Allebike MB31 MTB

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Snabba ryck från allebike. Otroligt snabba...han tror det är en 22a precis som ni sa.

Och
en ny ram som kommer släppas under modellnamnet MB31 Rescue till 2023. En riktigt vass hoj med trevlig geometri för 120-130mm slaglängd.

Spännande! Jag tror 120 - 130 är perfekt. Jag gillar själv enduro-stuket men även där stannar jag på ödmjuka 140mm.

Edit. Gäller bara att rescue får rimliga siffror i övrigt. Inga 62 / 78 vinklar hoppas jag

Berk

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Ja, det går men fick jag tag i en 120mm mb31 ram så prickar det av mycket på listan inkl 420mm reach till bra pris.

Vad kör han för slag?

Han kör just nu fortfarande sin Max26 med 80 mm slag. Men sin Bird har en 130 mm Pike Ultimate. Jag letade efter en lättare gaffel, men tyvärr finns SID inte längre i 27,5". Det fanns en gammal modell Fox 34 SC på rea, en riktigt fin gaffel, men jag läste att den kan kännas överdämpad redan till lätta vuxnar. Pike Ultimate däremot verkar har rimligt kompressionsdämpning helt öppen och sonen körde med två klicks returdämpning.

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Han kör just nu fortfarande sin Max26 med 80 mm slag. Men sin Bird har en 130 mm Pike Ultimate. Jag letade efter en lättare gaffel, men tyvärr finns SID inte längre i 27,5". Det fanns en gammal modell Fox 34 SC på rea, en riktigt fin gaffel, men jag läste att den kan kännas överdämpad redan till lätta vuxnar. Pike Ultimate däremot verkar har rimligt kompressionsdämpning helt öppen och sonen körde med två klicks returdämpning.
Ok, ja mina 120mm handlar främst om att kunna köra SID
Jag såg att fanns några lite lättare gafflar med 130mm bla DT swiss tror jag men jag kollade 29.

Sen är det ingen big deal. Jag kanske struntar i det och går på 130 eller t.o.m 100mm men nåt ska jag ha att fundera på istället för jobb

andersson.n

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Snabba ryck från allebike. Otroligt snabba...han tror det är en 22a precis som ni sa.

Och

Spännande! Jag tror 120 - 130 är perfekt. Jag gillar själv enduro-stuket men även där stannar jag på ödmjuka 140mm.

Edit. Gäller bara att rescue får rimliga siffror i övrigt. Inga 62 / 78 vinklar hoppas jag
Tack för tidigare svaren!

Fick du nån mer info om när under 2023 den där Rescue dyker upp? Mailar själv och ser vad de säger annars!

Berk

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Ok, ja mina 120mm handlar främst om att kunna köra SID
Jag såg att fanns några lite lättare gafflar med 130mm bla DT swiss tror jag men jag kollade 29.

Sen är det ingen big deal. Jag kanske struntar i det och går på 130 eller t.o.m 100mm men nåt ska jag ha att fundera på istället för jobb

En SID Select verkar som en bra gaffel till en rimlig pris. Men kanske är den lite straff till ett barn.

andersson.n

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jag mailar och återkommer här!
Allebike svarade på under 10 minuter nu när jag mailade på kvällskvisten, jävligt snabba ryck precis som för dig @jonte987! Citerar mailet:
Vi planerar att släppa en fullständig presentation för våran nya modell MB31 Rescue under januari månad med byggstart från februari/mars 2023.
Roligt, då väntar iaf jag in den då!

cykloton

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Allebike svarade på under 10 minuter nu när jag mailade på kvällskvisten, jävligt snabba ryck precis som för dig @jonte987! Citerar mailet:

Roligt, då väntar iaf jag in den då!
Spännande! För en som inte hängt med, är rescue troligtvis en trailhoj? Helt otroligt vilken grym kundservice de har hos allebike, aldrig stött på så bra någon annan stans apropå svar snabbt osv.

andersson.n

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Spännande! För en som inte hängt med, är rescue troligtvis en trailhoj? Helt otroligt vilken grym kundservice de har hos allebike, aldrig stött på så bra någon annan stans apropå svar snabbt osv.
Allt vi vet hittills om själva hojen är vad Jonte postade från dem:
en ny ram som kommer släppas under modellnamnet MB31 Rescue till 2023. En riktigt vass hoj med trevlig geometri för 120-130mm slaglängd.
Om jag ska spekulera fritt: I nuläget är hoppet mellan Majestic HT (XC) och MB31 (trailduro?) ju rätt stort, så en 120-130mm emellan dem blir väl nåt slags XC-trail-downcountry.

