Absolute black Garbaruk m fl

Dr_Rydell

Aktiv medlem
Har ju ett 104 BCD vevparti med inbyggt för boost så klingan original (X-sync 2) har 0 mm offset (tror jag). Har 38 på min Spark vilket är för tajt egentligen. Garbaruk har större diameter men i gengäld smalare. Framgår ej offset på den hemsidan. AB verkar ha offset på sina 104 BCD? Men kortare tänder än Garbaruk. Sram har bara sina ovala till direct mount. Blev sugen testa en oval igen för att jämföra.

Har också en Spark. SRAM har 3mm offset på direkt mount om man har boost som du har. Offseten flyttar klingan inåt mot ramen så att säga. 0mm är för typ fatbike 3mm för boost och 6mm för ej boost. Hur de andra märkena visar offset bet jag tyvärr ej.

Vad är egentligen frågan? Du har 104 bcd o inbyggd boost spaceing. Du har 0mm offset på nuvarande klingan. Så vad är det du undrar?

Offset AB och Garbaruk jmf original X-Sync 2 som jag har nu. Verkar ju ej bara 0 mm på åtminstone AB?

Jag hade ju ändå med frågetecken, men visst, tydligare går det väl nästan alltid att bli.

Per73: detta gäller 104 BCD och ej direct mount.

När det gäller AB så beror det ju på storlek. Garbaruk Ser ut att ha lika om man kollar bilder. På AB står det ju till och med i texten. Men lättast är ju att maila båda, Stan på AB brukar svara snabbt. Likaså killarna på garbaruk. Den senare kan ju möjligen göra något special om du ä villig att betala för det.

AB skriver ju även hur stor klingan är i radie på största stället.

Senast ändrad:
Både Garbaruk och KA Engineering kan göra special åt dig, går säkerligen att få 38t med -offset om du mäter ut det.

Annars får du väl byta till nya Epic, då kan du köra 40T klinga :)

KJS sa:
Både Garbaruk och KA Engineering kan göra special åt dig, går säkerligen att få 38t med -offset om du mäter ut det.

ja, precis, Garbarek har nog absolut inga problem med det.

o nej, en scalpel-si, den sväljer rätt stora klingor med :D

Trådkapning. Jag är bra på sådant :-)

Om jag har ett sram direkt mount vevparti för icke boost. Finns det då direct mount drev som flyttar drevet 3mm utåt? Så samma vevparti kan användas till boost ramar?

KJS sa:

Hade jag köpt den billigare varianten av Spark hade jag nog sålt och köpt något annat. Men jag valde en dyrare för att jag tänkte ha den några år. Och pallar inte någon mer förlustaffär nu, det räcker med bilen.
Kruxet är att jag inte vet om det går med en 36 garbaruk oval heller eftersom den har längre tänder. Är det offset åt så att säga fel håll så är det tvärkört. På X-sync 2 är det på sidan det tar i för att de är lite extra bred Det finns lite marginal rakt framåt så att säga. På min Scale har jag en 38 X-Sync 2 och där går det nog på en 40 också.

Om någon är intresserad någon gång i framtiden så har jag fått svar av Stan på AB som säger att deras klingor faktiskt är bredare än X-sync 2. Så Garbaruk för lång, AB för bred och Quarq/Sram inga planer på oval 104 BCD. Vilken rävsax.
Vad värre är så är Quarq en bov i dramat och med vanliga Eagle med DM så kommer en 38 få plats med marginal. Får flytta över Quarq till Scale och skaffa en Stages kanske.

Som redan föreslagits förut, be Garbaruk göra en custom åt dig.
Om du har bättre marginal utan Quark och tänker köra på det, blir det ju samma "dåliga" kedjelinje om du fixar en custom 104mm till det nuvarande. Ta mig inte på orden, kan ha ändrats sen dess, men jag betalade 800 spänn för ett specialgjort DM förut. Så inte ens särskilt dyrt.
Nu kör ju jag vanlig XX1 så lite "snällare" än Eagle men med Tune-vevarna har jag hur mycket plats som helst mot ramen och aldrig tappat kedja eller haft krångel trots kedjelinjen så långt ut. Så är ju absolut värt ett försök. Svåra är att mäta ut hur mycket minus-offset (utåt alltså) du faktiskt behöver, men lär ju gå att få skapligt bra.

Angående offset på 104mm klingor så är ju nästan allt 0-offset så att säga, eftersom det styrs av spindeln drevet sitter på och klingorna är raka. Att AB har olika beror på att de har en tjockare kant vid infästningen på de mindre storlekarna (syns på bilderna på hemsidan) men de stora är ju raka.

