-

-
Skruvar du själv hade jag försökt hitta en cykel med samma märke på så många komponenter som möjligt. Bra att kunna lufta bromsar med samma kit och kunna serva gaffel med samma olja.

-
Jag har tre hojar å försöker hålla mig till samma fabrikat på komponenterna på alla samt samma strl på sadelstolpe etc underlättar när man behöver tjyvlåna mellan hojarna samt att man inte behöver sjutton olika specialverktyg

-
Tror inte att en Laufey blir för mycket likt din Occam, en HT är helt annorlunda. Viktigaste är om du tänker att köra den på liknande eller annorlunda stigar. MB31 är fin, men gaffelvinkel med sag är för brant med 68 grad. Reba gaffel är också inte så stuv.

Skulle också välja samma hjul storlek och axelstandard.

-
Laufey är kanske ett bra val då. Där är ju allt utbytbart mellan den och Occam (möjligtvis lite tajt med 2,6 bak på Occam)
Hur förhåller sig måtten på Laufey om man jämför med Occam. T ex är reach 474/500 Occam och 459/484 Laufey (för L/XL) Kör L på min Occam men hade nog funkat med XL där också, ligger precis mellan L/XL enligt Orbea på båda cyklarna

Reach på Laufey är utan sag. Med sag blir reachen identiskt med Occam.

-
Gällande att cyklarna ska passa två personer så kan olika benlängd och armspann ställa till det även om de är lika långa...
Men jag säger också att det är bra med så många delar med samma standard som det går.

Alpkit/Sonder har flera hardtails i olika material som har fin geometri.

-
Jag hade valt en cykel som skiljer sig markant i upplevelse från din FS. Missförstå mig rätt, men en för bra stig-HT gör att du plötsligt har två cyklar med mer eller mindre exakt samma användningsområde och likartad känsla.

I vanliga fall tycker jag t ex plusdäck är ett måste på en HT, men i detta fallet är jag mer tveksam. Varför t ex inte satsa på en lättare, modern XC-hoj och dra nytta av hardtailens rappa känsla och livliga humör?

Liknande trådar

-
8 svar
-
9 svar
Deleted member 43681
-
41 svar
Tillbaka
Topp