Alfine problem

Selast

Ny medlem
Alfine problem
Min vinterpendlare som är utrustad med 8 växlat Alfine nav har börjat bete sig lite lömskt. Några gånger, 2-3, på min 16km pendelsträcka släpper den drivningen med en smäll. Detta inträffar enbart på 4'e växeln när man lägger lite tryck på pedalerna. Imorse hände det när jag stod upp i en backe och tryckte på, lyckades undvika en krasch men bilen bakom tvärbromsade när jag flög av pedalerna. Jag är lite rädd för att detta ska förvärras och i värsta fall bli så att drivningen inte alls tar på 4'e växeln. Jag har kollat, dubbelkollat och trippelkollat att de gula linjerna ligger exakt rätt på växel 4 så växeln ska vara korrekt justerad. Är detta ett vanligt fel? Navet har gått nästan 400 mil så det borde vara 100 mil kvar till första "doppservicen" vad jag kan förstå. Kan detta avhjälpas genom en sådan service? Andra inspel?

Alfine problem
De gula linjerna stämmer inte alltid helt för att justera in.
När det är kallt ute blir mitt alfine segare och det känns som att växlarna inte går i riktigt, då händer det ibland att det smäller vid tryck på pedalerna

Alfine problem
OK tack för svaret! Har du någon känsla för åt vilket håll man ska testa att justera då? Mitt nav har också blivit knäppt när det blivit kallt nu så det kanske är kylan som spökar...

Alfine problem
Tjejens nexus 8 (för skivbroms) beter sig liknande nu i kylan. Tar mannen den i värmen försvinner problemet. Lite som om det ändå inte stämmer hundra mellan de gula markeringarna efter växling i kyla. Som om det är fukt som fryst i vajerhöljena. För tar man in den i värmen. Låter den ligga på 4an. Sen tar ut den i kylan igen funkar den perfekt tills dess att man växlar och växlar tillbaka

Alfine problem
Selast sa:
Min vinterpendlare som är utrustad med 8 växlat Alfine nav har börjat bete sig lite lömskt. Några gånger, 2-3, på min 16km pendelsträcka släpper den drivningen med en smäll. Detta inträffar enbart på 4'e växeln när man lägger lite tryck på pedalerna. Imorse hände det när jag stod upp i en backe och tryckte på, lyckades undvika en krasch men bilen bakom tvärbromsade när jag flög av pedalerna. Jag är lite rädd för att detta ska förvärras och i värsta fall bli så att drivningen inte alls tar på 4'e växeln. Jag har kollat, dubbelkollat och trippelkollat att de gula linjerna ligger exakt rätt på växel 4 så växeln ska vara korrekt justerad. Är detta ett vanligt fel? Navet har gått nästan 400 mil så det borde vara 100 mil kvar till första "doppservicen" vad jag kan förstå. Kan detta avhjälpas genom en sådan service? Andra inspel?

Min gör likadant. Fast kanske enbart på 5:an.....
Tror mig kunna undvika de flesta släpp genom att trampa baklänges vid växling. Eftersom Malmö inte direkt ät backarna stad (inbäddad vits här) är 99% av min pendling i femman och sexan, så släpp i fyran kan inte uteslutas.
Det finns fler här som upplevd detta. Man skulle kanske ta tag i frågan och inte minst höra med Shimano vad dom tänker göra åt saken?

Alfine problem
Bengt-re sa:
Alfine 11 är väl oljesmord. Antar att det var det de gjorde åt saken - utvecklade en bättre modell.

Men dom drar sig inte för att fortsätta sälja åttan!
Som f.ö. får, nåja fick, Sheldon Brown att bli tårögd av salighet. Something is rotten here.

Alfine problem
Mitt Alfine 7 som jag hade för tio år sedan funkade kasst på vintern. Min lösning blev att lägga i 4an, ställa in den för att tina och sen inte växla mer den vintern... Verkar inte blivit så mycket bättre tyvärr?

Alfine problem
Lejon sa:
Mitt Alfine 7 som jag hade för tio år sedan funkade kasst på vintern. Min lösning blev att lägga i 4an, ställa in den för att tina och sen inte växla mer den vintern... Verkar inte blivit så mycket bättre tyvärr?

Jag *tror* att det är viskositeten på smörjan som är problemet - och att 11an verkar fungera bättre på vintern antyder att det kan vara rätt. Finns kanske bättre fett som stelnar mindre i kylan? Bra vajer och höljen är btw självklarheter, men tror inte att det står för annat än en mindre del av problemen.

Alfine problem
Min nexus red band med 8 växlar (med samna inälvor som Alfine 8) hade samma beteende som TSs.
Problemet orsakas att kopplingen mellan båda planetväxlar är sliten och måste bytas. Jag har reservdel hemma men orkade aldrig köpa den speciella verktyg som krävs för att byta den...
Kopplingen heter y-34r98050. Beteckning och instruktioner för bytet finns på Sheldons sida. http://www.sheldonbrown.com/nexus8/index.htm

Senast ändrad:
Alfine problem
Bengt-re sa:
Lejon sa:

Jag *tror* att det är viskositeten på smörjan som är problemet - och att 11an verkar fungera bättre på vintern antyder att det kan vara rätt. Finns kanske bättre fett som stelnar mindre i kylan? Bra vajer och höljen är btw självklarheter, men tror inte att det står för annat än en mindre del av problemen.

Det skulle man kunna tro, men beteendet är detsamma oberoende av årstid.
Kanskecdags att ladda med Konumentköpslagen?

Alfine problem
happymtb.fr sa:
Min nexus red band med 8 växlar (med samna inälvor som Alfine 8) hade samma beteende som TSs.
Problemet orsakas att kopplingen mellan båda planetväxlar är sliten och måste bytas. Jag har reservdel hemma men orkade aldrig köpa den speciella verktyg som krävs för att byta den...
Kopplingen heter y-34r98050. Beteckning och instruktioner för bytet finns på nätet kanske tom på Sheldons sida.

Jag undrar om det inte kan finnas andra anledningar än att växeln är utsliten. Jag har haft liknade problem som TS nästan från att växeln var ny (dock mindre frekvent men även jag endast på 4:an), Jag cyklar dock nästan bara på 5-8 pga lite för låg utväxling så det möjligt att min 4:A är sämre än jag märker.

Jag har inte märkt någon skillnad vid olika temperaturer avseende detta, dock växlar mitt nav segare vid låg temperatur.

Alfine problem
Min alfine 11 vxl gick perfa i ca 400 mil sen började växlar "racka" över, först 10an sen 8an sen fler.
Hade isär det och hitta inga spår av slitage, satte ihop prova, samma sak :(
Tog isär igen och hittade inget, köpte då en ny axel (växelmekanism och klackar) som såg exakt ut som den gamla i slitage.
Men nu funkar navhelvetet allafall, men hittade inget fel.

Alfine problem
deadmeat sa:
Jag pratade med den skäggiga shimanomeken om alfine och han sa att det är oljan som inte gillar kylan.

Jag känner mig botad från all eventuell lust att testa navväxel igen... oki Rohloff SPEEDHUB lär nog fungera även på vintern, men för så mycket pengar får man många kedjor och kassetter...

Alfine problem
deadmeat sa:
Jag pratade med den skäggiga shimanomeken om alfine och han sa att det är oljan som inte gillar kylan.
Så här står det i en Alfine 11-sida på nätet
"Those worried about oil in colder conditions can opt to replace the standard oil with something thinner at their own risk. Rohloff all seasons oil can be mixed with an equal part of with Rohloff cleaning oil to create a winter oil that works down to minus 30°C. It is likely that the same method can be applied to the Shimano Inter 11 hub. "
Från: http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicycle/drivetrain/shimano_alfine_inter_11/

/Håkan

Alfine problem
Jag har märkt att på Alfine 8 så får man ofta justera in den efter dom två gula strecken och sen spänna vajern lite till, 1/2-1 varv till, för att det få den att lira rätt och inte hoppa mellan två växlar. Men kylan och fukt har nog också sin inverkan på detta problem

Alfine problem
Vajerdragningen och mekanismen nere vid navet är känslig för fukt och skit.
Något som jag tror varje cykelmek påpekar för shimanorepresentanter varenda gång de råkar träffa på en - och ändå är det alltid första gången de hör det....
I övrigt så är naven rätt känsliga för att (växel-)axeln står i rätt vinkel efter växlingen, och det underlättas ju inte av att vajer och mekanismen vid navet/drevet är känslig för skit och fukt...
Håller man vajer och så rent och smort så håller dom tills "pawlsen" (mot planeten/navhöljet) ger sig - om inte så ryker de små ståltrådarna till medbringare som går på (växel-)axeln och de blir allmänt konstiga på vissa växlar.

Alfine problem
Mycket intressanta svar här! Tack så mycket. Jag ska testa och spänna vajern ett halvt varv imorgon och se om det gör något skillnad. Min vajer bytte jag i höstas sen den gamla börjat frasa sig precis vid muttern som håller fast den i navet. Men som någon skrev så har jag också haft en del hopp även när det är varmt men inte alls lika frekvent. Till saken hör att min cykel står i varmt förråd hemma och garage på jobbet så den blir aldrig riktigt djupfryst utan den vistas bara utomhus de 35-40 min min pendling tar.

Alfine problem
På mitt nexus 7 är det ofta fyran som krånglar om vajern är för löst spänd. Du kan ju göra ett test och spänna wiren lite, lite förbi märket.

Mitt nav funkar perfekt även i kyla, peppar, peppar......

Alfine problem
Selast sa:
Till saken hör att min cykel står i varmt förråd hemma och garage på jobbet så den blir aldrig riktigt djupfryst utan den vistas bara utomhus de 35-40 min min pendling tar.
Det där är kanske en orsak. Dels är det idealiskt för att det ska bildas kondens och vattendroppar på fel ställen och dels så ska ju alla metaller röra sig olika mycket allt eftersom temperaturen vandrar hit och dit. Nitpicking kanske men jag har alltid fått känslan av att det där växelsystemet mår bäst av att hållas ute...

Alfine problem
Spände vajern ca 1/2 varv innan jag drog iväg imorse och kom hela vägen in till stan utan ett enda hack! Hoppas det håller i sig! Nu gjorde ju den extrema halkan att det inte riktigt var läge att ligga på för hårt...

Alfine problem
Bengt-re sa:
deadmeat sa:

Jag känner mig botad från all eventuell lust att testa navväxel igen... oki Rohloff SPEEDHUB lär nog fungera även på vintern, men för så mycket pengar får man många kedjor och kassetter...

Nå, själv pendlar jag på ett klassiskt Torpedo 3-nav (från Sachs-tiden) och det rullar fin-fint ner till minus 20. Men förvaras cykeln inomhus över natten innan man rullar iväg, verkar navfettet även klara de temperaturerna medans man cyklar.

Senast ändrad:
Alfine problem
Har ett flertal gånger upplevt exakt samma problem med min Alfine 8-växel som beskrivs i tråden, att drivningen släpper med en smäll. Köpte Alfine 8 då jag ville ha en inkapslad växel för vinterpendling. Två gånger har jag fått byta hela växeln på garantin (så det kan jag inte klaga på ) pga av att mekaniken var nedsliten. Nu har problemet återkommit och nu gäller inte garantin längre och reparatören har börjat diskutera att jag ska byta till en annan växel. Känner mig ganska osäker på vad jag ska göra, helt klart är att Alfine 8 inte var någon höjdare för vinterpendling. Om jag ska byta är det någon som har en idé om vad som skulle kunna vara bra? Jag ser på svaren i tråden att det nämns både Alfine 11 och Rohloff Speedhub men jag är inte så kunnig på växlar så jag har ingen aning vad man ska satsa på och sedan spelar ju naturligtvis också kostnaden en roll.

Alfine problem
Har cyklat med Nexus 7 många vintrar och enda problemet där var att is bildades kring växelhjulet på navet och jag tappade några växlar. Har nu en Alfine 8 och sista vintrar har det inte varit tillräckligt kalt och blött för isbildning, men navet var intern låst till 5e växel. Så det verkar att Alfine 8 är värre en Nexus 7 till vintercykling.

Alfine problem
Alfine-8 navet finns numer i en variant som skall vara förstärkt (för el-cyklar) SG-S7001-8, läs mer här:
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/alfine-s7000s700/SG-S7001-8.html

CNC, som jag tipsar om ovan, säljer kompletta hjul med nya Alfine-8 navet (SG-S7001-8) för 145 €

Svart fälg
alfine_si_mavic_a319_blk_1.jpg

https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=18370

Blank fälg
sg_s700_a319_1.jpg

https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=18371

/Håkan

Alfine problem
är det inte lite misstänkt att de rear ut en ’ny’ modell?

vill nog vidhållla att nexus 7 räcker till pendling, och är stabilt sedan länge.

sedan får man förstås fråga sig om man står ut med frlktionen i dessa bromsklossar.

Alfine problem
Jag har en sg-s7000-8 på min pendlare som är också förstärkt för användning på e-bikes (vet inte hur mycket den skiljer sig från sg's7001?)
Tyvärr har den visat några gånger samma tendens som här tråden, dvs att kopplingen slinter plötsligt så att man trampar i luften... jag skaffade cykeln i våras och cyklar minst en mil om dan ungefär.

Alfine problem
Mitt Alfine 11 funkar avsevärt bättre än 11-delad kassett när det blötsnöar eftersom man slipper att kassetthelvetet fryser ihop till en kon som slumpmäsdigt kuggar över.

Alfine problem
Vore intressant att höra om fler erfarenheter av Alfine 11 på vintern. På en post i tråden står det att det varit samma problem med att växeln "rackar" på 11:an som på 8:an, en skriver däremot att den funkat bra. Om det är flera som tycker att 11:an funkar för vinterkörning är det ju helt klart ett alternativ att byta upp mig till 11:an.

Tillbaka
Topp