Actionkamera
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Luthman Photography sa:Daddy D.Lux sa:Luthman Photography sa:Alltså, med den nya Gopron är det ju väldigt enkelt att filma, snabbredigera och sedan dela videoklippen. Jag har filmat betydligt mer sen jag skaffade den nya gopron istället för min förra. Dels blir det ju mkt bättre med hypersmooth, men eftersom allt kan göras i mobilen och ändå ge rätt bra kvalitet så räcker det till det mesta. Filma barnen och visa far/morföräldrar, filma lite när man hojar/paddlar/fiskar/åker skidor osv. Tack vare stabiliseringen går det ju att göra rätt schyssta filmklipp utan att vara någon videofrälsare.
Så nej, man behöver inte ha ett hyfsat stort intresse. Det räcker med att ha råd att köpa kameran, äga en vettig smartphone och kunna ladda ner två appar.
Däremot verkar det vara många som har strul med Gopro, de har i ett par generationer haft en del problem med sina firmwares, bla relaterat till batteriet på olika sätt.
Tack för svaren.
För stillbild har jag följt med i utvecklingen och med en 5D mk II, några L-objektiv och PS/Lightroom känner jag mig hemma.
Vad gäller film har jag aldrig orkat över tröskeln med Premiere och att hitta ett workflow, så allt blev bara kvar på MiniDV.
Kanske dags att ge det en ny chans med en actionkamera.
Inte för att vara en rövhatt, men Mark II'an är ju inte direkt ny :)
Ja, alltså för vardagssnuttar och lite actionfilmande som man inte tänker lägga jättemkt tid på så fungerar det rätt bra mef en gopro 7a och typ premiere clip i mobilen.
Nej det är jag inte alls.kais01 sa:yonna. är du verkligen beredd att hantera alla filer, terabyte, och timmar av inspelat material?
Nej det går inte. Mobiler är inte skapat för ett fatbike&bikeraft liv, eller iaf inte livet de får hos mig, det är döden dem får :).Spacekitty sa:Använd mobiltelefonen om det går. Spela in kort film och lägg upp från telefonen direkt till Instagram. Att hålla på med actionkamera och extra batterier att ladda är bara meckigt
Tack, ska kolla!Rholm sa:En billig action cam som fått bra betyg är Akaso V50X. Bl. a. har den bra bildstabilisering. Går att få loss för drygt 900 kr på tyska Ebay. Följer med gott om tillbehör för att fästa den på diverse sätt. Även vattentätt hus medföljer.
Jag trodde att 8 måste vara ännu dyrare än 7 så har inte kollat/jämfört de. Dum förstås, så tack för tipset :)Ustzeust sa:Hittade en GoPro 8 billigare än en svart sjua.
Äre någe regionslåsning eller liknande på gopros?
Jepp, så är det. Vill inte ta risker med kanske den enda säkerhet jag har :)Jonatan F sa:Jag kör Samsung s8 med spy gen skal. Tål ösregn, minusgrader och att tappas från cykel i 30 kmh och studsa på asfalten med skärmen nedåt. Men det är ju dumt att riska sin enda telefon om man är själv i skogen så det förstår jag!
Tack för tipsen!Kneecap sa:Tjena!
Yonna, en GoPro Session låter som ditt bästa alternativ, det är den mest stryktåliga modellen. Min har fått rejält med spö utan att krångla.
Kombinera den med en powerbank med solcellsladdning.
Lätt att flytta filer till mobilen med gopros egna app.
Okej, jag springer och ska kolla!Miss Lycka 2.0 sa:Cykelmagneten har rea på kameror nu. In och köp.
Yonna sa:Tack för tipsen!
Jag jämförde Session med Hero Blacken. De har samma robusthet och stöttålig/damm- och vattentätt (ned till 10m djup) men det enda som Session har bättre är vikt och storlek: 73g - 52cm³ vs 116g - 92cm³. Blacken är däremot bättre på allt annat.
visst är det lätt att flytta filerna men det tar ju sjuuukt lång tid...Kneecap sa:Tjena!
Yonna, en GoPro Session låter som ditt bästa alternativ, det är den mest stryktåliga modellen. Min har fått rejält med spö utan att krångla.
Kombinera den med en powerbank med solcellsladdning.
Lätt att flytta filer till mobilen med gopros egna app.
Miss Lycka 2.0 sa:Cykelmagneten har rea på kameror nu. In och köp.
Yonna sa:Nej det går inte. Mobiler är inte skapat för ett fatbike&bikeraft liv, eller iaf inte livet de får hos mig, det är döden dem får :).Spacekitty sa:Använd mobiltelefonen om det går. Spela in kort film och lägg upp från telefonen direkt till Instagram. Att hålla på med actionkamera och extra batterier att ladda är bara meckigt
Tack, ska kolla!Rholm sa:En billig action cam som fått bra betyg är Akaso V50X. Bl. a. har den bra bildstabilisering. Går att få loss för drygt 900 kr på tyska Ebay. Följer med gott om tillbehör för att fästa den på diverse sätt. Även vattentätt hus medföljer.
Johge sa:visst är det lätt att flytta filerna men det tar ju sjuuukt lång tid...
Bra reviews har den V50X, med avtagbart batteri (plus ett reserv) och många grejer till. Men såg några youtube videos V50X vs Hero Black och då var det ändå tydligt att Black är bättre. Okej, också 3 x dyrare. Men batteritid var t.ex bättre (ett stort plus på långturer), också bildkvalitet, färger, filma i mörkret och framförallt ljudet var en stor skillnad. Och det är nåt jag uppskattar för jag vill gärna filma ljud och berätta nåt. Lite som en live-reporter. Vill inte slänga in nån music/låt i videon men vill höra levande ljud av eld, vågor mot strand, fatbikes däck i snö, regn på tältet, ylande vargar, nån som skottar snö, renskötare som driver renar till rengärden och sånt. Så bra ljud är viktigt.Rholm sa:Yonna sa:Tack, ska kolla!Rholm sa:En billig action cam som fått bra betyg är Akaso V50X. Bl. a. har den bra bildstabilisering. Går att få loss för drygt 900 kr på tyska Ebay. Följer med gott om tillbehör för att fästa den på diverse sätt. Även vattentätt hus medföljer.
Tyska Amazon skulle det stå, inte Ebay.
Tack för info! Tror det blir en 7 Black, men vet inte säkert för den kostar ju också mycket.ponx sa:Gopro 5 session är ju helt ok att filma med om det inte vibrerar för mycket. Den är lätt så man kan ha den på huvudet är man paddlar osv. Men Gopro 7 och 8 (black) har ju en mycket bättre bildstabilisering och även bildkvalitet. Det går att filma DH/stig utan gimbal och man kan titta på resultatet på en större skärm utan att bli åksjuk. Skillnaden är enorm.
Man ska ju dock vara medveten om att 4K tar massor av plats och man behöver en nyare mobil för att kunna överföra filmerna till mobilen. Jag har en iphone 6 och den gillar inte 4K alls. Men 1080 funkar kanon och det ser tillräckligt bra ut. Gopro har ju egna appar för att editera film men de är ju rätt usla.
Jag har vurpat ordentligt med både session och gopro 7 och båda har klarat sig utan skador. Tyvärr så verkar filmen bli korrupt vid mycket G så jag får aldrig krascher på film.