Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Specialized bikes are not manufactured by Specialized. Merida builds their frame in their factory in Taiwan with Chinese made carbon (for the carbon frames)...Hur är det med Specialized? När jag jobbade ett par veckor på vårt kontor i Shanghai förra sommaren passerade jag dagligen på väg till/från jobbet ett ganska stort kontor med fet Specialized-skylt på.
Dom inte bara tillverkar dom äger 49% i spezSpecialized bikes are not manufactured by Specialized. Merida builds their frame in their factory in Taiwan with Chinese made carbon (for the carbon frames)...
i.e.: Specialized=Very expensive Merida ?
Det är i.o.f hedersamt om cykelmärkena skriver att de tillverkas i Kina och faktiskt står för det, även i Kina kan det tillverkas riktigt bra saker även om dessa bolag ibland kan vara svåra att hitta.Skryter inte företaget om tillverkningsland på hemsidan så kan man nästan förutsätta att ramen tillverkas i Kina eller eventuellt Taiwan :)
Hade ex. YT tillverkat sina ramar hemma i Tyskland hade de gärna skrivit det om man läser allt annat fint och bra de står för
Som synsam som iaf. delvis flyttat hem.Jag svarar mig själv.
Fan vad ballt det vore med en rik och levande svensk cykelindustri. Som gammal Husqvarna anställd så minns man ju att Husqvarna en gång i tiden tillverkade både ramar, komponenter och växelsystem. Numera är ju Husqvarna cyklar tillverkade i taiwan och kina, varumärket "ägs" av Tyska Pexco och designas av Kiska i Österrike, liknande motorcyklarna. Väldigt trist.
Men det är så det är i Sverige i dag tyvärr.
Men jag tror på en positiv framtid. Kina har använts som resten av världen som en slasktratt, svenska, europeiska och amerikanska företag har haft produktion i Kina och på så sätt sluppit haft lågavlönade arbetare, katastrofala miljövidriga utsläpp och tvivelaktiga arbetsförhållanden i sina egna länder.
Nu kommer den stora tillbakakakan, de kan produktion, de har "all" produktion, och nu satsar de på att utveckla egna varumärken, de får in mer pengar i kassan, de har en växande medeklass, folk går från skitjobb till vanliga jobb.
Och resten av världen kan inte längre använda dem som slasktratt, de är inte lika intresserade av det, och vi har inte råd att ha produktionen där. Nu kommer mycket av produktionen att hamna i europa i stället, och det kommer gynna "oss", vi får igång en industri igen.
Så snart kanske vi har cykeltillverkning igen, woho!!
Jag vill tillägga till det du är inne på, jag har under runt 20 års tid importerat till och från andra typer av varor än cykelrelaterat från bl.a. Kina, prisbilden i förhållande till valutan McDonalds :-) så är det idag betydlig dyrare att köpa varor från Kina än för 15-20 år sedan om man räknar in valutaförändring, marknadsekonomi etc. som du säger så handlar det nog mycket om sitt arbete med kvalitetsökning, men också att samhället i sig får en högre status, sen är vissa varor i förhållande till Svenska eller Europeiska varor fortsatt mycket billigare, så helt klart är att Kinabolag börjar våga ta mer betalt, den aktive konsumenten får om turen visar sig lite mer moral för pengarna. Notera att det gäller så klart inte allt, mycket skit tillverkas fortfarande till noll och ingenting, så även mängder av cykelramar, men hittar man rätt fabrik så får man tag på helt fantastiska ramar och komponenter.Jag svarar mig själv.
Fan vad ballt det vore med en rik och levande svensk cykelindustri. Som gammal Husqvarna anställd så minns man ju att Husqvarna en gång i tiden tillverkade både ramar, komponenter och växelsystem. Numera är ju Husqvarna cyklar tillverkade i taiwan och kina, varumärket "ägs" av Tyska Pexco och designas av Kiska i Österrike, liknande motorcyklarna. Väldigt trist.
Men det är så det är i Sverige i dag tyvärr.
Men jag tror på en positiv framtid. Kina har använts som resten av världen som en slasktratt, svenska, europeiska och amerikanska företag har haft produktion i Kina och på så sätt sluppit haft lågavlönade arbetare, katastrofala miljövidriga utsläpp och tvivelaktiga arbetsförhållanden i sina egna länder.
