Allebike Gravel - MB31

Allebike Gravel - MB31
Nyligen fått min MB31.
Finns ingångar i ramen på höger sida som står öppna, täpper ni igen dessa med något för att det inte ska åka in vatten och smuts? På andra sidan går kablarna in.

Bilagor

• mb31.jpg
    mb31.jpg
    141 KB · Besök: 269
Allebike Gravel - MB31
Hur skulle ni jämföra mb31 mot White Inceptor GX 1x11 GRX?
En tusing dyrare men kan köpas lokalt
Komponentmässigt verkar de vara ungefär likvärdiga, geometrin på whiten är dock mer normal landsvägsgeo med längre stam medans MB31 har lång TT och kort stam. MB31 har också mycket längre reach och flackare HTA, mer mountainbike geo vilket gör den stabilare men möjligtvis också tråkigare att cykla på men det är svårt att säga utan att provcykla först.

Allebike Gravel - MB31
Vilken av följande 3 mounts till Quad Lock tycker ni passar bäst till MB31?
Visa bilaga 639436
Jag tycker någon av "Out Front" ser bäst ut. Har liknande själv fast av annat frabrikat (och annan cykel).
Om jag ska vara helt ärlig: Ingen an dom, telefonen gör sig bäst i fickan när man cyklar. Vad det gällande cykeldator så skulle jag säga en montering som den i mitten "Out Front Mount", förutsatt att man får plats med lampa vid mörkerkörning.
Använder man telefonen som cykeldator för navigation så vill man ju ha den på styret. Exakt samma sak som med vilken annan cykeldator som helst.

Allebike Gravel - MB31
Blev en beställning av MB31 Bramley Raw med Shimano 105 igår.
Velade ett tag mellan Ridley Kanzo A från XXL och en MB31 Bramley.

Tror MB31 ger lite mer cykelglädje då den är lättare och antagligen lite rappare. MB31:an är snyggare också.

Blev en storlek M (182,5 / 88), helt klart rätt storlek efter mina bikefit-mått.
Ville helst ha 172,5mm vevarmar men de kommer enbart med 170mm, får byta sen.

Allebike Gravel - MB31
Blev en beställning av MB31 Bramley Raw med Shimano 105 igår.
Velade ett tag mellan Ridley Kanzo A från XXL och en MB31 Bramley.

Tror MB31 ger lite mer cykelglädje då den är lättare och antagligen lite rappare. MB31:an är snyggare också.

Blev en storlek M (182,5 / 88), helt klart rätt storlek efter mina bikefit-mått.
Ville helst ha 172,5mm vevarmar men de kommer enbart med 170mm, får byta sen.
Varför skulle den vara rappare än en ridley kanzo a?r det för hjulen?

170mm blir kalasbra, du kommer inte märka någon skillnad :)

Allebike Gravel - MB31
Varför skulle den vara rappare än en ridley kanzo a?r det för hjulen?

170mm blir kalasbra, du kommer inte märka någon skillnad :)
Bramleyn är specad som 9,5kg i storlek L (dock med GRX singelklinga) och beskrivs som rapp av användare i denna tråd. Kanzon väger närmare 11kg och de recensioner jag hittar på nätet så beskrivs den mest som tung, och att den känns tung uppför.

Edit: för att svara på din fråga, hjulen kanske påverkar lite ja. Kanzon kommer med Shimano RS171 DB som väger in på 2kg. MB31:an kommer med DT Swiss E 1800 Spline som väger in runt 1.8kg.

Senast ändrad:
Allebike Gravel - MB31
Om jag önskar en mer aggressiv sittställning ska jag gå på S eller M?
Längd 176
Grenmått 83

Vilken storlek tror ni är rätt för mig?

Senast ändrad:
Allebike Gravel - MB31
Komponentmässigt verkar de vara ungefär likvärdiga, geometrin på whiten är dock mer normal landsvägsgeo med längre stam medans MB31 har lång TT och kort stam. MB31 har också mycket längre reach och flackare HTA, mer mountainbike geo vilket gör den stabilare men möjligtvis också tråkigare att cykla på men det är svårt att säga utan att provcykla först.
tackar för svar.

Tar gärna fer synpunkter på för/nackdelar GX Interceptor GRX 1x11 i carbon - MB31 i aluminum, övrigt liknande komponenter. Önskar en sportig sittställning.

Allebike Gravel - MB31
tackar för svar.

Tar gärna fer synpunkter på för/nackdelar GX Interceptor GRX 1x11 i carbon - MB31 i aluminum, övrigt liknande komponenter. Önskar en sportig sittställning.
Har inte @JohanRR gjort en så bra sammanfattning man kan utan att cykla på dom? Troligen går det att få till en sportig sittställning på båda om man väljer rätt storlek..

Allebike Gravel - MB31
Om jag önskar en mer aggressiv sittställning ska jag gå på S eller M?
Längd 176
Grenmått 83

Vilken storlek tror ni är rätt för mig?
När jag ställde frågan om storlek till Allebike för jag var mellan L och XL så sa de att L = aggressiv, XL = avslappnad så S torde vara mer aggressiv i ditt fall också. Men du får nästan kolla geometrin på de.

Allebike Gravel - MB31
Bramleyn är specad som 9,5kg i storlek L (dock med GRX singelklinga) och beskrivs som rapp av användare i denna tråd. Kanzon väger närmare 11kg och de recensioner jag hittar på nätet så beskrivs den mest som tung, och att den känns tung uppför.

Edit: för att svara på din fråga, hjulen kanske påverkar lite ja. Kanzon kommer med Shimano RS171 DB som väger in på 2kg. MB31:an kommer med DT Swiss E 1800 Spline som väger in runt 1.8kg.
Kanzo kommer med däck som väger 740g/st.
Är det inte GR1600 på bramley? Isf enkelt val. RS171 är riktigt skräp med smala fälgar.

Allebike Gravel - MB31
Kanzo kommer med däck som väger 740g/st.
Är det inte GR1600 på bramley? Isf enkelt val. RS171 är riktigt skräp med smala fälgar.
Nu när du säger det, är det väldigt oklart.
Går man in på Shimano 105 modellen som jag beställt på deras hemsida så är det dubbla budskap:

1691649597146.png

Edit: Gick bakåt i tråden och letade efter bild med 105 modellen. E 1800 kommer på den.

1691649902355.png

Allebike Gravel - MB31
Jag köpte en 1*11 raw för 4-5 veckor sedan, den kom med gr1600. Bäst höra med de före du beställer.

Bilagor

• 16916678237217881540038711305947.jpg
    16916678237217881540038711305947.jpg
    615.8 KB · Besök: 98
Allebike Gravel - MB31
Någon som vet om man får med den lilla skruven med bricka som är på höger sida på axeln fram om man köper en ny Axel på allebike ?
Ja det får man. Jag missade att ta bort den lilla skruven på höger sida när jag tog bort framaxeln. Resulterade i att gängorna gick sönder på den lilla skruven. Beställde och fick en ny framaxel komplett med den lilla skruven,

Allebike Gravel - MB31
Halloj,
Jag var med och beställde precis när denna cykel lanserades för 3 år sedan. Då fick man med ett par alu hjul från deras egna märke Vincents med Dt Swiss 350 nav.

Jag går lite i tankarna att uppgradera dessa men jag har dels väldigt dålig koll vad som skulle kunna vara alternativ och hur dessa hjul står sig i mot andra hjul i prisklassen max 8000 kr.

Vad har ni för åsikter av de vincents hjulen som satt på? Värt att uppgradera eller bättre att lägga pengarna på nått annat?

Allebike Gravel - MB31
Jag går lite i tankarna att uppgradera dessa men jag har dels väldigt dålig koll vad som skulle kunna vara alternativ och hur dessa hjul står sig i mot andra hjul i prisklassen max 8000 kr.
Om du sträcker budgeten lite så får du Zipp 303s för ca 10.

Under 8 så hade jag nog skaffat newmens alu hjul men jag är inte så kunning när det kommer till grus och landsväg så det finns säkert bättre alternativ

Allebike Gravel - MB31
Halloj,
Jag var med och beställde precis när denna cykel lanserades för 3 år sedan. Då fick man med ett par alu hjul från deras egna märke Vincents med Dt Swiss 350 nav.

Vad har ni för åsikter av de vincents hjulen som satt på? Värt att uppgradera eller bättre att lägga pengarna på nått annat?
Vad är det du vill uppnå? Lägre vikt, bredare fälg, snyggare eller något annat? DT350 anses ju oftast vara en bra pris/prestanda-kompromiss när det kommer till nav.

Allebike Gravel - MB31
Exakt så, sen vad satte på innan? Allebikebrandade hjul kan ju vara vad som helst. :)
Vad är det du vill uppnå? Lägre vikt, bredare fälg, snyggare eller något annat? DT350 anses ju oftast vara en bra pris/prestanda-kompromiss när det kommer till nav.
Största problemet är väll att jag inte har så mycket att jämföra med och precis som du beskriver @NickPick att det kan vara vad som helst. Tänkte att någon annan i denna tråd med mer erfarenhet än mig själv kanske har en känsla för hur dessa stock Vincent hjul placerar sig i vikt/styvhet och även hållbarhet mot hjul i 8000kr klassen.

Jag är mer ute efter prestanda uppgraderingar kontra snyggare. För tillfället är jag nöjd med mina 40-622 sulor som sitter på. Men det hade ju varit trevligt att kanske vara öppen för att kunna ha lite större däck på också.

Allebike Gravel - MB31
Största problemet är väll att jag inte har så mycket att jämföra med och precis som du beskriver @NickPick att det kan vara vad som helst. Tänkte att någon annan i denna tråd med mer erfarenhet än mig själv kanske har en känsla för hur dessa stock Vincent hjul placerar sig i vikt/styvhet och även hållbarhet mot hjul i 8000kr klassen.

Jag är mer ute efter prestanda uppgraderingar kontra snyggare. För tillfället är jag nöjd med mina 40-622 sulor som sitter på. Men det hade ju varit trevligt att kanske vara öppen för att kunna ha lite större däck på också.
Du kan sannolikt minska vikten en del med ett par hjul för 8000kr, men ska du ha breda gravel-fälgar blir det kanske inte mer än 200g minskning?

Utan att ha kört på varken mb31 gravel eller hjul för 8000 kr så skulle jag gissa på att den mtb-lika geometrin på mb31 är ett större problem för känslan än styvhet på hjul? Är det ens relevant med "styva" hjul på en gravel om man är amatör och kör 45mm breda däck? Men ja det beror väl på vilken nivå man cyklar också, men om man kör race är väl mb31 inte den första cykeln man väljer ändå?

Om det är 5mm bredare däck du vill köra så fungerar det troligen på de fälgar du har om de inte är jättesmala:

Jag har relativt billiga hjul (DT Swiss Gravel LN, ~2100g) på min gravel, har funderat på att uppgradera men landar i att jag nog inte får ut så mycket av det. Att lägga 6-8k för att få 400g lättare hjul känns som tveksamt värde då cykeln ändå inte blir lätt.

Allebike Gravel - MB31
Tjena! Är ny på det här med gravel men sugen på att testa så beställde hem en MB31 för ett tag sen. Tog ut den på en första tur idag (asfalt) och helt plötsligt så hoppar kedjan in i hjulet och hela bakväxeln böjer sig och blir helt förstörd ? se bild. Någon som varit med om något liknande? Gissar att jag kan ha växlat ner för snabbt eller växlat förbi största klingan(?), men trodde inte att den var så känslig.

Bilagor

• IMG_2589.jpeg
    IMG_2589.jpeg
    757.9 KB · Besök: 297
Allebike Gravel - MB31
Den var feljusterad, om man sätter limitskruvarna rätt så går det inte att växla över kassettet. Det borde väl vara ett garantiärende, den ska ju vara rätt inställd när du köper cykeln.
Jag hoppas @ErikPettersson kan ta det som ett garantiärende. Däremot är man nog illa tvungen att själv dubbelkolla, varken min senaste Kona eller MB31 var korrekt inställd utan jag fick justera själv.

Allebike Gravel - MB31
MB31:ans geometri med 74 graders sadelrör i kombo med sadelstolpen som medföljer (0mm offset) gör att originalsadeln hamnar vääldigt långt fram. För långt fram för min del, som tur var hade jag en sadel med extremt långa rails i gömmorna som löste detta, byte till sadelstolpe med offset går ju också om man upplever samma problem och vill ha bak sadeln.

Allebike Gravel - MB31
Men hur är det möljigt för Allebike att hålla samma (eller bättre) spec som Canyon? Bra jobbat i alla fall...
Allebike är ju ett litet pytteföretag i jämförelse med Canyon som växt så att det knakar.

I takt med att Canyon blivit ett premiummärke har de kunnat börja ta mera betalt och höja deras marginaler (även om de fortfarande till viss del konkurrerar med hjälp vettigare priser än vissa av konkurrenterna).

Canyon har säkerligen generellt avsevärt större kostnader än när de var små och behöver därför ta mera betalt för deras produkter än förr även om de säkert också har riktigt bra volym på försäljningen.

Ibland är det lättare för ett litet företag att hålla nere kostnaderna. Skiter man i märkesprestige och istället vill ha så mycket cykel som möjligt för pengarna är säkert Allebike ett utmärkt alternativ.

Senast ändrad:
Allebike Gravel - MB31
Har säkert avhandlats tidigare i tråden men frågar ändå! En sån här rackare hade varit fint till jobbpendling och annat men vilken drivlina ska jag välja? Är rätt kuperat där jag bor och cyklar, är det fördel med 2x shimano kontra 1x? Annat jag ska tänka på? Har aldrig suttit på en bockstyrecykel öht så det kan ju vara bra att prova lite innan köp.

Tillbaka
Topp