Alla dessa gubbar

Danne Dizel

Ny medlem
Alla dessa gubbar
Som tutar på oss cyklister när vi cyklar på smala vägar gör mig så förbannad. Varför inte smyga upp lite försiktigt och visa sig istället för att hänga sig på signalhornet så man håller på att skita ner sig av rädsla. Varför har de så bråttom och varför är de så arga och varför är det bara gubbar??? Beskrev problemet för en kollega som har hästar och hon kände igen beteendet när hon är ute och rider eller åker i vagn. Det är ju ännu värre att tuta på en stackars häst. Funderar på att skriva dagens ris i lokaltidningen men man kanske fastnar i surgubbefällan själv då. Fler som känner igen surgubbeibilsomtutarpåcyklistersyndromet?

Alla dessa gubbar
det finns bara en typ av hälsning till någon som använder signalhornet för att ta sig fram. ..I.
avskyr också dem som tutar trots att det inte finns någon direkt fara att tuta för.

Alla dessa gubbar
Sedan har vi också den sortens gubbar som ska köra om cyklisterna NU, kosta vad det kosta vill, oavsett mötande trafik, mittrefuger eller liknande.
Man skulle ju kunna tro att det borde vara ganska enkelt att inte ta ett möte samtidigt som man kör om en cyklist. En bil har både tillräcklig effekt och tillräckliga bromsar för att föraren i de allra flesta fall kunna reglera ungefär när omköringen ska äga rum, men det verkar som om det är någonting annat som saknas för en del.

/s-o -- för att inte tala om gubbar i Volvo som tror att de alltid har förkörsrätt ...

Alla dessa gubbar
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Skit i dom. Om dom tycker det är roligt att tuta
> får dom väl göra det.

håller med, med viss modifikation. det är som sagt bara att hälsa tillbaka med ett finger. absolut inte flytta på sig, då lär de sig att det är ett bra sätt att tuta för framkomlighet. det är otrevligt att tuta. det är som att skrika någon i örat när man vill gå förbi på trotoaren. inte helt ok liksom.

Alla dessa gubbar
Orsaken är: För liten kuk, om det är en man.
Orsaken är: För lite kuk, om det är en kvinna.

Alla dessa gubbar
dbt hade en bra lösning, ge dem fingret och gör dem ännu mer förbannade så de sitter på sin hängiga gubbröv och surar hela kvällen. Stackars människor. ^^

Alla dessa gubbar
Randonörd skrev:
> Orsaken är: För liten kuk, om det är en man.
> Orsaken är: För lite kuk, om det är en kvinna.

men. isåfall så avslöjar de väl bara sig själva. så pinsamt på nåt sätt när man tänker efter

Alla dessa gubbar
Jag är en riktigt sur gubbe, i alla fall när man är ute och klungkör och det kommer en idot och hänger på tutan och sprutar spolarvätska på gruppen. Fy fan, då vaknar den riktiga surgubben i mig. :-(

Alla dessa gubbar
"och gör dem ännu mer förbannade så de sitter på sin hängiga gubbröv och surar hela kvällen. Stackars människor."

-Tror minsann att jag skall vädra bilhornet en sväng, i morgon kväll. Då borde de uppstudsiga cykelfjantarna, som inte ens behöver betala vägskatt, få något att fundera på över helgen. Istället för att bara skråla och fördärva fint spannmål för en stunds simulerat välbefinnande!
Cyklister kan gott hålla sig i skogen!
:-p

Alla dessa gubbar
s-o skrev:
> Sedan har vi också den sortens gubbar som ska
> köra om cyklisterna NU, kosta vad det kosta vill,
> oavsett mötande trafik, mittrefuger eller
> liknande.

Som småbilsägare känner jag mig precis lika illa behandlad. Man blir ständigt omkörd av sura gubbjävlar som inte kan respektera att folk faktiskt ibland har bilar som är fjuttigare än volvo xc90. Skulle jag haft en corvette med en vrålande V8 skulle inte en jäkel köra om.

Som cyklist är det iofs ännu värre. Då känner man sig plötsligt lite större i byxan om man kör småbil.

Senast redigerad av en moderator:
Alla dessa gubbar
Jag brukar vinka glatt, det är ju jättetrevligt att dom hälsar fast dom inte känner mig! Känns som i Italien.

Enda gången jag blev sur var på vägen ut mot Hellasgården en gång när vi körde på vägen för att cykelbanan var överplogad. En gubbe blev jättesur, tutade, blinkade och viftade. Idiot. Antagligen hade han ingen aning om att cykelbanan var oframkomlig även för fotgängare och tyckte väl att vi var idioter som cyklade på vägen, synd att han inte stannade för att skälla.

