Actionkamera

Actionkamera
Luthman Photography sa:
Daddy D.Lux sa:
Luthman Photography sa:
Alltså, med den nya Gopron är det ju väldigt enkelt att filma, snabbredigera och sedan dela videoklippen. Jag har filmat betydligt mer sen jag skaffade den nya gopron istället för min förra. Dels blir det ju mkt bättre med hypersmooth, men eftersom allt kan göras i mobilen och ändå ge rätt bra kvalitet så räcker det till det mesta. Filma barnen och visa far/morföräldrar, filma lite när man hojar/paddlar/fiskar/åker skidor osv. Tack vare stabiliseringen går det ju att göra rätt schyssta filmklipp utan att vara någon videofrälsare.

Så nej, man behöver inte ha ett hyfsat stort intresse. Det räcker med att ha råd att köpa kameran, äga en vettig smartphone och kunna ladda ner två appar.

Däremot verkar det vara många som har strul med Gopro, de har i ett par generationer haft en del problem med sina firmwares, bla relaterat till batteriet på olika sätt.

Tack för svaren.
För stillbild har jag följt med i utvecklingen och med en 5D mk II, några L-objektiv och PS/Lightroom känner jag mig hemma.
Vad gäller film har jag aldrig orkat över tröskeln med Premiere och att hitta ett workflow, så allt blev bara kvar på MiniDV.
Kanske dags att ge det en ny chans med en actionkamera.

Inte för att vara en rövhatt, men Mark II'an är ju inte direkt ny :)

Ja, alltså för vardagssnuttar och lite actionfilmande som man inte tänker lägga jättemkt tid på så fungerar det rätt bra mef en gopro 7a och typ premiere clip i mobilen.

Ja, jag har inte bytt hus på 10 år och nog börjar den bli gammal, men för en hobbyfotograf kändes Mk II'an som en motiverbar uppgradering från 5D:n när den kom för att få småbildsstorlek på sensorn och slippa brännviddsförlängningen. Stegen därefter tycks mig inte tillföra någon lika avgörande förbättring som att få tillbaka ordentlig vidvinkel med bra gluggar.

Actionkamera
Hoppas jag får låna tråden :)
Funderar lite på en Hero 7 black men har aldrig filmat så vet ingenting om det, vet inte heller om jag skulle tycka om att filma. Vet bara att jag har nästan aldrig pengar så det tar låååång tid innan jag kan köpa nåt. Men det är bra för då finns det mycket tid att hitta info och sånt.

Skulle gärna vilja ha en kamera som kan följa med på fat&bikeraft äventyr. Så förmodligen är viktigaste batteritid; att den tål minusgrader, sand, (salt)vatten os; att den ha bra bildstabilisering; timelapse är också vackert tycker jag; och att det måste vara lätt att skicka en kort video till t.ex Happy när jag är mitt ute i ingenstans. Det sista är kanske för mycket begärt, men det är nåt jag gärna vill för jag är mer en live-människa/reporter än nån som behöver några veckor för att skriva/filma RR.

Vad jag vill filma är inte 10min snabbt stigcykling eller kolla-jag-är-nu-i-Alperna, men mer .. jo .. jag vet inte så bra. Vad jag ser och hur det känns. Typ att försöka krypa ner i en trång mummysovsäck med handskar, mössa, alla kläder på, batterier, vattenflaskor, kamera, mat, mobil, ereader, pannlampa, blöta strumpor mm, medan det snöstormar och tältet blir allt mindre och mindre pga tung snö. Att får sällskap av renar som tycker om fatbikes. Sura älgar som försöker göra köttfärs av mig. En gammal gubbe med en snöplogrollator som älskar att koka svartkaffe och steka raggmunk på köksspisen. Att ploga i djup snö med en fulllastat fattie. Kämpa med jättegäddor i en liten gummibåt. Vandra i en våt grotta som liknar på en giant vagina och höra ekot 'fuckfuckfuuuuckkk' när plötsligt pannlampan släcks. Sova på hövind tillsammans med små fåglar, ekorrar och fladdermöss. Paddla i en gammal stenvalvsbro och försöker ta bilder men happybåten snurrar runt och runt och fatties däck studsar mot tunneln så små hundraår gamla stalakniter ramlar på mitt huvud ..
Så ingen cool cykelaktion men mer vad jag upplever och inte kan skriva i ord eller kan fånga i en vanlig kamerabild. Kanske lite mer vem jag är. Typ. Jo, vet inte så bra att förklara i min konstiga svenska.

