3*9 eller 1*10

The Door

Medlem
3*9 eller 1*10
Halloj,

Sitter och leker med tanken att fixa lite med cykeln hemma :)

Jag har en ganska ny Crescent Njord, som jag skaffade som instegshojj (dock vill man ju alltid uppgradera), dock har jag märkt att jag typ aldrig lämnar klinga 2 och när jag väl försöker det så misslyckas jag helatiden för att jag helt enkelt är kass :)
Visst skulle man kunna öva och ha sig med det men jag har aldrig varit bra på att växla... Dessutom är det roligt att cykla utan att behöva tänka helatiden på hur man skall lägga sig mellan back och framväxel... (Beror ju på att jag är kass helt enkelt)

Dessutom älskar jag att pilla med saker, kan man bygga om skall man bygga om :)

Så nu är funderingen hur stor skillnad det är mellan att ha 3*9 eller 1*10?
Och hur mycket som krävs i ombyggnation.

Att det är ett större spann mellan växlarna förstår jag och det kan jag absolut lära mig (antar jag)... Dock funderar jag på hur mycket man förlorar (förutom pengar) på att gå till 1*10, eller om det är värt att traggla växlar för att lära sig:/

Eller är det helt enkelt så att det inte är en stor förlust utan kanske en ren vinst i att ändra :) (Förutom priset såklart).

Jag Cyklart mest på stigar etc och där det nu är planmark kan jag stå ut med att bli omåkt. Jag cyklar ju för att ha skoj :)

Tack på förhand.

/Erik

*Edit, jag har försökt söka men var nog kass på det med ;)

Senast ändrad:
3*9 eller 1*10
Du behöver en ny bakväxel, ny kassett, nytt växelreglage och kedja. Sen kanske nån form av krdjestyrare eller nåt så inte kedjan hoppar av med jämnan. Vill minnas att du kan ha kvar samma vevparti (men plocka bort lillklingan och storklingan såklart). Är du lite flink på internet så kan du få bra skit för runt/under tusenlappen, rosebikes.se exempelvis är billiga på shimano pryttlar.

Sen om det är värt det vet jag ju inte. Du kan ju alltid plocka bort storklingan och köra 2x9 istället.

Senast ändrad:
3*9 eller 1*10
Är det helt säkert att det krävs ny bakväxel? Jag har iofs dålig koll på tiodelat, men indexeringen sitter ju i reglaget och inte i växeln.

3*9 eller 1*10
Visst sitter indexeringen i reglaget men reglage och växeln måste också drar lika mycket vajer för att fungera ihop. Skillnaden mellan 9 och 10-delat är ungefär som den mellan Shimano och SRAM.

3*9 eller 1*10
Jag har med vart inne på 1x10, men lutar mer åt 2*10 då jag i princip aldrig är nere på lilla klingan på mitt nuvarande 9*3. Tänker att det blir ett jävla snurr på benen så snart man ska ut på en 2km grusvägstransport med 1*10, men kanske funkar?

3*9 eller 1*10
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör 1x9 istället så slipper du byta något
> alls. Den tionde växeln klarar du dig utan om du
> ändå inte hade den innan. :)

Fördelen med 10 delat är att det finns 36-11 kassett vilket gör att man kan ha något större framklinga. Jag kör 36-11 med 32 klinga. Inte ofta jag behöver köra fortare än 35km/har på grusvägar på de turerna jag är med på i gbg.

3*9 eller 1*10
greblleM skrev:

+1
sen finns det 11-34 9-delad kassetter vilket är inte så långt från 11-36...
Jag kör idag 1*9 med 11-34 på ena cykeln och har bytt till en stor lillklinga fram (28T) för att orka alla backar.
Nackdelen med 28*11 är att jag blev omkörd av min flickvän på asfalt… Men det kan jag bjuda på! ;-)
/E

3*9 eller 1*10
Bytte till 1x10 (34t fram och 11-36 bak) i somras och ångrar inte det en sekund.
Passade på att montera en shadow+ växel från Shimano i samma veva, jäklar vad tyst det blev i skogen.

Senast ändrad:
3*9 eller 1*10
Jag har kört 11-34 i baken på min och en 36:a i fram. Funkade utmärkt till allt utom Vasan som kräver en snabbare cykel än så.

hanson skrev:
> greblleM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör 1x9 istället så slipper du byta något
> > alls. Den tionde växeln klarar du dig utan om
> du
> > ändå inte hade den innan. :)
>
>
> Fördelen med 10 delat är att det finns 36-11
> kassett vilket gör att man kan ha något större
> framklinga. Jag kör 36-11 med 32 klinga. Inte
> ofta jag behöver köra fortare än 35km/har på
> grusvägar på de turerna jag är med på i gbg.

3*9 eller 1*10
Varför inte helt enkelt 2x9?
Ta bort storklingan och sätt dit en bashguard, då kan köra över lite mer stock och sten utan att förstöra något.

Kör på mellanklingan som du brukar och växla ner till lilla i långa branta motlut.

Billigast och enklast.

3*9 eller 1*10
greblleM skrev:
> Låter som en bra pendlarutväxling.

Grubblade länge, känner mig nöjd efter en testrunda :)

3*9 eller 1*10
landen skrev:
> Jag har med vart inne på 1x10, men lutar mer åt
> 2*10 då jag i princip aldrig är nere på lilla
> klingan på mitt nuvarande 9*3. Tänker att det
> blir ett jävla snurr på benen så snart man ska
> ut på en 2km grusvägstransport med 1*10, men
> kanske funkar?

Det funkar. Jag kör 36x11 som tyngsta växel på min Cotic, räcker till transportfarter på ca 35-40km/h på gruset. Snabbare än så blir det sällan på transportsträckorna, men ska du även köra tävlingar så kan 44x11 ge lite mer fart upp till runt 50km/h.

/Leo

3*9 eller 1*10
Oj här har det hänt grejer idag :)

Det där med 1*9 låter intressant med en 11-34 bak :)
Det blir ju klart billigare att starta och testa så än att byta ut allt.

Fixar jag det så är det ju bara framdrev, och möjligtvis kasset (beror på vad jag har där nu) som behöver bytas eller hur eller missar jag ngt.

Det blir ju bra mycket billigare så :)

Vad är en Bashguard?

3*9 eller 1*10
Jag skulle föredra 12-36, lite lättare uppför. Men det beror ju också på hur terrängen du cyklar i ser ut.

En bash är ett rund pryl (istället för storklingan) för å skydda drev och grejer vid smällar mot hårda prylar.

Senast ändrad:
3*9 eller 1*10
Om man överväger 1x10 och man har 3x9 för tillfället så skulle jag rekommendera att konvertera till 1x9 först. Konstar nästan igen förutom lite tid. Sedan kan man testa och se hur det fungerar och skillnaden mellan 1x9 och 1x10 är inte så stor.

Jag kör både 1x9 och 1x10 och märker ingen jätte skillnad, däremot så skulle jag inte vilja köra 3x9 eller liknande igen.

3*9 eller 1*10
Att testa 1x9 om man har 3x9 kostar inget, varken tid eller pengar. Bara att lämna
framväxeln på mellanklingarn och bara använda bakväxeln. Tycker man att det fungerar i 90%
av tiden så kommer 1x10 antagligen fungera 95-99%. Man får träna lite benstyrka och se till
att man har fart med sig in i backarna instället för att växla ner till lillklingan och sitta
med 100 kadens och spinna upp för backen.

3*9 eller 1*10
1x9 säger jag med, pröva först och så byter du kassett och/eller framklinga om det nästan funkar. Jag kör 2x9 idag och tycker det funkar jättebra. Hade 3x9 innan men använde bara storklingan fram för att slå i sten och stock i skogen och för att köra asfalt - när cykeln användes till jobbet / hem efter lämnat bilen på service och sånt.

Med risk för att bli lite mobbad så blev jag lite chockad när jag provade min Kona hybrid på Oxsjön-Sisjön utmaningen (backig grusväg) och märkte att 1x8 med den fjantiga Megarange kassetten funkade kanonbra, blev ett "bail-out-gear" för de brantaste backarna, jag fick springa på ett par ställen men det hade nog gått att cykla upp med lite träning, både benstyrka och att hinna få i lågväxeln före backen. Fast iofs tror jag nu när jag tänker efter att det är 34t storklinga även på 9-delat bara att det "fattas" en 30T som inte sitter emellan 26T och 34T på 8-delat. Hursomhelst bygger jag 1x9 nångång är det inte omöjligt att jag försöker få till nåt sånt.

FW723.JPG

3*9 eller 1*10
The Door skrev:
> Dags att surfa runt lite och kolla in 9-delade
> kasetter :)
>
> är 11-34 eller 12-36 att föredra?

11-34 ger lite större spridning, men det blir 3,09 jämfört med 3,0 för 12-36, så det är ingen jätteskillnad vi pratar om. Jag kör 11-36 och 32 på mellanklingan, har inte använt lillklingan sedan jag var i sälen i somras. (Storklingan har jag inte använt sedan jag monterade mina Hans Dampf)

3*9 eller 1*10
Det låter helt klart som om jag skall gå till 1*9
Jag växlar typ aldrig på framklingan, ibland funderar jag på det men den har strulat så har oftast struntat i det. Idag fick jag den justerad så skall se om jag använder den nu...
Och när jag väl funderat på det så är det på väg till/från leran :)

Kontentan är att jag bör byta ut vevpartiet till ngt fint med enbart en klinga :)
Har dock inte hittat ngt för 1*9 än när jag letat exempelvis Shimano zee är för 1*10?
Kan man köra samma eller går det ej eftersom kedjan är av annan storlek på 1*10?

Har bara frågor känns det som :)

Varför vill man alltid bygga om haha

3*9 eller 1*10
Leo skrev:
> landen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har med vart inne på 1x10, men lutar mer
> åt
> > 2*10 då jag i princip aldrig är nere på
> lilla
> > klingan på mitt nuvarande 9*3. Tänker att det
> > blir ett jävla snurr på benen så snart man
> ska
> > ut på en 2km grusvägstransport med 1*10, men
> > kanske funkar?
>
> Det funkar. Jag kör 36x11 som tyngsta växel på
> min Cotic, räcker till transportfarter på ca
> 35-40km/h på gruset. Snabbare än så blir det
> sällan på transportsträckorna, men ska du även
> köra tävlingar så kan 44x11 ge lite mer fart
> upp till runt 50km/h.
>
> /Leo

Ok, men kör du då singelklinga 36 i fram eller även en mindre?

3*9 eller 1*10
greblleM skrev:

+1

Jag kör 1x9 i skogen, 11-32 tills den kassetten slets ut, nu 11-34. Fördelen mot 10-delat är att kedjan är bredare och tål mer, samt att jag upplever att den växlar bättre när den är rejält lerig. Tiodelat verkar känsligare och klenare.

Du behöver knappt byta några prylar heller, ta bort stora och lilla klingan, framväxeln och reglaget, sätt dit en enkel främre kedjestyrare (200-450kr) Voila!

På köpet får du starkare ben.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp