.

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
.
and lets not forget than even frame made in Taiwan, Vietnam, EU, US, etc... in most cases use carbon fiber sheet made in China (some Japon but it is rare as they are far more expensive)

.
Hur är det med Specialized? När jag jobbade ett par veckor på vårt kontor i Shanghai förra sommaren passerade jag dagligen på väg till/från jobbet ett ganska stort kontor med fet Specialized-skylt på.
Specialized bikes are not manufactured by Specialized. Merida builds their frame in their factory in Taiwan with Chinese made carbon (for the carbon frames)...
i.e.: Specialized=Very expensive Merida ?

.
Jag är intresserad av ursprungsland i viss mån, men jag tycker att varje produkt får bedömas för sig. Skall man lägga Taiwan på sin shitlist så blir det tufft :) Men det går. Taiwans produktion handlar ju inte bara om att pressa pris, utan det är där en stor del av kompetensen finns. Merida som nämns ovan är väl ett bra exempel på det.

.
Skryter inte företaget om tillverkningsland på hemsidan så kan man nästan förutsätta att ramen tillverkas i Kina eller eventuellt Taiwan :)

Hade ex. YT tillverkat sina ramar hemma i Tyskland hade de gärna skrivit det om man läser allt annat fint och bra de står för
Det är i.o.f hedersamt om cykelmärkena skriver att de tillverkas i Kina och faktiskt står för det, även i Kina kan det tillverkas riktigt bra saker även om dessa bolag ibland kan vara svåra att hitta.

.
Jag svarar mig själv.

Fan vad ballt det vore med en rik och levande svensk cykelindustri. Som gammal Husqvarna anställd så minns man ju att Husqvarna en gång i tiden tillverkade både ramar, komponenter och växelsystem. Numera är ju Husqvarna cyklar tillverkade i taiwan och kina, varumärket "ägs" av Tyska Pexco och designas av Kiska i Österrike, liknande motorcyklarna. Väldigt trist.

Men det är så det är i Sverige i dag tyvärr.

Men jag tror på en positiv framtid. Kina har använts som resten av världen som en slasktratt, svenska, europeiska och amerikanska företag har haft produktion i Kina och på så sätt sluppit haft lågavlönade arbetare, katastrofala miljövidriga utsläpp och tvivelaktiga arbetsförhållanden i sina egna länder.

Nu kommer den stora tillbakakakan, de kan produktion, de har "all" produktion, och nu satsar de på att utveckla egna varumärken, de får in mer pengar i kassan, de har en växande medeklass, folk går från skitjobb till vanliga jobb.
Och resten av världen kan inte längre använda dem som slasktratt, de är inte lika intresserade av det, och vi har inte råd att ha produktionen där. Nu kommer mycket av produktionen att hamna i europa i stället, och det kommer gynna "oss", vi får igång en industri igen.

Så snart kanske vi har cykeltillverkning igen, woho!!
Som synsam som iaf. delvis flyttat hem.

.
Jag svarar mig själv.

Fan vad ballt det vore med en rik och levande svensk cykelindustri. Som gammal Husqvarna anställd så minns man ju att Husqvarna en gång i tiden tillverkade både ramar, komponenter och växelsystem. Numera är ju Husqvarna cyklar tillverkade i taiwan och kina, varumärket "ägs" av Tyska Pexco och designas av Kiska i Österrike, liknande motorcyklarna. Väldigt trist.

Men det är så det är i Sverige i dag tyvärr.

Men jag tror på en positiv framtid. Kina har använts som resten av världen som en slasktratt, svenska, europeiska och amerikanska företag har haft produktion i Kina och på så sätt sluppit haft lågavlönade arbetare, katastrofala miljövidriga utsläpp och tvivelaktiga arbetsförhållanden i sina egna länder.

Nu kommer den stora tillbakakakan, de kan produktion, de har "all" produktion, och nu satsar de på att utveckla egna varumärken, de får in mer pengar i kassan, de har en växande medeklass, folk går från skitjobb till vanliga jobb.
Och resten av världen kan inte längre använda dem som slasktratt, de är inte lika intresserade av det, och vi har inte råd att ha produktionen där. Nu kommer mycket av produktionen att hamna i europa i stället, och det kommer gynna "oss", vi får igång en industri igen.

Så snart kanske vi har cykeltillverkning igen, woho!!
Jag vill tillägga till det du är inne på, jag har under runt 20 års tid importerat till och från andra typer av varor än cykelrelaterat från bl.a. Kina, prisbilden i förhållande till valutan McDonalds :-) så är det idag betydlig dyrare att köpa varor från Kina än för 15-20 år sedan om man räknar in valutaförändring, marknadsekonomi etc. som du säger så handlar det nog mycket om sitt arbete med kvalitetsökning, men också att samhället i sig får en högre status, sen är vissa varor i förhållande till Svenska eller Europeiska varor fortsatt mycket billigare, så helt klart är att Kinabolag börjar våga ta mer betalt, den aktive konsumenten får om turen visar sig lite mer moral för pengarna. Notera att det gäller så klart inte allt, mycket skit tillverkas fortfarande till noll och ingenting, så även mängder av cykelramar, men hittar man rätt fabrik så får man tag på helt fantastiska ramar och komponenter.

.
Det är i.o.f hedersamt om cykelmärkena skriver att de tillverkas i Kina och faktiskt står för det, även i Kina kan det tillverkas riktigt bra saker även om dessa bolag ibland kan vara svåra att hitta.
Det är det däremot få som gärna berättar det. Att det "engineeras" på plats X (Tyskland ex.) skriver man gärna ut. Sen tillverkas det i "bästa tänkbara" fabrik utan att nämna var. Nu hänger jag bara ut YT här men det brukar vara ganska likt tycker jag, inte bara inom cykelvärlden. Men man skryter gärna inte om tillverkning i Kina.

Såklart tillverkas det kvalitetsmässigt bra saker i Kina. Men mångas "tvekan" mot Kina är väl inte primärt pga kvalitet utan landets regim. Det är väl också TS inställning. Skall man bojkotta på kvalitet eller usla förhållande för lågbetalda arbetare så finns det väl en trave länder som ligger värre till än Kina kan jag tänka mig, beroende på vilken produktion man avser

.
Det är det däremot få som gör. Att det "engineeras" på plats X (Tyskland ex.) skriver man gärna ut. Sen tillverkas det i "bästa tänkbara" fabrik utan att nämna var. Nu hänger jag bara ut YT här men det brukar vara ganska likt tycker jag, inte bara inom cykelvärlden. Men man skryter gärna inte om tillverkning i Kina.
Norco skriver i princip samma sak såg jag när jag letade info.

.
Konstaterar att min Bell-hjälm inköpt i år är "Designed in California" men "Made in China". Min frus Bontrager-hjälm också inköpt i år är också "Made in China". Huvva!

.
Det är det däremot få som gärna berättar det. Att det "engineeras" på plats X (Tyskland ex.) skriver man gärna ut. Sen tillverkas det i "bästa tänkbara" fabrik utan att nämna var. Nu hänger jag bara ut YT här men det brukar vara ganska likt tycker jag, inte bara inom cykelvärlden. Men man skryter gärna inte om tillverkning i Kina.

Såklart tillverkas det kvalitetsmässigt bra saker i Kina. Men mångas "tvekan" mot Kina är väl inte primärt pga kvalitet utan landets regim. Det är väl också TS inställning. Skall man bojkotta på kvalitet eller usla förhållande för lågbetalda arbetare så finns det väl en trave länder som ligger värre till än Kina kan jag tänka mig, beroende på vilken produktion man avser
Jag skulle till och med kunna sträcka mig till att undra om det tillverkas bättre cykelramar i produktion i något annat land än Kina där 99%(gissning) tillverkas.
Avser såklart dom erkända internationella "tillverkarnas" kontrollerade tillverkning.

.
Jag skulle till och med kunna sträcka mig till att undra om det tillverkas bättre cykelramar i produktion i något annat land än Kina där 99%(gissning) tillverkas.
Avser såklart dom erkända internationella "tillverkarnas" kontrollerade tillverkning.
Inte om man räknar in Taiwan till Kina. I alla fall inte om vi pratar storskalig produktion.

.
Ja, allt kan ju såklart göras svårt. Men om vi tar ramar som exempel. Om alla stora delar (framtriangel, baktriangel) görs i Kina så är det väl ganska tydligt. Om en svarvad axel eller packning till ett lager görs i Kina så kanske man får låta det passera. Det ska ju givetvis vara rimligt.
Men om aluminiumet är producerat i Europa och sänt för sammanfogning i kina? Hur tänker du då?

.
Men om aluminiumet är producerat i Europa och sänt för sammanfogning i kina? Hur tänker du då?
Den dagen den sorgen. Jag säger inte att jag har alla svaren eller sitter som nån sorts bättre människa för att avgöra rätt och fel. Jag kände bara att detta var intressant och kanske kunde vara något att beakta vid nästa cykelköp. Först måste ju informationen finnas, sen får man ta ställning till den.

Jag tror inte att jag kan ändra världen och heller är inte detta något som kommer ha primär betydelse för mitt nästa cykelköp. Men det är något jag tycker kan vara värt att ägna en tanke åt i alla fall. Och som sagt, om jag hamnar i det läget att jag har två likvärdiga cyklar att välja mellan så kanske produktionsland kan fälla avgörandet. Vem vet?

.
Jag har blivit väldigt övertygad om att vi bör flytta hem mycket av tillverkningen. Varför, hur och vilka konsekvenser det får är väldigt politiskt. I grunden är transporter för billigt och/eller lokal arbetskraft för dyr. (eller tullarna för låga om man är lagd åt det hållet)

Stål ligger i vilket fall rätt i tiden men helst skulle det svetsas i Sverige för en spottstyver.

.
and lets not forget than even frame made in Taiwan, Vietnam, EU, US, etc... in most cases use carbon fiber sheet made in China (some Japon but it is rare as they are far more expensive)

Frenchy, where are Ibis and Yeti frames made? Taiwan or mainland China? Do they use Chinese or Japanese carbon sheets?
Do you know if Ibis and Yeti push any environmental or worker safety standards in their frame manufacturing processes?

.
Vill man undvika Kina produkter när man köper racercykel så går man på en Campagnolo utrustad dito.
All produktion görs i Europa, antingen i Vicenza eller Rumänien.
Finns dessutom flera italienska ramtillverkare som gör åtminstone toppmodellerna i landet.
Klädtillverkare som Santini och Nalini har även dom produktionen kvar i Italien.

.
Jag tror att Ibis flyttade sin tillverkning från Taiwan till Kambodja pga kostnadsläget? Men helt klart hade det varit bra med en Fairtrade-märkning även på cyklar o komponenter!

.
Vill man undvika Kina produkter när man köper racercykel så går man på en Campagnolo utrustad dito.
All produktion görs i Europa, antingen i Vicenza eller Rumänien.
Finns dessutom flera italienska ramtillverkare som gör åtminstone toppmodellerna i landet.
Klädtillverkare som Santini och Nalini har även dom produktionen kvar i Italien.
Men då gynnar man ju italiensk ineffektivitet och maffia...

.
Men då gynnar man ju italiensk ineffektivitet och maffia...
Maffian finns i södra delen av landet.
Norr om Neapel finns inte mer av den varan än här i landet.

Har varit på fabrikbesök i Italien en gång, det var på Index i Verona
Dom är världsledande gällande tätskiktsprodukter för byggindustrin, långt bättre än våra svenska motsvarigheter.
Norditalien är mer som södra Tyskland än som södra Italien.

.

Dom är världsledande gällande tätskiktsprodukter för byggindustrin, långt bättre än våra svenska motsvarigheter.
Jobbade en gång i ett projekt tillsammans med BMW och Fiat och besökte båda utvecklingsavdelningarna. Blev förvånad över hur vassa italienarna var. Är inte säker på att BMW skulle kunna göra en lika bra bil till det försäljningspris en Fiat har.

.
Verkar vara likadan segliven myt på happy att italienare inte kan göra bra prylar och att kineserna jobbar tvåskift på cykelfabrikerna och sedan på natten smyger det in skumma arbetare och tillverkar piratkopior av grejorna.

.

Visst är det så, stor skillnad på södra och norra Italien, men inte skulle jag jämföra med Tyskland. Jag har jobbat i europeiska projekt med partners fr olika länder i 15+ år, och den absolut mest ineffektiva upplevelsen jag varit med på var i Turin. I övrigt har jag dock bra erfarenheter av italienska kollegor (även om det kan vara lite ostrukturerat ibland), så mitt inlägg ovan var mer på skämt.

.
Läsa etiketter på kläder och kolla vilka länder maten kommer ifrån är väl helt naturligt år 2020 (och 1995)? Är ju knappast så en måste gräva i djupet av internet för att hitta var osten är tillverkad och var innehållet kommer ifrån. Hade det inte enbart varit positivt om ursprungsland kom upp till ytan även på cykelramar? Att kunna ta informerade beslut känns i min värld ganska modernt och borde inte behöva vara en ouppnåelig dröm för branschen.

Men även jag är väl tämligen övertygad om att vi på sikt får mer och mer produktion i Europa igen när Kina blir dyrare. En oändlig cykel som ekonomin skapar. Men samtidigt när Kina blir för dyrt finns nog andra billiga länder där för att ta vid...

Edit: hur creddit är det att köpa Irländsk nötfärs nuförtiden?
Hej.. "Andra billiga länder"? Kambodja och Vietnam är redan i produktionsledet. mvh borano20

.
Apropå Italien så har de en del egen tillverkning av både ramar, hjul, broms, dämpare o annat smått o gott ? såsom: Ancilotti, MDE, Formula, Ambrosio, Miche, Gipiemme osv....

.
Intressant tråd! Jag är faktiskt själv intresserad av var mina cykelprylar kommer ifrån. Det är inte alls oviktigt för mig var och hur produkterna är producerade. Gäller både mat och cykelgrejer.

Istället för att slösa mer forumutrymme med huruvida detta är "virtue signaling" eller inte så tänker jag komma med några konkreta tips:
  1. För den som är intresserad av nya däck så har Continental ett filter för "made in Germany":
  2. Både superstar components och überbike components har sina lokalt producerade grejer:
  3. Rideworks har också en del riktigt trevliga grejer. Är väldigt sugen på att testa deras BSA-30 vevlager t.ex.
  4. Erase Components har lite fina nav som jag skulle vara sugen att testa. Kolfiberhjulen vete f*n var de är tillverkade, men naven ska iaf vara tillverkade i Belgien och använda nästan enbart europeiska delar.
  5. Sen har vi ju så klart Hope. Oklart om alla deras grejer är tillverkade i Barnoldswick, men en hel del ska vara det. Man får nog läsa lite kritiskt på deras hemsida...
Ja, lägg en Brittisk stålram till det (Curtis eller nåt) så har vi nästan en hel cykel klar! :-P

.
Intressant utveckling av tråden ? problemet som de flesta brottas med att köpa Europeiskt är + >150% eller mer I kostnad. Jag är ganska säker på de flest här inte är beredd att pröjsa 30k för en ram, lägg sen till intresset att på riktigt från Europeiskt tillverkare att sälja 1 ram så som asiaterna gör, jag har på riktigt svårt att tro viljan är på topp med enskilda sales till privatpersoner. Men överbevisa mig gärna, ingen blir gladare än mig om det funkar smärtfritt.

.
Intressant utveckling av tråden ? problemet som de flesta brottas med att köpa Europeiskt är + >150% eller mer I kostnad. Jag är ganska säker på de flest här inte är beredd att pröjsa 30k för en ram, lägg sen till intresset att på riktigt från Europeiskt tillverkare att sälja 1 ram så som asiaterna gör, jag har på riktigt svårt att tro viljan är på topp med enskilda sales till privatpersoner. Men överbevisa mig gärna, ingen blir gladare än mig om det funkar smärtfritt.
Tror många på detta forum pröjsat 20-30k för en ram så du får nog höja ribban.

.
För första gången i Happys historia så har jag gått igenom en tråd och raderat massa inlägg för att hålla en tråd på spåret, klart udda känsla. En användare är avstängd efter att ha hotat en moderator pga upplevd kränkt yttrandefrihet.

Jag har raderat även gränsfall som inte alls är solklara, så känner inte påhoppade för det, jag har inte utdelat några varningar, och också tagit bort alla påminnelser från moderatorer om att hålla er borta från politik och personangrepp. Det räcker med det här inlägget.

Regeln är alltså: Ingen politik. Låtsas som att den inte existerar, närma er inte ämnet för att provocera någon annan att svara. Annars får vi låsa tråden igen och det vore tråkigt.

.
Gällande kol så gör Last och Unni sina kolcyklar i Europa.

Önskar att Unno gjorde Dash i en storlek Large..

.
I det stora hela tillverkas ALLA cf ramar i Kina/Taiwan. Det finns väl en 4-5 fabriker som bygger typ allt?
Inte ens finitaliernarna kommer undan, där kan det vara så att typ den dyraste ramen görs på hemmaplan.

Det som har blivit trist är att det som uppfattats som boutiquemärken inte är det, det tillverkas för det mesta i Kina/Taiwan.
Slaget är förlorat typ.

Men, varför vaknas det NU? Det är inte så att Kina blivit värre, de har väl blivit mer "västlika" om något?

Liknande trådar

.
16 svar
.
3 svar
. 2
66 svar
Deleted member 77490
Tillbaka
Topp