36 eller 54 Ratchet?

Rattnalle

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Nu cyklar jag ju iofs inte XCO men för mig hade nog 36 räckt gott som uppgradering från 18. 54 låter dock kul.. :-P

Westman

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
36 räcker för de flesta, jag själv har vant mig med 48t och tycker 36 känns lite "glappt" så jag skulle välja 54t.

Alfakrull

Medlem
36 eller 54 Ratchet?
Jag har 36t ratchet, skulle säga att jag (hoppas att jag) cyklar mer tekniskt än XCO (om än inte på tid utöver stravahets) och jag har inga ambitioner eller önskningar om mer POE

Lars.E

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Jag kör 54 på min Canyon Dude fatbike med dt-hjul. Det har hållit ca:2 år hittills och har inte visat några tendenser till slitage än.
Fatbikes är allmänt hårda mot frihjulen och på min gamla Nakamura höll deore-bodyn mindre än 1 år och på min White rasade chosen-bodyn efter 4 månader.

Nypåmtb

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Om man vill uppgradera från en 18 ratchet till en 36 eller 54 ratchet, var köper man i så fall delar? Finns eftermarknadsgrejer som inte är tillverkade av DT swiss? Känns orimligt dyrt med nästa 1000kr för två metallringar, ett helt nytt baknav (350) kostar ju bara några hundralappar till...

Rattnalle

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Valfri Trek ÅF kan ta hem 54t iaf.

Jag fick en förmaning att 54 faktiskt behövde smörjas ibland för att hålla när jag köpte mina. För det ett par gånger om året och de ser fortfarande ut som nya efter tre år eller vad det nu är.

larsaw

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Nypåmtb sa:
Om man vill uppgradera från en 18 ratchet till en 36 eller 54 ratchet, var köper man i så fall delar? Finns eftermarknadsgrejer som inte är tillverkade av DT swiss? Känns orimligt dyrt med nästa 1000kr för två metallringar, ett helt nytt baknav (350) kostar ju bara några hundralappar till...
Fast då är det sällan 350-navet kommer med annat än 18-ratchet.
Det är just DT’s fina ratchet-teknik som gör dom eftertraktade och just 36’an är deras perfekta kompromiss, med relativt tight ingreppsvinkel (POE) vs lång hållbarhet utan nämnvärt mera underhåll än 18-ratchet.
54 (och 72 vill jag minnas ha sett ngn stans) blir så klart än tight’are men lär kräva lite mer kärlek under säsongen för att inte rasa...

Rattnalle

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Underhållet består å andra sidan av att dra av kassetten och smeta fett. En operation som tar marginellt mer tid än att bara ta av och sätta tillbaka hjulet.

larsaw

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Rattnalle sa:
Underhållet består å andra sidan av att dra av kassetten och smeta fett. En operation som tar marginellt mer tid än att bara ta av och sätta tillbaka hjulet.
Säg det till en person som på sin höjd sköljer av hojen en gång / kvartal...

Jensen

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Westman sa:
36 räcker för de flesta, jag själv har vant mig med 48t och tycker 36 känns lite "glappt" så jag skulle välja 54t.
För en annan som först kört 120 och sen oändligt är 54 ”glappt” ?. Så jag hade köpt 54 och sett till att underhålla. Speciellt på dt naven är ju enklare än enklast att serva. För nytt fett behövs ju inte ens verktyg.

Jensen

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Rattnalle sa:
grenhall sa:
Rattnalle sa:
Smörjer du med DT's eget fett eller kör du vanligt valfritt fett?
DTs. Den lilla burken räcker en evighet även om den är dyr per kilo.
+1. Prövat med annat godtyckligt med riktigt dålig funktion. Men visst, om man hittar ett med samma viskositet

Nypåmtb

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
larsaw sa:
Det är just DT’s fina ratchet-teknik som gör dom eftertraktade och just 36’an är deras perfekta kompromiss, med relativt tight ingreppsvinkel (POE) vs lång hållbarhet utan nämnvärt mera underhåll än 18-ratchet.
54 (och 72 vill jag minnas ha sett ngn stans) blir så klart än tight’are men lär kräva lite mer kärlek under säsongen för att inte rasa...
Så var det ja! Fick för mig att jag läst att alla nya 350 nav kom med 36 som standard.

Rattnalle

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Nypåmtb sa:
larsaw sa:
Så var det ja! Fick för mig att jag läst att alla nya 350 nav kom med 36 som standard.
Det ryktet gick när jag köpte mina nuvarande 350 också. 2013 tror jag det var..

qma

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Jag kör med Shimano lagerfett i min DT ratchet :O :P
Det är nog helt ok, har aldrig märkt att det halkar till. Klickljudet är väldigt dämpat.

