[Artikel] Vätternrundan startar nytt gruslopp med premiär 12 september

Redaktionen

Medlem
Happyride_Merida_mission_113-2000x1333.jpg

Vätternrundan utökar programmet med ett nytt lopp för gruscyklister. Vätternrundan Gravel har premiär den 12 september med start och mål i Motala.

Läs hela artikeln:

Första 18 km verkar vara på asfalt vilket nog är bra med tanke på att det är masstart.

Banan ser snabb och lättåkt ut. Skulle inte förvåna mig om "vinnaren" bara är någon stark CK Hymer-cyklist på landsvägscykel med 32-35 mm däck.

Blir sugen på att anmäla mig faktiskt.

Är det en tävling eller motionslopp?

Åka till Motala för att cykla motionslopp på 12mil är ju inte jätteintressant. Speciellt inte dagen innan SM.
Hade hoppats på något mer ultrabetonat. typ Vättern runt på 75% grus.

Najs och smart med en bansträckning med sportgrus i fokus. Lite för mycket asfalt och stig biten har vi som körde första året av Grit´n´grind lärt oss är kaos. Oaktat så är jag på!

Vätternrundan” haha.
Okej, ska det vara på det viset.
Ett förslag: ”Vätternrundan Parkett” - 120 km runt, runt på velodromen i Falun.
Går ju att tänka sig som rundtur vid Vättern snarare än rundtur runt Vättern.

Edit: Sen hade jag nog själv valy Vättern Gravel om jag skulle ha satt ett namn på den. Eller kanske Grusvättern. 🤔😉

blir ändå lite sugen på att vara publik till kaoset när alla ska över slussen i berg. men det krockar med svartvättern gravel ultra som ligger samma datum.

Har väntat på detta! Grus är kul och vi behöver flera rena motionslopp där glädjen är det viktiga. Det finns redan alldeles för många lopp som är tävlingsinriktade. Ni som klagar kan ju läsa sista citatet från arrangören och tänka på att ni har redan väldigt många gruslopp att välja på medan vi mindre seriösa inte har så många. Detta är alltså inte ämnat för er så gläds istället åt oss andra.

Senast ändrad:
Har väntat på detta! Grus är kul och vi behöver flera rena motionslopp där glädjen är det viktiga. Det finns redan alldeles för många lopp som är tävlingsinriktade. Ni som klagar kan ju läsa sista citatet från arrangören och tänka på att ni har redan väldigt många gruslopp att välja på medan vi mindre seriösa inte har så många. Detta är alltså inte ämnat för er så gläds istället åt oss andra.
Det går ju motionslopp eller "events" nästan varje vecka. På de flesta är inte heller anmälningsavgiften 850kr.

Kolla i https://www.facebook.com/groups/1284192572069632/

När man cyklar gravel är det 100% GPS som gäller då?
Brukar vara så på motionslopp och till största delen på tävlingar.

Vilket är ganska begripligt. Banda av eller markera en bana (som dessutom inte brukar vara avstängd för trafik!) på flera mil är nästan omöjligt för allt annat än de största arrangörerna.

Tillbaka
Topp