Tror garbaruk ville ha 1000kr när jagfepgade om custom drev. Angående spacingen kan det ju vara så att de spacar de minst för att kedjan ska gå fri från vevens infästning mot klingan. Men oxå för att de på de mindre kan skapa en tightare kedjelinje

Cyklist. Problemet med just Garbaruk är ju att det är så pass mycket längre att det inte får plats ändå. Det går ju med rund 38, men man får hålla på och sätta skyddstejp där var och varannat pass eftersom det fastnar skit på klinga som slipar mot ramen. Detta var inget problem med 36 på Quarq. 38 på direct mount verkar vara någonstans mitt emellan 36-38 på direct mount i hur nära det är till ramen.
Har satt på Quarq på Scalen nu i alla fall. Får se om den blir kvar, beror ju på om jag kör runt eller ovalt. Ovalt går inte med Quarq. Runt går, men omständigt om 38. Har 11-delat på Scale och kör inte i några brantare backar eller stökig terräng så boost på non-boost-ram gör nog inget i slutändan. Får plats med större drev dessutom om jag skulle vilja.

Hur mycket längre tänder är det på gb?
0.5mm?
Vilket kanske ger 0.2mm närmare bakstaget...
Om det är tajt kan det iofs va det som tar i. men herre gud sätt en fil mot insidan på tänderna och veva runt klinjan några varv så har dom 1/10arna för försvunnit...

Jag skrev till Garbaruk i höstas om detta:

”The diameter of our 38T round ring is 163.8mm”

Jmf bild på min X-sync 2 38. Så snarare 0,5 cm.

Bilagor

• 3881725C-0ECF-4A4A-822D-014DFEAF9F93.jpeg
    3881725C-0ECF-4A4A-822D-014DFEAF9F93.jpeg
    366.3 KB · Besök: 121
Ber om ursäkt om jag är övertydlig nu men...

Det jag menar är att du åtminstone kan få en rund 38T att gå helt fritt med Quark om du ber dem tillverka ett åt dig med offset utåt. På ett så stort drev så går ju ändå kuggarna utanför 104mm-spindeln så att säga (radie på tänderna större än spindeln alltså), vilket gör att man kan få tänderna längre ut.

Och min poäng nummer två är att har du mer plats med DM och därför kan köra runt 38T där utan att det tar i eller har andra problem, så blir det ju samma kedjelinje om du får ett specialtillverkat till Quark som knuffar ut drevet lite. Ser du dessutom stora drevet bak som bailout bara och tycker det är viktigare med bra kedjelinje längre ner på kassetten så behöver det ju inte vara så negativt med en "sämre" kedjelinje.
Ovalt törs jag inte säga något om då jag inte är påläst hur mycket det ökar radien.

Såhär mycket plats hade jag när jag körde 36T med Tune-vevarna, och trots denna kedjelinje så hade jag aldrig några problem. Eagle ställer ju till det lite mer, men en del marginal finns det ändå att leka med att flytta drev hit eller dit.

p5pb15591315.jpg

Jag förstod vad du menade. Är inte i ett läge än att bestämma mig. Ska prova lite först. Sen blir man ju löjligt weight weenie också då Stages väger mindre än Quarq. Det är nog där samt att jag vill prova oval som skon klämmer egentligen.

Drygt med specialbeställningar om det inte passar. Finns ju noll andrahandsmarknad.

Ditt drev sitter längre ut än mitt Quarq boost på Scale. Du kan mer om cyklar än mig, men det jag kan säger att det inte kan vara tänkt att det ska sitta så där långt ut. Sen om det spelar någon roll i slutändan. Inte en aning. Om skiten slits på 21 eller 24 mån, vem bryr sig egentligen. Man har ju ändå bytt för man vill ha nåt nytt iaf innan den dagen kommer ;)

Klart det är drygt att chansa, men drygt att gå runt och reta sig på saker också när det kan gå att lösa. Ett 104-drev med 2mm offset går ju dock säkert att bli av med, någon med mer plats kanske monterar det åt andra hållet och blir supernöjd med extra tight kedjelinje haha. Men klart man tappar lite pengar om det skiter sig.

Flyttade faktiskt in mitt ett par millimeter senare eftersom det var onödigt långt ut, men menade mest att det faktiskt funkar att tänja lite på gränserna utan att det blir några direkta problem. :)

Dr_Rydell sa:
....
.Sen blir man ju löjligt weight weenie också då Stages väger mindre än Quarq. Det är nog där samt att jag vill prova oval som skon klämmer .....

När jag hade Stages på mtb:n garanterade de inte noggrannheten med en oval klinga, har de löst det nu? Var iofs några år sen.

Dr_Rydell sa:
Jag förstod vad du menade. Är inte i ett läge än att bestämma mig. Ska prova lite först. Sen blir man ju löjligt weight weenie också då Stages väger mindre än Quarq. Det är nog där samt att jag vill prova oval som skon klämmer egentligen.

Drygt med specialbeställningar om det inte passar. Finns ju noll andrahandsmarknad.

Ditt drev sitter längre ut än mitt Quarq boost på Scale. Du kan mer om cyklar än mig, men det jag kan säger att det inte kan vara tänkt att det ska sitta så där långt ut. Sen om det spelar någon roll i slutändan. Inte en aning. Om skiten slits på 21 eller 24 mån, vem bryr sig egentligen. Man har ju ändå bytt för man vill ha nåt nytt iaf innan den dagen kommer ;)

men så mäter oxå stagas bara på ena sidan mesans din quarq mäter båda.

och andrahandsvärdet på en klinga, är väll dåligt ändå. cykelsaker är väll en dålig investering över huvudtaget om du hela tiden ska köpa dem på vad du får för dem begagnade ;-)

Jensen sa:
Dr_Rydell sa:

men så mäter oxå stagas bara på ena sidan mesans din quarq mäter båda.

och andrahandsvärdet på en klinga, är väll dåligt ändå. cykelsaker är väll en dålig investering över huvudtaget om du hela tiden ska köpa dem på vad du får för dem begagnade ;-)
Det där sista får du inte skriva annat än i skyddade trådar. Tänk om ens fru läser detta. Stänger kontot här, pratar med banken etc...

skier sa:
Dr_Rydell sa:
....
.Sen blir man ju löjligt weight weenie också då Stages väger mindre än Quarq. Det är nog där samt att jag vill prova oval som skon klämmer .....

När jag hade Stages på mtb:n garanterade de inte noggrannheten med en oval klinga, har de löst det nu? Var iofs några år sen.
Men man jämför väl med sig själv bara. Har en monark 874 som referens. Sen vet jag inte om jag ska ha oval ännu.

Cyklist sa:
Klart det är drygt att chansa, men drygt att gå runt och reta sig på saker också när det kan gå att lösa. Ett 104-drev med 2mm offset går ju dock säkert att bli av med, någon med mer plats kanske monterar det åt andra hållet och blir supernöjd med extra tight kedjelinje haha. Men klart man tappar lite pengar om det skiter sig.

Flyttade faktiskt in mitt ett par millimeter senare eftersom det var onödigt långt ut, men menade mest att det faktiskt funkar att tänja lite på gränserna utan att det blir några direkta problem. :)
Jo retat mig har jag gjort. Men det tog ett tag innan jag insåg att det inte bara var Scotts fel utan Quarq (trots att de förnekat det när jag skrivit till dem). Nu är det som nämnts egentligen annat som driver (viljan att ha nytt, lättare, enklare) och ett Stagesköp skulle göra att jag har kraftmätare på alla cyklarna jag tränar på. Då är jag nöjd. Min fru tror mig dock inte, och hon brukar ha rätt. ?

Dr_Rydell sa:

Kan det verkligen stämma ??
Dom använder ju samma kedja vad jag vet, och den passar ju inte ens om den jätte lite lite för lång....

hm sa:
Dr_Rydell sa:

Dom använder ju samma kedja vad jag vet, och den passar ju inte ens om den jätte lite lite för lång....

A, Garbaruks tänder går ju genom hela kedjan och sticker upp lite med, riktigt långa

cerro sa:
hm sa:
Dr_Rydell sa:

A, Garbaruks tänder går ju genom hela kedjan och sticker upp lite med, riktigt långa

Jo tänderna kan ju va lite längre , men fan Inte mycket innan det blir chainsuck .
Men omkrets och diametern där kedjan går måste ju va samma...?
Är det ingen som sitter på en GB och en klinja av annan sort med lika många tänder så vi(Jag) kan döda denna myt. ?

Har en Garbaruk 34 och en 36, men inget att jämföra med.
Mina erfarenheter av de är att kedjan klättrar av när det blir lerigt (CX-cupen i Lund och Helsingborg). Helt hopplöst att få det att lira.

hm sa:
cerro sa:
hm sa:
Dr_Rydell sa:

Jo tänderna kan ju va lite längre , men fan Inte mycket innan det blir chainsuck .
Är det ingen som sitter på en GB och en klinja av annan sort med lika många tänder så vi(Jag) kan döda denna myt. ?

Är ju bara att Bildgoogla för att inse att tänderna mycket väl kan vara 2 mm längre

Jensen sa:
hm sa:
cerro sa:
hm sa:
Dr_Rydell sa:

Är ju bara att Bildgoogla för att inse att tänderna mycket väl kan vara 2 mm längre

Försökte bara för det..

På x-sync ser tänderna gå jämnt med plåtarna på kedjan .

20180208_095751.jpg

Och på GB sticker dom upp lite . Kanske 0.5-1mm...? Mer skillnad än jag trodde.

20180208_095916.jpg

Nu är förmodligen inte Stages ett alternativ heller. Den väger ju 60 g mer än en Eagle XX1-vevarm och således marginellt från Quarq att jag har svårt rättfärdiga ett köp för viktens skulle när det är ensidigt vs tvåsidigt mm. (se parallelltråd för mer info). Enda anledningen isf för att kunna få mer plats för 38 och kunna köra direct mount. Blir det fortsatt runt så är det väl skyddstejp på 38 eller 36 som gäller. Känns lite overkill att specialbeställa en annan klinga när de skiljer sig. Skulle haft en SRAM 38 med -1 mm offset. För att få en sån tillverkad får man väl kidnappa presidenten i eller nåt i den stilen. Så rävsaxen är kvar, och nu täcker den bägge benen...

Senast ändrad:
Vel-Pelle. ;)
Det är ju inte mycket vikt du grinar över direkt, sen är väl inte stages den mest välrenommerade lösningen. Jag har för övrigt en sådan själv... Den väger 240g för övrigt. Dock för xt m8000.
En klinga är ju faktiskt en slitagedel så att du orkar tänka på andrahandsvärdet är ju rätt intressant. Är det vad som krävs för att du ska bli nöjd (du har ju haft många trådar där du grämer dig över klingstorleken under ganska lång tid) så är det en lättbotad huvudvärk tycker jag.
Stages säger _väl_ dra av 5% effekt med oval, men någon lajare på nätet påstår att det är tvärt om enligt hans tester.

Dr_Rydell sa:
Nu är förmodligen inte Stages ett alternativ heller. Den väger ju 60 g mer än en Eagle XX1-vevarm och således marginellt från Quarq att jag har svårt rättfärdiga ett köp för viktens skulle när det är ensidigt vs tvåsidigt mm. (se parallelltråd för mer info). Enda anledningen isf för att kunna få mer plats för 38 och kunna köra direct mount. Blir det fortsatt runt så är det väl skyddstejp på 38 eller 36 som gäller. Känns lite overkill att specialbeställa en annan klinga när de skiljer sig. Skulle haft en SRAM 38 med -1 mm offset. För att få en sån tillverkad får man väl kidnappa presidenten i eller nåt i den stilen. Så rävsaxen är kvar, och nu täcker den bägge benen...

Garbaruk skulle jag gissa att de tar 1000kr för special typ. Småpotatis när du samtidigt står o patar om stages vev för 7000kr bara för att vinna några få gram, blir ju hur du än vrider o vänder på det extremt mycket pengar per gram även om du tjänat 30 gram. Då framstår en extralite hyperstem billigt viltbesparande i sammanhanget.

På dig låter det ju som om du väntat dig att en xx1 vev med stages simsalabim skulle väga mindre än samma vev utan mätaren.

Köp klingan med special så slippe du ligga sömnlös som nickpick skriver ?

hm sa:
Jensen sa:
hm sa:
cerro sa:
hm sa:
Dr_Rydell sa:

Försökte bara för det..

På x-sync ser tänderna gå jämnt med plåtarna på kedjan .

Och på GB sticker dom upp lite . Kanske 0.5-1mm...? Mer skillnad än jag trodde.

Skulle säga att det där är mer än 0,5-1 mm mer. I alla fall 1-2 mm.

Nej jag förväntade mig att de skulle använda Eagle plus 20 g. Då hade jag kapat 80 mot Quarq. (Som jag tror väger 100, fast Quarq skrev 70 när jag skrev till dem i fjol. Ska väga om några dagar. Med tanke på allt viktfusk i cykelbranschen så lär det väga minst 100 g.

38 T Eagle på direct mount Scott Spark RC Ultimate. Jämför ovan med Quarq. (togs i somras, inte min cykel).

Bilagor

• 38dm2.jpg
    38dm2.jpg
    208.3 KB · Besök: 118
  • 38dm.jpg
    38dm.jpg
    204.8 KB · Besök: 67
Senast ändrad:
Viktmässigt är det intressanta är ju stages med dm klinga vs quarq inkl klinga om man ska jämföra vikter. Quarq spindeln tar ju lite vikt som på stages hamnar i dm klingan

Tillbaka
Topp