Alla dessa gubbar
På bra humör som jag är idag så kan jag inte låta bli att tänka att en del kanske helt enkelt tutar lite så ni ska veta att dom kommer, som en snäll förvarning. Kanske lite höfljud men ändå. Man borde kunne bestämma om man ska tuta lite lågt eller döööna på som en satans lastbil.
Sen att det finns idioter är inget nytt =)

Mvh: Morfum

Alla dessa gubbar
De har helt enkelt ingen respekt för lycraspejsade gubbar, detta kanske är lösningen?

nyte-sytes.jpg

Alla dessa gubbar
42Hz: Äntligen, som man har väntat på det siktet....

För övrigt är det aldrig någon som tutar på mig, ser för farlig ut för att vågas tuta på :)

Ett och annat tillrättavsiande finger brukar jag ge då och då.. och så menar jag inte det långa fingret utan med pekfingret, vickandes fram och tillbaka visandes ajabaja, nu gjorde du fel....

Alla dessa gubbar
grum reklam... "allows firing from car windows, over fences,bar counters... for a more "modern-day" handling of your pistol as seen in today´s hit movies"

*asg*

Alla dessa gubbar
I Stockholm har man ju plöjt ner en hel del miljoner på "cykelbanor" (läs dubbelparkeringsfält). Dessa är oerhört populära att parkera i, och jag tror inte någon någonsin sett en bil i ett cykelfält blivit lappad. När man då tvingas ut i vägen händer det ofta att sura gubbar (i framförallt V70) tutar som tokar bakom en, och ger diverse tecken när de kör om för att visa att man skall hålla mig i cykelfältet. Hur fan skall man bete sig? Skall jag stanna i cykelfältet i fyra timmar eller vad det tar för bilen där att flytta på sig eller?

Tutsjukan brer för övrigt ut sig i en galloperande takt. Samtidigt finns det många sura cyklister också. Man måste inse att inne i stan är det trångt och man måste vara lite flexibel och ödmjuk. Har sett anala cyklister som bankat med näven i bilar som håller på att fickparkera på en trång gata med mycket trafik, i stället för att vänta de tio sekunderna det tar och parkera. Kom igen, fatta att det är trångt - att försura trafikklimatet och buckla till bilar bara för att man torskar några sekunder är ju helt felknullat.

Visst vore det trevligt om det inte fanns någon eller något man var tvugen att bromsa in/stanna/väja för, men så är det inte! Man får gilla läget, visa hänsyn och vara lite sjysst mot andra så flyter trafiken på smidigare. Annars kan man ju flytta till någon glesbygd. Det finns många oändligt långa raka och breda vägar i norr man kan cykla hur fort man vill på. Ensam.

Jag är inte bitter eller sur. Jag gillar bara att klaga :-)

Alla dessa gubbar
Hellre en tutning (helst på längre håll) än ingen förvarning alls när de dundrar förbi. Tyvärr verkar de stora svensksålda bilarna ha kraftiga tutor (inte kan en XC70 låta bip-bip) till skillnad från gladare små-Fiats.

Så jag föredrar en tutning på håll än inget alls.

Men sen hur och när de kör om är en helt annan diskussion..

Alla dessa gubbar
Varför anses det som en grov förolämpling att använda tutan i Sverige?
Tutan är ju jättebra att använda om man vill få lite uppmärksamhet eller tala om att man tycker att någon annan bär sig lite klantigt åt.
Jag håller också med Whirren; Fiat-tutor låter bra mycket trevligare än andra.

Alla dessa gubbar
Abbesnabb skrev:
> Ingen som gått körskola?
>
> När ska signalhornet användas?
>
> Någon?

När man vill få lvg-cyklister att använda blöjan för 1600:- :D

Alla dessa gubbar
Tuta eller tuta

1 tuta gärna på långt håll som man inte skrämmer cyklisten/hästen
2 håll verbörligt respektavstånd
3 om det inte finns plats så vänta med omkörning tills detta är möjligt

Om man kör bil och komer ikapp en cyklist så blinka vänster i god tid och gå ut tillräckligt i tid så markerar man för de som kommer efter en att här kommer en cyklist.

Sen, vinka snällt åt cyklisten utan att använda fingrrar eller dylikt.

Som cyklist vill jag gärna ha en liten förvarning i god tid, så att jag tex hinner ta en bättre fattning om styret och kolla in väglaget på vägrenen.

