9.1kg Giant Anthem Advanced 29er

T.Lestrell

Ny medlem
Hej, jag blev tillfrågad att lägga up lite info om min "något hottade" Giant Anthem. Så hör är lite info om bygget.
image.jpg

image.jpg

Jag bor i ett område med gott om långa backar som är uppåt 20-35% lutning så låg utväxling är en prioritet, därav 32t klingan fram i kombination med en XX1 kassett. Jag hade SRAM Eagle på den ett tag och det var klart häftigt med den stora spridningen på utväxling. Hade nog kört 36 eller 38 fram med Eagle, då man verkligen kan ösa på i snabba nedförsbackar med det, men det kostar lite mer vikt med längre kedja, tyngre kassett, och lite mer vikt i bakväxeln. Fotad nedan med Eagle och 24 ekrade Curve 30x30 fälgar med Tune King Kong Nav, 9.4 kg med Snakeskin Thunderburts 2.25 fram och 2.1bak. Hade även den tyngre spider varianten av Tune Klingan fram då jag gillar Absolute Blacks ovala klingor. 9.4kg i detta utförandet.
image.jpg

Jag har haft denna hoj sedan september 2015 och den har genomgått en hel del uppgraderingar sedan dess. Den har gått många tävlingar här i Australien där jag bor sedan länge. Mest 100km & 6-timmars lopp och även ett par 24h lopp inklusive en 3:e plats på 24h VM 2016 i Nya Zeeland.
image.jpg

image.jpg

Planen var att skaffa en Fox SC gaffel för att spara ungefär 180g till, innan 24h VM i Finale Ligure i början av juni, men tyvärr har jag haft ganska betydande hälsoproblem de senaste 6 veckorna, så de planerna fick läggas på is. Dock fick jag mina Tune Blackburner Skyline hjul i fredags, och de förgyllde tillvaron betydligt med sina 1202g med 24mm inre fälgbredd och 32 raka Sapim CX Ray ekrar. Styva, lätta och otroligt vackra ?
image.jpg

Med lättare däck typ TB Liteskin, eller mindre tätningsvätska hade jag förmodligen kommit under de magiska 9kg men det blir nog ett nytt bygge eller två snart istället...

Frame: Giant Anthem Advanced 29er 2016 L
Forks: Rock Shox Sid World Cup 2015 with hydraulic remote
Front Axle: Tune DC 15 RS
Rear axle: DT Swiss/Giant (inga alternativ)
Wheels: Tune Blackburner Skyline 29er Gold hubs, Prince and Princess Skyline.
Rim tape: Tune 26mm wide
Valves: Tune 35mm Gold
Cranks: Tune Black Foot
Chainring: Tune 32t direct mount ring
Handlebars: Tune Turnstange flatbar 700mm
Grips: Ritchey WCS ergo foam.
Stem: Tune Geiles Teil 95mm gold
Top cap: Tune Deckel +Schraube
Expander: Tune Gum Gum
Seatpost: Tune Schwarzes Stück 30.9mm 420mm
Seat: Tune Speedneedle Alcantara 125mm
Seatclamp: Tune Würger skyline
Brakes: Sram Level Ultimate
Shifterclamp/matchmaker right side: Carbonice UD carbon, with gold bolts
Shifter and dérailleur: SRAM XX1
Cable housing: Nokon
Cassette: SRAM XX1
Tyres: Schwalbe Thunder Burt 2.1 Raceguard with 1.5 cups of sealant per tyre.
Chain: SRAM Eagle black
Discs: Ashima 160mm x 2
Bottle rack: Tune Wasserträger 2.0
Shock: Rock Shox Monarch RL
Pedals: Crank brothers Eggbeater 11
Garmin Mount: plastic std

Total vikt: 9.1kg inkluderande alla delar beskrivna ovan.

Grymt cool hoj!! Och snygg med! Hur uppfattar du den rent körmässigt? Är den mer åt XCO-hållet, dvs kvick och snabb att styra in eller mer en hoj som är bra på långlopp med att den känns stabil och bekväm?

Tack för de positiva kommentarerna! Förmodligen lite mer mot långlopps hoj än ren XCO maskin. Den har ganska långa kedjestag, så det gör den lite "trög" igenom väldigt tighta partier tex. Singletrack serpentinsvängar. Inte heller den mest lekfulla känslan med de långa kedjestagen. Men å andra sidan är den väldigt stabil och man kan bomba på utför med stort förtroende och grym stabilitet. Den har också en ganska brant styrrörsvinkel som kvickar upp hojen lite vilket kompenserar lite för de långa kedjestagen. Definitivt en snabb hoj, och Giant är väldigt prisvärda här i Australien i alla fall. Jag har även kört Giants 27.5" Anthems de senaste åren, och de är lite mer lekfulla men känns på något vis inte fullt så "effektiva" med de mindre hjulen.

T.Lestrell sa:
...men det blir nog ett nytt bygge eller två snart istället...

Hur fin cykeln än är så känns det här ändå nästan som det mest spännande med hela tråden, just med tanke på var du satt ribban med Gianten! Räknar med en uppföljning på det när det väl blir dags.

Och nya hjulen är verkligen galet fina, lär inte saknas rapphet i hojjen med dem på heller.

Tillbaka
Topp