Alivio=skit?

• Trådstartare Trådstartare orj
  • Start datum Start datum

orj

Ny medlem
Alivio=skit?
Kan man köpa en cykel med Shimano Alivio-växlar?
Hur stor skillnad är det mellan Alivio - Deore - XT?

Lika bra att få lite expertkommentarer innan man slår till....

Alivio=skit?
Klart du kan.. Växlarna kostar ju nada att uppgradera ändå.. Det e reglagen som kostar.. Iaf om man tänker på de modeller du har nämnt.
Jag har Altus (tror att den är ännu sämre) på min pendlarhoj och dom funkar helt super!!
Dock åttadelad.

Alivio=skit?
Jag har åttadelad Alivio på min pendlarCrescent. Funkar otroligt bra med tanke på vad de fått utstå i form av utomhusvistelse året om och obefintlig service.
Innan dess hade jag sjudelad Alivio på en Nevada från -94. Funkade bra i mååånga år tills bakreglaget kärvade ihop.
Visst blir det lite krispigare växlingar med de dyrare serierna men jag som inte pressar materialet så hårt tycker skillnaden är överdriven.

/Johan

Alivio=skit?
Det är klart det är skillnad på de tre växlar du nämnde.
Acera och Alivio t.ex är vanliga "standard"-växlar, som funkar till det mesta, funkar bäst till stadskörning hellre än seriös skogsträning.
Deore är första nivån växel i en kategori för tävlingsväxlar där LX, XT, XTR ingår.
Främsta skillnaden är att de har lite snabbare utväxling, samt att de sistnämnda är lättare i vikt.

Men det är inte det viktigaste du ska tänka på när du köper cykel, eftersom växlar är relativt billigt att byta ut, satsa hellre på en fin ram, med bra en dämpad gaffel (om du vill ha det), växlar och växelreglage går ju alltid att byta ut i efterhand!

Lycka till

Alivio=skit?
Har Alivio reglage till Deore XT bak och kanske Alivio fram. Funkar helt Ok. Tror att steget till Altus är större än mellan Alivio och Deore. Vet inte ens om dom går att kombinera.

Alivio=skit?
Mina döttrar har haft flera Stony point där Alivio alltid funkat klockrent.
Man ska inte förväxla funktion med status.

I MTB världen gäller LX XT osv men i vanliga cykel-världen är det 100 procent li billgare serier som Altus och Alivio.

Har kört många år med mina Alivioprylar på Miyatan utan problem. Senare års versioner kan ha en del plst också i reglagen som kan gå sönder, men de äldre var enastående slitstarka.

Alivio=skit?
körde en hel vinterträning i skogen på en stonypoint med alivio, fungerade irriterande bra faktiskt. Det är när leran lägger sig tungt och det blir riktigt stökigt som precisionen blir haltande. Sen är det ju tungt och det är inte bra, eller hur.

Alivio=skit?
Alivio är helt ok. Jag skulle inte tveka att köpa en hoj med Alivio-grejor om hojen i övrigt känns rätt. Jag kör Alivio-reglage och Acera-växlar på pendlarhojen och tjejens hoj har Alivio-reglage och Deore-växlar. Jag kan inte påstå att det märks jättestor skillnad på växlingarna jämfört med finhojen.

Alivio=skit?
Acera och alivio funkar ok under liten belastning, billiga att byta ut. och vi ska inte glömma, när vi pratar anti-status "Tourney". sånt vevparti(kostar 190.-) har ja på cyclepro'n nu. imponerad? näääää, inte särskilt:D, men de funkar om man har låga krav.

Alivio=skit?
Shimano säger..

-Alivio
High performance, best value MTB components
The Alivio series has enjoyed great acceptance by the market since its full model change last year. To enhance the line-up we will introduce additional new products and specifications including a 48T crankset, new front derailleur, an eye-catching shifter and our best performing cable disc brake.

Alivio=skit?
Alivio i sig är nog inget större problem med. Det kan säkert funka helt okej. Det är som övriga skrivit resten som är det viktiga.

Eftersom myten heter "minst Deore för skogskörning" så specas många cyklar därefter. Med sämre växlar finns det risk att även resten av cykeln är sämre byggd. Men som med alla generella sanningar så är undantagen många. Väljer man rätt hoj är det nog inga problem.

Alivio=skit?
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
>

> Med sämre växlar finns det risk att även resten
> av cykeln är sämre byggd. Men som med alla
> generella sanningar så är undantagen många.
> Väljer man rätt hoj är det nog inga problem.

just därför man ibland kan se namnkunniga hojjar som http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?products_id=916

och andra.
men deore är ju inte heller grisdyrt. o vill man så finns ju tyskebutikerna, fan då kan ju gemene man köpa en lx drivlina för en veritabel spottstyver.

Alivio=skit?
just dirt-hojar verkar oftare vara Alivio-specade. Antar att det är meningslöst med dyrare eftersom man räknar med att det snart måste bytas ut i alla fall.

Alivio=skit?
Jag har hellre Alivio växlar och XT reglage än Deore rakt över. Men jag skulle säkert ha precis lika kul med alivio rakt över.

