Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ska bara bygga klart, sen kan jag komma och hälsa på dig så får du släpa upp den!?Schysst! Går i precis samma tankar som du, har varit sugen på lastcykel länge men känns lättare och lättare att motivera det hela tiden. Undrar hur bökigt det hade varit att få upp en sån där för källartrappan.
Fint!Det blev faktiskt ett hjul till! Börjar gå ganska bra med hjulbyggena. Lätt att säga innan de testats ordentligt, men de är raka och jämnt spända, och känns riktigt fina!
Visa bilaga 543680
Finns någon form av tanke om att allt ska vara svart eller silver, med undantag för de röda naven. Och ljusa däcksidor.. Ja den planen sket ju sig direkt!?
Schysst! Går i precis samma tankar som du, har varit sugen på lastcykel länge men känns lättare och lättare att motivera det hela tiden. Undrar hur bökigt det hade varit att få upp en sån där för källartrappan.
Så länge vi bodde i stora stan hade jag min Bullitt i källaren och brukade släpa cykeln uppför trappan med grabben sittande i sin stol på flaket. Det gjorde sig inte själv och när han var ~3,5 år började det bli i tyngsta laget, men det gick.Ska bara bygga klart, sen kan jag komma och hälsa på dig så får du släpa upp den!?
tjusigt. visst är det kul att bygga hjul:)? fantastiskt att folk mer eller mindre undviker detta nöje.Det blev faktiskt ett hjul till! Börjar gå ganska bra med hjulbyggena. Lätt att säga innan de testats ordentligt, men de är raka och jämnt spända, och känns riktigt fina!
Visa bilaga 543680
Finns någon form av tanke om att allt ska vara svart eller silver, med undantag för de röda naven. Och ljusa däcksidor.. Ja den planen sket ju sig direkt!?
såg dina fälgar, och spanar runt efter liknande breda för ett 20-tums projekt. det är dock lögn i helvete att hitta vettigt prissatta varanter med inre kant för däcksätet, om man skulle vilja köra slanglöst. och det kommer jag vilja på den cykeln...
Jag har turen att ha två alternativa förvaringsplatser som är larmade och väl låsta nattetid, samt där det går att rulla cykeln rakt in. Även om Omniumen är ganska lätt så är det inte gjort i en handvändning att lyfta runt och in den vart som helst. Längden märks och en vanlig cykel är mycket lättare att förvara smidigt såklart.Så länge vi bodde i stora stan hade jag min Bullitt i källaren och brukade släpa cykeln uppför trappan med grabben sittande i sin stol på flaket. Det gjorde sig inte själv och när han var ~3,5 år började det bli i tyngsta laget, men det gick.
Helt rätt med Omnium. Om jag hade shoppat lastcykel idag så hade en sådan hängt löst, främst för att de sväljer bredare däck. Men oavsett modell så är det grymt med lastcykel, kör så det blör!
Faktiskt, det är ganska behagligt! Jag hade en orimligt stor respekt för det tidigare, och jag tror fortfarande att man ska ha ett någorlunda realistiskt förhållningssätt till sin kapacitet innan man bara blint kör på. Ytterst tillfredsställande är det iallafall, att kunna köpa en cykel helt i beståndsdelar och sen kunna montera allt.tjusigt. visst är det kul att bygga hjul:)? fantastiskt att folk mer eller mindre undviker detta nöje.
du hittar väl andra ställen att plocka upp den röda färgen. styret ligger väl nära till hands. hade väl själv gått på nipplarna, men kan förstå om du vill ha mässingnipplar på en lastcykel. en fjädrad framgaffel kan ju vara en framtida avlastande åtgärd?
såg dina fälgar, och spanar runt efter liknande breda för ett 20-tums projekt. det är dock lögn i helvete att hitta vettigt prissatta varanter med inre kant för däcksätet, om man skulle vilja köra slanglöst. och det kommer jag vilja på den cykeln...
Nej, du måste fortfarande komma ihåg att hålla oss på happy uppdaterade såklart!Kan ha råkat bygga vidare lite igår kväll..
Visa bilaga 543712
Note to self: förringa inte alla andra åtaganden till förmån för cykelbyggande nu...
ja, ett litet stort bekymmer med lastcyklar. om man vill behålla dem behöver man en taktik för nattförvaringen.
Ja, några.. Till de flesta skulle man kunna använda en lastcykel faktiskt, så det är nog bäst att bygga vidare ändå!?Nej, du måste fortfarande komma ihåg att hålla oss på happy uppdaterade såklart!
Eller var det kanske andra åtaganden som åsyftades?
I en perfekt värld hade man ju kunnat låsa cykeln var som helst, men det är ju såklart inte möjligt.. Jag kommer stå med en ganska påkostad historia när cykeln är klar, men jag tänker skita i det och bara få det att fungera på något sätt. Lämna den över natten eller ens några längre stunder utomhus kommer dock inte vara aktuellt..Ja, det var främsta anledningen att jag slutade fundera på en lastcykel efter sonen var född. Tittade då på Bullitt och visste inte att Omnium (just) fanns. En Omnium är riktigt snygg och verkar rolig. Sonen kunde snabbt (spring)cykla själva och tycker om det, så har inte saknat en lastcykel på praktiskt sätt, men skulle gärna har ägt en.
Bella!Kan ha råkat bygga vidare lite igår kväll..
Visa bilaga 543712
Note to self: förringa inte alla andra åtaganden till förmån för cykelbyggande nu...
Framförallt är det på plan eller lite svagt sluttande väg utan last jag tänker att det kan bli för lätt. Men att marscha mer än 35 km/h är ju inte riktigt rimligt med denna cykeln tänker jag.. Borde räcka!Har ingen erfarenhet med bra lastyklar, men jag skulle tänka att man bara behöver tyngre växlar ner man kör nedför en lång backa, och där kan man också rulla.
Jag skulle har satsat på 11 eller 12-delat, men antar att du har en 10-delat drivlina kvar.
Jag gissar att en Boost vevparti funkar på en icke-Boost ram med 10-delat för att största drevet bak sitter längre ut än på 11 och 12-delat.
Får studera Shimanos hemsida om kedjelinjer, men tror att det skiljer 5 mm på boost- och non-boost-vevar...
Intressanta tankar. Jag har förmodligen lite mer att släpa på än dig från början, plus bor lite backigare. Drar slutsatsen att jag inte lär orka dra runt så tungt som dig, samt att jag inte kommer sakna tunga växlar något nämnvärt då.? Skulle du vara orolig för 32-11 som tyngsta växel, om du samtidigt bodde i en av Göteborgsområdets brantaste backar där du inte klarade tyngre växel än 32/36 som lättaste?Det är ju väldigt individuellt med preferenser för utväxling men efter snart 9 år med Bullitt kan jag konstatera att det sällan är så intressant att köra särskilt fort med last (och går det utför har iaf jag sällan att få det att gå fortare än vad gravitationen hjälper till med). Långsamt går det desto oftare, med last sjunker W/kg drastiskt vilket självklart påverkar farten uppför (även små) backar.
Hur man än gör blir upplevelsen ändå inte som ett landsvägåk, den ökade massan och därmed rörelsemängden gör upplevelsen lite för trög för att åtminstone jag skulle beskriva upplevelsen som kvick. Roligt kan man dock ha ändå, särskilt om man lastar på lite trevliga saker som grill, termos eller gammeldansk.
På Bullitten kör jag 38x11-32 10sp men hade byggt med 11sp idag (eftersom de flesta andra cyklarna i hushållet kör 11sp, dessutom skulle kanske en 11-36 sitta än bättre). Men det kanske även behövs en lastcykel till?? Körde i början med en singelklings på 42T praxis works (som hade -3 mm kedjelinje för ytterdrevet) men numer är det ett Hope N/W som sitter på (och bara går och går).
Blir inte klok på Shimanos hemsida dock. Dom verkar ha kedjelinjer från 49 upp till 55. Men man vill ha 49 i detta fallet eller?Nej, icke-Boost är 49 mm, Boost 52 mm. Placering av störta drev skilljer sig liknande mellan 10 och 12-delat.
Men förstår att man skulle villa har rakare kedjelinjen uppför branta backar i låg växel.
Detta vevpartiet har någon form av special-klingbultar. Inte undersökt om det går att montera brickor på ett vettigt vis, och sen är jag inte så förtjust i halvlösningar heller..sätter du några brickor kan du medialisera framklingan trots boost. men tanken med singelklinga på en lastcykel med 11-36 kassett är lite minst sagt prövande.
med last och branta göteborgsbackar behöver du en klätterväxel nedåt 20 växeltum, och åtminstone inte högre än 25.
det betyder i sin tur att det blir en djävla massa cyklande på de två minsta dreven. trög friktion är förnamnet, ultrasnabbt slitage av kedjan och drivlinan efternamnet.
din fina hoj förtjänar kort sagt bättre!
jag hade utan tvekan satsat på tvådelat, flertalet andra på kassett med större spridning. ett intressant alternativ utan växelförare är schlumpf mountain drive eller speed drive. har jag på en brompton och det är vanebildande
Säger som ovan att schlumpf låter som rätt val till en ram som inte gillar framväxel.Detta vevpartiet har någon form av special-klingbultar. Inte undersökt om det går att montera brickor på ett vettigt vis, och sen är jag inte så förtjust i halvlösningar heller..
Det är i stort sett samma anledning, förutom priset då, att jag lutar åt dubbelt vevparti och framväxel. Det blir så många avarter i monteringen, och jag är inte så förtjust i att ha lösningar som inte är helgjutna. Trots ganska stor arbetsinsats är jag rädd att det inte blir perfekt och riktigt långsiktigt hållbart.
Därtill blir det ett bastard-framväxelreglage, förmodligen för landsväg eftersom mtb-växlarna inte tar så stora klingor. Fast jag behöver ju förvisso inte stor största-klinga, så då skulle man kunna köra på mtb-grejer istället. Hm..
Hur som helst lutar det åt att montera befintligt vevparti för boost och köra på det för att få cykeln att rulla, och under tiden fundera igenom exakt vilken lösning som blir den slutliga.
Googlar Schlumpf!Säger som ovan att schlumpf låter som rätt val till en ram som inte gillar framväxel.
Nej, de är inte speciellt sega. Varken baserat på egen erfarenhet eller allmänna ord på nätet. Dock finns det flera varianter och har funnits genom åren, så utförande och prestanda kan skilja sig åt.Ooh, det var både ganska fint och ganska dyrt. Om man med ganska dyrt menar superdyrt!? 740 dollar är nog en aning mer än jag tänkt lägga...
Ser ju däremot inte helt oävet ut!
Visa bilaga 543761
Är den icke direktverkande växeln seg som sirap?
Det är ett sånt man klämmer innanför vevlagerkoppen?Kanske ett e-type fäste för framväxel kan vara ett alternativ då ramen tar BSA-vevlager?