Åktips, passa på med sommarrean i skaune!

konken

Ny medlem
Är väl inte helt hemligt att man betalar halva priset för cykeln på tåget sommartid (och sen sommarkort för husse), men tänkte ändå påminna folk och fä då jag endast sett en dansk iförd mtb mundering på tåget...
Plus att man kan spara in på osköna koldioxidutsläpp, samtidigt som jag tycker det kan vara rätt segt att köra bil hem efter en långtur.

Här kommer lite tips på vart man kan bege sig (dock slacker nivå på infon haha) :

Ryssberget
- (AM) Åk till Sölvesborg och hoja nån km till berget, här finns det massa goa stigar, http://www.trailforks.com/region/ryssberget-13533/

Hallandsåsen/Vallåsen
- (AM) Dra till Båstad och antingen hoja upp på berget och kör branta grejer på sydsidan ovanför sjöarna eller hoja vidare (eller på platten) till Vallåsen. Hojar man till Vallåsen så får man en lite skön "trainer" stund som uppvärmning också :) (som sig bör inför en dh tävling tex.)

- (XC) Cykla stigar runt/på Bjäre ner till Torekov, dock ganska många trätrappor/stängsel. Cyklingen fortsätts med fördel ner till Ängelholm.

Vånga/Oppmanna
- (AM) Ta tåget till Kristianstad och hoja vidare till Oppmanna eller Vånga, sist var det dock ganska igenväxt på Oppmanna men finns bra förutsättningar! http://www.trailforks.com/region/vangaberget/ Rundan avslutas lämpligen förbi Bäckaskog ner till Fjälkinge station.

Höör
- (XC) Radiellt omkring Höör så finns typ fem olika områden som man kan hoja i, här kanske Frostavallen och Orup är bäst?

Tjörnarp
- (XC med inslag av AM) Hoppa av i Tjörnarp, cykla runt i bokskogen och stigarna kring sjön, hoja sedan vidare på skåneleden till Frostavallen i Höör, där man kan ta tåget hem tex. Rekommenderas väl inte att cykla på skåneleden kanske, men här tycker jag det borde cyklas mera för vissa bitar håller på att växa igen.

Kullen
- (Touring+XC+AM) Välj lämplig multisportscykel och ta tåget till Ängelholm, hoja sedan till Kullen och kör dig slut på stigarna. Sedan avslutas rundan med en härlig tur i solnedgången till Helsingborg där man tar tåget hem.

Finns ju mer såklart, men här är några av de rundor jag testat och kan rekommendera!

Senast ändrad:
Skånetips var det ja... Själv cyklar jag mycket runt Kristianstad... Kan tipsa om området Bockeboda/Uddarp där finns det grymt mycket hyfsat tekniska stigar. Tallskogen mellan Åhus och Juleboda finns det 100-tals km snabba, slingriga stigar...
Från Juleboda är det snabbt att ta sig till Brösarpsområdet där det också finns 100-tals km med kuperade stigar som går genom bokskogar, hedar och längs med slingrande åar...

På Linderödsåsen finns också mtb-smultronställen som Drakamöllan, Degaberga, Borrestad, Sönnarslöv och Stackedala.
Gemensamt för dom är att de är hyfsat kuperade...

Ha en skön cykelsommar

Tack för trevliga tips. Tjörnarp är intressant! Var finns stigarna där? Hittar inget på kartor.

Hur var det nu med att MTB:a på vandringsleder? Funkar säkert oftast bra men ta extra stor hänsyn till de fotburna.

Perfekt, ska verkligen försöka passa på att använda sommarkortet så mycket som möjligt. Tycker att priset för att ta med sig cykeln i vanliga fall är på gränsen, 2/3 av en vuxenbiljett. En kan nästan få för sig att Skånetrafiken inte vill ha cyklar på tågen. Och ett varningens finger om en försöker komma ut med buss, då jag själv blivit strandad i ödemarken en vinterdag med minusgrader. Alla busschaufförer har inte koll på vad som gäller och vill hen inte ta med dig är det svårt att tvinga på cykeln. :)

Yes! Jag hittade en gammal funsport tidning hemma från 90-talet där det snackades om Tjörnarp så jag drog dit på måfå med tåget :)
Samma karta som du länkade till fanns ute i skogen, jag körde den gröna, lite av den blåa, den orangea och sen skåneleden in till frostavallen, plus in till station i Höör. Stora bitar av stigarna är riktigt fina, men som sagt på skåneleden är det nyplantage eller lövskog som håller på att växa igen på vissa ställen, men det var ändå helt klart värt "det".

ALK sa:
Hittade en karta. Är det detta lederna i Tjörnarp du syftar på?

http://www.tjornarpshistoria.se/Ledkarta A4.pdf

Jo såklart man tar hänsyn. Sällan jag kör på helger också när folk och fä är ute. Dom bästa stigarna är ju dock vandringsleder, alla mtb leder som jag kört hittills är sjuukt tråkiga, med undantag för romeleåsen. Dessutom att köra runt runt som en hamster i samma spår är inget för mig.
Men som sagt så gäller det att ta det lugnt och vara trevlig så man inte skrämmer folk, men tycker trail runners med lurar i öronen kan vara lika störande som cyklister...

NLC sa:
Hur var det nu med att MTB:a på vandringsleder? Funkar säkert oftast bra men ta extra stor hänsyn till de fotburna.

Bra tips där singletrack! Får helt klart kolla upp Kristianstad och Linderödsåsen mer. Har "monstercrossat" Åhus-Simrishamn, riktigt fint men sjukt dåligt väder just den dagen, cykeln såg fasen tre år äldre ut när jag kom fram, lacken hade tom. blivit skavd av allt stänk haha

Kan ju också tillägga att det finns långtgående planer på att göra en mtb- slinga på gamla soptippen i Kristianstad, den beräknas vara färdig till våren..

I det gamla kalkbrottet i Östra Sönnarslöv kan man få fram ett varv på 5 km med riktigt krävande och utmanande cykling...

Uppe på Nävlingeåsen ligger Bockeboda/Uddarps området där det utöver de befintliga stigarna planeras ett par varvbanor med distanser på kanske 20 km tillsammans på de 2 olika varven. Hyfsat teknisk cykling där...

bra tips!
Testade Östra Sönnarslöv, är ju en skaplig kulle, men verkar inte finnas singletrack hela vägen ner? Körde bäckravinen upp och ner så långt jag kom och korsade bäcken också, sen följde jag "vägen" upp på kullen och körde lite stigar på toppen men det var rätt så igenväxt.
Denna biten var dock kul, typ rätt nerför ravinen i fallinjen vissa bitar
backravin.JPG

Körde backaleden i Brösarp också, inte lika brant kanske men rätt flowig och grann

Jag brukar ställa bilen vid plantskolan och femtio meter upp längs med asfaltsvägen tar jag till vänster ut på en stig. Där börjar ett varv som är en tio tolv km.
Kör stigar och smalare grusvägar upp till gräsma, där kör jag grusvägen över bron och vänster neråt igen på mestadels singletracks. Alltså östra sönnarslöv

Går man in på ravlunda cykels Facebook finns det en karta över backaleden.

liknande runda som jag körde, fast jag skippade grusvägen upp till höger där bron är och koncentrerade mig på ravinen, fanns en del att utforska. lite synd att det inte går en bra stig ner hela vägen från "toppen" av kullen.

tycker det är många naturreservat med liknande "symptom", man märker liksom hur långt folk har orkat att gå från parkeringen, därefter är stigen mer eller mindre igenväxt...

körde på ryssberget i dagarna, vill berömma för en fin stigbyggarinsats! inte ofta man får se skyltar från friluftsfrämjandet med texten "här kan du också cykla", riktigt nice! nästan så ryssberget är snäppet över romeleklint nu ;)
men grusningen på "transporterna" och stigen med berms och hopp, är det för att det inte ska bli uppkört när det är blött månne?

Tillbaka
Topp