Alivio=skit?
jomper skrev:
> Jag har hellre Alivio växlar och XT reglage än
> Deore rakt över. Men jag skulle säkert ha precis
> lika kul med alivio rakt över.

vad är problemet med deore? bara nyfiken. jag har det på ena HT'n och och tycker det är bra många resor bättre än
acera

Alivio=skit?
Har beställt cykel med Sram x-7 bak och Alivio fram, räknar inte med att växla så jättemkt fram att jag kommer märka någon enorm skillnad, bara två klingor ändå..

Anser i alla fall inte att det gör tillräklig skillnad för att jag skall skrota hela hojen som e mkt väl speccad i övrigt för priset

/S

Alivio=skit?
Jomper menar antagligen att reglagen är väldigt mycket viktigare än själva växlarna. Det slog mig precis att jag har kört med alivio-reglage i tre år. Jag har inte direkt dött av det.

Alivio=skit?
orj skrev:
> Kan man köpa en cykel med Shimano Alivio-växlar?
>
> Hur stor skillnad är det mellan Alivio - Deore -
> XT?
>
> Lika bra att få lite expertkommentarer innan man
> slår till....

Alivio....!? Det funkar absolut inte,man MÅSTE ha det som är dyrast för det är det som är det bästa,därmed basta!!

Alivio=skit?
nähä?;) Ärligt talat, ja körde på acera i ett helt år, det funkade utan problem, i kyla, enda grejen var att den tog lite mer tid på sig...nu kör ja på övertecknad

edit:prepositioner

Senast redigerad av en moderator:
Alivio=skit?
Dyrare är lite lättare, lite snyggare (speciellt i vardagsrummet, i skogen är det ingen som bryr sig) och ger lite mer status för den som så önskar. Funktionen är ganska likvärdig. Deore XTR går sönder minst lika mycket som Alivo när man smäller i stenar och får in grenar i bakhjulet. Shimano anser som så många andra att de som vill betala mer skall få göra det. Det som sliter mest är lera, sand och smällar som tar hårt på leder och bussningar. Personligen tror jag att man får precision i växlingen genom att beakta nedanståene i nämnd ordning:
1 Rätt justerat
2 Rakt monterat (inte ovanligt att det sitter snett efter ett par smällar)
3 Lagom underhåll (plocka inte isär i onödan men håll rent)
4 Byt kedja och drev/kasett när det är utslitet (slits mycket snabbare än växelförare)
5 Byt vajrar
6 Dyra reglage
7 Dyr bakre/främre derailleur

Vikt kan man spara på alla komponenter, störst effekt är att flytta vattenflaskor från cykeln till vattenbehållare i ryggsäck (bättre med 1 kg på ryggen än 1 extra kg på cykeln). Att gå från tung däck till lätta däck sparar ofta mycket vikt förhållandevis billigt sammtidgt som man får 3-dubbel effekt (cykeln blir lättare, mindre vikt som snurrar samt bättre gummiblandning som ger bättre grepp).

Alivio=skit?
Något som spelar roll med MTB växlar är deras förmåga att funka i extrema förhållanden, såsom växla under högt pedaltryck och i gyttja. Det är är man märker skillnad, inte på väg till jobbet.

Alivio=skit?
Transwave skrev:
> Något som spelar roll med MTB växlar är deras
> förmåga att funka i extrema förhållanden,
> såsom växla under högt pedaltryck och i gyttja.
> Det är är man märker skillnad, inte på väg
> till jobbet.

Precis, och i snö och gyttja är gamla 7- och 8-växlade grupper helt överlägsna dagens 10- och 11-delade tekniska underverk.

Edit: Fyllearkeologi?

Senast ändrad:
Alivio=skit?
Det är för att 9-delat är MTB-gruppernas tulipanaros. Tillräckligt mycket luft för lerrensning, tillräckligt många steg för lagom kadens.
Dessutom inte tillräckligt gammalt för att vara retro, och inte tillräckligt nytt för att vara modernt, och således helt otrendigt, så ingen får för sig att man är hipster bara för att man glömt raka sig den dagen.

Alivio=skit?
jesster73 skrev:
> ... så ingen
> får för sig att man är hipster bara för att
> man glömt raka sig den dagen.

Allt jag behöver veta. Kör vidare på 9-delat!

Alivio=skit?
Transwave skrev:
> Något som spelar roll med MTB växlar är deras
> förmåga att funka i extrema förhållanden,
> såsom växla under högt pedaltryck och i gyttja.
> Det är är man märker skillnad, inte på väg
> till jobbet.

Menar du att "extrema förhållanden" och "gyttja" är något som saknas "på väg till jobbet"?
Vi cyklar uppenbarligen inte samma väg, eller årstider.

Alivio=skit?
Transwave skrev:
> Starkt att cykelpendla till jobbet på
> sörmlandsleden! ;)

På bilden av din cykel i HWR-tråden så såg den ut som en cykel gör efter en normal pendlingsdag utan de obligatoriska skärmarna.

Alivio=skit?
Grattis till världens skitigaste pendling! Har du provat cykla asfalt nån gång? Att gena över en åker ger kortare sträcka men du kommer inte fram fortare.

Senast ändrad:
Alivio=skit?
Transwave skrev:
> Grattis till världens skitigaste pendling! Har du
> provat cykla asfalt nån gång? Att gena över en
> åker ger kortare sträcka men du kommer inte fram
> fortare.

Det går inte fortare, men det är roligare.
Det råkar tvärtom vara så att den kortaste vägen är asfalterad, men jag undviker den av tristess-skäl.

Tillbaka
Topp