Allebike MB31 MTB
Kanske kan vara så, bara att släppa på vajer-spännaren då antar jag?Är vajern spänd för hårt så att den trycker in ventilen hela tiden?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kanske kan vara så, bara att släppa på vajer-spännaren då antar jag?Är vajern spänd för hårt så att den trycker in ventilen hela tiden?
Jag utgår från att vajern bör gå genom en justerskruv på handtaget och sedan vara fäst med en skruv och bricka som låser fast vajern. Lossa vajern och skruva in justerskruven. Spänn sen vajern lätt och dra fast skruven med bricka som låser, sen spänner du vajern lite med att skruva ut justerskruven.Kanske kan vara så, bara att släppa på vajer-spännaren då antar jag?
Jag skulle gissa att hylsan till vajerhöljet har hoppat ur fästet i droppern.Någon som varit med om att droppern åker ned hela tiden, och reglaget är helt stumt? Var så på en helt nymonterad cykel vid första provturen
Här är en bra video som visar hur man får rätt längd:Ofta är vajern (och höljet) på tok för långt vilket gör att det lätt hoppar ur.
Bara Däcken och Deore vs SLX så vitt jag kan se.Vad är skillnaden mellan Rescue och Rescue XC, utöver att den första har Deore och den andra SLX?
Lite mer allmänt XC kittad med kolstyre och längre stam. Kanske något mer som jag missatKanske dum fråga, men bear with me...
Jag har en MB31 Discovery sen ett par månader tillbaka och gillar den i skogen, men kommer byta däck till något med lite mer grepp även om Barzo-sulorna är sjukt snabba
Därför tänkte jag ha en cykel till, med snabba däck :) Och då lutar det åt en MB31 Rescue, och här kommer frågan:
Vad är skillnaden mellan Rescue och Rescue XC, utöver att den första har Deore och den andra SLX?
[Annons raderad]Kanske dum fråga, men bear with me...
Jag har en MB31 Discovery sen ett par månader tillbaka och gillar den i skogen, men kommer byta däck till något med lite mer grepp även om Barzo-sulorna är sjukt snabba
Därför tänkte jag ha en cykel till, med snabba däck :) Och då lutar det åt en MB31 Rescue, och här kommer frågan:
Vad är skillnaden mellan Rescue och Rescue XC, utöver att den första har Deore och den andra SLX?
Du kan ha den som dirthojÄr 190 så behöver en XL :)
Lite osäker på vad som händer just nu med MB31, tror det är en ny variant på gång ifrån Allebike (men inte nödvändigtvis med namnet MB31).Hej!
Förstått det som att ”TR” modellen är den mer ”downcountry” orienterade modellen av deras mb31 rescue?
Är inne nu på allebikes hemsida men tr varianten ser inte ut att finnas kvar?
Har den ersatts av någon annan på hemsidan eller finns den modellen bara inte längre kvar?
Är själv ute efter en cykel som är bra uppför och trygg nedför. Jag tycker det är kul med utmanande teknisk klättring och även när det är stökigt nedför och förstår det som att mb31 ska vara en bra allround cykel?
Är det stor skillnad på denna cykel och en Stoic 2 eller Nukeproof scout?Lite osäker på vad som händer just nu med MB31, tror det är en ny variant på gång ifrån Allebike (men inte nödvändigtvis med namnet MB31).
Men kan intyga att modellen är bra på det du säger, speciellt att klättra, men gör sig inte bort utför. Dämparen som kommer med (jag hade den lite mer Trail betonade med 130 gaffeln) var väl inte den roligaste men den gör jobbet. Kul med en enkel cykel som känns rapp och smidig. Blir det riktigt stökigt är ju fulldämpat att föredra förstås.
Kör den gamla MB31an och den funkar utmärkt utför. Den hade Revelationgaffel.Är det stor skillnad på denna cykel och en Stoic 2 eller Nukeproof scout?
Vanligtvis när jag cyklar skulle jag nog klassa det som Trail och inte Xc men då jag gillar att åka nedför på behöriga stigar men vill till vintern ha en cykel som även funkar bra att trampa fler brandvägar och när sommaren kommer fortfarande är kul att cykla stig med.
Svårt med alla begrepp tycker jag, Xc, down country, Trail, enduro.
Men jag är som sagt Trailåkare och inte Xc.
Skulle då mb31 vara bra?
Menar du att du har en sådan? Från när är den gamla? Skiljer ramen sig något mot den aktuella?varianten med Öhlin gaffeln som finns på nätet, är det inget alternativ? Revelationgaffel bättre?Kör den gamla MB31an och den funkar utmärkt utför. Den hade Revelationgaffel.
Stoic och Scout är nog lite mer åt enduro-hållet.Är det stor skillnad på denna cykel och en Stoic 2 eller Nukeproof scout?
Vanligtvis när jag cyklar skulle jag nog klassa det som Trail och inte Xc men då jag gillar att åka nedför på behöriga stigar men vill till vintern ha en cykel som även funkar bra att trampa fler brandvägar och när sommaren kommer fortfarande är kul att cykla stig med.
Skulle då mb31 vara bra?
Öhlinsgaffeln är nog flera steg upp från revelation, men svårt att säga hur mycket bättre den är på stigarna. Motsvarar väl snarare Sid dessutom medan revelation är en enklare version av Pike.Menar du att du har en sådan? Från när är den gamla? Skiljer ramen sig något mot den aktuella?varianten med Öhlin gaffeln som finns på nätet, är det inget alternativ? Revelationgaffel bättre?![]()
Ser att du redan fått svar men instämmer att Stoic och Scout är mer enduro med ännu flackare gaffelvinkel, men med det sagt kommer MB31 ta dig ner för mkt stök, så ja det är ett bra val!Är det stor skillnad på denna cykel och en Stoic 2 eller Nukeproof scout?
Skulle då mb31 vara bra?
Mb31 är inte för de Xc cyklister som cyklar i spandex?Ser att du redan fått svar men instämmer att Stoic och Scout är mer enduro med ännu flackare gaffelvinkel, men med det sagt kommer MB31 ta dig ner för mkt stök, så ja det är ett bra val!
TR versionen har 130mm i dämp fram, alldeles för mkt om jag frågar mina XC-kompisar, samt att jag körde med rätt grova däck på som de sågade som trögrullade, men jag gillar ju fäste uppför och utför så funkade kanon för mig. Skulle säga att XC-gänget kommer inte att välja MB31.Mb31 är inte för de Xc cyklister som cyklar i spandex?om jag får uttrycka mig klumpigt?
![]()
Du skulle alltså rekommendera den cykeln?TR versionen har 130mm i dämp fram, alldeles för mkt om jag frågar mina XC-kompisar, samt att jag körde med rätt grova däck på som de sågade som trögrullade, men jag gillar ju fäste uppför och utför så funkade kanon för mig. Skulle säga att XC-gänget kommer inte att välja MB31.
Ja absolut. Baserat på vad du skriver så kommer den att passa kanon. Finns även en del andra tips på lite mer Trail-iga hardtails på denna tråd https://happyride.se/forum/threads/...nspirationstrad.3143381/page-122#post-4662418Du skulle alltså rekommendera den cykeln?
Låter som att du inte har kvar den. Bytt till en annan hardtail? Var det något du kände att du saknade?
Undrar även hur lång Dropper man kan få plats med i en xl ram, skönt att få bort sadeln helt när det går utför![]()
Någon som har tips på flatpedaler som är bra för storlek 46 och i matchande gul nyans som Öhlins logon?Kunde inte hålla mig från att trycka på köp.
Knep en MB31 slx med Öhlins gaffeln.
Tack till alla som svarade på mina frågor!
Hoppas cykeln matchar mina krav![]()
Någon som har tips på flatpedaler som är bra för storlek 46 och i matchande gul nyans som Öhlins logon?
Tycker de jag hittar ser limegröna ut istället för gula..
Nu snackar vi! Tack
Verkar som det går fritt. Trodde knappt detNågon som fått in 180mm rotor bak? Ser trångt ut
Tror nogon i tråden byggt bikepack av mb31?Tjena
Fantastiskt tråd. Funderar på att köpa MB31 som “daily driver” för XC/ gravel/ goväder pendling. Sen vill jag bikepacka lite. Egentligen är jag mest sugen på en custom Marino ram eller en Stanton Sherpa, men samtidigt har jag det svårt att motivera att spendera så mycket pengar på en HT ram.
Den senaste Canyon Grand Canyon verkar najs på pappret men… det är en Canyon…
Ni skrev att den senaste versionen av MB31 är rätt stum: typ som en superlätt kolfiber hoj?
Samtidigt… kanske en beggad XC heldämpad som Epic eller Chisel vore bättre?
/Waki
Den behöver inte vara superlätt, men vissa Ht kan hänga sig extra bra på rötter på uppförsbackar.Tror nogon i tråden byggt bikepack av mb31?
Stum vet jag inte men den är inte superlätt