Aktuell leveranstid från Bike24.com?

Älskar det här med portkod och att PostNord bland annat egentligen vet portkoden men låtsas inte veta den pga konkurrensskäl, eftersom det inte räknas som post när man får paketleverans. Jag själv vet inte vad portkoden är då vi ska använda blipp. Så hemleverans är uteslutet med PostNord iallafall. DHL (om man kan garantera att det blir dom) funkar dock eftersom dom ringer, samt några andra leverantörer där man kan följa leveransen i appen och ta emot utanför porten.
Fast vad spelar det för roll att de ringer om man inte är hemma? 🤔

I min BRF (innan jag flyttade) så bytte man också kod mot blipp. Så det var helt omöjligt att få nåt levererat hem eftersom ingen utom den med blipp eller nyckel kunde öppna porten. Sjukt ofiffigt.

Eller, alla brevbärare har uppenbarligen nån kod som ingen annan vet om. Ännu ofiffigare. Att ha brevlådor inne i trappuppgången känns som ett ej fungerande koncept numera.

Då undrar man hur man får det meddelandet om man inte har en aning om vad "Whatsapp" är för nåt (en app gissar jag).

Edit: För min del tycker jag DHL brukar strula som fan. Man kan få ett mail om att "nu kan du välja leveransmetod" och sen kan man inte alls det. Eller så är det bara helt obegripligt hur man ska göra. Slutar ofta med telefonkö till supporten, och det suger ju nåt fruktansvärt. Särskilt om man får tala med nån jävla "bot" innan man till slut kommer till en levande människa som förstår vad man säger. 🤮

Nu vet jag inte om skier valde express. Vid express funkar allt perfekt: man får både emejl och sms där man kan välja hemleverans och utlämningsställe. GLS behöver jag inte säger mer om.

Jag vill egentligen bojkotta Bike24 pga GLS, men nu behövde jag några saker som inte fanns hos andra tyskar. Och express funkar perfekt.

Ja det var DHL express, de funkar generellt mkt bättre än vanliga DHL tycker jag, även från andra företag.
Whatsapp är ju vad kidsen använder.... eller så är det de spanska lägenhetsuthyrarna som inte kan kommunicera på nåt annat sätt, det är visst bättre krypterat än messenger. Jag gissar att jag får meddelandena där bara för att jag har appen installerad, fick mail också men det kom först senare på kvällen.

Fast vad spelar det för roll att de ringer om man inte är hemma? 🤔

I min BRF (innan jag flyttade) så bytte man också kod mot blipp. Så det var helt omöjligt att få nåt levererat hem eftersom ingen utom den med blipp eller nyckel kunde öppna porten. Sjukt ofiffigt.

Eller, alla brevbärare har uppenbarligen nån kod som ingen annan vet om. Ännu ofiffigare. Att ha brevlådor inne i trappuppgången känns som ett ej fungerande koncept numera.
Dom brukar ringa för att boka leverans per ett visst datum och klockslag och ringer sen när dom snart är framme så man kan gå ut och möta. Man får se till att boka ett datum och klockslag som man är hemma helt enkelt. Brukar välja kvällsleverans av den anledningen. Har dock inte testat på något år så det kanske har ändrats.

mitt icke-express-bike24-paket kom till gls-terminalen idag. spårningen funkade utan problem och jag fick ett sms där jag fick välja mellan hemleverans om precis en vecka, två veckor efter jag beställde, kontaktfritt med bankid-identifiering, eller hämtning på terminalen 4 mil bort.

bike24 skrev att leveransen skulle ta 4-7 arbetsdagar. de skickade paketet efter 4 dagar inkl en helg, och leveransen till terminalen tog 3 arbetsdagar. nu valde jag lyxen att få paketet till dörren, och då blir det 8 arbetsdagars leveranstid. inte riktigt den katastrof som målats upp.

Dom brukar ringa för att boka leverans per ett visst datum och klockslag och ringer sen när dom snart är framme så man kan gå ut och möta. Man får se till att boka ett datum och klockslag som man är hemma helt enkelt. Brukar välja kvällsleverans av den anledningen. Har dock inte testat på något år så det kanske har ändrats.
Hmm, den möjligheten har jag aldrig fått med DHL. Men det beror kanske på var man bor.
I nuläget tror jag inte nån fraktfirma alls vill leverera hem, eftersom jag bor några hundra meter in på en privat grusväg med en jäkla helveteskurva som förmodligen är nästan omöjlig med lastbil eller större budbil. När de kommer hem och tömmer min avloppsbrunn behövs fyrhjulsdriven tankbil och backa upp. 😁

Det är ju fortfarande frivilligt att ägna sig åt den besvärliga näthandeln. Den på happy högt besjungna LBS kan användas av den som inte vill näthandla.
Just sayin' 😎

Men min uppmaning är att använda en del av energin vid tangentbordet att i första hand vända sig till Bike24 mfl. Om en tillräckligt stor volym påverkas blir det kanske en ändring?

Men min uppmaning är att använda en del av energin vid tangentbordet att i första hand vända sig till Bike24 mfl. Om en tillräckligt stor volym påverkas blir det kanske en ändring?

Jag har skrivit flera gånger. Men jag tror att volymen av svenskar som köper hos Bike24 är försumbart jämfört med Tyskarna plus alla andra i EU.

För min del handlar det mest om att det inte existerar någon LBS med det sortiment som jag vill ha, sen kan man ju diskutera vad som är hönan och ägget i det problemet, men jag tycker inte det är rimligt att LBS ska hålla allt i lager. Prisskillnaden mellan Tyskland och Sverige är så stor på slitdelar att man kan lägga rätt mycket pengar på expressfrakter innan det närmar sig samma summa.

Som min senaste beställning nedan, det finns förstås LBS med axlar i lager, men inte Burgtec till Specialized, som samtidigt har en bra styrstam i rätt längd, bromsklossar till Formula av den version jag vill ha, billiga däck och "billig" kassett. Kompletta cyklar däremot har jag köpt de senaste 3 från svenska LBS. Jag tycker att LBS borde inrikta sig på cyklar, kläder, hjälmar och skor, sånt där man faktiskt har en fördel att handla i fysisk butik. En kassett eller ett par bromsklossar är inget jag behöver klämma och känna på före köp, så det tycker jag är rätt meningslöst med en LBS till.

Bild von Burgtec Steckachse - hinten | 12x148mm Boost | 174.5mm | für Specialized - purple rain
Burgtec Steckachse - hinten | 12x148mm Boost | 174.5mm | für Specialized - purple rain

• Art.-Nr.BUT740787
Geliefert: 1
39,91 €
39,91 €
Bild von Newmen Evolution SL 318.4 Vorbau - schwarz
Newmen Evolution SL 318.4 Vorbau - schwarz

• Länge60 mm
  • Art.-Nr.NWM331298
74,57 €
74,57 €
Bild von BBB Cycling BracketPlug BTL-105D Tretlagerabzieher BracketPlug DUB
BBB Cycling BracketPlug BTL-105D Tretlagerabzieher BracketPlug DUB

• Art.-Nr.BBB460284
19,95 €
19,95 €
Bild von Dynamic Speed Potion Kettenwachs - 100ml
Dynamic Speed Potion Kettenwachs - 100ml

• Art.-Nr.DYN526443
24,15 €
24,15 €
Bild von SRAM XG-1295 Eagle Kassette - 12-fach | 10-52 Zähne - grau
SRAM XG-1295 Eagle Kassette - 12-fach | 10-52 Zähne - grau

• Art.-Nr.SRA480712
294,11 €
294,11 €
Bild von Specialized Ground Control Grid 2Bliss Ready T7 Soil Searching Faltreifen 29x2.35 Zoll - Tan Sidewall
Specialized Ground Control Grid 2Bliss Ready T7 Soil Searching Faltreifen 29x2.35 Zoll - Tan Sidewall

• Art.-Nr.SPZ531285
Geliefert: 2
34,65 €
69,30 €
Bild von Galfer Scheibenbremsbeläge - G1554T | Pro - FD451 | Formula Mega, The One, R
Galfer Scheibenbremsbeläge - G1554T | Pro - FD451 | Formula Mega, The One, R

• Art.-Nr.GAL521395
Geliefert: 2
18,37 €
36,74 €
Bild von BikeYoke Teleskop-Sattelstütze Service Kit #3.1 - Revive / Divine - LOKIT-3
BikeYoke Teleskop-Sattelstütze Service Kit #3.1 - Revive / Divine - LOKIT-3

• Art.-Nr.BYO726747
19,32 €
19,32 €

Det är ju fortfarande frivilligt att ägna sig åt den besvärliga näthandeln. Den på happy högt besjungna LBS kan användas av den som inte vill näthandla.
Nä. LBS har bara massa mög för standardcyklar, och/eller så vet de inte ens vad delarna man vill ha är för nåt. Finns undantag såklart; jag köpte nipplar och oliver till Shimanobromsar hos XXL härom dan faktiskt.

Hur som helst så var det väldigt billigt, snabbt och smärtfritt att beställa från de tyska näthandlarna för nåt år sen. Nu verkar det ha blivit sämre av nån anledning.

Själv handlar jag också (nästan) enbart från någon av tyskarna just för att sakerna finns där. Utan att flänga runt till de cykelhandlare som finns här i stan. Då får man väl ta nackdelarna. Under protest 😊
Fast då gäller det förstås att ha ett rimligt reservdelslager hemma i verkstan.

Bike24 svar (från längre upp i tråden):

”Thank you for your feedback. This is always of much help concerning the detection of weak points and their elimination.

We have selected GLS as an additional shipping provider to handle the increased parcel volume, as we only have a limited quota available with DHL. Since it is important to us that orders are shipped as quickly as possible, we have brought in additional shipping partners.

We collect reports like yours in order to present them to the carriers to give them the possibility to make improvements accordingly.

Choosing the carrier yourself is not possible, as it is assigned automatically on the basis of the order's size, weight and destination. But we are working on a solution for customers to be able to choose their carrier themselves - depending on budget and own experiences.

Kind regards”

Senast ändrad:
IMG_2925.gif
Beställde från Bike24 söndag kväll - dvs måndag eftrsom Tyskland ligger lamslaget söndagar - med standardfrakt och kunde hämta ut idag torsdag eftermiddag!
(Med lite hjälp av expediten att hitta i GLS femtioelva trackingnr)
De skickar iaf till samma utlämningsställe varje gång.
Nu behöver jag faktiskt vila en stund efter denna upprivande händelse.

Jag avstår personligen från att handla hos Bike24 för tillfället. Trots att butiken har största utbudet. Men GLS-leveransen är för stressig. Visst är GLS bättre än DHL Freight, men detta säger inte mycket.

Jag avstår personligen från att handla hos Bike24 för tillfället. Trots att butiken har största utbudet. Men GLS-leveransen är för stressig. Visst är GLS bättre än DHL Freight, men detta säger inte mycket.
Det går riktigt kvickt nu. Beställde ett knästöd 25. och kunde hämta ut den 29. om förmiddagen.
Har man först fått kläm på rutinerna är det enkelt och utlämningsstället är alltid samma.
Nu återstår bara att GLS/DSV skall upptäcka att det finns nånting som heter SMS...
(De skicker fortfarande brev och med PNs service kan det med lite tur ta bortåt en vecka innan avin kommer. Men det kommer ett mejl när paketet finns för utlämning. I mejlet saknas fortfarande uppgift om utlämningsställe)

Hade tänkt avstå från att handla Bike24 för ett tag, men för ett par veckor sedan behövde jag några prylar som bara fanns där. Och den här gången fick jag ett SMS med länk till val av leverans, alternativt hämta på utlämningsställe. Tänkte att det kanske löst sig nu, eller är det bara slumpen som avgör?

Hade tänkt avstå från att handla Bike24 för ett tag, men för ett par veckor sedan behövde jag några prylar som bara fanns där. Och den här gången fick jag ett SMS med länk till val av leverans, alternativt hämta på utlämningsställe. Tänkte att det kanske löst sig nu, eller är det bara slumpen som avgör?
Vi får se… 😄

Tänkte att det kanske löst sig nu, eller är det bara slumpen som avgör?
Det här är mest avskräckande med GLS — man vet aldrig hur smärtfri nästa leverans kommer att bli.

Enda gången får man direkt länk till spårning, andra gången blir det ingen budadress angett, tredje gången måste jag leta upp en chattbot på deras webbsida och dra ut den hemliga koden ur den; blir det någon leverans alls på fjärde gången?

Det känns som att man bygger (om) flygplanet medan man redan är i luften. En bekant känsla för mjukvaruutvecklingsarbetare, men i det här fallet vill jag bara mina cykelgrejer framme.

Tog emot en beställning häromdagen från Bike24. Beställningen lades 22 juni, skickades som två paket den 25 juni och den 29 juni var paketen i Stockholm. Fick ett SMS om det ena där jag kunde välja leveransalternativ, valde hemleverans dagtid 30 juni som också visade sig funka precis som beskrivet.

10min efter leveransen uppdaterades det andra paketets status till att det fanns för uthämtning. Baserat på kartan i någon av alla spårningssidor var det hos mitt vanliga ombud. Gick dit och lyckades hämta ut det med bara namn och det faktum att det var ett stort paket med Bike24-tejp, så det var lätt att hitta. Ännu inte fått någon avisering om detta paket.

Kördes paketen i olika bilar? Enligt spårningen så ser de ut att ha åkt tillsammans. Glömde leveranskillen ge mig paketet? Oklart. Båda paketen kvalar definitivt in under stora paket, så tror inte att storleken avgjorde.

Spännande det här. Länge sedan jag beställde från bike24 men la en order i onsdags vid lunch.

1764.webp

Man skall väl inte ropa hej innan man har det i handen men so far so good. Mitt största problem med bike 24 "förr" var att det kunde ta 3-4 dagar innan det gick iväg. Nu gick det blixtsnabbt.

Enligt DSV tracking så har det avgått från Terminal i Malmö kl 18.20.

Med DHL Express-alternativet går det nästan övernaturligt snabbt. Beställde ett par grejer runt lunch i tisdags, fanns att hämta hos ombudet kl. 16 dagen efter.

1783108688369.webp

Tog dem 3 dagar att packa paketet (inget alternativ om expressleverans fanns)
Misstänker att det dessutom skall passera PostNords örebro terminal...

Edit: uppskatad leverans 7/7-26...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp