Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eric W sa:Detta visar ju också på vikten av att som cyklist (och annan utöverare) faktiskt ha hänsyn till det aktuella slitaget.
Att gömma sig bakom att "en cyklist gör lika mycket skada som en fotgängare" hjälper föga när stigen ser ut som en plöjd åker efter att allt för många cyklat där. Stigen har fortfarande blivit skadad oavsett om det är 100 cyklister eller hundra fotgängare som gått där.
Edit: Bra dock att man pekar ut underhåll och dränering som en stor faktor i hur mycket stigen slits. På detta området känns det som att cyklister har stor möjlighet att påverka situationen med hur stigarna upplevs för andra användar grupper/kommunen.
+1Eric W sa:Detta visar ju också på vikten av att som cyklist (och annan utöverare) faktiskt ha hänsyn till det aktuella slitaget.
Att gömma sig bakom att "en cyklist gör lika mycket skada som en fotgängare" hjälper föga när stigen ser ut som en plöjd åker efter att allt för många cyklat där. Stigen har fortfarande blivit skadad oavsett om det är 100 cyklister eller hundra fotgängare som gått där.
Edit: Bra dock att man pekar ut underhåll och dränering som en stor faktor i hur mycket stigen slits. På detta området känns det som att cyklister har stor möjlighet att påverka situationen med hur stigarna upplevs för andra användar grupper/kommunen.
Men skogsmullarna kör väl med så lågt tryck i sina 2.6-ballongdäck att de jäser ut bredare än ett par fötter?Sen kan man inte bara räkna längden utan även bredden måste tas med i kalkylen. Själv har jag små fötter så det kan gå på ett ut men de med 46or lär belasta naturen en hel del.
Nja, vi stannar ju och fikar en hel del :). Ultralöparna däremot!
Men skogsmullarna kör väl med så lågt tryck i sina 2.6-ballongdäck att de jäser ut bredare än ett par fötter?
Exakt, marktrycket är en underskattad faktor som det talas om alltför sällan.Precis! Det ger mindre skada för att trycket på marken är mindre. Fatbike är väl bäst!
Och krullstyrecyklisterna med lycra som gnessar CX eller Gravel i skogen orsakar oerhörda markskador för miljardbelopp varje år, med sina smala och hårda däck som skär sönder marken! Upprörande! ?Men skogsmullarna kör väl med så lågt tryck i sina 2.6-ballongdäck att de jäser ut bredare än ett par fötter?
Uppfödd i akademikersläkt, föräldrar och all vi barn akademiker, så kan jag säga , att chansen är stor, att min enkla kalkyl, som då givetvis skulle utvecklas lite mer, skulle klara en disputation.Bara att skicka in till valfritt universitet så lär du ha doktorshatten med vändande post.
Läs istället rapporten, så ser du att det finns fler slutsatser......Läs mer här: https://www.terrengsykkel.no/Telex/Sykling-sliter-ikke-mer-paa-naturen-enn-andre-aktiviteter
och här: http://www.nina.no/Aktuelt/Nyhetsartikkel/ArticleId/4163/Okt-bruk-av-turstier-sliter-pa-vegetasjon
De kommer fram till samma sak som tidigare utländsk forskning inom området: Det är totala besökstrycket, och inte hur stigen används, som avgör slitaget på stigen.
Fast med fem km/tim är ju en rast på 10 min inräknad varje timme.Nja, vi stannar ju och fikar en hel del :). Ultralöparna däremot!
Och ändå har det tagit dig sedan 2016, när @H. postade detta, för att sammanställa. ?Uppfödd i akademikersläkt, föräldrar och all vi barn akademiker, så kan jag säga , att chansen är stor, att min enkla kalkyl, som då givetvis skulle utvecklas lite mer, skulle klara en disputation.
Något som jag tyvärr inte kunnat deltaga i särskilt ofta nu pga #corona. Nästa blir 23/3 via digital uppkoppling.
Om någon av er som svarat här, varit en av opponenterna, hade det blvit en promenadseger för undertecknad.
Då borde du ju läst hela rapporten. Istället för att uppträda som en tonåring.Hur säger man på engelska, "you made my point"?
Mvh, arbetarpojke med en enkel examen från ett av de riktiga universiteten
Nope, hittade det nu, efter att börjat kolla upp på WWW vad som skrevs om cykling, efter träffat ett antal markägare i fjäll och skogsnära fjällområde där vi sannolikt också blir markägare. De var rörande överens.Och ändå har det tagit dig sedan 2016, när @H. postade detta, för att sammanställa. ?
”ironi”.
kanske.
Läs istället rapporten, så ser du att det finns fler slutsatser......
Det är på tok för lite bilder i den här tråden.
Hur säger man på engelska, "you made my point"?
Mvh, arbetarpojke med en enkel examen från ett av de riktiga universiteten
Är inte det där från en annan (nyare) rapport? Den här tråden är ju 4 år gammal.Du påstår saker som inte står i rapporten. Man jämförde två stigar. På den ena syntes ökat slitage men inte på den andra. Det är 50-50, inte på något sätt ett solklart resultat. Urvalet är dessutom så litet att det inte går att dra några vittgående slutsatser. Dit påstående "_ofta_ blivit _dubbelt_ så breda" är inte heller hämtat ur studien.
Värt att ha i åtanke är att den stig där man kunde se ökat slitage ligger i ett av Europas regnigaste områden och att man körde ett endurorace på den.
Har du statistik på hur länge olika brukargrupper brukar vistas i naturen? Du förutsätter ju samma vistelsetid i ditt resonemang.
Varför skulle man vilja att den återhämtar sig? Då försvinner ju stigen. Verkar dumt.Förslitningen på cykelleder är i vissa fall så stor, att naturen riskera inte kunna återhämta sig på många år.
Det har du rätt i, jag har inte reflekterat över att det var en så gammal tråd, och att den andra rapporten var publicerad så nyligen.Diskuterar ni verkligen samma rapporter här? Tråden, och den rapport jag uppfattar Tallbo talar om, är 4-5 år gammal. Rapporten vars slutsatser ni försöker sänka pga ett endurorace publicerades väl i höstas.
En fjällvandrare hinner ca 5 km/tim. En cyklist, ska vi säga 15 km[2]/tim.
Redan denna enkla analys, visar att cyklisten på samma tidsperiod, hinner förslita 2 ggr mer terräng, än vandraren[3].
[1] Sök på www, för att hitta detta.
[2] Själv framfört militär jägarpluton på fjället, som nyttjade cykel som transportmedel. 15 km/tim inga problem i normalsvår terräng. Cyklarna var kroncyklar med ballongdäck och soldaterna hade ryggsäck, vapen m m.
[3] Ett enkelt experiment skulle kunna verifiera vad som är sant. Ett antal fjällvandrare och motsv. antal cyklister avverkar samma sträcka lika många gånger. Tex en slutning upp och ner igen. Därefter jämförs slitaget mellan de två olika grupperna.
Kan du förtydliga mening två?Enkel grundläggande fysik säger att en cykel rullar nära på friktionsfritt fram .
Medans en som går mosar ner nere både energi och koncentread massa i varje steg hen tar .
Såklart det sliter mer att gå .
Dessutom lär ju samma markägare i nästa andetag ta dit skördare, skotare och sen markberedare och så kan vi se hur snabbt naturen återhämtar sig efter det tilltaget..Varför skulle man vilja att den återhämtar sig? Då försvinner ju stigen. Verkar dumt.
Kanske ? Vad är det du inte förstår med den meningen?Kan du förtydliga mening två?
Också kan vi jämföra äpplen och päron, eller snarare äpplen och krukväxter. Det är skillnad på ditt och mitt. Det är skillnad på äganderätt och allemansrätt. Det är skillnad på att bruka sin egen mark, och att ta sin väg över annans mark. Det är skillnad på att måla sitt eget hus, och att klottra på nån annans hus.Dessutom lär ju samma markägare i nästa andetag ta dit skördare, skotare och sen markberedare och så kan vi se hur snabbt naturen återhämtar sig efter det tilltaget..
Nu är jag visserligen positivt till att markägare i största mån ska få göra lite vad de vill med sin mark, men jag tycker detta är ett bra argument när helst någon gnölar över slitna stigar. Precis allt i vårt samhälle innebär att vi jämnar naturen fullständigt med marken, så det blir rätt löjligt att tycka att en stig är ett problem. Särskilt när den troligen inte påverkar ekosystem eller värde på marken ett endaste litet jota. Jag är rätt säker på att det bara är ännu ett sätt att uttrycka sin avoghet mot cyklism och cyklister. För när hörde ni senast nån klaga på att vandrare sliter på stigar eller borde hålla sig hemma när det är lerigt?Dessutom lär ju samma markägare i nästa andetag ta dit skördare, skotare och sen markberedare och så kan vi se hur snabbt naturen återhämtar sig efter det tilltaget..
Du har skrivit snart 11.000 inlägg på Happy. Merparten av dem handlar om MTB och markägande. Är ovanstående kärnan i ditt engagemang? Att du upplever stigcykling som vandalism?Också kan vi jämföra äpplen och päron, eller snarare äpplen och krukväxter. Det är skillnad på ditt och mitt. Det är skillnad på äganderätt och allemansrätt. Det är skillnad på att bruka sin egen mark, och att ta sin väg över annans mark. Det är skillnad på att måla sitt eget hus, och att klottra på nån annans hus.
Din jämförelse är lika haltande. Äganderätten till resurserna och möjligheter till ekonomiska intäkter påverkas sannolikt inte av om stigen är 30cm, 50cm eller 120cm bred på de bredaste stället. Leran blir 20cm istället för 5cm. Jag har aldrig sett ett slitage som påverkar trädens tillväxt och hälsa.Också kan vi jämföra äpplen och päron, eller snarare äpplen och krukväxter. Det är skillnad på ditt och mitt. Det är skillnad på äganderätt och allemansrätt. Det är skillnad på att bruka sin egen mark, och att ta sin väg över annans mark. Det är skillnad på att måla sitt eget hus, och att klottra på nån annans hus.