36 eller 54 Ratchet?

jofahjalm

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Jag tycker det känns fattigt vid endurostart eller när man ska sparka fram veven med 18-ratchet. Jag tänker däremot inte betala 60 bärs för en ny ratchet, men om någon vill byta sin 36a mot en kasse fulbärs så är jag intresserad.

36 eller 54 Ratchet?
jofahjalm sa:
Jag tycker det känns fattigt vid endurostart eller när man ska sparka fram veven med 18-ratchet. Jag tänker däremot inte betala 60 bärs för en ny ratchet, men om någon vill byta sin 36a mot en kasse fulbärs så är jag intresserad.
Hade jag haft 60 öl så hade jag bytt dom mot vad som helst som har med cykling att göra. Så mycket öl skulle räcka i 60 år för mej så risken är ju stor att den bara skulle bli dålig om den skulle stå så länge.
Jag trodde annonser hörde hemma på k&s.

larsaw

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
jofahjalm sa:
+1 jag hojar för hobby-enduro, då ska det ju ändå vara full spätta ändå och frihjulande en dygd ;D
Skämt o sido, så klart trevligt med massa POE och som tidigare nämnts märkbart vid (minst) fördubbling av POE.
Förra hojen hade 36-SR (StarRatchet) och nu på snikbygget 18-SR, kan faktiskt inte påstå att jag stör mig på avsaknaden an 36-ratchet.
(Isf mer irriterad av att Shimano SLX-reglaget saknar möjlighet att växla till tyngre växel mha ”dubbel-hopp”.)

Rattnalle

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
larsaw sa:
jofahjalm sa:
+1 jag hojar för hobby-enduro, då ska det ju ändå vara full spätta ändå och frihjulande en dygd ;D
Skämt o sido, så klart trevligt med massa POE och som tidigare nämnts märkbart vid (minst) fördubbling av POE.
Förra hojen hade 36-SR (StarRatchet) och nu på snikbygget 18-SR, kan faktiskt inte påstå att jag stör mig på avsaknaden an 36-ratchet.
(Isf mer irriterad av att Shimano SLX-reglaget saknar möjlighet att växla till tyngre växel mha ”dubbel-hopp”.)
Ja det där sista är ett sjukt problem när man väl vant sig.

Rattnalle

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
jofahjalm sa:
Nu glömmer du att fler poe gör att det låter som om det går mycket fortare när du frihjular eftersom antalet klick per rullad meter ökar.

PatrikHA

Medlem
36 eller 54 Ratchet?
Rattnalle sa:
Nu glömmer du att fler poe gör att det låter som om det går mycket fortare när du frihjular eftersom antalet klick per rullad meter ökar.
Nu så, nu börjar vi komma men de tunga argumenten :-D, bör nog köpa ASAP!

Sixten gav tips på butik, verkar vettigt pris för 54:an men frakt på €19!? Galet, någon som har fler tips på var man kan köpa, (webb)butik alltså?

Senast ändrad:
36 eller 54 Ratchet?
Jensen sa:
Rattnalle sa:
Alla nav med oändligt har väl en viss fördröjning som motsvarar X antal poe, om än många. Eller har någon knäckt den nöten?
Du har en ”vindupeffekt” till fullt grepp. Men du känner att den tar tag direkt. Från ett recension av onyx
”It should follow that Onyx’s rear hub engagement is instant, but there is a tiny, barely noticeable amount of rotation required to load the sprags in the clutch. It is probably less than one degree of rotation before the sprags are fully loaded, but because of the nature of camming devices, the “catch” of the freehub feels soft, as the sprags are gradually loaded. There’s no hard on/off stop that one feels when a pawl freehub engages, and I find the soft, near-instant feeling when I begin to pedal extremely pleasant”

Sen är det en helt annan sak än vad denna tråd handlar om. Men jag skulle ha svårt att byta ifrån. Och det är klar skillnad mot i9 som har 120 poe.
I9 som isig känns ”rappare” än allt annat jag kört i teknisk terräng. Därav skulle jag personligen valt 54 på dt. Även om jag mycket väl vet att skillnaden i känsla är större mellan 18 och 36 (dubbelt så snabbt , vilket inte 36 => 54 är)

Har sagt det förut. Har man aldrig haft det är det svårt att sakna. Har man det så tror jag man saknar det efter (även om man säkert kan vänja tillbaka). Även svårt att beskriva med ord.
Jag tar hellre 18t än drygt 0,2kg straffvikt.

Rattnalle

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
PatrikHA sa:
Rattnalle sa:
Nu så, nu börjar vi komma men de tunga argumenten :-D, bör nog köpa ASAP!

Sixten gav tips på butik, verkar vettigt pris för 54:an men frakt på €19!? Galet, någon som har fler tips på var man kan köpa, butik alltså?
Trek Store.

