Alice i underlandet och spegellandet

Freddie L sa:
Skön tråd! Jag skulle inte känna igen dina barn om jag mötte dem i kön i Järvsö.
Nä, inte ens jag känner igen mina barn ibland när de kommer hem efter att de har lekt ute ;)

Freddie L sa:
Hoppas att du ska cykla något lite på semestern. Själv har jag kört racer på GC, jätteroligt! Och Mtb ska vara minst lika bra!

Inte denna gång tyvärr. Jag är ensam med dottern som precis har lärt sig att cykla. Hon har ju kommit igång väldigt bra och hon är en adrenaline junkie som morsan så prognosen till nästa år ser ljusare ut :)

Äntligen tillbaka från Spanien. Trots att jag försökte kompensera resort livet (3 bufféer/dag + öl till mellis) med en massa simning och alla träningsaktiviteter Lollo och Bernie hade att erbjuda (Se Exhibit A) så ... ja, ni fattar vad jag försöker säga här.. ?

Exhibit A:

20180811_160700.jpg

Jag hade nog några inlägg i backloggen som jag ska försöka sammanställa idag.

För någon månad sen träffade jag två cyklister i skogen då den ena hade fått punka men hade tyvärr ingen pump. Jag stannade men var helt värdelös eftersom jag inte heller hade någon pump :(

Ja, ryggsäcken är för liten, så det finns bara plats för vatten + multiverktyg. Dessutom har jag använt den som handväska när jag inte cyklar.

20180811_153704.jpg

Så jag skaffade en ramväska och lite tejp och voila!

20180811_161132.jpg

Svårt att hitta plats för att hänga saker på en heldämpad hoj med dropper. Som dessutom har väldigt tjock ram... Men jag hittade något som passade till slut och har överlevt 4 cykelpass. Och kom med en härlig badmössa :)

20180811_162454.jpg

Nu håller jag på bli kompis med Strava och har loggat senaste passen. Ja, korta och långsamma som bara det så när Strava börjar dela ut medaljer (achievements) känner jag mig aningen kränkt istället ;)

20180811_100325.jpg

Igår tog jag en sväng till skogen med dottern. Främst grus och rötter än så länge.

20180811_172042.jpg

Och så här såg rutten ut:

20180811_100933.jpg

Förresten, jag har anmält mig till mitt första MTB-lopp på hösten. Målet är i första hand att överleva och komplettera (hela 19 Km) med en viss dignitet. Som tur gick det att köpa medalj redan vid anmälning.

20180811_170836.jpg

"If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?" Lewis Carroll, Alice's Adventures in Wonderland & Through the Looking-Glass

Denna helg har mor och dotter cyklat 2st. 6 Km-turer.

20180819_142301.jpg

"Jag vill också cykla med en ryggsäck!"
Javisst, varför inte?

20180818_124651.jpg

Ryggsäckens mystiska innehåll visade sig vara hela det här gänget, som lyckades få plats i det lilla uttrymmet mot alla fysikens lagar.

20180819_175220.jpg

Trots att min cykel inte har mycket last utrymme kvar hittade min dotter en liten lucka.

20180819_161932.jpg

Ifall det här lilla (stora) problemet inträffar mitt i skogen.

20180819_161528.jpg

Att uppleva hur CosmicMiniMe njuter av cykling tillsammans laddar mina livsbatterier på ett sätt fysikens lagar inte kan förklara.

20180819_204803.jpg

Måste dock erkänna att det känns konstigt att inte ha ett enda öppet sår på benen nuförtiden. Tecken på att jag har lite mer koll på var mina elakisar (=plattisar) befinner sig för det mesta, men också tecken på att jag inte har kört lika hårt på sistone...

20180809_161453.jpg

Det har hänt ett par ggr. då jag är på väg att ta en lång tur i skogen solo och tjejen frågar om hon också får cykla med mig. Och jag kan bara inte säga nej. Allt handlar om balans.. och vi håller på hitta något slags normalläge tillsammans :-)

20180819_125456.jpg

"Lyssna mamma, jag har lärt mig norska! Nu kan vi flytta till Danmark" CosmicMiniMe, juli 2018

Senast ändrad:
CosmicGirl sa:
toysc sa:
Hur ser det ut framöver med belysning och dubbdäck nu när det snart är vinter ?

Ja.. men vänta nu. Vi tar en säsong i taget. Vad behöver man till hösten? Wetlube, check! Nu kommer jag inte undan utan t.ex. mudguard. Och nya funktionskläder. Va mer då?

Lampor. Kan vara magiskt kul att cykla mtb på höstkvällar. Om man ser något.

Bengt-re sa:
CosmicGirl sa:
toysc sa:
Hur ser det ut framöver med belysning och dubbdäck nu när det snart är vinter ?

Ja.. men vänta nu. Vi tar en säsong i taget. Vad behöver man till hösten? Wetlube, check! Nu kommer jag inte undan utan t.ex. mudguard. Och nya funktionskläder. Va mer då?

Lampor. Kan vara magiskt kul att cykla mtb på höstkvällar. Om man ser något.

Jimel sa:
Det är redan lite mörkt på kvällarna så lampa behövs när som helst

Ok Ok... Nu inser jag att jag behöver en lampa. Därefter nya vinteroveroller och skor till barnen. Och sedan dubbdäck till morsan...
osv.

Gu va bra att du äntligen pixlade bilden på barnet! (Garvar ihjäl mig!)

Att cykla med barn istället för egna episka turer är en förmån enligt mig. Tids nog är man inte populärt sällskap längre, och då kan man antagligen cykla tvärs över en godtycklig kontinent utan att barnen protesterar. Det blir lägen för eget bus när de blir större.

Freddie L sa:
Gu va bra att du äntligen pixlade bilden på barnet! (Garvar ihjäl mig!)

Näää ? Jag pixlade faktiskt barnets namn (och efternamn) som råkade finnas på ryggsäcken =)

Freddie L sa:
Att cykla med barn istället för egna episka turer är en förmån enligt mig. Tids nog är man inte populärt sällskap längre, och då kan man antagligen cykla tvärs över en godtycklig kontinent utan att barnen protesterar. Det blir lägen för eget bus när de blir större.

Kan inte annat än att hålla med =)

Här kommer, som vanligt, ett till inlägg om allting och ingenting som skrivs av en vanlig morsa som befinner sig i nån slags medelålderskris och har köpt en MTB.

Förresten:

20180826_190106.jpg

En vanlig söndag för en vanlig familj som lever ett vanligt liv och håller på lära sig att cykla. Och cyklar ett par ggr i veckan i en vanlig skog, som i mina barns egna ord är "helgens största äventyr". Och detta duger för mig :)

20180826_142702.jpg

Dagens tur var en härlig kaos där alla fick följa med och cykla olika sträckor med olika svårighetsgrader.

20180826_111236.jpg

Dottern klarar av att cykla på ganska ojämn mark nu; grus, stenar, rötter, pölar, uppför och utför. Och lite några lite svårare stigar :) Hon känner sig dock "trygg" när hon kör på låg (eller t.o.m. lägsta) växel hela tiden och då blir det såpass hög kadens när det är platt att hon tappar kontakt med pedalerna så fort det blir lite studsigt.

Har någon gått igenom något liknande? Tips för att lära barnen att växla?

Dagens högpunkt var att kunna ta en lite kortare variant av samma runda med CosmicToddler och se det han klarar av nu.

20180826_142939.jpg

Han behärskar Pukyn och är helt orädd; som iofs, är så där bra eftersom han klarar av att komma upp i hastigheter som han inte klarar av att hantera. Dessutom är en treåring inte mogen nog för att fatta "avgörande beslut". 

20180826_143136.jpg

Men med morsan bakom honom och kontinuerlig coachning ("Bromsa! Bromsaaaa!") funkade det utmärkt :)
Just det. Nu har han lärt sig att bromsa...Och att justera bromshandtaget!

20180826_121436.jpg

Vi hittade en massa roliga saker i skogen som inte fanns där förut.

20180826_194513.jpg

Och träffade folk som plockade bär och svampar. Stannade och hälsade varje gång så klart!

20180826_113831.jpg

"Mamma, du är den coolaste, vackraste och snällaste häxa som finns i hela världen" CosmicMiniMe, 2014, framför ca. 20 främlingar.

?

De lär sig med tiden. Att bli fråncyklade av ett syskon hjälper att ta i råd hur man cyklar effektivare.....

=) ;) :D

Just det, det där med syskontävling funkar ganska bra. Lillen körde om dottern vid ett tillfälle och hon glömde bort att hon var sur (byxorna kliade och hjälmen hade "förstört hennes frisyr") och fokuserade på att cykla...

Nu känns allt som det ska igen =)

20180901_154450.jpg

Jag är helt slutkörd efter dagens runda.

20180901_162553.jpg

Kul som bara det att lära mig nya trix och öva på teknik. Och cykla med ett gäng tjejer på samma nivå.

20180901_163331.jpg

Och fika mitt i skogen och prata om allting och ingenting. Vardag, småbarn, skrubbsår, jobbet...

20180901_143239.jpg

Två av mina dåliga vanor stack ut; överanvändning av dropper och att jag skriker svärord när jag håller på med något läskigt.

20180901_165125.jpg

Jag hade inte brytt mig och detta eftersom jag bara hade cyklat med grabbar förut. Men tjejerna reagerade anningen annorlunda. Och jag skämdes lite...pyttelite =)

Nu har jag faktiskt ingen punchline för att avsluta inlägget. Min hjärna är Out of Office och jag måste gå vila och återhämta mig inför morgondagens del av kursen.

20180901_155957.jpg

I verkligheten kommer jag att hämta barnen, steka pannkakor och svara på tusen frågor om var jag har varit hela dagen och varför jag blöder överallt ;)

Senast ändrad:
Haha, barnen vänjer sig. För en dryg vecka sen kom jag hem med uppskrapad och blödande armbåge och fick kommentaren "som vanligt" av en sexåring...

Jag använder det litet för att avdramatisera deras egna cykelvurpor. Det blir gärna gråt och gnäll och "Jag kan inte", "dumma cykel" och liknande. Då är det ibland enkelt att kunna säga att det händer alla, mig också, och så reser de sig och går vidare. Det är liksom inte så farligt längre.

CosmicGirl sa:
Nu känns allt som det ska igen =)

Jag är helt slutkörd efter dagens runda.

Kul som bara det att lära mig nya trix och öva på teknik. Och cykla med ett gäng tjejer på samma nivå.

Och fika mitt i skogen och prata om allting och ingenting. Vardag, småbarn, skrubbsår, jobbet...

Två av mina dåliga vanor stack ut; överanvändning av dropper och att jag skriker svärord när jag håller på med något läskigt.

Jag hade inte brytt mig och detta eftersom jag bara hade cyklat med grabbar förut. Men tjejerna reagerade anningen annorlunda. Och jag skämdes lite...pyttelite =)

Nu har jag faktiskt ingen punchline för att avsluta inlägget. Min hjärna är Out of Office och jag måste gå vila och återhämta mig inför morgondagens del av kursen.

I verkligheten kommer jag att hämta barnen, steka pannkakor och svara på tusen frågor om var jag har varit hela dagen och varför jag blöder överallt ;)

Så jävla bra! ?

kontorsråttan sa:
Haha, barnen vänjer sig. För en dryg vecka sen kom jag hem med uppskrapad och blödande armbåge och fick kommentaren "som vanligt" av en sexåring...

Jag använder det litet för att avdramatisera deras egna cykelvurpor. Det blir gärna gråt och gnäll och "Jag kan inte", "dumma cykel" och liknande. Då är det ibland enkelt att kunna säga att det händer alla, mig också, och så reser de sig och går vidare. Det är liksom inte så farligt längre.