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jag har fått geo på den på K&S nu och om Allebike inte snurrat till det total så är det en unik ram.

Jag blir dock lite orolig när reach verkar stämma med en sänkt 2022....

Gabbes

Ny medlem
Allebike MB31 MTB
Ok, jag vet bara att när vi köpte cyklarna så var det dom två sista i den storleken det året och när vi köpte växelöron att ha i reserv så fick vi ringa o prata med dom ang vilket öra som skulle passa. Jag kan ta o kolla på kvittot ikväll om du vill kolla vidare med Allebike?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Är det den som går för 9995 just nu? Hu är den isf på platt sti? Jag letar efter snabb XC men med lite modernare geo, ffa flackare gaffelvinkel än min gamla med 69 grader. 66 låter dock väldigt flackt. Kommer det kännas som att trampa grusväg på en enduro?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Är det den som går för 9995 just nu? Hu är den isf på platt sti? Jag letar efter snabb XC men med lite modernare geo, ffa flackare gaffelvinkel än min gamla med 69 grader. 66 låter dock väldigt flackt. Kommer det kännas som att trampa grusväg på en enduro?

Jag har inga problem med att cykla platt med min. Men så har jag inga ambitioner till stravarekord eller snabbcykling.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Bara det inte känns som trist transport till terrängen. När transporten och grusade stigar längs havet utgör typ 70% av min cykling. Alltså, jag vill ju ha en cykel som tar mig över lite asfalt och mycket grus till enkla stigar, lite stök och sen hem igen samma väg.

C

CCS

Guest
Allebike MB31 MTB
Bara det inte känns som trist transport till terrängen. När transporten och grusade stigar längs havet utgör typ 70% av min cykling. Alltså, jag vill ju ha en cykel som tar mig över lite asfalt och mycket grus till enkla stigar, lite stök och sen hem igen samma väg.
Då skulle jag inte valt något med flackare HA än ca 67/68 grader för det användningsområdet som beskrivs. Men det är ju mycket en personlig preferens och även andra komponenter till viss del som spelar in också såklart. Hade en hardtail med 65 grader för 2 år sedan som var tråkig och sävlig på nästan allt utom lite mer teknisk snabb stig och när det började gå fort utför, då den kom till sin rätt och kändes trygg och lämplig.

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB

2022 mb31 är för extrem

Eller möjligen

?

Annars kommer det en ny mb31 variant till våren

DanielS

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Då skulle jag inte valt något med flackare HA än ca 67/68 grader för det användningsområdet som beskrivs. Men det är ju mycket en personlig preferens och även andra komponenter till viss del som spelar in också såklart. Hade en hardtail med 65 grader för 2 år sedan som var tråkig och sävlig på nästan allt utom lite mer teknisk snabb stig och när det började gå fort utför, då den kom till sin rätt och kändes trygg och lämplig.
Håller med, hade också en HT med 65 graders HA. Cyklade en del grusväg med den och det funkade väl om det var träning man ville ha. Men cyklingen blir roligare på en cykel som är mer anpassad för ändamålet. Jag trodde jag skulle kunna ha en cykel för både skog och grusväg men blev tvungen att backa på den tanken.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Så det är bättre att cykla skog på en cykel som med sina 67-68 HA egentligen är mer anpassad för grus och snäll stig, än att cykla snäll sommarstig och lite grus med en brötcykel med 65 HA?

jonte987

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Så det är bättre att cykla skog på en cykel som med sina 67-68 HA egentligen är mer anpassad för grus och snäll stig, än att cykla snäll sommarstig och lite grus med en brötcykel med 65 HA?
65 grader, så brant sta att det knappt går att sitta och 150 mm i slag låter som en konstig lösning för ditt behov

120-130mm och 65-67 hta blir väl perfekt för allround beroende på tycke och smak.

C

CCS

Guest
Allebike MB31 MTB
Ja.

Och skulle man tycka att skog och brötstig känns svårt med 67/68 grader så är det nog snarare teknikträning, hastighetsval och spårval, än utflackning av gaffelvinkeln som borde prioriteras först, om cykeln i första hand och mestadels ska användas till grusväg och snäll stig.

Senast redigerad av en moderator:

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Ja.

Och skulle man tycka att skog och brötstig känns svårt med 67/68 grader så är det nog snarare teknikträning, hastighetsval och spårval, än utflackning av gaffelvinkeln som borde prioriteras först, om cykeln i första hand och mestadels ska användas till grusväg och snäll stig.
Säg att den bara skall användas till snäll stig som ibland blir brötigare då? Är MB31 fortfarande för extrem för mig?

Lingon

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jag tror man vänjer sig snabbt vid gaffelvinkeln, skulle gissa att det branta sadelröret är ett större problem vid platt gruscykling. Med lite sag på gaffeln blir det 79-80 grader = mycket vikt på händerna.

NickPick

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Do it, ju flackare gaffelvinkel desto bättre 😊
Om du inte ska ta Strava kom på grusvägen lär du inte ångra dig.
Ju flackare desto bättre… du äger en själv alltså?
Priset är såklart bra men jag vet inte om den passar för ändamålet Alex vill ha den.

Iofs får man ju oftast råd utifrån egna cyklar på happy 😆

Berk

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
2022 mb31 är för extrem

Eller möjligen

?

Annars kommer det en ny mb31 variant till våren

BMC ser bra ut, men har en billig gaffel som funkar dåligt på vintern. Så jag röstar på Honzon. Mina funkade bra på grus och stokig stig, även om en flackare gaffelvinkel funkar ännu bättre i stök. 76 grad sadelrörsvinkeln som blir 77,5 grad vid sag är för brant för mig, men troligen ok för de flesta, och myvket bättre än 80 grad som på MB31 vid sag.

felt

Medlem
Allebike MB31 MTB
Ju flackare desto bättre… du äger en själv alltså?
Priset är såklart bra men jag vet inte om den passar för ändamålet Alex vill ha den.

Iofs får man ju oftast råd utifrån egna cyklar på happy 😆
nope, men har en HT med 68 HTA (Cotic Solaris) och en annan HT (Bardino) med 64,5 HTA .
Vet ju vilken jag väljer när jag ska ut i skogen :)

Senast ändrad:

utbrott

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Jag tror man vänjer sig snabbt vid gaffelvinkeln, skulle gissa att det branta sadelröret är ett större problem vid platt gruscykling. Med lite sag på gaffeln blir det 79-80 grader = mycket vikt på händerna.
Varför är brant sadelrör ett problem? Får man för mycket vikt på händerna när man cyklar långt med statisk hållning eller finns det någon annan anledning?

Lingon

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Varför är brant sadelrör ett problem? Får man för mycket vikt på händerna när man cyklar långt med statisk hållning eller finns det någon annan anledning?
Hela sittsrällningen är ju flyttad framåt för att man skall sitta bättre och få bättre tryck på pedalerna i uppförsbackar.
Geometrin togs fram för att passa i terräng där man har långa sittande klättringar. Sen droppar man sadeln, ställer sig upp och bombar på utför.
På en hardtail ståtrampar man ju även mycket i platt terräng, men på plattgrus vill man kanske sitta ner, och då blir det inte optimalt.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
...jag brukar alltid sätta på zero-offset-stolpe, om jag inte har dropper (som ju by-design är zero-offset redan från början), för min del får gärna sadelröret vara rätt redan från början 😀

Crips

Medlem
Allebike MB31 MTB
Hej
Jag funderar på att byta från 34t till 32 eller 30t på framklingan men kan inte bestämma mig för vad som blir bäst. 32t ger inte jättestor skillnad på utväxlingen vad jag kan se men det upplevs kanske som mer när man provar? Eller är det lika bra att gå på 30 direkt? Någon som gjort bytet och vill dela med sig av erfarenhet:)

HMGustavsson

Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Topp