[3/4OT] Svensk klassiker tråd
Sungam skrev:
-------------------------------------------------------
> Det beror väl på vilket simsätt man använder,
> om jag förstått det hela rätt så är simdräkt
> en stor fördel vid frisim pga det höga
> vattenläget man får gratis.
> Hur det påverkar bröstsimmet vet jag inte, än
> så länge...
Korrekt, du flyter bra mycket bättre med våtdräkt om du simmar frisim. Jag skulle faktiskt tippa att det även gäller bröstsimmet - fast i Vansbro gör ju medströmmen de första 2 km att det går bra mycket fortare än i bassäng eller stilla vatten.
Jag simmade Vansbro i dykardräkt (!) och bröstsim 2005 - tid 1:09:45. Förra året hade jag lärt mig crawl och köpt en våtdräkt anpassad för simning - tid 48:31. En fysiskt mindre ansträngande förbättring har jag knappast någonsin gjort eller kommer göra igen, däremot tar det ju lite tid att lära sig behärska ett nytt simsätt rent tekniskt.
Lycka till alla ni som ska starta, jag står över i år.
//Kristin
-------------------------------------------------------
> Det beror väl på vilket simsätt man använder,
> om jag förstått det hela rätt så är simdräkt
> en stor fördel vid frisim pga det höga
> vattenläget man får gratis.
> Hur det påverkar bröstsimmet vet jag inte, än
> så länge...
Korrekt, du flyter bra mycket bättre med våtdräkt om du simmar frisim. Jag skulle faktiskt tippa att det även gäller bröstsimmet - fast i Vansbro gör ju medströmmen de första 2 km att det går bra mycket fortare än i bassäng eller stilla vatten.
Jag simmade Vansbro i dykardräkt (!) och bröstsim 2005 - tid 1:09:45. Förra året hade jag lärt mig crawl och köpt en våtdräkt anpassad för simning - tid 48:31. En fysiskt mindre ansträngande förbättring har jag knappast någonsin gjort eller kommer göra igen, däremot tar det ju lite tid att lära sig behärska ett nytt simsätt rent tekniskt.
Lycka till alla ni som ska starta, jag står över i år.
//Kristin