Alf svamlar om bikepacking

Ok
Då gissar jag att det inte är särskilt mkt du har med dig ifråga om ombyte, "civila" kläder, reservdelar, verktyg o likn i de 2,1kg
När jag har cykelsemestrat sommartid, utan att bo i tält eller ha med mig kök, har jag haft strax under 5kg inkl packväska. Jag har då, mer eller mindre, följt den här gamla packlistan
https://happyride.se/forum/threads/...lkhoegskola-pa-14-dagar.1200493/#post-1201652
(Det har ändrats en del över åren sedan jag postade den listan ser jag nu)

+1
Nä alltså, jag är mer av en slusk. Då behöver man inte så mycket ombyten

Är det inkl tält, "liggunderlag", sovsäck o kök blir jag imponerad
Du får gärna posta din packlista, om du har en sådan
Jag har inte vägt grejer på länge, men jag hittar en gammal packlista som säger att min mid väger 669g, pinnarna 130g, sovsäck 390g, liggunderlag 305g.. så vad blir det...? 1500g eller så? Köket väger typ 15g, bränsle beror lite hur länge man ska vara ute och 250g för mugg och gaffel. Dunjackan väger nog in på 300g. Det tror jag är det mesta som är bylsigt och tungt. Ger två och ett halvt kilo över till annat.

Det här är för sommarcykling, såklart.

Men visst, när jag bogserar runt sonen (15kg) i en Thule (15kg) så bryr jag mig inte lika mycket. Och då packar jag också väldigt annorlunda.

Det här tältet 3fulgear.com är jag sugen på. Det är en kompromiss eftersom det är tänkt att användas med en vandringsstav. Jag råkar ha ett par lätta stolpar för tarp sedan tidigare. Tält utan tältstänger väger 670 g. En stolpe för tarp väger knappt 200 g. Så 870 g totalt.

Spännande! Ska bli kul att höra hur det är! Såg rätt rymligt ut på ritningen men är väll glädjekalkyl. Tänkte om det var kompatibelt för ett par som klarar sig på lite golvyta.

Spännande! Ska bli kul att höra hur det är! Såg rätt rymligt ut på ritningen men är väll glädjekalkyl. Tänkte om det var kompatibelt för ett par som klarar sig på lite golvyta.
Det är hyfsat rymligt och med en höjd på 110 cm inuti. Min kompis 187 cm har ett och är supernöjd. Jag är 194 cm i strumplästen och mitt nuvarande enmanstält Jack Wolfskin Gossamer är bara 75 cm högt inuti. Jag vill kunna sitta upp i tältet. Mitt nuvarande tält känns som en sarkofag/krypta av syntet. Kan ju iofs vara en bra övning inför graven.

Det verkar ha bra pris/prestanda och jag har i de flesta trådar besjungit pyramidens lov. Det skapar ett väldigt rymligt men ändå vädertåligt tält.

@Jonatan F kolla hur mycket väggarna lutar, det brukar vara det som ställer till det i den här typen av tält. Du vill nog ha en 30cm eller så minst för att du inte ska ligga mot duken på en luftmadrass. Så även om golvytan är stor så är den effektiva ytan mindre.

Japp, golvytan är mer än väl för att få plats men lutningen är mitt bekymmer. Svårt att se på ritningen bara. @kaffeaffe får gärna återkomma när han fått hem tältet :) vi sover på liggunderlag så blir ju lägre höjd och mindre bredd som krävs. Vaudes lizard 1,5 tält känns rymligt men är ju tunneltält så mindre lutning på väggarna.

Det är hyfsat rymligt och med en höjd på 110 cm inuti. Min kompis 187 cm har ett och är supernöjd. Jag är 194 cm i strumplästen och mitt nuvarande enmanstält Jack Wolfskin Gossamer är bara 75 cm högt inuti. Jag vill kunna sitta upp i tältet. Mitt nuvarande tält känns som en sarkofag/krypta av syntet. Kan ju iofs vara en bra övning inför graven.

Jag har haft ett sånt. Det åtföljs av en garanti att få klaustrofobi, åtminstone en natt vid Comosjön där det vräkte ner till ackompanjemang av kraftig åska.
Men det är litet och lätt, det är det! Mycket litet!

Om det inte hade varit så jämrans dyrt så finns det ju större pyramidtält som väger ungefär samma. Det här är en bild från några år tillbaka som jag just fick från en kompis:

signal-2021-04-14-181633.jpg

Japp, golvytan är mer än väl för att få plats men lutningen är mitt bekymmer. Svårt att se på ritningen bara. @kaffeaffe får gärna återkomma när han fått hem tältet :) vi sover på liggunderlag så blir ju lägre höjd och mindre bredd som krävs. Vaudes lizard 1,5 tält känns rymligt men är ju tunneltält så mindre lutning på väggarna.
Det är låååång leveranstid. Återkommer.

Bilagor

• STV-01-01_large.jpg
    STV-01-01_large.jpg
    10.1 KB · Besök: 58

En annan variant från samma tillverkare. Det behövs två stänger eller vandringsstavar och är något tyngre. Men det verkar mycket rymligare. "Man kan inte få allt" för att citera min lokala cykelverkstad.

Jag provkörde min Vitus Vee med packning på snälla stigar och grusvägar. Det gick irriterande bra. Precis allt på cykeln utom pedaler och bromsgummin är reafynd. Cykeln då? Jo 2 900 kr på rea 2019 från Chainreactioncycles.com. Jag ska testa den under verkliga förhållanden denna helg eller nästa.
20210511_101612.jpg

Packcykel 2 fick bli såhär. Jag flyttade bikepackingväskorna till min ful-SS här ovanför. Min Kona Dew Plus får dra en Topeak-kärra istället. Kona för längre turer på asfalt och grus med släp. Vitus Vee SS för kortare turer på snälla stigar etc nu när jag strax vågar åka kollektivt igen efter vaccination nästa vecka.
Visst blev det ganska bra cyklar till slut, trots låg budget? Någon gångi framtiden kanske jag unnar mig en Kona Sutra LTD.
20210512_085346.jpg

Jag tror det där blir kalas. Ett tredje mellanalternativ är ju att sätta väskorna från SSen på Konan också. Då kan du cykla lite snabbare på asfalt.

Jag tror det där blir kalas. Ett tredje mellanalternativ är ju att sätta väskorna från SSen på Konan också. Då kan du cykla lite snabbare på asfalt.
Ah jag vet. Jag kommer att prova alla möjliga varianter. För skrymmande och lite tyngre packning(3-personstält, komfortinriktade sovprylar, campingattiraljer) så är kärran och Kona med låg utväxling bäst just nu. Men om jag får för mig att cykla längre på väg/grusväg så byter jag nog mitt nuvarande framdrev(34t) till originalet(36t) plus bikepackingväskor förstås. Tack för input!

Min hybris har inga gränser. Jag har svamlat om bikepacking och mina fulcyklar som om det fanns ett gigantiskt allmänt.
Men ett stort till Kenneth på Jarlacykel för allt skruvande och till Fix My Bike för inköp och service.

Senast ändrad:
Hej! Är det någon som har testat att sova utomhus med en så kallad "camping quilt"? Vad är skillnaden mot en vanlig sovsäck? Behöver man ett varmare liggunderlag om man sover med quilt?

Jag funderar på att köpa en quilt med syntetfyllning. Jag vägrar dun.

Jag tycker det är ett dåligt namn på täcket, då det inte har något med lapptäcken alls att göra! Men i övrigt så har de tagit fasta på att du komprimerar en säck kraftigt när du ligger på den, till den grad att den knappt isolerar alls på de punkter som har kontakt med underlaget. Så du har helt enkelt bara ett täcke. Det har sedan utvecklats lite med remmar som du spänner runt ditt liggunderlag så att du minimerar luftutbytet.

Fördelen är en lättare sovpryl, eftersom du optimerar bort onödig vikt. Nackdelen är att du blir mer statisk i vilken sovställning du kan ha.

Jag tycker inte att du behöver ha ett varmare underlag än tidigare.

Japp, golvytan är mer än väl för att få plats men lutningen är mitt bekymmer. Svårt att se på ritningen bara. @kaffeaffe får gärna återkomma när han fått hem tältet :)

Jag har fått hem mitt 3fulgear Lanshan 1 Pro nu. Det tog bara en vecka. Man måste täta sömmarna själv med silikon innan användning. Var det något speciellt du undrade över gällande tältet? Jag kan ju testa lägga in 2 sovsäckar och liggunderlag och ta ett par foton om det hjälper.

Jag har en säck som går att öppna upp till en quilt. Det är rätt praktiskt, måste jag säga. Fördelar är att det blir mer utrymme (vem hade kunnat tro det?!) och lite luftigare/bättre ventilerad. Man kan dela på värmen om man är två (och en har för kall sovsäck). Nackdelar är att man ligger direkt på liggunderlaget (som inte alltid är i ett material som trivs direkt mot huden) och den (iaf inte min) går inte att dra ihop runt ansiktet som en riktig säck. Jag har löst första nackdelen med en innersäck i silke. Andra problemet löser jag med en annan säck.

Dun är ju lättare.
Det är ju helt sant. Men även för hyggligt långa personer (upp till 188cm) så kan en -6° quilt väga under kilot med syntetmaterial.

Jag har fått hem mitt 3fulgear Lanshan 1 Pro nu. Det tog bara en vecka. Man måste täta sömmarna själv med silikon innan användning. Var det något speciellt du undrade över gällande tältet? Jag kan ju testa lägga in 2 sovsäckar och liggunderlag och ta ett par foton om det hjälper.

Jag är mest intresserad av verklig golvyta och lutning på väggarna :) tänker att golvytan kanske är optimistiskt mätt. Enklast vore ju bredd och höjd om tältet är något sånär triangelformat.

Jag är mest intresserad av verklig golvyta och lutning på väggarna :) tänker att golvytan kanske är optimistiskt mätt. Enklast vore ju bredd och höjd om tältet är något sånär triangelformat.
Finns en tool för att jämföra användbara utrymme i olika (populära) tält, Fit My Tent.
Fyll i din längd, skostorlek, liggunderlag mm. Och när man klickar på 'recommend' finns mer info (vikt, sov/sitt area, pris). Kanske det hjälper dig? http://fitmytent.com/index.html

Jag är 194 cm i strumplästen så du kan få både mitt subjektiva omdöme och golvyta så snart jag har prova att sätta upp tältet. Testar att sätta upp i helgen. Vill du ha svar i DM?

Om man tittar på Yonnas länk så ser det ju ut som två personer som är 194cm kan sova i bredd om de tycker om varandra. Det är verkligen på håret (deras modellsovsäckar tar i duken!) men det ser ut att funka.

Om man tittar på Yonnas länk så ser det ju ut som två personer som är 194cm kan sova i bredd om de tycker om varandra. Det är verkligen på håret (deras modellsovsäckar tar i duken!) men det ser ut att funka.
3fulgear Lanshan 2 skulle jag ha valt för 2 personer trots 2-3 hekto extra. En bra relation är värd 200-300 g extra yta och en till stång/vandringsstav. Dela på bördan.

Det är ju helt sant. Men även för hyggligt långa personer (upp till 188cm) så kan en -6° quilt väga under kilot med syntetmaterial.

Jag har kollat upp försäljaren som du länkar till. Quiltarna ser fina ut. Jag blir inte riktigt klok på hur de använder "user size" när de bara skriver "-203cm". Menar de maxlängd 203 cm för användare eller "lämplig för personer med kroppslängd från 203 cm och uppåt "? Eller menar de rentav "negativ kroppslängd minus 203 cm"?

Jag har rest tältet Lanshan Pro 1. Måtten på sajten stämmer och håller sig inom felmarginalen som anges på hemsidan. MEN på grund av att det är ett enkeltält med sluttande väggar så vill jag understryka detta: Om ni är två personer som ska klämma in er så är det risk att ni kommer åt kondensen som bildas på väggarna under natten=blöta sovsäckar. Det är nog ingen höjdare med blöt det dunsovsäck.

I övrigt så ser tältet ut att vara av oklanderlig kvalitet och det tog några minuter att resa. Utrymmet och takhöjden är lagom för mig 194 cm, normalbyggd kropp och en skev hjärna. Mycket prisvärt!

Jag har rest tältet Lanshan Pro 1. Måtten på sajten stämmer och håller sig inom felmarginalen som anges på hemsidan. MEN på grund av att det är ett enkeltält med sluttande väggar så vill jag understryka detta: Om ni är två personer som ska klämma in er så är det risk att ni kommer åt kondensen som bildas på väggarna under natten=blöta sovsäckar. Det är nog ingen höjdare med blöt det dunsovsäck.

I övrigt så ser tältet ut att vara av oklanderlig kvalitet och det tog några minuter att resa. Utrymmet och takhöjden är lagom för mig 194 cm, normalbyggd kropp och en skev hjärna. Mycket prisvärt!

Stor tack!:D får fundera men då lutar det ändå åt 2-pers. Kan vara värt en regnig dag.

Stor tack!:D får fundera men då lutar det ändå åt 2-pers. Kan vara värt en regnig dag.
Du behöver iallafall inte vara rädd för att handla ifrån 3fulgear.com om du skulle hitta något du gillar där. Utöver frakt så fick jag betala 224 kr i importavgift+administrativ kostnad till FedEx. Om jag och sambon skulle vandra till fots så skulle jag utan tvekan köpa ett Lanshan 2 Pro som behöver 2 vandringsstavar för att resas och har gott om utrymme. Men för cykling så är det kanske ingen höjdare att släpa på 2 st vandringsstavar. För egen del så råkade jag ha en riktigt lätt och packbar tarpstång sen tidigare så totalvikt blir ändå under 1kg för rubbet. Ha en härlig sommar!

Jag kollar på billiga handhållna gps:er för cykelluffande(låtsasord för bikepacking). Jag undrar om den här, Garmin Etrex 10, är såpass primitiv att den är svår att lägga upp rutter i att navigera efter? Eller är gränssnittet såpass pedagogiskt utformat att den är ett vettigt budgetalternativ? Alternativ 2 är en Garmin etrex 32x.

Jag kollar på billiga handhållna gps:er för cykelluffande(låtsasord för bikepacking). Jag undrar om den här, Garmin Etrex 10, är såpass primitiv att den är svår att lägga upp rutter i att navigera efter? Eller är gränssnittet såpass pedagogiskt utformat att den är ett vettigt budgetalternativ? Alternativ 2 är en Garmin etrex 32x.

Jag använde tidigare min Garmin 310xt och nu min 910xt och det funkar rätt bra på väg men är svårt i skog. Kommer man till en y-korsning är det svårt att veta vilken väg som är den på kartan. Lättare på bilväg där allt är lite större och tydligare. Sedan har jag inte tagit reda på hur man får in cues som notifikationer. Det hade nog underlättat och gjort att man sluppit ha koll på gpsen hela tiden.

Men en begagnad 310 eller 910 kostar 200kr så det är i så fall mitt tips - kan även kombineras med pulsband och har bra visning av hastighet etc.

Bra appar:
Ride with GPS för skapa gpx fil.
Finns en app för android som gör att man slipper ladda över alla rundor med datorn. Dock inte hittat någon app för att skicka kartor in i klockan än.

Jag använde tidigare min Garmin 310xt och nu min 910xt och det funkar rätt bra på väg men är svårt i skog. Kommer man till en y-korsning är det svårt att veta vilken väg som är den på kartan. Lättare på bilväg där allt är lite större och tydligare. Sedan har jag inte tagit reda på hur man får in cues som notifikationer. Det hade nog underlättat och gjort att man sluppit ha koll på gpsen hela tiden.

Men en begagnad 310 eller 910 kostar 200kr så det är i så fall mitt tips - kan även kombineras med pulsband och har bra visning av hastighet etc.

Bra appar:
Ride with GPS för skapa gpx fil.
Finns en app för android som gör att man slipper ladda över alla rundor med datorn. Dock inte hittat någon app för att skicka kartor in i klockan än.
Tack! Jag ska kolla på begagnade också. Kruxet för är att jag inte riktigt förstår skillnaden på olika renodlade gps:er. Jag har Gaia Gps-app på mobilen som funkar bra till mycket. Men den begränsas av mobilens gps-mottagare

Tack! Jag ska kolla på begagnade också. Kruxet för är att jag inte riktigt förstår skillnaden på olika renodlade gps:er. Jag har Gaia Gps-app på mobilen som funkar bra till mycket. Men den begränsas av mobilens gps-mottagare

Jag inser att jag inte var så tydlig i mitt svar:) det jag försökte säga var - det finns billigare alternativ som nog är bättre och smidigare än den du länkar om du vill ha GPS utan bakgrundskarta. Jag skulle dock starkt rekommendera bakgrundskarta om du har råd. Det går utan men det blir en hel del av testa ena vägen i en korsning, inse att det var fel och sedan testa den andra. Lite osmidigt om man har bråttom. Men funkar om man har gott om tid :) Det gäller i skog och på grusväg - om man bara kör landsväg brukar det gå bra.

Tillbaka
Topp