Nu kommer den stora tillbakakakan, de kan produktion, de har "all" produktion, och nu satsar de på att utveckla egna varumärken, de får in mer pengar i kassan, de har en växande medeklass, folk går från skitjobb till vanliga jobb.
Och resten av världen kan inte längre använda dem som slasktratt, de är inte lika intresserade av det, och vi har inte råd att ha produktionen där. Nu kommer mycket av produktionen att hamna i europa i stället, och det kommer gynna "oss", vi får igång en industri igen.
Så snart kanske vi har cykeltillverkning igen, woho!!
Det är det däremot få som gärna berättar det. Att det "engineeras" på plats X (Tyskland ex.) skriver man gärna ut. Sen tillverkas det i "bästa tänkbara" fabrik utan att nämna var. Nu hänger jag bara ut YT här men det brukar vara ganska likt tycker jag, inte bara inom cykelvärlden. Men man skryter gärna inte om tillverkning i Kina.Det är i.o.f hedersamt om cykelmärkena skriver att de tillverkas i Kina och faktiskt står för det, även i Kina kan det tillverkas riktigt bra saker även om dessa bolag ibland kan vara svåra att hitta.
Norco skriver i princip samma sak såg jag när jag letade info.Det är det däremot få som gör. Att det "engineeras" på plats X (Tyskland ex.) skriver man gärna ut. Sen tillverkas det i "bästa tänkbara" fabrik utan att nämna var. Nu hänger jag bara ut YT här men det brukar vara ganska likt tycker jag, inte bara inom cykelvärlden. Men man skryter gärna inte om tillverkning i Kina.
Så, nån som vet var dessa kolfiberramar tillverkas:
- Transition Spur
- Norco Optic
- YT Izzo/Jeffsy
Jag skulle till och med kunna sträcka mig till att undra om det tillverkas bättre cykelramar i produktion i något annat land än Kina där 99%(gissning) tillverkas.Det är det däremot få som gärna berättar det. Att det "engineeras" på plats X (Tyskland ex.) skriver man gärna ut. Sen tillverkas det i "bästa tänkbara" fabrik utan att nämna var. Nu hänger jag bara ut YT här men det brukar vara ganska likt tycker jag, inte bara inom cykelvärlden. Men man skryter gärna inte om tillverkning i Kina.
Såklart tillverkas det kvalitetsmässigt bra saker i Kina. Men mångas "tvekan" mot Kina är väl inte primärt pga kvalitet utan landets regim. Det är väl också TS inställning. Skall man bojkotta på kvalitet eller usla förhållande för lågbetalda arbetare så finns det väl en trave länder som ligger värre till än Kina kan jag tänka mig, beroende på vilken produktion man avser
Inte om man räknar in Taiwan till Kina. I alla fall inte om vi pratar storskalig produktion.Jag skulle till och med kunna sträcka mig till att undra om det tillverkas bättre cykelramar i produktion i något annat land än Kina där 99%(gissning) tillverkas.
Avser såklart dom erkända internationella "tillverkarnas" kontrollerade tillverkning.
Men om aluminiumet är producerat i Europa och sänt för sammanfogning i kina? Hur tänker du då?Ja, allt kan ju såklart göras svårt. Men om vi tar ramar som exempel. Om alla stora delar (framtriangel, baktriangel) görs i Kina så är det väl ganska tydligt. Om en svarvad axel eller packning till ett lager görs i Kina så kanske man får låta det passera. Det ska ju givetvis vara rimligt.
Den dagen den sorgen. Jag säger inte att jag har alla svaren eller sitter som nån sorts bättre människa för att avgöra rätt och fel. Jag kände bara att detta var intressant och kanske kunde vara något att beakta vid nästa cykelköp. Först måste ju informationen finnas, sen får man ta ställning till den.Men om aluminiumet är producerat i Europa och sänt för sammanfogning i kina? Hur tänker du då?
and lets not forget than even frame made in Taiwan, Vietnam, EU, US, etc... in most cases use carbon fiber sheet made in China (some Japon but it is rare as they are far more expensive)
Klädtillverkare som Santini och Nalini har även dom produktionen kvar i Italien.
Men då gynnar man ju italiensk ineffektivitet och maffia...Vill man undvika Kina produkter när man köper racercykel så går man på en Campagnolo utrustad dito.
All produktion görs i Europa, antingen i Vicenza eller Rumänien.
Finns dessutom flera italienska ramtillverkare som gör åtminstone toppmodellerna i landet.
Klädtillverkare som Santini och Nalini har även dom produktionen kvar i Italien.
Borde inte ”china” skrivas med stor
En betydande del av den italienska klädproduktionen utförs av kinesiska arbetare på kinesiska fabriker i Italien.
Maffian finns i södra delen av landet.Men då gynnar man ju italiensk ineffektivitet och maffia...
Jobbade en gång i ett projekt tillsammans med BMW och Fiat och besökte båda utvecklingsavdelningarna. Blev förvånad över hur vassa italienarna var. Är inte säker på att BMW skulle kunna göra en lika bra bil till det försäljningspris en Fiat har.Maffian finns i södra delen av landet.
Norr om Neapel finns inte mer av den varan än här i landet.
Har varit på fabrikbesök i Italien en gång, det var på Index i Verona
Dom är världsledande gällande tätskiktsprodukter för byggindustrin, långt bättre än våra svenska motsvarigheter.
Norditalien är mer som södra Tyskland än som södra Italien.
Visst är det så, stor skillnad på södra och norra Italien, men inte skulle jag jämföra med Tyskland. Jag har jobbat i europeiska projekt med partners fr olika länder i 15+ år, och den absolut mest ineffektiva upplevelsen jag varit med på var i Turin. I övrigt har jag dock bra erfarenheter av italienska kollegor (även om det kan vara lite ostrukturerat ibland), så mitt inlägg ovan var mer på skämt.Maffian finns i södra delen av landet.
Norr om Neapel finns inte mer av den varan än här i landet.
Har varit på fabrikbesök i Italien en gång, det var på Index i Verona
Dom är världsledande gällande tätskiktsprodukter för byggindustrin, långt bättre än våra svenska motsvarigheter.
Norditalien är mer som södra Tyskland än som södra Italien.
Hej.. Merida isn´t sold in the US. Guess why?? mvh borano20Specialized bikes are not manufactured by Specialized. Merida builds their frame in their factory in Taiwan with Chinese made carbon (for the carbon frames)...
i.e.: Specialized=Very expensive Merida ?
Hej.. "Andra billiga länder"? Kambodja och Vietnam är redan i produktionsledet. mvh borano20Läsa etiketter på kläder och kolla vilka länder maten kommer ifrån är väl helt naturligt år 2020 (och 1995)? Är ju knappast så en måste gräva i djupet av internet för att hitta var osten är tillverkad och var innehållet kommer ifrån. Hade det inte enbart varit positivt om ursprungsland kom upp till ytan även på cykelramar? Att kunna ta informerade beslut känns i min värld ganska modernt och borde inte behöva vara en ouppnåelig dröm för branschen.
Men även jag är väl tämligen övertygad om att vi på sikt får mer och mer produktion i Europa igen när Kina blir dyrare. En oändlig cykel som ekonomin skapar. Men samtidigt när Kina blir för dyrt finns nog andra billiga länder där för att ta vid...
Edit: hur creddit är det att köpa Irländsk nötfärs nuförtiden?
Hej.. "Andra billiga länder"? Kambodja och Vietnam är redan i produktionsledet. mvh borano20
Inte många kinesiska arbetare där.
www.uberbikecomponents.com
Tror många på detta forum pröjsat 20-30k för en ram så du får nog höja ribban.Intressant utveckling av tråden ? problemet som de flesta brottas med att köpa Europeiskt är + >150% eller mer I kostnad. Jag är ganska säker på de flest här inte är beredd att pröjsa 30k för en ram, lägg sen till intresset att på riktigt från Europeiskt tillverkare att sälja 1 ram så som asiaterna gör, jag har på riktigt svårt att tro viljan är på topp med enskilda sales till privatpersoner. Men överbevisa mig gärna, ingen blir gladare än mig om det funkar smärtfritt.
Spur görs i japansk Toray-fiber. Och den görs inte i fastlandskina, det står "Handmade in Taiwan"under vevlagret bredvid ISO4210.Så, nån som vet var dessa kolfiberramar tillverkas:
- Transition Spur
- Norco Optic
- YT Izzo/Jeffsy
Exemplariskt, tack!Spur görs i japansk Toray-fiber. Och den görs inte i fastlandskina, det står "Handmade in Taiwan"under vevlagret bredvid ISO4210.