Jensen

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Rattnalle sa:
Westman sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Vad menar du? Viktskillnaden på 18t och 54t ratchet kan ju omöjligt vara 200g när hela navet väger <350.
Tror det var en kommentar angående Onyx och i9.

Fast pratar vi dt 350 är det ju inte lättare än i9. Det är 100g lättare än nuvarande onyx, men tyngre än nya kommande onyx. Pratar vi 240 då förlorar man 90g till. Dock centrerad vikt på hjulet. Så känslan i hjulen ändras ju inte nämnvärt, i hur rappt det känns pga vikt, däremot ändras beteendet på hjulet rent poe mässigt en hel del.

Men det är ju min åsikt.

36 eller 54 Ratchet?
Jensen sa:
Rattnalle sa:
Westman sa:
Vad menar du? Viktskillnaden på 18t och 54t ratchet kan ju omöjligt vara 200g när hela navet väger <350.

Fast pratar vi dt 350 är det ju inte lättare än i9. Det är 100g lättare än nuvarande onyx, men tyngre än nya kommande onyx. Pratar vi 240 då förlorar man 90g till. Dock centrerad vikt på hjulet. Så känslan i hjulen ändras ju inte nämnvärt, i hur rappt det känns pga vikt, däremot ändras beteendet på hjulet rent poe mässigt en hel del.

Men det är ju min åsikt.
Finns väl ingen anledning att jämföra med 350. Sist jag kollade var onyx över 0,2kg tyngre än 240. Fast egentligen borde man ju jämföra med 180 som ligger närmare i pris.

Vist, centrerad vikt men likt förbannat ofjädrad vikt.

Maakus

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Mmmmmmm 120. Mmmmmmm. Premium. Mmmmmmm. Köpte inte alls det för över 50% av priset. Brrrrrrrrrrrrzzzzzz

(Det är fredag, snälla ha överseende med mitt beteende)

Hade 48 innan. Har det på min pendlare. Fick tinnitus.

Jensen

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Jensen sa:
Rattnalle sa:
Westman sa:

Men det är ju min åsikt.
Finns väl ingen anledning att jämföra med 350. Sist jag kollade var onyx över 0,2kg tyngre än 240. Fast egentligen borde man ju jämföra med 180 som ligger närmare i pris.

Vist, centrerad vikt men likt förbannat ofjädrad vikt.

Efter kört både 240 och onyx, tar jag personligen de där knappa 200g centrerad mervikt som onyx genererar alla dagar i veckan för att få onyx funktion och framför allt rull (som slår 240 alla gånger). Inte bara låg vikt har sitt pris, även funktion. Med det sagt så har jag ju inget emot att onyx snart kapar 100g. Utgår från att du inte testat ett onyx ?. Sen är det ju min högst personliga åsikt. Tvingar dig inte att köra onyx ?. Men lätt en av mina bästa uppdateringar på hojen (även om det var snuskigt dyrt).

Notera att jag inte säger att dt är dåligt. Sjukt fina nav, lite ”Volvo” men väldigt modulära, enkla med delar och lättmeckat.

I9 kan du inte räknat på för där är det inga 200g.

Jag undrar även varför du envisas med att säga vilten i kg. Du ska inte ta ton när du ändå håller på nför mig låter det som om du medvetet försöker få det att låta mer :-) hur som väldigt OT

KiwiQ

Ny medlem
36 eller 54 Ratchet?
Väldigt enkel förklaring för de som envisas med att försvara 18t och lågt POE.

Som sagts många gånger av mig, testa: så kommer ni förstå. Eller så tycker ni helt enkelt att 800-900kr är för mycket pengar. Just nav verkar folk vilja spara in som mest pengar på.

Rattnalle

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
KiwiQ sa:
Väldigt enkel förklaring för de som envisas med att försvara 18t och lågt POE.

Som sagts många gånger av mig, testa: så kommer ni förstå. Eller så tycker ni helt enkelt att 800-900kr är för mycket pengar. Just nav verkar folk vilja spara in som mest pengar på.
Man prioriterar olika helt enkelt. Många lägger ju en massa pengar på dyra ramar och hjul och behåller sunk-dämpare. Ett långt mycket märkligare beteende än att vara nöjd med 18t.

Jag tycker för egen del att uppgraderingen från 18 till 54 visserligen var rolig men knappast nödvändig. Det finns mycket jag hade prioriterat först om jag hade en budget att hålla.

Till nästa cykel ska jag väl försöka hålla mig på ungefär samma antal poe men kommer att prioritera helt tysta nav före fler poe.

Maakus

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
larsaw sa:
Maakus sa:
Hade 48 innan. Har det på min pendlare. Fick tinnitus.
Vem fan åker runt med fin-nav på en pendlare? Då blir det ju ingen misär alls!! ;D (eftersom det ju ändå är fredag...)
Jodå! Min pendlare är en ombyggd 29:a, med mina "gamla" stighjul, 27,5x2,8" däck och "Fin-nav" från Funworks. Misären inträffar efter ca 100-200km då kullagren i bodyn rasar. Det är så exakta tider på detta så USA, EU och Ryssland har kalibrerat GPS, Galileo och GLONASS efter mitt nav.

Senast ändrad:

LDG

Medlem
36 eller 54 Ratchet?
Är galen skillnad i i stök uppför på 18 och ca 50 som jag har. Märker en otrolig skillnad om man gör annat än enbart trampar grusväg. Tror personligen att det gör absurd skillnad på landsväg också där man frihjular mkt när man ligger på rulle osv.
Hade gärna haft Industri9 :D

Manurhin2

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
jofahjalm sa:
Jag har 36ratchet som jag absolut inte behöver , klarar mig med 2ratchet ( eller 18 ) då jag bara kör grusväg/motipnsspår/Cykelvasan. Har man lagt tryck på pedalerna så har man ..

Om du eller någon annan vill motivera mig att byta ( lagom hög sedlar och 18ratchet) så prova via pm .

M

glitch

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Köpte 54t under trådens gång. Lätt värt! Nu känns hjulen premium! Grymt skönt att slippa vispa luft i stökig terräng.

Sixten Fors

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Hur mycket tyngre är DT350 jmf med DT240s? Svaret är 24 eller 29 gram tyngre.
Man undviker förstås det tyngsta/sämsta 350-navet Classic IS som är 50 gram tyngre.
240vs350.png

Både 240s och 350 levereras som standard med 18T ratchet. Tabellen ovan förutsätter att det är exakt samma solida 18T ratchet som levereras med båda naven. Är det någon som vet om de 18T ratchets som följer med 240s är ihåliga och annorlunda än de solida som följer med 350? Om det sitter ihåliga 18T ratchet i 240s från fabrik är viktskillnaden mellan själva 240s och 350 navet ytterligare 10 gram mindre än vad som framgår av tabellen ovan.

Manurhin2

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Sixten Fors sa:
Man undviker förstås det tyngsta/sämsta 350-navet Classic IS som är 50 gram tyngre.

Både 240s och 350 levereras som standard med 18T ratchet. Tabellen ovan förutsätter att det är exakt samma solida 18T ratchet som levereras med båda naven. Är det någon som vet om de 18T ratchets som följer med 240s är ihåliga och annorlunda än de solida som följer med 350? Om det sitter ihåliga 18T ratchet i 240s från fabrik är viktskillnaden mellan själva 240s och 350 navet ytterligare 10 gram mindre än vad som framgår av tabellen ovan.
I mina är det ihåliga från leverans , både oem och systemhjulsnav ( beg )

Sixten Fors

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Manurhin2 sa:
Systemhjulen XR1501, XM1501 etc. levereras med 36T ratchets och dessa finns bara som ihåliga.
Frågan gällde alltså de 18T ratchets som följer med när kan köper nya DT 240s för hemmabygge.
Rätt poänglöst med lätta och dyra 18T ratchets eftersom man ändå vill uppgradera till (minst) 36T.
Om det sitter 10 gram lättare 18T ratchets som std i 240s är viktskillnaden mot 350 bara 14 resp 19 gram.
Att då betala ca 110 EUR eller 1150 kr extra för 240s jmf. med 350 för att spara 14 gram känns sådär :)

Senast ändrad:
36 eller 54 Ratchet?
Sixten Fors sa:
Manurhin2 sa:
Sixten Fors sa:

Systemhjulen XR1501, XM1501 etc. levereras med 36T ratchets och dessa finns bara som ihåliga.
Frågan gällde alltså de 18T ratchets som följer med när kan köper nya DT 240s för hemmabygge.
Satt 36T i mina 240s nav som jag köpte löst.

Sixten Fors

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?

Skogling

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Det var t.o.m. 18T i mina vita kolfiber 180s. Ceramic från 2013. Helt sjukt med tanke på vad baknavet kostade löst.

Edit. DT180

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Sixten Fors sa:
Manurhin2 sa:
Sixten Fors sa:

Satt 36T i mina 240s nav som jag köpte löst.
Vill du bli av med 36t så skulle dom passa fint på min CX. Pma isåfall.

PatrikHA

Medlem
36 eller 54 Ratchet?
glitch sa:
Köpte 54t under trådens gång. Lätt värt! Nu känns hjulen premium! Grymt skönt att slippa vispa luft i stökig terräng.
Meh ;-) jag hade ju lyckats förtränga detta nu ju, och kört vidare med mina 18, och så poppar tråden upp igen, elakt ;-p

qma

Aktiv medlem
36 eller 54 Ratchet?
Var köper man 54:an till bäst pris då? 850 kr inkl. frakt från R2 - nåt bättre tips? Vad tar Trek-handlarn i butik?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer