Allebike MB31 MTB

Allebike MB31 MTB
De verkar ju både ha rea men även Factory Sale på demos, annorlunda uppbyggda eller enstaka avvikelse. Så förhoppningarna är nog goda för erbjudanden! Min MB31 (gamla modellen) med Revelation och DT Swisshjul sålde de för 9999kr, hade nog 15 st likadana i XL då, förra sommaren.

Allebike MB31 MTB
Nu har den anlänt! Testad i 5cm snö bara än så länge?
IMG_1389.jpeg

Allebike MB31 MTB
Knep en Rescue på K&S. Mötte upp säljaren halvvägs igår, gjorde några initiala justeringar på kvällen och tog en premiärrunda idag efter lämning på förskolan. Älskarn!

Nu ska ett lite bredare styre på och däck monteras slanglöst. Framöver får vi se om det blir några uppgraderingar. Troligen mer kompetenta däck, kanske en charge 2.1 damper. Men skönt att kunna köpa en komplett cykel där alla komponenter ligger på en helt rimlig bruksnivå. Mycket cykel för pengarna!

Om man vill ha en annan chain stay protector i gummi, vad bör man skaffa då?
Hur har nu löst kablar som skallrar i genomföringarna i ramen? vill ha en tystare cykel.

IMG_7579.jpeg

Allebike MB31 MTB
Knep en Rescue på K&S. Mötte upp säljaren halvvägs igår, gjorde några initiala justeringar på kvällen och tog en premiärrunda idag efter lämning på förskolan. Älskarn!

Nu ska ett lite bredare styre på och däck monteras slanglöst. Framöver får vi se om det blir några uppgraderingar. Troligen mer kompetenta däck, kanske en charge 2.1 damper. Men skönt att kunna köpa en komplett cykel där alla komponenter ligger på en helt rimlig bruksnivå. Mycket cykel för pengarna!

Hur har nu löst kablar som skallrar i genomföringarna i ramen? vill ha en tystare cykel.

Visa bilaga 686800
Den interna dragningen är ingen lek på mb31. Vet inte vad man ska kunna göra åt det. Se till att höljena är sträckta? Tycker inte det är nåt problem på vår -23

Allebike MB31 MTB
En fråga till. Vilken reservdel behövs för att fimpa lockout till gaffeln, denna?

Fimpa remote? Det är Revelation motion control? Vet inte om det kan vara olika men recon motion control så tror jag man byter man hela enheten mer eller mindre.
En tanke är ju att sätta i en charger i så fall?

Allebike MB31 MTB
Jag vet inte om man kan lägga på lagom många varv med lagom intervall inne i ramen. Risken är att det blir svårt som fan att få ut sen.,

Finns det rör inne i rören för att leda hölje? Min Santa Cruz Chameleon har ingen rör inne (trist, då andra SC har det). Jag provade först med skum runt höljet, men det hjälpte inte tillräckligt mycket. Sen fick jag tipset att "vrida upp" höljet genom att vrida handtaget 360 grad. Då trycker höljet mot röret. Nu är min Chameleon tyst.

Allebike MB31 MTB
Finns det rör inne i rören för att leda hölje? Min Santa Cruz Chameleon har ingen rör inne (trist, då andra SC har det). Jag provade först med skum runt höljet, men det hjälpte inte tillräckligt mycket. Sen fick jag tipset att "vrida upp" höljet genom att vrida handtaget 360 grad. Då trycker höljet mot röret. Nu är min Chameleon tyst.
Om det är samma som -23 så är det inga rör. Det är ju ALU. Dessutom är är portarna väldigt små. Marginellt större än en hydralslang. Enda sättet att få in en liner är genom headset - och får man nog inte ut det igen.
Vrida & sträcka är nog inte så dumt. Tycker inte vår 23a skramlar...

Allebike MB31 MTB
Tror alltså att skramlet kommer från där slangar och höljen går in genomr ramen, ska prova att döva de först och sen se om ytterligare (och svårare) åtgärder krävs.

Allebike MB31 MTB
Om det är samma som -23 så är det inga rör. Det är ju ALU. Dessutom är är portarna väldigt små. Marginellt större än en hydralslang. Enda sättet att få in en liner är genom headset - och får man nog inte ut det igen.
Vrida & sträcka är nog inte så dumt. Tycker inte vår 23a skramlar...

Sträcka behövs inte. Vrida handtaget och höljen där den går in i röret räcker.

Allebike MB31 MTB

Visa bilaga 686800
Hoppas inte dagisfröknarna hänger på Happy, då tar det hus i helvete.

Jag hade inget annat att komma med.

Allebike MB31 MTB
Jag hoppas verkligen att vi har många förskolepedagoger på Happy. De på vår förskola cyklar en del och åker mycket skidor. Stenhårda och ljuvliga på samma gång.

Allebike MB31 MTB
Finns det någon nära Malmö/Lund som äger en MB31 Royal eller Allebike Rescue i stlk M som min dotter som kunna testa lite för att se om storlek M är lagom till henne. Hon är runt 165 cm lång och har vuxit hur sin Trek Roscoe i stlk S.

Allebike MB31 MTB
Finns det någon nära Malmö/Lund som äger en MB31 Royal eller Allebike Rescue i stlk M som min dotter som kunna testa lite för att se om storlek M är lagom till henne. Hon är runt 165 cm lång och har vuxit hur sin Trek Roscoe i stlk S.
Nej, men en S. Tror det bör fungera men även M borde funka så växer hon inte så är frågan vad som är bäst.
Jag tror också Big trial 200 är väldigt lik (i alla fall i S) om du hittar en sån i M på cykelgiganten att provsitta

EDIT. Ja, det skulle gå att testa den - men vill ni ha M så kanske det inte ger så mycket eftersom jag tror båda funkar.

Senast ändrad:
Allebike MB31 MTB
Frugan är 162 och cyklar på min M, men hon hade helst haft en S. Jag är 175 och tycker M passar mig perfekt.

Växer hon fortfarande hade jag satsat på M, annars S.

Allebike MB31 MTB
Frugan är 162 och cyklar på min M, men hon hade helst haft en S. Jag är 175 och tycker M passar mig perfekt.

Växer hon fortfarande hade jag satsat på M, annars S.
Mätte precis dottern. Hon är 163 cm och växer lite långsammare nu, men hennes tillväxt har inte avstannat ännu. Tror dock inte hon blir längre än 170 cm.

@jonte987 Vi borde kanske komma förbi och prova hur pass stor en S är. Skickar PM.

Allebike MB31 MTB
En MB31 för i huvudsak bikepacking? Men jag vill ha stel gaffel. Treks 1020 träffar AC-måttet ganska bra (5 mm diff) om man drar bort 20 % sag på en 120 mm gaffel. Bra idé?

Varför? Jag vill ha en mtb för syftet. Jag vill ha specarna, komponenterna (Shimano) och priset.

Allebike MB31 MTB
En MB31 för i huvudsak bikepacking? Men jag vill ha stel gaffel. Treks 1020 träffar AC-måttet ganska bra (5 mm diff) om man drar bort 20 % sag på en 120 mm gaffel. Bra idé?

Varför? Jag vill ha en mtb för syftet. Jag vill ha specarna, komponenterna (Shimano) och priset.
5mm hit eller dit spelar inte någon roll. Kör på det om du vill ha just den gaffeln. Finns ju en uppsjö av alternativ annars.

Rescue blir en mycket kompetent campinghoj. Bra bang for the buck som du har insett. Kanske hade man önskat en lite större främre triangel för att maximera volym ramväskan.

Jo inga fästen för rack bak men det går ju att lösa på andra vis om man vill det. Old man mountain rack till exempel eller kanske ortleibs quick rack.

Allebike MB31 MTB
5mm hit eller dit spelar inte någon roll. Kör på det om du vill ha just den gaffeln. Finns ju en uppsjö av alternativ annars.

Rescue blir en mycket kompetent campinghoj. Bra bang for the buck som du har insett. Kanske hade man önskat en lite större främre triangel för att maximera volym ramväskan.

Jo inga fästen för rack bak men det går ju att lösa på andra vis om man vill det. Old man mountain rack till exempel eller kanske ortleibs quick rack.
Tack för svar. Delar dina iakttagelser fullt ut. SKS Infinity är ett alternativ till baktriangeln. Men jag har inte hittat några bra alternativ till gaffel med rätt A2C. Tips?

Tillbaka
Topp