Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag mejlade om detta för ett par veckor sedan och fick till svar att färgen ”raw” kommer vara tillgänglig från början av sommaren igen.Det har säkert kommenterats i tråden tidigare. Men vart tog den aluminiumfälgar ramen vägen? Den verkar ju enbart säljas i svart.
Någon som har någon tanke kring detta? Jag sitter i samma sits och är lika lång.Jag har sneglat på MB31 men ser att jag är exakt mellan M och L. Jag är 178 cm lång. Jag ska inte fråga vilken som passar bäst i och med att det nog är väldigt subjektivt men jag vill höra era tankar kring min längd och storlek på hojen.
Låter troligt. Såg att Canyon har info om att man till sin Grail kan få Rotor- eller GRX-vevparti. https://www.canyon.com/en-se/gravel-bikes/all-road/grail/al/grail-6/3092.htmlBrist på GRX komponentgrupper? MB31 Graveln finns nu att köpa med 2x11 Shimano 105.
Länk
Skillnaden är inte så stor på längden (reach, effective toptube) mellan M och L, däremot skiljer stack mycket. Tänker att en L kommer att kännas stor om man är 178 men beror också lite på om man vill sitta med mycket drop eller inte. Mycket drop - mindre storlek.Någon som har någon tanke kring detta? Jag sitter i samma sits och är lika lång.
Ska man vänta tills GRX är i lager eller köra på Shimano 105? Detta blir min första gravel så är helt grön kring cyklar på denna nivå. Ser att man kan välja mellan två olika däck också.
Jag har precis beställt en - kan lägga upp bilder när jag får den. ?Någon som har bild på Sparkling black?
Vist är det 31.8mm på framgaffel måttet
Någon som har bild på Sparkling black?
Vist är det 31.8mm på framgaffel måttet
Kalas. Valde raw med glitter framgaffel. Inte hört någon update dock. Hoppas få se den nästa vecka.Visa bilaga 632560Visa bilaga 632561Visa bilaga 632562
Min nya cykel och bonusbild på Allebikes verkstad.
Ja precis. Vet inte om det är någon skillnad. Någon annan kanske vet?Trivs överraskande bra med färgen och cykeln. Fick du e1800 istället för gr1600 när du valde 2x?
Bild i solen.Visa bilaga 632560Visa bilaga 632561Visa bilaga 632562
Min nya cykel och bonusbild på Allebikes verkstad.
Cykeln är lätt. Känsla på ramen har jag ganska svårt att uttala mig om. Jag tycker den känns ganska rapp men ändå bekväm på grus. Har kört totalt kanske 10 mil på grus nu.Hur är den här aluminiumramen egentligen? Jag har aldrig haft förmånen att klämma och känna. Hur är känslan i ramen? Tung och klumpig och död? Sofistikerad sensibel och allert?
Jag har kört runt 1 300 mil med min och lätt och sprättig är väl inte det första som dyker upp när jag tänker på den. Tycker den känns rätt tung och lite trög när det går uppför, men den är å andra sidan väldigt stabil och känns trygg och säker även i högre farter och med tanke på den tunga känslan förhållandevis snabb. Gillar den, men nu har den fått bli pendlare och ersatt med en Canyon Inflite som gruscykel vliket passar mig mycket bättre.Hur är den här aluminiumramen egentligen? Jag har aldrig haft förmånen att klämma och känna. Hur är känslan i ramen? Tung och klumpig och död? Sofistikerad sensibel och allert?
Tror du att känslan kommer från geometrin eller bara komponenterna? Känns ju som att det skulle kunna vara en ganska bra N=1 cykel med 105 specen förutsatt att den inte känns för slö även med två uppsättningar hjul.Jag har kört runt 1 300 mil med min och lätt och sprättig är väl inte det första som dyker upp när jag tänker på den. Tycker den känns rätt tung och lite trög när det går uppför, men den är å andra sidan väldigt stabil och känns trygg och säker även i högre farter och med tanke på den tunga känslan förhållandevis snabb. Gillar den, men nu har den fått bli pendlare och ersatt med en Canyon Inflite som gruscykel vliket passar mig mycket bättre.
Tror trögheten handlar om vikten medan geometrin gör att den känns så otroligt stabil och lättcyklad i hög fart, men jag har testat alldeles för lite cyklar för att veta säkert. Försökte kolla lite segment uppför och jämföra effekt och tid mellan Infliten och MB:n och då skiljer det väldigt lite, så det är kanske mer känslan som är lite trög..?Tror du att känslan kommer från geometrin eller bara komponenterna? Känns ju som att det skulle kunna vara en ganska bra N=1 cykel med 105 specen förutsatt att den inte känns för slö även med två uppsättningar hjul.
Är Canyon Inflite kolfiber eller? Jag har inte cyklat så mycket dyrare cyklar utan jämförde främst med cyklar i liknande pris för gravel såsom Orbea Terra H40, Rondo Ruut AL1, Specialized Diverge Elite, Trek Checkpoint ALR5 eller Merida Silex 600. Där kändes alla lite trögare än min Bramley utan möjligen Rondon.Tror trögheten handlar om vikten medan geometrin gör att den känns så otroligt stabil och lättcyklad i hög fart, men jag har testat alldeles för lite cyklar för att veta säkert. Försökte kolla lite segment uppför och jämföra effekt och tid mellan Infliten och MB:n och då skiljer det väldigt lite, så det är kanske mer känslan som är lite trög..?
Men... Jag gillar den verkligen och det går definitivt att cykla fort med den, tror den är den alucykel som varit runt CX-Pelotonen här i Stockholm på snabbast tid![]()
Infliten är kolfiber. För priset på MB31 är det nog svårt att hitta något bättre tror jagÄr Canyon Inflite kolfiber eller? Jag har inte cyklat så mycket dyrare cyklar utan jämförde främst med cyklar i liknande pris för gravel såsom Orbea Terra H40, Rondo Ruut AL1, Specialized Diverge Elite, Trek Checkpoint ALR5 eller Merida Silex 600. Där kändes alla lite trögare än min Bramley utan möjligen Rondon.
Billigaste infliten kostar 23.499 SEK. Listad på 8.68 kg. På papperet oerhört mycket cykel för pengarna. Och ja kolfiber, men man fastnar alltid i något "om-jag-bara-lägger-4k-till-så-får-jag-bättre-cykel-mantra. Landade själv på en MB31 och är rätt nöjd! Inte vägt den men känns lättare än min förra Grizl Al. Mycket sadelstolpe för pengarnaInfliten är kolfiber. För priset på MB31 är det nog svårt att hitta något bättre tror jag
Snygga färger. Vart löser man det någonstans eller klarar man det själv? Pris?Köpte min i höstas lite på chans. Kan inte minnas en cykel som jag har haft så roligt med per krona. Efter drygt 400mil november-maj, så fick hon en ny lack och en välbehövlig renovering. Nu sitter jag och funderar på om hon ska få ett par Zipp 303 Firecrest.Visa bilaga 636025
Jag har gjort det själv, har målat en del ramar genom åren men har fortfarande en hel del att lära. Själva färgsättning är den lätta biten. Underarbetet samt klarlacken kräv viss träning och tålamod.Snygga färger. Vart löser man det någonstans eller klarar man det själv? Pris?
Tycker själv att det är lite synd att de endast har svart och raw, beställde raw själv, ska få den i veckan hoppas jag.
105 saknar väl clutch.Skulle ni kunna förklara skillnaden på GRX och Shimano 105 2x11 som sitter på er MB31 Gravel?
Borde vara liknande prestanda, jag hade fokuserat mer på om man vill ha 1x eller inte.Skulle ni kunna förklara skillnaden på GRX och Shimano 105 2x11 som sitter på er MB31 Gravel?
XLVad är det för storlek på hojen på bilden?
Grx med singel fram kräver i min mening lite erfarenhet kring vilka växlar man behöver. Men de är tyst och de är skönt med bara +/- att bekymra sig över.Skulle ni kunna förklara skillnaden på GRX och Shimano 105 2x11 som sitter på er MB31 Gravel?
Den är stötig och är du van men kolfiber kommer du bli besviken.Komforten på Bramley, hur är den? Jag skulle verkligen behöva en gravel men är skeptisk till den p.g.a aluramen. En bra aluram är säkert fantastisk att cykla på men att gå från scott scale i ALU till en i kolfiber var enorm skillnad. Skulle vilja ha dubbelklinga fram också men det kan de inte bygga med fick jag till svar. Kanske kan en Bramley med kolfiberstyre och stolpe vara något?
Mjo är rädd för det. Otroligt svårt att hitta gravelbike i kolfiber med lite däckutrymme och dubbelklinga för runt 30"Den är stötig och är du van men kolfiber kommer du bli besviken.
Räcker 40 millimeter?Mjo är rädd för det. Otroligt svårt att hitta gravelbike i kolfiber med lite däckutrymme och dubbelklinga för runt 30"
Glömde det viktigaste, det måste vara XL ram?Räcker 40 millimeter?
Orro Terra C GRX 400 Gravel Bike - 2023 | Merlin Cycles
Buy your Orro Terra C GRX 400 Gravel Bike - 2023 at Merlin. Free worldwide delivery available on most items!www.merlincycles.com
Min MB31 med 45mm däck (funkar säkert även med 50mm) har betydligt bättre komfort än tidigare kolfibergravel som endast klarade 40mm däck.Glömde det viktigaste, det måste vara XL ram?
Får ta och testa en och avgöra efter det helt enkelt. :)Min MB31 med 45mm däck (funkar säkert även med 50mm) har betydligt bättre komfort än tidigare kolfibergravel som endast klarade 40mm däck.
Så vad jag egentligen vill säga är att materialet i ramen har minimal betydelse för komforten (stötighet).
Rätt sittställning och däckbredd/tryck är nyckeln.
Köp 105 versionen om du vill ha dubbel då, eller va du sugen på GRX?Komforten på Bramley, hur är den? Jag skulle verkligen behöva en gravel men är skeptisk till den p.g.a aluramen. En bra aluram är säkert fantastisk att cykla på men att gå från scott scale i ALU till en i kolfiber var enorm skillnad. Skulle vilja ha dubbelklinga fram också men det kan de inte bygga med fick jag till svar. Kanske kan en Bramley med kolfiberstyre och stolpe vara något?
105 versionen såldes bara som undantag när grx inte fanns. Går kanske att få dom att sätta på dubbeklinga men singel kanske duger iallafall...Köp 105 versionen om du vill ha dubbel då, eller va du sugen på GRX?
Eller också köper du den utan vevparti och skruvar dit en själv.
MB31 Bramley med Shimano 105 2x11 går att beställa över mail, om det är den du syftar på.105 versionen såldes bara som undantag när grx inte fanns. Går kanske att få dom att sätta på dubbeklinga men singel kanske duger iallafall...