Är det nån här som har erfarenhet att filma på långturer eller har tips vilken aktiekamera/GoPro är bäst för mig? Och vad det behövs mer än bara kameran. Jo, en bra mobil, batterier och powerbanks (men vet inte om det går att ladda upp med vanliga powerbanks). Hur fäster man t.ex kameran på cykel, båt eller mig. Behövs en 360 grader cam, stativ, selfiestick, mikrofon mm. Jag vet som sagt nästan ingenting, så är tacksam för all hjälp :)

Actionkamera
yonna. är du verkligen beredd att hantera alla filer, terabyte, och timmar av inspelat material?

folk brukar tröttna på hanteringen, av goda skäl.

några videosnuttar på mobilen räcker långt:)

Actionkamera
Jag filmar med mobilen, köpte till en hållare från actionking för styrmontering och ett flytande handtag så blir det lite smidigare:) det och sedan gratis redigeringsapp räcker :)

Actionkamera
Nää, har försökt men det är skitdåligt bild och vill inte ha mobilen på fatties styre eller på packraften. Då dör den snabbt för den tål ju inte minusgrader, vatten, sand mm.

Actionkamera
Hmm, jag trodde att filma behövs inte vara så jobbigt med många datortimmar os. Det är ju nästan 2020 så det finns många appar som gör jobbet. Eller hur?

Actionkamera
Använd mobiltelefonen om det går. Spela in kort film och lägg upp från telefonen direkt till Instagram. Att hålla på med actionkamera och extra batterier att ladda är bara meckigt

Actionkamera
En billig action cam som fått bra betyg är Akaso V50X. Bl. a. har den bra bildstabilisering. Går att få loss för drygt 900 kr på tyska Ebay. Följer med gott om tillbehör för att fästa den på diverse sätt. Även vattentätt hus medföljer.

Actionkamera
Spacekitty sa:
Använd mobiltelefonen om det går. Spela in kort film och lägg upp från telefonen direkt till Instagram. Att hålla på med actionkamera och extra batterier att ladda är bara meckigt
Nej det går inte. Mobiler är inte skapat för ett fatbike&bikeraft liv, eller iaf inte livet de får hos mig, det är döden dem får :).

Rholm sa:
En billig action cam som fått bra betyg är Akaso V50X. Bl. a. har den bra bildstabilisering. Går att få loss för drygt 900 kr på tyska Ebay. Följer med gott om tillbehör för att fästa den på diverse sätt. Även vattentätt hus medföljer.
Tack, ska kolla!

Actionkamera
Jag kör Samsung s8 med spy gen skal. Tål ösregn, minusgrader och att tappas från cykel i 30 kmh och studsa på asfalten med skärmen nedåt. Men det är ju dumt att riska sin enda telefon om man är själv i skogen så det förstår jag!

Actionkamera
Tjena!

Yonna, en GoPro Session låter som ditt bästa alternativ, det är den mest stryktåliga modellen. Min har fått rejält med spö utan att krångla.
Kombinera den med en powerbank med solcellsladdning.
Lätt att flytta filer till mobilen med gopros egna app.

Actionkamera
Ustzeust sa:
Hittade en GoPro 8 billigare än en svart sjua.

Äre någe regionslåsning eller liknande på gopros?
Jag trodde att 8 måste vara ännu dyrare än 7 så har inte kollat/jämfört de. Dum förstås, så tack för tipset :)

Du menar ett sim-lås? Men en kamera har ju inte ett simkort, bara ett SD-kort, eller?

Jonatan F sa:
Jag kör Samsung s8 med spy gen skal. Tål ösregn, minusgrader och att tappas från cykel i 30 kmh och studsa på asfalten med skärmen nedåt. Men det är ju dumt att riska sin enda telefon om man är själv i skogen så det förstår jag!
Jepp, så är det. Vill inte ta risker med kanske den enda säkerhet jag har :)
Jag fick av en snäll kompis sin Iphone 5 och den tål inte så mycket. Att köpa en bättre kostar bara pengar (vill ingen abonnemang/delbetalning och så blir tvungen att betala varje månad) och dessutom blir en smartphone aldrig bättre än en actionkamera. Värst när det är minusgrader för då slutar dem fungerar, enligt min erfarenhet. Då får jag cykla med mobilen varm på kroppen (det går inte) och när jag tar den fram finns det bara några minuter innan batteriet dör. Och hemskt att ta av handskarna när det är minus jävlakallt. Har innehandskar i varma lobster och har klippt loss pekfingret så att den är snabbt borttagbart, inte optimal men det funkar :)

Kneecap sa:
Tjena!

Yonna, en GoPro Session låter som ditt bästa alternativ, det är den mest stryktåliga modellen. Min har fått rejält med spö utan att krångla.
Tack för tipsen!

Jag jämförde Session med Hero Blacken. De har samma robusthet och stöttålig/damm- och vattentätt (ned till 10m djup) men det enda som Session har bättre är vikt och storlek: 73g - 52cm³ vs 116g - 92cm³. Blacken är däremot bättre på allt annat. Enligt jämför-sites och reviews, såsom den här https://cameracreativ.com/compare/gopro-hero-7-black-vs-gopro-hero-session . De jämför Black vs Session och konklusion:
Advantages of the Hero 7 Black are the higher resolution, that the camera is faster and the optical image stabilizer. A nice touch is that the display has a higher resolution, the rather comfortable touch screen and the superior video recording. A recommendation of the Hero 7 Black is made easy by the connector for an external microphone, that the battery has more stamina and the support for USB 3.0. HArdly a luxury, given today's image size and the requirements of 4K video. Finally, there's the the built-in GPS.

Miss Lycka 2.0 sa:
Cykelmagneten har rea på kameror nu. In och köp.
Okej, jag springer och ska kolla!

Actionkamera
Yonna sa:
Tack för tipsen!

Jag jämförde Session med Hero Blacken. De har samma robusthet och stöttålig/damm- och vattentätt (ned till 10m djup) men det enda som Session har bättre är vikt och storlek: 73g - 52cm³ vs 116g - 92cm³. Blacken är däremot bättre på allt annat.

Tjena!

Fick för mig att jag läste något om billigt i din fråga också. Men det gjorde jag inte och då går min röst på black.

Actionkamera
Jo, har nästan aldrig pengar (är timvikarie inom vård och är dessutom för mycket på långcykeltur) men tänkte så här. Om jag köper inte nya dubbdäck för fatbiken (3000kr) och inte heller bilbesikta bilen då slipper jag bl.a också köpa dubbdäck 2000kr (4 bildubbdäck är billigare än 2 fatdubbdäck). Om jag däremot bara jobbajobbajobba hela vinter och då framförallt helg, kväll och röda dagar (härligt jul, då får man mer lön och dessutom många små presenter från patienterna, typ choklad), då går det att spara lite pengar. Smart va?
Hoppas jag, för man vet ju aldrig vad ska hända.

Actionkamera
Kneecap sa:
Tjena!

visst är det lätt att flytta filerna men det tar ju sjuuukt lång tid...

Actionkamera
Miss Lycka 2.0 sa:
Cykelmagneten har rea på kameror nu. In och köp.

De har två styck, en Abus och en Shimano och med 70% rea! http://cykelmagneten.com/302-actionkamera
Men de har bl.a inte avtagbar batteri och då går det inte på långcykeltur. Behöver några styck plus en snabbladdare så att det går att ladda i en Ica eller bensinmack när jag fikar. Har jag tänkt mig så för det är jag van, men kanske det blir då för många fika per dag :)

Actionkamera
Gopro 5 session är ju helt ok att filma med om det inte vibrerar för mycket. Den är lätt så man kan ha den på huvudet är man paddlar osv. Men Gopro 7 och 8 (black) har ju en mycket bättre bildstabilisering och även bildkvalitet. Det går att filma DH/stig utan gimbal och man kan titta på resultatet på en större skärm utan att bli åksjuk. Skillnaden är enorm.

Man ska ju dock vara medveten om att 4K tar massor av plats och man behöver en nyare mobil för att kunna överföra filmerna till mobilen. Jag har en iphone 6 och den gillar inte 4K alls. Men 1080 funkar kanon och det ser tillräckligt bra ut. Gopro har ju egna appar för att editera film men de är ju rätt usla.

Jag har vurpat ordentligt med både session och gopro 7 och båda har klarat sig utan skador. Tyvärr så verkar filmen bli korrupt vid mycket G så jag får aldrig krascher på film.

Actionkamera
Yonna sa:
Spacekitty sa:
Nej det går inte. Mobiler är inte skapat för ett fatbike&bikeraft liv, eller iaf inte livet de får hos mig, det är döden dem får :).

Rholm sa:
Tack, ska kolla!

Tyska Amazon skulle det stå, inte Ebay.

Actionkamera
Rholm sa:
Yonna sa:
Rholm sa:
Tack, ska kolla!

Tyska Amazon skulle det stå, inte Ebay.
Bra reviews har den V50X, med avtagbart batteri (plus ett reserv) och många grejer till. Men såg några youtube videos V50X vs Hero Black och då var det ändå tydligt att Black är bättre. Okej, också 3 x dyrare. Men batteritid var t.ex bättre (ett stort plus på långturer), också bildkvalitet, färger, filma i mörkret och framförallt ljudet var en stor skillnad. Och det är nåt jag uppskattar för jag vill gärna filma ljud och berätta nåt. Lite som en live-reporter. Vill inte slänga in nån music/låt i videon men vill höra levande ljud av eld, vågor mot strand, fatbikes däck i snö, regn på tältet, ylande vargar, nån som skottar snö, renskötare som driver renar till rengärden och sånt. Så bra ljud är viktigt.
Men kanske jag vill för mycket och är det bättre att först testa om jag tycker om att filma os.

ponx sa:
Gopro 5 session är ju helt ok att filma med om det inte vibrerar för mycket. Den är lätt så man kan ha den på huvudet är man paddlar osv. Men Gopro 7 och 8 (black) har ju en mycket bättre bildstabilisering och även bildkvalitet. Det går att filma DH/stig utan gimbal och man kan titta på resultatet på en större skärm utan att bli åksjuk. Skillnaden är enorm.

Man ska ju dock vara medveten om att 4K tar massor av plats och man behöver en nyare mobil för att kunna överföra filmerna till mobilen. Jag har en iphone 6 och den gillar inte 4K alls. Men 1080 funkar kanon och det ser tillräckligt bra ut. Gopro har ju egna appar för att editera film men de är ju rätt usla.

Jag har vurpat ordentligt med både session och gopro 7 och båda har klarat sig utan skador. Tyvärr så verkar filmen bli korrupt vid mycket G så jag får aldrig krascher på film.
Tack för info! Tror det blir en 7 Black, men vet inte säkert för den kostar ju också mycket.

Actionkamera
Köp inte ifrån eletecs.net , var nära att beställa en Hero 8 men ryggade tillbaka när dom bara använde banköverföring.
Kollade upp sidan och allt pekar mot scam.

Tillbaka
Topp