6-växlad kassett?

Guur

Medlem
6-växlad kassett?
Funderar på att byta ut hjulen på min räcer från 90 talet som har 6-växlad frikrans bak. Går det att konvertera ett modernt hjul med body för kassett till 6-växlad frikrans? Infästningen för bodyn är väl inte samma som för frikrans?

6-växlad kassett?
ja-nej-kanske.
Om det verkligen är en frikrans så kan du inte byta till kassett utan att byta nav.
Däremot så finns det frikransar med mer än 6 drev.
Är du lätt och cyklar fint så kan det hålla hyggligt ändå.
Sen finns det också den festliga Shimano Uni-Glide, där vissa nav går att bygga om till bredare bodysar, och fler växlar.

6-växlad kassett?
Guur sa:
Jag vill alltså behålla 6 växlat eftersom jag vill behålla reglagen. Men finns det någon body för kassett med 6 växlar då?

Det finns, men inte i nuvarande produktion.
Gamla Shimano Uni-Glide fanns 6-delad, och även nåt som hette Maillard Helicomatic.
Kanske går att hitta som NOS på EBay då och då.

Men varför vill du ha kassett?

Steget till kassett kom när ett ökande antal växlar gjorde baknaven bredare. På frikransnaven sitter hjullagret innanför frikransen, vilket gjorde att hjulaxlar började böjas och gå av. Kassettnav har hjullagret längre ut, närmare gaffeländarna, vilket gör att axlar inte böjs lika lätt.

Men om du inte böjer axlar nu, då är frikransar uppenbarligen tillräckligt starka för ditt behov.
Och vinsten med att byta till ett kassettnav om frikransnavet är starkt nog är marginellt gränsande till obefintligt.
Dessutom är jag rätt säker på att det är lättare att köpa nya 6-delade frihjul än det är att köpa 6-delade kassetter.

6-växlad kassett?
Men du vill alltså byta hjul och nav till modernare och därför använda kassett?
Allt går ju att lösa ned lite händighet, de flesta kassetter går att plocka isär om man borrar/slipar ur nitarna, så du kan ju bygga en 6 delad om du vill, men någon form av spacer behövs ju då. Kolla avståndet mellan dreven på den gamla frikransen, samma som den tilltänkta kasetten så funkar det ju direkt, annars får man leka lite med hävarmen på växelföraren för att det ska stämma med indexeringen i reglagen.

Mvh Ulf S.

6-växlad kassett?
Det är inte så att du kan ändra reglagen till friktionsreglage istället, och sätta på en 7v kassett?
Shimano hade väl såna man enkelt ställde om från indexerade till friktion.

6-växlad kassett?
us930 sa:
Men du vill alltså byta hjul och nav till modernare och därför använda kassett?

Fast modernare i sig är ju inte en garanterad förbättring av någon mätbar/märkbar cykelprestanda.
Böjer man inte axlar eller är väldigt sugen på ett mindre minsta drev än vad frihjulen har så är det skicket på navet snarare än ålder som avgör rull och glappfrihet osv.

Tillbaka
Topp