åldras hjälmar?

Janos

Aktiv medlem
åldras hjälmar?
På vilket sätt åldras hjälmar? Bör man byta ut en gammal hjälm där spännen, remmar och kuddar är i bra skick? Åldras "frigoliten" och tappar sin skyddsförmåga?

Om den åldras när bör man byta?

/Jan

åldras hjälmar?
saxar från cykelfrämjandets sida

"...Detaljhandeln rekommenderar att man byter hjälm var tredje till var femte år p.g.a. materialutmattning."

Hur långt är ett hjälmår? Som ett hundår eller mer? ;)

åldras hjälmar?
Ett hjälmår är ett kalenderår räknat från tillverkningsdatum (finns på en etikett inuti hjälmen).
Det är mest solens ultravioletta strålning som "knäcker" hjälmarna, förutom rent slitage.

/steen

åldras hjälmar?
steen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett hjälmår är ett kalenderår räknat från
> tillverkningsdatum (finns på en etikett inuti
> hjälmen).
> Det är mest solens ultravioletta strålning som
> "knäcker" hjälmarna, förutom rent slitage.

Då borde man snacka cykeltimmar... Om jag förvarar min hjälm svalt och mörkt ;)

åldras hjälmar?
Rekomendationen från VTI och NTF är att byta hjälmar äldre än fem (5) år även om dem är oskadade, då dem anser att materialutmattningen har gjort hjälmen så svag att det inte längre går att garantera full funktion.

Skulle tro at det är vad handeln lutar sin rekomendation på också, för dem vill ju ha en bra orsak att friskriva sig från skuld om det händer något, så kraschar någon med en 7 år gammal hjälm och blir skadad så kan dem och kanske även försäkringsbolaget slippa lindrigare undan då dem ju hävdar att personen brutit mot rekomendationerna.

Samma rekomendation gäller även MC hjälmar, så nog ligger det något i det alltid.

Bosse

åldras hjälmar?
Heh shit, jag har visserligen tänkt byta hjälm snart.. Men när ni säger det så kanske det är bra att göra det väldigt snart ;)

åldras hjälmar?
Min gamla Etto ( http://web.telia.com/~u52306883/hjalmar ) ska INTE användas nåt mer. Dels åldras skalet och blir sprött plus att cellplasten inte är helt likartad på olika ställen.

Antagligen ökar det livslängden ordentligt på en hjälm att hålla den ren. Svett är aggressivt mot plasten.

Jag hade en period möjlighet att måla hjälmar omonterade och sen få dom slutmonterade av Etto, och har därför lösa skal liggande. Dessa är nu ca 10 år senare klart sprickbenägna trots torr och sval lagring.

Tillbaka
Topp