46mm eller 44mm offset på gaffeln!

Fetis

Aktiv medlem
Hej alla allvetande HR-medlemmar.
Min offset på originalgaffeln är 44mm.
Då jag kör Trek så kan jag redan ställa om geometrin något.

Min drömgaffel har just dykt upp på REA 46mm offset.

Visst jag förstår att gå från 37-51mm är inte en god idé.

Men vad kan 2mm skillnad i offset göra?

Vad säger ni?

Med vänlig hälsning, Fetis

Go for it, köp.
Om så vidare du är aktiv tävlande eller nåt så märker man nog ingen större skillnad.
Bytte själv från 51mm offset till 46mm, märkte ingen skillnad alls.

Go for it, köp.
Om så vidare du är aktiv tävlande eller nåt så märker man nog ingen större skillnad.
Bytte själv från 51mm offset till 46mm, märkte ingen skillnad alls.
Ok, nu fick jag lite dubbla budskap.
Hela okörbart eller kör ?

Med minolinken på min Remedy 9.8 så ändrar det geometrin ändå ca 2mm.

Och ja jag tävlar, har själv bytt tidigare från 37-51 dock utan minolink. Visst blir geometrin annorlunda. Men 2mm som jag själv kan justera via minolink tror jag knappast kommer göra mkt skillnad.

Vad har du själv för erfarenhet Berk, som säger att det är helt okörbart?

Ok, nu fick jag lite dubbla budskap.
Hela okörbart eller kör ?

Med minolinken på min Remedy 9.8 så ändrar det geometrin ändå ca 2mm.

Och ja jag tävlar, har själv bytt tidigare från 37-51 dock utan minolink. Visst blir geometrin annorlunda. Men 2mm som jag själv kan justera via minolink tror jag knappast kommer göra mkt skillnad.

Vad har du själv för erfarenhet Berk, som säger att det är helt okörbart?

Körde med en 51 offset gaffel i början när jag bytte till min nuvarande ram en tallboy v4. Sålde sedan den för att gå till en med 42 och har inte märkt någon skillnad.

Det är liknande som när du pumpar upp din gaffel till rätt tryck inne och kör ute där det är 10 grad.

Hur kan man byta från 37 till 51? Det är mycket. Det brukar vara 9 mm skillnad på samma gaffelmodell. Det skulle man kunna märka. Jag märker 0,5 grad skillnad i gaffelvinkel, som ger 4 mm skillnad i postionen av framaxeln , men också några andra effekter. Många märker dock inte skillnaden.

Det spelar noll roll. Rock Shox och Fox har jag för mig har haft olika genom åren fast bägge typerna suttit på cyklar från fabrik beroende på utrustningsnivå. Mellan 52 och 44 märker jag skillnad men 2 mm hade jag aldrig märkt.

Det spelar noll roll. Rock Shox och Fox har jag för mig har haft olika genom åren fast bägge typerna suttit på cyklar från fabrik beroende på utrustningsnivå. Mellan 52 och 44 märker jag skillnad men 2 mm hade jag aldrig märkt.

Apropos mer relevanta skillnader, vad tycker du om 52 vs 44 mm? Jag är framförallt intresserad i terräng av typ Hellas.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp