[a Supertramp production] The Commuter

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Mr Orange skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I slutspurten på Paris-Roubaix så MÅSTE PP:s
> > grymma pendlarskills fälla avgörandet! Typ 10
> > taxibilar som missat avspärrningarna och
> > blockerar målrakan, då smiter PP lite snyggt
> > förbi mens fullblodsproffsen hamnar på
> > motorhuven.
>
> Helt nytt slut nu. Så mycket kan jag avslöja att
> PP vinner inte P-R.
>
Men va faaaaan!!

Suck!

Supertramp, din grandiosa lördagsidè (var du feberhög, eller vinglad?) har totalt havererat!
Varför litade du inte på oss?

Detta börjar likna ett PP (PendlarPekoral), jag får taskig smak av svensk 80-talsfilm.
Jag är tvärsäker på att din huvudfigur inte bara somnar med svettiga cykelkläder, utan även handlar på konsum/Ica med cykelhjälmen på!

Ut i världen! Låt fanskapet vakna! Rutger H. kan spela en Arne Riis figur.
(Jag vill även ha med Sylvester Stallone som italiensk teammeck. (Hans storscen är när han hängande ut ur bilen, justerande whatever, får in fingrarna i bakhjulet, fingrarna sprutar... och han kan ju lämpligen ropa på sin fru: Adriana.

Mer sådant skit tack!

Jag har läst, min nya idé: Jessica Alba får spela PendlarPappan!
Jävligt PK (då hon är gift) blir det inte porr, det blir:??? Jenny W, vad blir det???

En tanke är ju att PP träffar en Pellan. Pellan kan sen röka ner PP och dom båda cyklar iväg till afghanistan. Efter det kan i princip vad som hända. Dom kan träffa presidenter, cykla enduro med kids som gör burnoutdonuts i asfalten på kärringcykel osv. Framförallt kan dom börja skjuta folk, och bli jagade av talibansyndikat.

Inledningen med dagdrömmen måste vara i slowmotion
Lite som sufferfest trailer

Kan inte dottern heta
Velo???

Framförallt vill jag veta var Roberto vacchi ska vara med

Kanske som landrover mannen i en skum och mörk pendlarfrekvens?

Självklart ska det bli film på riktigt av detta

UrTomas skrev:
> Om det här skulle bli film så skulle jag betala
> för att se den på bio.

+1 !!!

Men det räcker långt att bara läsa den här på happy!

Se bara till att undvika att det blir svensk klichésamling a.la. Jönssonligan mm....

Du borde göra en Julkalender parallellt. X-ets nya elaka sambo i SUV har en lömsk plan där han ska stjäla Julen genom att manipulera tiden så att Julafton försvinner. PP räddar Julen och även sitt X som tvingas tacka honom i sista avsnittet. PP säger bara "ok" och cyklar iväg med sin nya (dagismamman) och barnen i cykelvagnar till Supertramps egenkomponerade "God Hjul" där musiken lånats av Adolfson&Falk.

bollen skrev:
> Framförallt vill jag veta var Roberto vacchi ska
> vara med

Ja, Roberto Vacchi är med som kommentaror.
Jag har hela inledningen på TV-sändningen nedskriven med stödord i anteckningsblocket på min mobil som en dialog mellan Vacchi, bisittare Anders Adamsson och Magnus Bäckstedt som gästande expert. + några tittarfrågor förstås!

Fast nu måste jag jobba hela kvällen så jag hinner inte skriva något mer på manus.
(mitt riktiga jobb alltså, fan vad man kommer efter när man är sjuk... :-( )

me.I.am skrev:
> Jag är besviken.
> Den ursprungliga idén hade lätt blivit en
> realistisk kritikerrosad svensk film som knappt
> några hade sett, och det fåtal som sett den
> somnat men ändå efteråt prisat filmen. Nu
> känns allt kommersiellt och publikfriande. Var
> är scenerna med riktig misärpendling, lite regn?
> Tillåt mig skratta. Och romans, vad har det med
> cykling att göra? Om det prompt skall vara med
> hoppas jag verkligen att det blir äkta svensk
> filmromans utan någon som helst personkemi.

Falukorv?

För att få in en pendlargubbe i P-R och samtidigt få in lite bra populism kan du kanske ha ett scenario typ "the Replacements", men istf för proffs-strejk så bestämmer "myndigheterna" hantera dopingfrågan genom att stänga av alla som nånsin haft en tävlingslicens på livstid.

Alternativt gör det lite mer Ken Loach genom att sänka insatsen - typ Cykelvasan istf P-R.

Se där.
Happy kan va happy oxå!
Tack.

Borde inte vara några problem att dra ihop ett Happyfilmteam.

Ska Tille ha huvudrollen?
Spelar Bigmollo Styvfarsan?
Vem spelar EM?

Frågorna hopar sig...

heklamama skrev:
> Se där.
> Happy kan va happy oxå!
> Tack.
>
> Borde inte vara några problem att dra ihop ett
> Happyfilmteam.
>
> Ska Tille ha huvudrollen?
> Spelar Bigmollo Styvfarsan?
> Vem spelar EM?
>
> Frågorna hopar sig...

mollo skall vara en av de obligatoriska dvärgarna. Det finns det i det närmaste kontrakt på redan.

Jag tycker du skall vara med i filmen. Varje gång någon har bekymmer kommer de till dig och får en säsrkild låt att lyssna på som löser upp alla sorger.

Nu har jag hela storyn klar. Och idéer till scener för hur stor del av den ska berättas. Återstår att renskriva.

Men: Under arbets gång har jag utvecklat och modifierat min ursprungliga idé, och nu tycker jag själv att historien har blivi så pass bra att jag i alla fall inte helt kan utelsuta att den skulle kunna ha potential till att bli en riktig film. Och innan jag vet vad man har för upphovsrättsliga rättigheter till material som man publicerar öppet, och vilka risker det skulle kunna finnas att någon utan min tillåtesle använder hela eller delar av materialet så väljer jag att tills vidare inte skriva något mer i den här tråden.

Någon som har koll på juridiken gällande upphovsrättigheterna till öppet publicerat material?
Och om man har någon slags legal rätt, kan det vara svårt att hävda den om någon ändå beslutar sig för att sno hela eller delar av materialet?

EDIT: Jag berättade förresten hela historien för några bekanta. De tyckte att den var jättebra och tyckte att jag skulle försöka hitta intressenter för en riktig film. Och de tyckte absolut att jag inte skulle publicera något mer på internet. Så jag lyder deras råd. Tills vidare i alla fall.

Senast ändrad:
Varför inte ge ut i bokform och byta ut PP mot en pensionär? Sån skit verkar sälja i Sverige. Glöm inte att ha med en elefant också, de är ju roliga.

"Och de tyckte absolut att jag inte skulle publicera något mer på internet. Så jag lyder deras råd. Tills vidare i alla fall."

Meh...

I Frankrike skulle man nu kalla dig för une allumeuse....

(visst fattar jag men ändå sjukt lurad)

Jag var inne på ett filmforum på internet där det bland annat gav tips hur man skriver filmmanus. Och sak de sa var väldigt viktigt var att man skulle låte folk läsa materialet för att få återkoppling och kunna förbättra. Så om jag inte vågar lägga ut hela storyn här så kanske i alla fall någon eller några kan läsa den (med löfte om att inte sprida vidare)?

Du äger ju det du skriver.

Det enda liknande fall jag känner till är idén till "Rome, Sweet Rome" som kom från en tråd på reddit.
Nu har han som kom med iden sålt rättigheterna till Warner Bros. och fått producenten till 300 med på projektet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rome_Sweet_Rome

Jag tror du tjänar mer på att dela med dig av allt än det motsatta.

Mattias A skrev:
> Jag tror du tjänar mer på att dela med dig av
> allt än det motsatta.

Jag tror också det. Och så är det roligare. Idén från början var ju att få berätta historien här. Men jag vill kolla upp lite vad som gäller först. Och så måste jag fixa lite renskriven text att publicera.

Jag och min grabb kan åta oss att läsa under tystnadsplikt. Men vi kommer vara ärliga med vad vi tycker. Då får du i alla fall synpunkter från en gammal getgubbe som gillar cyklar och en yngre som är måttligt intresserad av cyklar. Båda har i alla fall läst massor med böcker och sett många filmer.
Ja kommer nog propsa på att Rutger Hauer skall spela Bjarne Riis och mollo skall spela dvärg. Dessutom tänker jag mig att fredrikw skall spela Benjamin Syrsa och vara allas samvete. I övrigt kan både jag och grabben vara ganska neutrala. Möjligen vill sonen att underscore och örgelgörgel skall spela Kickass 1 och 2.

Gjorde om strukturen lite.
Har delat upp manus i tre akter.
Akt 1 är relativt klar, några scener är inte beskrivna ännu.
Och så ska jag jobba lite på dialogerna.

Resterande del (Akt 2 och Akt 3) väntar jag med att publicera tills vidare.
Tror jag lägger in dom också när dom är klara, men jag vill kolla lite först hur det är med upphovsrätten till publicerat material. Akt 1 innehåller ungefär det jag hade postat hittills. Men några nya scener har tillkommit. Och lite finputsning (återstår en del dock).

Senast ändrad:
Om det nån som har lust så behöver jag lite hjälp av nån som är duktigt i cykelhistoria. Eller orka göra lite research.

Historien som berättas i filmen förutsätter att tittaren inte är någon expert på cykelhistoria. För att kunna berätta SG:s historia som proffs i Italien bygger filmen på en fiktiv period av cykelsporten i början av 60-talet. SG:s lagkamarter är påhittade där t.ex. namn på etapper och segrare ej stämmer med de riktiga historieböckerna.

Hur som helst. Jag ska berätta om en (fiktiv) etapp i Girot 1964.
Jag behöver ett namn på etappen (från xxx och till yyy).
Gärna någon "klassisk" stigning. Men behöver ej vara med i riktiga Girot som gick 1964.

Allra helst ska etappen se ut så här: Bergsetapp med lång stigning, brant som fan. Sen lite slätåka (eller i vart fall inte lika brant) några kilometer. Sen en kort stigning till innan målgång.

Sen behöver jag ett till namn på en etapp/stigning från Girot. Det är etappen som var dagen innan den som jag pratade om ovan. Ska bara nämnas i förbigående, men behöver ett namn. Gärna en "klassisk" stigning. Stenhård etapp så stigningen måste vara brutal. Bra också om nära i geografin eftersom etapperna gick efter varandra.

Sen behöver jag några påhittade namn på ett par Italienska cyklister + en fransman.
Namnen ska bara låta bra och trovärdiga.

SG:s kapten tänkte jag skulle heta Lugi "Loco" XXX (behöver ett efternamn). Smeknamnet "Loco" kommer förresten från "The Locomotive" för han var grumt stark och drog som ett jälva diesellok uppför stigningarna.

Senast ändrad:
Sen skulle jag behöve lite hjälp ang Paris-Roubaix.
Jag erkänner direkt att jag inte är någon expert i ämnet, vare sig det gäller P-R eller övrig cykelsport.
Bansträckningen för P-R varierar väl från år till år? Eller är den alltid samma?
Ska vara så lik som möjligt etappen i Girot. Vet att det inte brukar vara några jättetuffa backar men jag skulle i alla fall vilja ha en så lång och brant stigning som möljigt, inte alltför långt innan målgång.

dear-god-make-it-stop.jpg

Supertramp skrev:
> Sen skulle jag behöve lite hjälp ang
> Paris-Roubaix.
> Jag erkänner direkt att jag inte är någon
> expert i ämnet, vare sig det gäller P-R eller
> övrig cykelsport.
> Bansträckningen för P-R varierar väl från år
> till år? Eller är den alltid samma?
> Ska vara så lik som möjligt etappen i Girot. Vet
> att det inte brukar vara några jättetuffa backar
> men jag skulle i alla fall vilja ha en så lång
> och brant stigning som möljigt, inte alltför
> långt innan målgång.

Herrejösses.

Supertramp skrev:
> Sen skulle jag behöve lite hjälp ang
> Paris-Roubaix.

Ja, det märks.

OK. Det är tydligen exakt samma sträckning (var ju inte så svårt att googa).
Hade för mig att de körde lite olika pavé-avsnitt från år till år.

Paris-Roubaix-profile.png

Ja den är ju väldigt platt... det är väl därför som det är på pavéerna dom går loss...
Men det funkar det med för min story! :-)
Finns det någon bra karta som visar pavé-avsnitten?

Senast ändrad:
Skogling skrev:
> DT skrev:
> -----
>
> >> Herrejösses.
>
> +1000.

Får jag bara fråga:
Är det konstigt/onormalt eller att man inte har koll på Paris-Roubaix. Att det alltid är samma bansträckning t.ex.?
Jag har bara varit (en smula) intresserad av cykelsport de senaste åren, och har nog bara sett I(delar av) max 2 Paris-Roubaix på TV. Man har väl annat att göra på en vårsöndag. Fixa i trädgården och sånt annat straffarbete som man har på våren när man bor i hus.

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > >> Herrejösses.
> >
> > +1000.
>
> Får jag bara fråga:
> Är det konstigt/onormalt eller att man inte har
> koll på Paris-Roubaix. Att det alltid är samma
> bansträckning t.ex.?
> Jag har bara varit (en smula) intresserad av
> cykelsport de senaste åren, och har nog bara sett
> I(delar av) max 2 Paris-Roubaix på TV. Man har
> väl annat att göra på en vårsöndag. Fixa i
> trädgården och sånt annat straffarbete som man
> har på våren när man bor i hus.

Nu var det väl kanske inte just PR sträckningen som var herrjösses.

Supertramp, helt utan sarkasm eller ironi, här är två filmtips som inspiration och lite bakgrund på temat:

Stars and Watercarriers:
(Girot 73)
A Sunday in Hell:
(Paris-Roubaix 76, hittar inte hela filmen just nu)

Skogling skrev:
> Nu var det väl kanske inte just PR sträckningen
> som var herrjösses.

utan....?
(vill bara veta så jag inte gör bort mig nån mer gång! ;-) )

Att jag ville ha P-R så lik bergsetappen i Girot som möljigt?
Om det var det du reagerade på så uttryckte jag mig lite slarvigt, det försår jag att det inte går. I så fall skulle jag ju varit pinsamt dålig på geografi om inte annat! ;-)
Men jag skulle helst vilja ha åtminstonde en liten stigning i P-R inte alltför långt ifrån mål. Men jag ser på banprofilen att det nog blir svårt. Hade man ändra sträckningen lite år från år så skulle man ju haft lite större friheter...

Senast ändrad:
Om du gör det som en treakters pjäs kan dom cykla på roller på scenen, med rörlig dekor bakom som indikerar fart framåt.

Och vill du ha lite inspiration för att se hur den här typen av filmer kan se ut så kan du titta här:

Typ - skifta lite i ålder bara så.

The Loner skrev:
> Och vill du ha lite inspiration för att se hur
> den här typen av filmer kan se ut så kan du
> titta här:
>
>
>
> Typ - skifta lite i ålder bara så.

Eller kanske här :-)