Ägg vispar

Ägg vispar
Tim skrev:
-------------------------------------------------------
> håll dig borta från den gamla versionen av tripple
> ti.. fjädrarna ger med sig _väldigt_ fort.

Priset gör att man är tvungen att hålla sig ifrån dem. ;o) Dåligt att de inte håller.
/J

Ägg vispar
tripple ti fungerar utmärkt. jag svär lite när jag drar in pedalerna i stenar bara. annars är de som vanliga vispar.

sen har jag två par look också, men funktionen är ju den samma. lagertätninagrn och såvidare är inte samma. köp crank brothers.

Ägg vispar
jag har ett par eggbeater C, bas varianten, funkar utmärkt fast jag har inte cyklat så många mil med dem än men lager och fjädrar bör nog hålla riktigt bra det enda jag är orolig för är att slå sönder dem mot någonting, jag är ju en spd marodör med meriter :D

Ägg vispar
olsson65a skrev:
> Jag funderar på att köpa ägg vispar till min
> cykel!!!

Äggen vispas väl? :P (kunde inte motstå)

Ägg vispar
rejser skrev:
> stämmer det att man sitter lite "lösare" än i
> t.ex. shimano-pedalerna (det är detta som klassas
> som float om man kollar hos cc va?)

Min första dag med mina äggvispar (obs, ihopskrivning) så hade jag fler spdvurpor än vad jag nånsins haft totalt med shimanso spd! Svårare att komma i å ur när klossarna är nya, men nu äre lika lätt tycker jag. Får se hur de är till vintern.

Ägg vispar
bruse skrev:
> rejser skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > stämmer det att man sitter lite "lösare" än
> i
> > t.ex. shimano-pedalerna (det är detta som
> klassas
> > som float om man kollar hos cc va?)
>
>
> Min första dag med mina äggvispar (obs,
> ihopskrivning) så hade jag fler spdvurpor än vad
> jag nånsins haft totalt med shimanso spd! Svårare
> att komma i å ur när klossarna är nya, men nu äre
> lika lätt tycker jag. Får se hur de är till
> vintern.
>
> --------------------------------------------------
>
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Syftade på när man sitter fast så har man ju lite rörelse i pedalen. Alltså inte om det är lätt att koppla ur och i, utan hur distinkt man sitter fast när man är fast

Ägg vispar
Jasså ;~)
Jag skulle vilja säga mindre distinkt, finns ingen säker gräns var du lossnar som shimano. Det är helt enkelt lite annorlunda, går inte å jämföra.

Ägg vispar
============================
Jag kan rekomendera SL pedalerna , väger ca 100kg med buren utrustning.
Undvik titanaxel över 85kg...

Rickard.
============================

Jösses, det var tunga pedaler... ;-)))

Ägg vispar
Mig passar dom inte (förlåt alla som gillar dom så mycket men alla kan ju inte tycka likadant).
Jag startade en tråd för något år sedan och undrade om ingen annan tyckte som jag.
Problemet är (enl mig) att det är olika svårt att komma ur pedalerna från gång till gång. Jag frågade här på forumet om ingen tyckte likadant och vad man kunde göra åt det. Det var ingen som tyckte det var något problem med äggvisparna.
Men jag vet nu var jag har läst om folk som haft samma problem. Det var på terrengcykel.no.
Problemet är att det finns fyra ställen att sätta i skorna i pedalerna och man vet aldrig om den fjädrande bygeln hamnar framåt el bakåt. Det blir ju olika trögt att kommma ur beroende på hur man sätter i skon i pedalen, hajjar ni?
Det finns ju nuförtiden cranbrothers pedaler med bara två instegsmöjligheter, dom är säkert bra.

Ägg vispar
Micke L skrev:
> Mig passar dom inte (förlåt alla som gillar dom så
> mycket men alla kan ju inte tycka likadant).
> Jag startade en tråd för något år sedan och
> undrade om ingen annan tyckte som jag.
> Problemet är (enl mig) att det är olika svårt att
> komma ur pedalerna från gång till gång. Jag
> frågade här på forumet om ingen tyckte likadant
> och vad man kunde göra åt det. Det var ingen som
> tyckte det var något problem med äggvisparna.
> Men jag vet nu var jag har läst om folk som haft
> samma problem. Det var på terrengcykel.no.
> Problemet är att det finns fyra ställen att sätta
> i skorna i pedalerna och man vet aldrig om den
> fjädrande bygeln hamnar framåt el bakåt. Det blir
> ju olika trögt att kommma ur beroende på hur man
> sätter i skon i pedalen, hajjar ni?
> Det finns ju nuförtiden cranbrothers pedaler med
> bara två instegsmöjligheter, dom är säkert bra.

Det där har jag funderat mycket på men efter alla positiva omdömmen dessa pedaler fått så tänkte jag att det kanske inte var någon skillnad på de två olika ställena. Tydligen så verkar ganska många vara obesvärade av det. Jag gillar iaf mina 959:or, med den distinkta känslan när man klickar i och ur. (utan att säga att eggbeaters inte är distinkta).

Ägg vispar
Ursäkta en "XC pendel-svetto"´s (har vi en ny Happy-kategori nu?) fundering:

Vad är det för bra med äggvispar?

Ihopskrivning eller ej, men ägg vispar man till toddy!

// Jocke

Ägg vispar
Kan bara instämma med Micke L. Jag upplever det också som rappligt att komma i pedalerna. Att komma ur är inga problem men de släpper inte på samma distinkta sätt som ett par spd-pedaler. En stor fördel med pedalerna är att de inte är så känsliga för lera som ett par spd.

Ägg vispar
en fördel är att man kan justera foten i sidled medans man cyklar utan att klicka ur(om man får ont i ett knä eller så...), kanske man kan på shimanos också?

Ägg vispar
Det allra bästa med dem tycker jag är att de rensar snö/is och lera alldeles utomordentligt bra.

Har kört mången turer vintertid med total igen-isade pedaler, omöjliga att komma i och extremt irriterande, men med äggvisparna har det aldrig varit ett problem.

//Malin

Ägg vispar
Jag har tröttnat på mina eggisar, rätt som det är så flyger man bara ur dom och det händer oftast när det är tekniskt uppför när man kränger med hojen, det blir ett par shimano nu så men kan justera motståndet.

Ägg vispar
Intressant hur många olika åsikter det finns, jag tillhör dom som är mycket positiva till eggbeaters, även fast jag har Look 4x4.
MEN, det finns en nackdel tycker jag, och det är om man slår i hårt i någon sten, alltså om man trampar till och underdelen av pedalen slår i något hårt så KAN pedalen "lösa ut".
Det hände mig förra året. Visserligen var det bara att ta en polygrip och dra tillbaka den, men om man e 70km in i skogen så kan det vara trist då skon inte kan klickas i då.
Men jag är som sagt så nöjd med mina att jag tar den risken. Det är den enda nackdelen jag har upplevt iaf.

Ägg vispar
Johan A skrev:
> MEN, det finns en nackdel tycker jag, och det är
> om man slår i hårt i någon sten, alltså om man
> trampar till och underdelen av pedalen slår i
> något hårt så KAN pedalen "lösa ut".
> Det hände mig förra året. Visserligen var det bara
> att ta en polygrip och dra tillbaka den, men om
> man e 70km in i skogen ...

Detta får du förklara närmare. Löser pedalen ut så att du måste ha en polygrip för att dra tillbaka den? För mig betyder "lösa ut" att skon lossnar från pedalen, men om man måste ha en polygrip för att få fast den igen så låter det som det är något annat som händer.

Ägg vispar
Jo, det är så här..
Om du tittar på pedalen rakt från sidan så ser det ut som ett "perfekt" X.
Efter att detta inträffade mig så såg pedalen ut som ett X som man har dragit ihop, dvs mellanrummet uppe och nere har blivit mindre och mellanrummet höger/vänster har blivit större. Jäkligt svårt att förklara.
Kolla in denna jäkligt taskiga paintbild. Före och efter om man tittar på pedalen från sidan.
Jag tror att Mattias L har råkat ut för samma sak en gång.

egg.bmp

Ägg vispar
jansson99 skrev:
> Använder man samma klossar till äggvisparna som
> till SPD-pedalerna?
>
> // Jocke

Nix du får byta.
/J

Ägg vispar
Johan A skrev:
> Jo, det är så här..
> .
> .
> .
> Jäkligt svårt att förklara.
>
OK, jag tror jag förstår.
Det är alltså byglarna eller fjädrarna som kommer snett på något viss, men som kan fixas med lite lagomt våld.

Ägg vispar
Johan A, jag har inget att säga om själva "ägg visparna" utom att jag själv tänker skaffa ett par "ägg vispar" (det är ganska kul med särskrivning ibland!)så småningom. Jag tycker bara att din tecning var bland det mest pedagogiska jag har sett här på forumet. Kan inte bli bättre.

Ägg vispar
Premiärkörde mina nya äggvispar igår. Som befarat så hade jag lika många spdvurpor som jag haft totalt de senaste tre säsongerna (har kört MTB i fyra). Efter vad jag förstått så lossnar de lite lättare när man slitit in klossarna så det blir nog bra. I övrigt funkade de perfekt.

Lite lingvistiska funderingar som jag har:
Ordet spdvurpa kommer ju från det faktum att i princip alla "clipless"-pedaler är av typen Shimano SPD eller sk SPD-kompatibla. I dagligt tal så används spd synonymt med clipless och det blir först i sammanhang där ord som TIME och eggbeaters förekommer som SPD betyder Shimanopedaler.

SPD-vurpa är ett bra ord men kanske inte det är det bästa i alla sammanhang så jag tänkte komma med några alternativ som ni gärna får sabla ner eller spinna vidare på:

- "jag spd-vurpar" -> "jag gör en maräng (alt, vispar ägg/lera)" - verbifieringen är inte jättelyckad

- Till Gustav som ligger på backen: "SPD-vurpade du, Gustav?" -> "Take your TIME, Gustav!"

Ägg vispar
Jonas skrev:
> lave: Du missade den uppenbara när folk på framsidan
> vurpar med Wellgo, "du e väl go - opp å hoppa".

Jag sorterade in wellgo under "sk SPD-kompatibla" så jag tänkte inte ens i de banorna. Har haft ett par dylika tills igår och det var så länge sedan jag "spdvurpade" med dem att jag trodde att det inte ens gick eftersom man sitter så löst i dem:-)

Tillbaka
Topp