oxr sa:
dabac sa:
"58 procent av alla olyckor med elcyklar sker vid inbromsning och den största anledningen är att framhjulet tappar fästet vid en hård inbromsning. "
Detta är jag synnerligen tveksam till.
Jag tycker det låter rimligt. Majoriteten av elcyklarna jag ser har en upprätt position med styren som effektivt tar bort allt tryck på armarna. Styret är något du håller i, inte lägger tryck på. Så cyklistens (och batteriets) vikt ligger mest på bakhjulet. Det enda trycket på framhjulet kommer från ramen/sadeln, inget från att lägga tryck på styret vid inbromsning.
Medan du bara finåker rakt fram, visst.
Men tänk på vad som händer när du bromsar.
Cykeln saktar in, kroppen vill fortsätta framåt. Håller du inte emot, då draperas du över styret.
Håller du emot så får du vikt på framhjulet. Och då krävs det mycket innan det släpper.
Hur hårt tror du att du skulle kunna bromsa om du cyklade utan händerna på styret men med ett bromshandtag i näven?
Du kan ju prova med en fotbromsad hoj om du inte vill skruva loss ett bromshandtag. Se om du klarar att låsa bakhjulet på grus när du cyklar utan händerna på styret.
oxr sa:
Då är det inte ett dugg konstigt med framhjulssläpp även på fast underlag.
Tycker jag fortfarande, se ovan
oxr sa:
Så då tror jag att ABS i teorin kan vara en bra idé på tunga elkryssare.
Även en "tung elkryssare" - om vi pratar om den vanliga 250W, 25kmh varianten - är relativt lätt jämfört med cyklisten. Det är fortfarande cyklistens position som har störst inflytande på vikten och viktfördelningen.