KiwiQ

Ny medlem
36 eller 54 Ratchet?
Tycker 54 är en nödvändighet för att över huvudtaget välja Dt nav med ratchet system. Att gå från 120 POE (rf vault) till 54t ratchet, känner man att det är ”glappt” mellan klicken. Att Dt leverar ”stock” 18t är ett skämt. Snälla upplev skillnaden med ett högt vs lågt POE. Innan ni tycker 18 el 36 räcker. Jaa alla ska påpeka att du upplever stört skillnad om du uppgraderar från 18 till 36, köp 54 direkt. 800-900kr.

Och att den behöver lite mer kärlek med 54? Tar i princip 5-10 min. Tänk på att det ska vara väldigt lite fett på dessa, mer fett kommer inte leda till att dess livscykel bevaras utan att de förstörs.

Läs på lite varför just högsta möjliga POE är gynnsamt för just MTB. Visst är ett 120 POE nav dyrt, men 54t för ett redan prisvärt 350 nav tycker jag alla ska spara till eller köpa.

Jag använder mig av dts ”rosa” orginal fett.Jag har Park Tools HPG-I fett som enligt park tool fungerar fint med dts rachet system även det

Fördelen med ratchet systemet är att det är så otroligt enkelt att underhålla

Med i9, vault osv osv så används ett annat system som inte heller är klurigt men betydligt svårare att pilla dit nya ”springs” osv ...

Eric W

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
SRAM Butter har funkat fint i mina 54t DT350. :-) Billigare och framför allt lättare att få tag på.

Och ja, om du har möjlighet att välja (betala) så kör på 54t.
Vi snackar lite fett några få gånger per säsong.

Jiv

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Jag gick från 18T till 48T, där märks rejäl skillnad. Har även en uppsättning med 36T, mellan dem och 48T märker jag nästan ingen skillnad alls.

skier

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Med tanke på hur lite fett det ska vara på ringarna så räcker en liten burk originalfett sjukt länge(tror den jag har är 6-7 år gammal), så det blir ingen stor kostnad.

Annars finns det recept på nätet för vad det består av, har för mig att det är ett fett blandat med en olja, så inte ett rent fett.

Lefty

Medlem
36 eller 54 Ratchet?
Har DT-hjul med 18T och 36T och andra med ännu fler POE.
Visst märks skillnad, men hur mkt stör det egentligen med få POE ... och när ?
Inte för mig iallafall.
Förmodligen också köpt 54T om jag behövt köpa nytt men absolut inte bytt bara för bytandets skull.

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
skier sa:
Med tanke på hur lite fett det ska vara på ringarna så räcker en liten burk originalfett sjukt länge(tror den jag har är 6-7 år gammal), så det blir ingen stor kostnad.

Annars finns det recept på nätet för vad det består av, har för mig att det är ett fett blandat med en olja, så inte ett rent fett.
Då gör jag fel på det oxå - dränker hela ratchetmekanismen i det neongröna lagerfettet. :P De nästan obefintliga klicken är fortfarande distinkta om jag lyssnar noga, även i minusgrader så det är helt enkelt god marginal...

Rattnalle

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
qma sa:
skier sa:

Då gör jag fel på det oxå - dränker hela ratchetmekanismen i det neongröna lagerfettet. :P De nästan obefintliga klicken är fortfarande distinkta om jag lyssnar noga, även i minusgrader så det är helt enkelt god marginal...
Jag är hyfsat generös med fett för att få det tyst. DTs fett då. Det räcker ändå en evighet.

PatrikHA

Medlem
36 eller 54 Ratchet?
Lefty sa:
Inte för mig iallafall.
Förmodligen också köpt 54T om jag behövt köpa nytt men absolut inte bytt bara för bytandets skull.
Även jag har 18T, hade 240/54T på förra cykeln.
Visst märker jag skillnad när jag står still och känner efter, men njae på när jag cyklar.
När känner ni som beskriver stor skillnad, skillnad?
Det är ju ändå runt 90 Euro

skier

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
qma sa:
skier sa:

Fel och fel, annorlunda iaf :)

Tanken med att inte ha för mycket eller för tjockt fett är att vara säker på att klackarna låser i varandra ordentligt och inte släpper vid hög belastning.

36 eller 54 Ratchet?
Jag fick från 102 poe till DT med 18.
Och det var ju såklart skitjobbigt, så beställde 54kuggar nästan på direkten.

Men nu har dom bara legat i sin låda i över ett år. Har tillåmed servat navet utan att orka leta fram dom. Så jag antar att man vänjer sig :p

NickPick

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
PatrikHA sa:
Lefty sa:
Inte för mig iallafall.
Visst märker jag skillnad när jag står still och känner efter, men njae på när jag cyklar.
Stor skillnad när det är mycket "av och på" enligt mig. Köpte 36t-kit för 200 spänn här på köp och sälj.
Har flera andra hjulpar med ännu fler klick, men så tekniskt cyklar jag inte.

Vid samma kostnad= more is more.

Jensen

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
PatrikHA sa:
Lefty sa:
Inte för mig iallafall.
Mosa grusväg ingen, därav att i9 har färre på lvg . Köra tekniskt med mycket ”igångdrag” stor skillnad. Tycker jag. Men som sagt, då bygger inte min erfarenhet på 36 vs 54. Utan kört 120 och nu oändligt.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Alla nav med oändligt har väl en viss fördröjning som motsvarar X antal poe, om än många. Eller har någon knäckt den nöten?

Westman

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
PatrikHA sa:
Jag tycker det är störst skillnad vid teknisk klättring då tajmingen blir lite lidande av "glappet" vid påslag, men i princip märker jag det vid varje växling mellan frihjulande och trampa dvs varje igångdrag.

Jensen

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Rattnalle sa:
Alla nav med oändligt har väl en viss fördröjning som motsvarar X antal poe, om än många. Eller har någon knäckt den nöten?
Du har en ”vindupeffekt” till fullt grepp. Men du känner att den tar tag direkt. Från ett recension av onyx
”It should follow that Onyx’s rear hub engagement is instant, but there is a tiny, barely noticeable amount of rotation required to load the sprags in the clutch. It is probably less than one degree of rotation before the sprags are fully loaded, but because of the nature of camming devices, the “catch” of the freehub feels soft, as the sprags are gradually loaded. There’s no hard on/off stop that one feels when a pawl freehub engages, and I find the soft, near-instant feeling when I begin to pedal extremely pleasant”

Sen är det en helt annan sak än vad denna tråd handlar om. Men jag skulle ha svårt att byta ifrån. Och det är klar skillnad mot i9 som har 120 poe.
I9 som isig känns ”rappare” än allt annat jag kört i teknisk terräng. Därav skulle jag personligen valt 54 på dt. Även om jag mycket väl vet att skillnaden i känsla är större mellan 18 och 36 (dubbelt så snabbt , vilket inte 36 => 54 är)

Har sagt det förut. Har man aldrig haft det är det svårt att sakna. Har man det så tror jag man saknar det efter (även om man säkert kan vänja tillbaka). Även svårt att beskriva med ord.

Senast ändrad:

Jimel

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Jensen sa:
Rattnalle sa:
Du har en ”vindupeffekt” till fullt grepp. Men du känner att den tar tag direkt. Från ett recension av onyx
”It should follow that Onyx’s rear hub engagement is instant, but there is a tiny, barely noticeable amount of rotation required to load the sprags in the clutch. It is probably less than one degree of rotation before the sprags are fully loaded, but because of the nature of camming devices, the “catch” of the freehub feels soft, as the sprags are gradually loaded. There’s no hard on/off stop that one feels when a pawl freehub engages, and I find the soft, near-instant feeling when I begin to pedal extremely pleasant”

Sen är det en helt annan sak än vad denna tråd handlar om. Men jag skulle ha svårt att byta ifrån. Och det är klar skillnad mot i9 som har 120 poe.
I9 som isig känns ”rappare” än allt annat jag kört i teknisk terräng. Därav skulle jag personligen valt 54 på dt. Även om jag mycket väl vet att skillnaden i känsla är större mellan 18 och 36 (dubbelt så snabbt , vilket inte 36 => 54 är)

Har sagt det förut. Har man aldrig haft det är det svårt att sakna. Har man det så tror jag man saknar det efter (även om man säkert kan vänja tillbaka). Även svårt att beskriva med ord.
Jag kör oftast min enduro som har hope nav med 44poe och ibland min frus xc som har superstars hatade nav med 102? eller något, saknar inte så många punkter när jag switchar hoj men ljudet är ju ballt, frugan har dock tvingat mig att trycka i mer fett så det inte låter så illa :)

Jensen

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Jimel sa:
Jensen sa:
Rattnalle sa:

Jag kör oftast min enduro som har hope nav med 44poe och ibland min frus xc som har superstars hatade nav med 102? eller något, saknar inte så många punkter när jag switchar hoj men ljudet är ju ballt, frugan har dock tvingat mig att trycka i mer fett så det inte låter så illa :)
Ja smaken ä ju som baken. ?
Ja i9 låter ju som en arg bisvärm. Onyx inget alls ?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer