000 m och gick och bytte om. Insåg då att det inte kommer att gå fort att simma 3 km.

Andra passet 1.5 km i Mälaren för att testa våtdräkten, kanske flöt jag lite bättre eller så var det bara inbillning, tyckte att den kramade åt halsen vilken inte var så skönt.

Tredje och fjärde passet, 2 km i bassäng, försökte komma på tekniken för bröstsim så att det skull gå snabbare, men utan större lycka.

Söndagen den 13/7 var det dags för den riktiga simningen i Vansbro, smörjde in mig med ullfett och gick ned till starten. Starten gick och alla gled iväg. Vi var väl ett gäng på 10-15 personer som dock gled lite långsammare än de andra. Stämningen var dock god och vi kunde småprata medan vi simmade, det var gott om utrymme ända tills nästa grupp kom ikapp och gled förbi. Det var först när jag vände upp mot Västerdalälven och den sista km som det blev riktigt trångt och det var svårt att simma om.

Vansbro.jpg ht=449

Tiden blev 1.36.03 vilket kanske inte är någon höjdare, men med tanke på min simningsbakgrund så är jag nöjd, frugan slog mig med en kvart. Rent fysiskt var det ingen större utmaning, det kändes bara segt. Inte heller var temperaturen något problem förrän jag kom upp och skulle gå och hämta min klädpåse, då började jag frysa som bara den.
//Patrik

Sprang du banan Patrik? Hur gick det isf? Jag missade detta helt å hållet...

Ja, det börjar dra ihopp sig: Lidingöloppet om två veckor. Det känns OK med löpträningen, men lite frustrerande att det ta upp så mycket av cykeltiden. Det är en ständig avvägning "klara Lidingöloppet" vs "snabb tid på Roslagshösten" :-)

För min del blir detta sista biten i Klassikern och jag ser faktiskt fram emot att springa - det trodde jag inte några veckor sen. Jag har löst i huvet att om jag kommer runt sub 2.33 så har jag gjort Klassikern i under 20 timmar. Det vore kul - men jag vet inte hur realistiskt det är. Tidsramen passar bra för mina träningsrundor (max 27 km hittils) men då har det ju varit mycket asfalt också...

Hur går träningen för er?

/Toni

kitzblitz skrev:
"Det är en ständig avvägning "klara
Lidingöloppet" vs "snabb tid på Roslagshösten"

Jag siktar på att göra båda snabbt ;) även fast löpningen har sackat efter lite, men det är ju 2 veckor kvar till LL. Målet är 2.20 = 46-47min/mil.

Tänkte köra ursviks 15 kilometare på lördag, halva den banan är med rötter och stenar så man måste lyfta fötterna ordentlig och använda ett spänstigare steg - bra träning, och det blir lite fartlek.

Jag har LL som den sista delen av min klassiker. Är inte lika snabb som er, utan har det mer modesta målet att gå under tre timmar. Har testat att jogga de sista 22-23 kilometrarna av loppet. Det kan rekommenderas. Skönt spår helt enkelt, i alla fall om man som jag tar det lite lugnt.

Magnus79 skrev:
> Jag siktar på att göra båda snabbt ;)

2:20: hmmm.... Nej, det låter tveksamt för min del. Men när startar du LL? Jag kanske kan ta din rygg två helger i rad ;-)

Jag sprang...

Det var ett hundratal löpare och vi fick välja vilken grupp som var lämpligast. Det fanns grupper med olika snitt hastigheter (min/km) 4:30, 4:45, 5:00 osv, jag valde att springa med 5:00 gruppen.

I början var det ganska trångt, vilket jag misstänker kan vara ett problem om man vill få en bra tid på LL.

Efter ca: 5 km så började det flyta på ganska bra och kilometrarna avverkades i lagom takt, det blev 5.00 min/km i snitt över de 22 km.

När det gäller backarna hade jag inga problem uppför, däremot har jag svårt att bara rulla på nedför.

Test_LL.jpg ht=492

Två veckor kvar till att toppa formen, idag blir det Bellmanstafetten med fartlek :-)

/Patrik

Dax att bumpa den här tråden nu när cyklandet är avklarat.

