5TH element vs Fox dhx

zero2000

Ny medlem
5TH element vs Fox dhx
som rubriken, skulle vilja ha för och nackdelar med båda! åker på en 5th nu men har funderingar på o byta! mata på med goa svar och omdömen nu!

5TH element vs Fox dhx
Den största nackdelen med 5th element är väl attdom inte tillverkas längre, så tillgången till reservdelar och liknande är ju klart begränsad.

// Fischer

5TH element vs Fox dhx
5th element är väl den dämpare som satte standarden för hur moderna dämpare ska leverera. Nu har jag inte kört 5th och DHX på samma cykel men som allrounddämpare upplever jag 5th som den bättre. Avsevärt enklare att snabbt hitta rätt inställningar för antingen XC eller DH. Att kunna ställa kompressionen i början resp slutet av slaget finns ju först på den nya FOXen, 6-7 år efter... Enda undantaget där jag upplever att min DHX5 vinner är när man skruvar bort all pro pedal, i princip all kompressionsdämpning, drar år fjädern lite och lägger lufttrycket strax under rekommenderade 125 psi. Då är den ruskigt skön att bara flyta ner för en brant och stökig stig med.

Kan du hitta ett par tre gamla 5th så du har ett eget reservdelsförråd kan det vara spelbart. Annars är nog ovanstående mest nostalgi :)

5TH element vs Fox dhx
Robin skrev:
-------------------------------------------------------
> Flippad_unge: Hur länge har du kört på din Elka
> då?

Ungefär ett år nu har jag kört din mamma :)

(Jag är på "omogetkaxamedalla" humör just nu..)

5TH element vs Fox dhx
Jag skulle lätt kunna tänka mig att köra på 5th element igen. Absolut prestanda i klass med dhx5.
Väldigt pålitlig var den jag hade också. Körde två säsonger utan att behöva bry mig över huvud taget.

Det verkar som att tf-tuned fortfarande servar 5th. Det borde väl innebära att de vanlgiaste reservdelarana fortfarande finns, åtminstånde hos tf?

http://www.tftunedshox.com/service/5th-element.aspx

5TH element vs Fox dhx
Jag donerade min 5th som reservdel till Dr Spoke. Phil servade upp och slaglängdsmoddade min dämpare klockrent. Det var inget fel på dämparen. Jag knäckte ramen.

5TH element vs Fox dhx
Flippad_unge skrev:
> ELKA! Lätt bästa skiten på länge! Sök på
> Pinkbike and you will find more answers ;)

Känns lagom skoj att slänga ut mucho dinares på en elka när enda stället i europa som kan serva ligger i frankrike och har en hemsida som ser ut såhär:

http://www.fast-suspension.com/accueil.htm

5TH element vs Fox dhx
rouster skrev:
> Känns lagom skoj att slänga ut mucho dinares på
> en elka när enda stället i europa som kan serva
> ligger i frankrike och har en hemsida som ser ut
> såhär:
>
> http://www.fast-suspension.com/accueil.htm

aaahahahahahahha that made me laugh :) grym sida ju, förstår inte vad du menar!

5TH element vs Fox dhx
Fjärdebrunn skrev:
> De listar inte ELKA, men 5th... :)

På förstasidan har dom faktiskt en elkabanner =)

5TH element vs Fox dhx
Oavsett vilken DHX du menar så kan jag nog rekommendera dem över en 5th, de tillverkas som sagt inte längre och delar blir klurigt.

Du kan plocka ut samma prestanda som en 5th ur vilken DHX som helst.

5TH element vs Fox dhx
Annars har du ju även Roco WC i samma liga. Min har presterat riktigt bra i år, jag är toknöjd.
Notera att det inte är för att Fox DHX5 är dålig, men det är ju alltid kul att kolla marknaden. Jag har även kört både fox och ja, roco (samt romic och ava). Enklaste att ställa in är rocon enligt min erfarenhet.

// Fischer

5TH element vs Fox dhx
Zero, jag tycker inte att du ska byta ut din dämpare om inte 5th dämparen är trasig. Tror inte att du kommer att märka någon större skillnad. De spelar liksom i samma liga. Cane Creek Double Barrel skulle jag köpt om jag tittade på ny bakdämpare.

5TH element vs Fox dhx
Mårten skrev:
> Flippad_unge: Robins mamma ser alldeles för bra
> ut för dig.

Om jag var Robin hade jag nu varit lite fundersam över hur du kommit över den informationen..

5TH element vs Fox dhx
*Mikael* skrev:
> Zero, jag tycker inte att du ska byta ut din
> dämpare om inte 5th dämparen är trasig. Tror
> inte att du kommer att märka någon större
> skillnad. De spelar liksom i samma liga. Cane
> Creek Double Barrel skulle jag köpt om jag
> tittade på ny bakdämpare.

okok funderingarna e många! men skall kanske prova o köra på min 5th för den är juh trots allt inte kass! tack för svaret iaf! /patrik

Tillbaka
Topp