I hear you... "dumma cykel" är en klassiker.

Det gick bra. Dottern tyckte att mina sår var häftiga så hon visade dem för kompisarna ute på gården. Hon var stolt =)

Paco sa:
PKJoacim sa:
Jag måste bara fråga; hur övetanvänder man en dropper?

Det är jag oxå lite nyfiken på?

Jag tycker att det oftast brukar vara det motsatta med cyklister som trots att de har dropper utsätter sig för konstiga manövrar pga att sadeln är kvar i högsta läget när de ska nedför en lite hög kant. Eller har den kvar i övre läget när de ska uppför en lite hög kant. Eller helt enkelt har den i högsta läget när de ställer sig upp för att rulla i en lagom snabb utförskörning, och när det plötsligt blir lite stök så är det för sent att sänka.
Men... Hur gör man för att överanvända en dropper?

Lars.E sa:
Paco sa:
PKJoacim sa:

Jag tycker att det oftast brukar vara det motsatta med cyklister som trots att de har dropper utsätter sig för konstiga manövrar pga att sadeln är kvar i högsta läget när de ska nedför en lite hög kant. Eller har den kvar i övre läget när de ska uppför en lite hög kant. Eller helt enkelt har den i högsta läget när de ställer sig upp för att rulla i en lagom snabb utförskörning, och när det plötsligt blir lite stök så är det för sent att sänka.

Fråga min fröken =)

Jag hissar mig själv upp och ner när jag kliver på/av cykeln.. Bara för att.
Dessuton sänker jag sadeln som en reflex när något är läskigt.
Vill ni ha fler exempel? :P :D

Senast ändrad:
CosmicGirl sa:
Lars.E sa:
Paco sa:
PKJoacim sa:

Fråga min fröken =)

Det tycker låter som normal användning. Det är ju bland annat det som man har droppern till. Jag tycker att din fröken verkar lite konservativ. ?

CosmicGirl sa:
Lars.E sa:
Paco sa:
PKJoacim sa:

Fråga min fröken =)

Jag tycker att det låter som att du använder den där den bör användas. Men om man lägger för mycket focus på droppern för sent istället för att koncentrera sig på cyklingen så kanske det ligger något i vad fröken säger. Men har man sänkt sadeln i god tid före det läskiga så att man kan inta en bra position för att klara det läskiga så tycker jag inte att det är att överanvända droppern.
Att använda droppern när man kliver av och på är ju helrätt om du frågar mig.

+1 på att det inte låter som ett problem. Att stoppsänka sadeln är ju standard. Och att sänka inför något utmanande låter också rimligt. Det viktiga är väl att stolpen inte stör ditt fokus och gör att du tappar koncentrationen på cyklingen...

Ok, I'm listening.
Kan handla om att jag lägger onödigt mycket fokus på att trycka på knappen och att jag använder dropper som snuttefilt. Och min bedömning av det som är "laskigt".
Igen annan i tjejgänget visste vad dropper var för något.

Jag ska prata med min fröken idag. Undrar hur reaktionen blir när jag inleder samtalet med:

"Grabbarna från Happyride tycker att droppern...."

Är det som att gå till läkare och säga "Jag har googlat mina symptom och enligt WebMD har jag ______ ..."

?

CosmicGirl sa:
Ok, I'm listening.
Kan handla om att jag lägger onödigt mycket fokus på att trycka på knappen och att jag använder dropper som snuttefilt. Och min bedömning av det som är "laskigt".

Jag ska prata med min fröken idag. Undrar hur reaktionen blir när jag inleder samtalet med:

Är det som att gå till läkare och säga "Jag har googlat mina symptom och enligt WebMD har jag ______ ..."

?
??

CosmicGirl sa:
Ok, I'm listening.

?

:D Lär bli precis det samma.

Tillbaka
Topp