Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Valde 36 till mina hjul. Vad jag läste mig till, så är det bäst kompromis mellan hållbarhet och ingreppsvinkel.sas123 sa:Hej,
Ska beställa nya nav DT240 till XCO åkning, kan välja mellan 36 och 54 ratchet, vad välja!?
Nypåmtb sa:Om man vill uppgradera från en 18 ratchet till en 36 eller 54 ratchet, var köper man i så fall delar? Finns eftermarknadsgrejer som inte är tillverkade av DT swiss? Känns orimligt dyrt med nästa 1000kr för två metallringar, ett helt nytt baknav (350) kostar ju bara några hundralappar till...
Rattnalle sa:Underhållet består å andra sidan av att dra av kassetten och smeta fett. En operation som tar marginellt mer tid än att bara ta av och sätta tillbaka hjulet.
Rattnalle sa:Underhållet består å andra sidan av att dra av kassetten och smeta fett. En operation som tar marginellt mer tid än att bara ta av och sätta tillbaka hjulet.
Jag sköljer inte av så ofta ens. Men serva prylarna är en annan sak.larsaw sa:Rattnalle sa:Underhållet består å andra sidan av att dra av kassetten och smeta fett. En operation som tar marginellt mer tid än att bara ta av och sätta tillbaka hjulet.
Säg det till en person som på sin höjd sköljer av hojen en gång / kvartal...
DTs. Den lilla burken räcker en evighet även om den är dyr per kilo.grenhall sa:Rattnalle sa:Underhållet består å andra sidan av att dra av kassetten och smeta fett. En operation som tar marginellt mer tid än att bara ta av och sätta tillbaka hjulet.
Smörjer du med DT's eget fett eller kör du vanligt valfritt fett?
Westman sa:36 räcker för de flesta, jag själv har vant mig med 48t och tycker 36 känns lite "glappt" så jag skulle välja 54t.
Rattnalle sa:DTs. Den lilla burken räcker en evighet även om den är dyr per kilo.grenhall sa:Rattnalle sa:Underhållet består å andra sidan av att dra av kassetten och smeta fett. En operation som tar marginellt mer tid än att bara ta av och sätta tillbaka hjulet.
Smörjer du med DT's eget fett eller kör du vanligt valfritt fett?
larsaw sa:Fast då är det sällan 350-navet kommer med annat än 18-ratchet.
Det är just DT’s fina ratchet-teknik som gör dom eftertraktade och just 36’an är deras perfekta kompromiss, med relativt tight ingreppsvinkel (POE) vs lång hållbarhet utan nämnvärt mera underhåll än 18-ratchet.
54 (och 72 vill jag minnas ha sett ngn stans) blir så klart än tight’are men lär kräva lite mer kärlek under säsongen för att inte rasa...
Det ryktet gick när jag köpte mina nuvarande 350 också. 2013 tror jag det var..Nypåmtb sa:larsaw sa:Fast då är det sällan 350-navet kommer med annat än 18-ratchet.
Det är just DT’s fina ratchet-teknik som gör dom eftertraktade och just 36’an är deras perfekta kompromiss, med relativt tight ingreppsvinkel (POE) vs lång hållbarhet utan nämnvärt mera underhåll än 18-ratchet.
54 (och 72 vill jag minnas ha sett ngn stans) blir så klart än tight’are men lär kräva lite mer kärlek under säsongen för att inte rasa...
Så var det ja! Fick för mig att jag läst att alla nya 350 nav kom med 36 som standard.
skier sa:Med tanke på hur lite fett det ska vara på ringarna så räcker en liten burk originalfett sjukt länge(tror den jag har är 6-7 år gammal), så det blir ingen stor kostnad.
Annars finns det recept på nätet för vad det består av, har för mig att det är ett fett blandat med en olja, så inte ett rent fett.
Jag är hyfsat generös med fett för att få det tyst. DTs fett då. Det räcker ändå en evighet.qma sa:skier sa:Med tanke på hur lite fett det ska vara på ringarna så räcker en liten burk originalfett sjukt länge(tror den jag har är 6-7 år gammal), så det blir ingen stor kostnad.
Annars finns det recept på nätet för vad det består av, har för mig att det är ett fett blandat med en olja, så inte ett rent fett.
Då gör jag fel på det oxå - dränker hela ratchetmekanismen i det neongröna lagerfettet. :P De nästan obefintliga klicken är fortfarande distinkta om jag lyssnar noga, även i minusgrader så det är helt enkelt god marginal...
Lefty sa:Har DT-hjul med 18T och 36T och andra med ännu fler POE.
Visst märks skillnad, men hur mkt stör det egentligen med få POE ... och när ?
Inte för mig iallafall.
Förmodligen också köpt 54T om jag behövt köpa nytt men absolut inte bytt bara för bytandets skull.
qma sa:skier sa:Med tanke på hur lite fett det ska vara på ringarna så räcker en liten burk originalfett sjukt länge(tror den jag har är 6-7 år gammal), så det blir ingen stor kostnad.
Då gör jag fel på det oxå - dränker hela ratchetmekanismen i det neongröna lagerfettet. :P De nästan obefintliga klicken är fortfarande distinkta om jag lyssnar noga, även i minusgrader så det är helt enkelt god marginal...
PatrikHA sa:Lefty sa:Har DT-hjul med 18T och 36T och andra med ännu fler POE.
Inte för mig iallafall.
Förmodligen också köpt 54T om jag behövt köpa nytt men absolut inte bytt bara för bytandets skull.
Även jag har 18T, hade 240/54T på förra cykeln.
Visst märker jag skillnad när jag står still och känner efter, men njae på när jag cyklar.
När känner ni som beskriver stor skillnad, skillnad?
Det är ju ändå runt 90 Euro
PatrikHA sa:Lefty sa:Har DT-hjul med 18T och 36T och andra med ännu fler POE.
Inte för mig iallafall.
Även jag har 18T, hade 240/54T på förra cykeln.
Visst märker jag skillnad när jag står still och känner efter, men njae på när jag cyklar.
PatrikHA sa:Även jag har 18T, hade 240/54T på förra cykeln.
Rattnalle sa:Alla nav med oändligt har väl en viss fördröjning som motsvarar X antal poe, om än många. Eller har någon knäckt den nöten?
Jensen sa:Rattnalle sa:Alla nav med oändligt har väl en viss fördröjning som motsvarar X antal poe, om än många. Eller har någon knäckt den nöten?
Du har en ”vindupeffekt” till fullt grepp. Men du känner att den tar tag direkt. Från ett recension av onyx
”It should follow that Onyx’s rear hub engagement is instant, but there is a tiny, barely noticeable amount of rotation required to load the sprags in the clutch. It is probably less than one degree of rotation before the sprags are fully loaded, but because of the nature of camming devices, the “catch” of the freehub feels soft, as the sprags are gradually loaded. There’s no hard on/off stop that one feels when a pawl freehub engages, and I find the soft, near-instant feeling when I begin to pedal extremely pleasant”
Sen är det en helt annan sak än vad denna tråd handlar om. Men jag skulle ha svårt att byta ifrån. Och det är klar skillnad mot i9 som har 120 poe.
I9 som isig känns ”rappare” än allt annat jag kört i teknisk terräng. Därav skulle jag personligen valt 54 på dt. Även om jag mycket väl vet att skillnaden i känsla är större mellan 18 och 36 (dubbelt så snabbt , vilket inte 36 => 54 är)
Har sagt det förut. Har man aldrig haft det är det svårt att sakna. Har man det så tror jag man saknar det efter (även om man säkert kan vänja tillbaka). Även svårt att beskriva med ord.
Jimel sa:Jensen sa:Rattnalle sa:Alla nav med oändligt har väl en viss fördröjning som motsvarar X antal poe, om än många. Eller har någon knäckt den nöten?
Du har en ”vindupeffekt” till fullt grepp. Men du känner att den tar tag direkt. Från ett recension av onyx
”It should follow that Onyx’s rear hub engagement is instant, but there is a tiny, barely noticeable amount of rotation required to load the sprags in the clutch. It is probably less than one degree of rotation before the sprags are fully loaded, but because of the nature of camming devices, the “catch” of the freehub feels soft, as the sprags are gradually loaded. There’s no hard on/off stop that one feels when a pawl freehub engages, and I find the soft, near-instant feeling when I begin to pedal extremely pleasant”
Sen är det en helt annan sak än vad denna tråd handlar om. Men jag skulle ha svårt att byta ifrån. Och det är klar skillnad mot i9 som har 120 poe.
I9 som isig känns ”rappare” än allt annat jag kört i teknisk terräng. Därav skulle jag personligen valt 54 på dt. Även om jag mycket väl vet att skillnaden i känsla är större mellan 18 och 36 (dubbelt så snabbt , vilket inte 36 => 54 är)
Har sagt det förut. Har man aldrig haft det är det svårt att sakna. Har man det så tror jag man saknar det efter (även om man säkert kan vänja tillbaka). Även svårt att beskriva med ord.
Jag kör oftast min enduro som har hope nav med 44poe och ibland min frus xc som har superstars hatade nav med 102? eller något, saknar inte så många punkter när jag switchar hoj men ljudet är ju ballt, frugan har dock tvingat mig att trycka i mer fett så det inte låter så illa :)