Senast redigerad av en moderator:
Alla dessa gubbar
Igår när jag cyklade hem så stannade jag upp lite för att släppa förbi en bil. Då stannade bilisten också. Jag väntade att han skulle passera. Han hade en stor vit Chevrolet. Plötsligt visade han hur mycket vrid han hade i V8:an när han körde om. Lakris från scratch liksom. Det var 30-väg. Han försvann i ett rökmoln. Moget.
Jag tror inte han gillade cyklister i lycra med kuken väl synlig...

//Skogling

Alla dessa gubbar
Skogling skrev:

> Plötsligt visade han hur mycket vrid han hade i
> V8:an när han körde om. Lakris från scratch
> liksom. Det var 30-väg. Han försvann i ett
> rökmoln. Moget.
> Jag tror inte han gillade cyklister i lycra med
> kuken väl synlig...

Har du inte sett Ronny&Ragge? Han ville ju göra dig kåt!

Alla dessa gubbar
Skogling skrev:
> Igår när jag cyklade hem så stannade jag upp
> lite för att släppa förbi en bil. Då stannade
> bilisten också. Jag väntade att han skulle
> passera. Han hade en stor vit Chevrolet.
> rökmoln. Moget.
> kuken väl synlig...
>
>
> //Skogling

När du stod still skulle du ha klickat i ena foten i pedalen, bromsat med frambromsen och vevat runt bakhjulet i luften och sedan släppt ner bakhjulet till en burnout så att han visste var skåpet skulle stå. cykelburnouter kan bli jävligt maffiga.:D

Alla dessa gubbar
Skogling skrev:
> kuken väl synlig...

Nu blev jag väldigt sugen på att byta om och cykla hem. Ska flasha paketet för alla jag möter. Svullen kuk i lycra är ju så jävla nice.

Alla dessa gubbar
Johan S skrev:
> När du stod still skulle du ha klickat i ena
> foten i pedalen, bromsat med frambromsen och vevat
> runt bakhjulet i luften och sedan släppt ner
> bakhjulet till en burnout så att han visste var
> skåpet skulle stå. cykelburnouter kan bli
> jävligt maffiga.:D

Eftertankens kranka blekhet.. Jag hann ej ! :o

Alla dessa gubbar
Skogling skrev:
> Igår när jag cyklade hem så stannade jag upp
> lite för att släppa förbi en bil. Då stannade
> bilisten också. Jag väntade att han skulle
> passera. Han hade en stor vit Chevrolet.
> rökmoln. Moget.
> kuken väl synlig...
>

Jag måste vara omogen, men sådana syner får mig på gott humör. V8 och Newtonmeter är ju en underbar kombo. Se det som gratisunderhållning istället

Alla dessa gubbar
Själv kom jag just från Audis Showroom och en provsittning av nya S5. Mkt mulligt V8 vrid i den. Kanske skulle man investera en halv mille i ren lycka.

Alla dessa gubbar
"Igår när jag cyklade hem så stannade jag upp lite för att släppa förbi en bil. Då stannade bilisten också. Jag väntade att han skulle passera. Han hade en stor vit Chevrolet. Plötsligt visade han hur mycket vrid han hade i V8:an när han körde om. Lakris från scratch liksom. Det var 30-väg. Han försvann i ett rökmoln. Moget.
Jag tror inte han gillade cyklister i lycra med kuken väl synlig..."

he he he han insåg väl att din var större =)

Alla dessa gubbar
det bästa är när man blåser föbi bilsterna som ligger o trycker i 30 på 50 väg, en stund senare kommer dom i mer än 50 och blåser förbi..... tåler dom inte att bli omkörda av en cyklist?

Alla dessa gubbar
Känner igen mig i trådskaparens beskrivning, min reaktion i 99% av fallen är att jag hytar med näven och pekar finger,
ibland kan det slå tillbaks om det tex: är en kompis/släkting som tutar på en ;(

Alla dessa gubbar
Ibland skall de om till varje pris, trots att man håller 60 på en 50 sträcka ....

Diameter på avgasröret är omvänt proptionellt mot kuklängden.

( Jag har ett litet avgasrör trots att jag skulle behöva ett stort och grovt, man vill ju inte avslöja sig)

Alla dessa gubbar
Jag kör oftast på Jompers linje. Men jag tror de känner mig, vill ha många vänner liksom =D Men det är klart, under vissa omständigheter åker ett visst finger upp och under andra reagerar jag inte alls. Men att ha så många vänner som tutar på en är kul.

Jonzén: Varför tuta alls? Jag uppfattar alla tutningar som onda, liksom många med mig. Därför tutar jag inte på cyklister. Hinner ju ändå inte se med det är.

Sen börjar jag klura lite grann. Vi som inte har bil, hur långt paket har vi då? Inget alls eller ;( Nu vågar jag ju inte titta efter.

Glad midsommar!

Tillbaka
Topp