.

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
.
kanske ska sätta dit en ny rocker för att inte tappa slaglängd

.
Jag har funderat på att göra samma sak på andra cyklar. Frågan är om länkaget har utrymme till att går förbi vanliga utgångslaget.

Jag är ofta intresserat i det för att jag vill har vevlagret högre än vad de flesta nya cyklar har. Men de 29 mm drop på Sentinel ger redan en riktigt hög vevlager. Om länkaget tar det tror jag att de skulle blir en bra cykel. 140 mm gaffel skulle också går, då hamnar vevlagret lite lägre och får du gaffelvinkeln närmare 65 grad (64,5 grad med din förslag). För mig skulle sadelrörsvinkeln vara för brant, men många verkar tycka om så branta sadelrör.

En annan möglighet som ger linkande geometri är att sätta en 150 mm gaffel på en Revel Rascal, som verkar vara en riktigt bra cykel. Den har dock en mycket flackare gaffelvinkel.

.
Nä, det tror jag är 160mm? Det är vad een säljs med.

Ah, ja. Dum, jag tittade på slag bak. Då blir gaffelvinkeln kring 65 grad, som du skrev.

Bra ide, tcyker jag. Då är frågan bara om länkaget inte slår emot något med längre dämparen.

EDIT: och om sadelrörsvinkel är ok för dig.

.
Enklare är att köra med 140 mm gaffel och standardfämper mer lite mer tryck för att får mer pop. Vevlagret är ändå riktigt hög och kommer bara 3 mm när med kortare gaffel.

.
Trunnion -> vanlig infästning blir nog lite meckigt, om än inte omöjligt om du har tillgång till svarv.

Ett enklare alternativ är att bara köra hårdare fjäder, som motsvarar sag för den slagländ du vill ha på bakhjulet. I praktiken kommer den att kännas som en 135mm hoj då tills du skulle bottnat, och då har du några få mm till. När du är runt sag så "vet" du egentligen inte hur långt du har ner till botten, så det är bara att flytta upp sag till där du vill ha det. Få får du också brantare styrhuvud, högre bb och brantare sadelrör i belastat läge.

Kasta på en 150mm gaffel så har du ännu brantare styrhuvud om du vill, eller pumpa bara 160mm lite hårdare, beroende på var du vill ha åkläget. Sen kan du alltid leka med "bakvänd" offset bushing i nedre ändögat på dämparen för att lyfta bb ännu mer om du vill.

Vill du ha den lägre och flackare går det att sätta spacers intern i dämparen och korta den lika mkt som du kortar slaget. En 205mm dämpare har som mest 65mm slag, så den går att bygga om till 195x55mm till exempel. Förlänga är knepigare, då måste du köpa en längre dämpare. Nästa längd upp är 225x75, den går att bygga som 210x60.

Det jag tänker är att åkläge + fjäderkonstant är sammankopplat, men kan i praktiken justeras mer eller mindre fritt från urbottning (givet att det finns marginaler map max slaglängd på dämparen och mekaniskt i länkaget). Mao kan du få en cykel som känns som en 130mm cykel runt sag (fjäderkonstant) även om den faktiskt har 150mm slag, men det gäller att se till att inte åkläget blir justerat åt "fel" håll. Förr i tiden var cyklar nästan alltid för höga och branta, och att då göra dem ännu högre och ännu brantare var inte så attraktivt. Nuförtiden är det inte lika mycket ett problem längre och vi har mycket mer utrymme att experimentera med åkläge och fjäderkonstant.

.
Custom linkage för att ändra travel och progression verkar trevligt hittar dock ingen för sput. Sentinel däremot men den ökar så klart travel istället för att minska

.
Jag tänker fortfarande att den skulle funka bra bara med en kortare gaffel. Man skulle kunna sätta på en angleset för att får en ännu lite brantare gaffelrörsvinkel, om det behövs. Också blir sadelrörsvinkel då inte för brant.

Liknande trådar

.
16 svar
.
3 svar
. 2
66 svar
Deleted member 77490
Tillbaka
Topp