Joggade 75 min igår och det kändes bra. Toni gav mig en ny utmaning = 2:15, eftersom det ger en lättare matematik än 2:20 för att räkna ut snittfart så siktar jag på det. Formen är god och pumpen gillar att jobba. Kan bli att distansen sätter stopp, brukar få sjukt ont i benen vid långlöpning.

Startar 12:30 i 1C

Ser nu lite mer oroligt fram emot lördagen, efter att just blivit frisk från 10 dagars träningsstoppande förkylning. Satsar ändå på att nå mitt mer modesta mål, att komma under 3 timmar.

Just nu ser väderprognosen bra ut, d v s lite över 10 grader, och inget regn (på fredag heller). :o)

Har inte hunnit springa mycket senaste vecka. 10 dagar sen var det sista långpasset med 27 km, inkl rejäl terräng och det kändes OK. En kort pass förre vecka var allt som Roslagshöstenuppladdningen + familjen tillät och så blir det nog bara en pass denna vecka. Antagligen har träningen gott rätt bra, men det känns alltid oroligt när man inte kör några pass sista tiden innan loppet. Tycker jag.

Jag får helt enkelt se hur det går - men misstänker att det kommer göra ont :-)

/Toni

Hemma i Göteborg igen efter loppet. Fint löparväder, mycket folk och hög stämning. Jag och Alex bilade upp över dagen. Tiden blev 1 timma och 11 minuter sämre än Mustafa Mohamed, dvs 2.48. Man är för dåligt löptränad helt enkelt...

Dags för de eländiga rullskidorna igen inför Vasan som blir sista loppet i Klassikern.

Skall i alla fall bli skönt att få byta löparskor mot cykel igen. Det är ju som balsam för kroppen jämfört med löpträning.

Grattis Toni till Klassikern, antar att du fullföljde. Blev det sub20?

/Janne

Så var det klart!

Nej, Janne, det blev tyvärr ingen sub-20. Jag hade förmån att starta i grupp 7, där hela gruppen (flera 100 i alla fall) bestämde sig att springa fel efter bara 1 km! Det blev därmed ca en extra km. Otroligt. Efter 3 km på 21 minuter var det därmed redan kört. Mellan 10 - 20 km kändes det som jag skulle kunna ta in tiden och knappra in på Musse. Men det blev till slut 2.49. Jag har problem med att springa med mycket folk, kunde inte slappna av alls under hela loppet och får den där sköna "flow" jag får när jag springer ensam.

Träffade PNrider (som var i samma vilsespringande gruppen) efter loppet som kom in på 2.47. Det verkar var där man hamnar som löp-otränad cyklist:-)

Sammanfattning:

Vasaloppet: 8:17. Kanon arrangemang. Vill definitivt göra om det. Jag tror det finns mycket tid att hämta med mer än 3 mils träning inför loppet.
Vätternrundan: 8:05. Ja - det var dem där 5 minuter... En satsning till!
Vansbrosimning: 1:05. Rätt kul och skulle väl ganska enkelt ta det under 1 timme med lite mera simning. Ser dock ingen riktig anledning att göra om det.
Lidingöloppet: 2:49.

Totalt: 20.16.

Nöjd och glad och ser otroligt mycket fram emot långa, lungna cykelpass under hösten.

Grattis alla andra som fullföljde loppet/klassikern igår!

/Toni

Skönt att vara hemma igen efter gårdagens kamp. Startade i samma grupp som Toni. Tyckte det kändes lite småkyligt så jag tog på mig långärmade Happy-tröjan och sprang. Det var ett misstag upptäckte jag snabbt. Alldeles för varmt. Toni kom efter några km och sprang förbi med ett helt annat tempo än jag som aldrig fick upp något flyt (men det berodde givetvis inte på tröjan) och vi bytte några snabba ord. Efter någon mil fick jag flyttat nummerlappen till T-shirten och fick av mig tröjan och knöt den runt midjan så jag kunde sluta intala för mig själv att det var en stekhet sommardag.

Första 2 milen fortsatte jag min lunk men vid backen där fick jag ge mig och gå lite. Kom igång igen men benen blev bara stummare och stummare. Hade slagit vad om att springa uppför Aborrbacken men jag kom inte långt upp innan jag fick ge mig. Efter det fanns det inte mycket kvar utan jag stapplade in efter 3:28. Sista 5 km gick extremt sakta. Planen var under 3 timmar så det sprack ordentligt. Kroppen känns bra idag med undantag av fotlederna som är helt blockerade. Det blir några dagar av linkande.

Jag liksom Floda-Janne har Vasaloppet kvar. Målet på under 21 timmar känns avlägset för mig nu efter 8:55 på Vättern, 1:11 på Vansbro och gårdagens debacle. Bra gjort av er andra. Vet inte riktigt vilken kategori jag går in i med den tiden :)

Då var Lidingöloppet avklarat!

Helt otroligt att det gick att springa fel, istället för att komma före de långsamma och slippa köa, så hamnade vi som sprang fel sist i kön!

Först kring 8 km blev lite mer utrymme så att jag kunde börja springa på i mitt eget tempo.

Sprang på ganska bra till 20 km, därefter slog jag av lite på takten för att vara säker på att komma i mål.

Bra kämpat alla som sprang.

Lidingoloppet2.jpg ht=491

/Patrik

Grattis till Klassikern ni som har fullföljt.

Toni; det där med att följa strömmen, stå i kö etc är en svensk företeelse, inget du ska anamma ;)

Själv fick jag 2:20 vilket varit mitt mål sedan i vintras. Satte dock upp ett hybrismål på 2:15, men det var förra helgen och dömt att misslyckas. Håller med om att flowet i löpning uteblir pga allt folk. Själv är jag nöjd med att benen orkade hela vägen, jag hade jämn fart, ökade till och med i ansträngning efter 15km med tanke på den kuperade terrängen. Sista 3km gick på 12,5 min för att komma under 2:20.

Snittpuls: 171
Maxpuls: 191 (200), i backen med 2km kvar
Mellantid 15km: 1:10

Ja, det gick ju bra det här. 2.44.25 stannade klockan på, och är mycket nöjd med tanke på diverse förkylningar gjorde att det bara blev två löppass under september. Lite osäker på formen med andra ord. Bara vasaloppet kvar nu.

Surt med extrarundan!

2.45-2.50 från startgrupp 7 med 1 km extra är ju faktiskt rätt bra andå. Jag minns hur mycket extra energi det gick åt att kryssa sig fram från sista startled och inte få det där flytet som man behöver för att hålla fart på långa sträckor. Jag hade den situationen vid min förra Lidingö-start för 19 år sedan. Då var jag bertydligt bättre löptränad men lyckades ändå inte få bättre tid än 2.39 efter allt kryssande från kön.

Nu startade jag i startgrupp 4 men inte ens där kunde man springa fritt i eget tempo. Hade bara en enda gång under en kort sträcka mer än 5 m till framförvarande löpare. Skulle tro att startgrupp 3 är lagom för att kunna springa i eget tempo.

Bra jobbat Toni och Patrik men speciellt Anders som kämpade sig runt trots att kroppen ville annat.

Får väl klämma mig ner under 21 timmar. Hittils har det blivit VR 8:32, Vansbro 1:11, Lidingö 2:48. Har alltså 8:29 på mig för Vasan. Borde väl gå om spåren håller. 8:08 är bästa resultat från Öppet Spår tidigare år...

Nä, nu skall jag ge mig ut i skogen med Epic:en och skaka bort all löparstelhet :-)

/Janne

Tydligen många från Happy i spåret. Jag gjorde Lidingöloppsdebut och tyckte att 2.15-2.30 verkade rimligt. Började att sikta högt och gjorde första milen under 45 minuter. Blev rädd att det möjligen var för fort med tanke på det man hört om sista milen så jag slog av på takten för att inte riskera något och det var nog klokt, för sista milen var onekligen ganska tung. I mål stannade klockan på 2.25.00. Snittpuls 166 vilket är 87% av max. Brukar bli högre puls vid löpning än cykling för min del, men när det är så långt som 30 km begränsar mina otränade löpmusklerna mer än vad den centrala kapaciteten gör.

Grattis till alla fina prestationer.

Calle

Tillbaka
Topp