Allebike MB31 MTB

Allebike MB31 MTB
Kanske kan vara så, bara att släppa på vajer-spännaren då antar jag?
Jag utgår från att vajern bör gå genom en justerskruv på handtaget och sedan vara fäst med en skruv och bricka som låser fast vajern. Lossa vajern och skruva in justerskruven. Spänn sen vajern lätt och dra fast skruven med bricka som låser, sen spänner du vajern lite med att skruva ut justerskruven.

Allebike MB31 MTB
Eller så är vajern rätt längd men man har dragit upp stolpen och fått spänning mellan vajerfästet och genomgång st - dt. Höljet löper inte fritt i den kröken.

Allebike MB31 MTB
Någon som varit med om att droppern åker ned hela tiden, och reglaget är helt stumt? Var så på en helt nymonterad cykel vid första provturen
Jag skulle gissa att hylsan till vajerhöljet har hoppat ur fästet i droppern.
1730969547410.png

Ofta är vajern (och höljet) på tok för långt vilket gör att det lätt hoppar ur.
Jag kapar alltid mina höljen så att det finns ett visst slack när droppern är i sin rätta position i sadelröret och reglaget sitter där det skall på styret. Det innebär att jag inte kan dra upp min dropper utan att först lossa reglaget från styret och det kräver en del arbete för att få rätt längd men å andra sidan så krånglar det ytterst sällan.

Allebike MB31 MTB
Kanske dum fråga, men bear with me...
Jag har en MB31 Discovery sen ett par månader tillbaka och gillar den i skogen, men kommer byta däck till något med lite mer grepp även om Barzo-sulorna är sjukt snabba
Därför tänkte jag ha en cykel till, med snabba däck :) Och då lutar det åt en MB31 Rescue, och här kommer frågan:
Vad är skillnaden mellan Rescue och Rescue XC, utöver att den första har Deore och den andra SLX?

Allebike MB31 MTB
Jag har en MB31 Discovery sen ett par månader tillbaka och gillar den i skogen, men kommer byta däck till något med lite mer grepp även om Barzo-sulorna är sjukt snabba
Därför tänkte jag ha en cykel till, med snabba däck :) Och då lutar det åt en MB31 Rescue, och här kommer frågan:
Vad är skillnaden mellan Rescue och Rescue XC, utöver att den första har Deore och den andra SLX?
Lite mer allmänt XC kittad med kolstyre och längre stam. Kanske något mer som jag missat

Allebike MB31 MTB
Mellan TR och XC ska det skilja 120mm vs 130mm och kolstyre. Sen gör de lite random modeller mellan varven verkar det som.

Nyligen sålde de XC med SID

Allebike MB31 MTB
[Annons raderad]

Senast redigerad av en moderator:
Allebike MB31 MTB
Äntligen tagit mig ut å testat cykeln lite mer efter vinterdvalan. Blev inte mycket cyklat med den innan kylan kom å cykeln hängdes undan.
Känns riktigt kul men ovant att åka HT igen, dock så åker det nog på ett Barzo i fram inom en snar framtid för lite mer förtroende i svängarna.
IMG_5646.webp

Allebike MB31 MTB
Jag har cyklat några rundor med min fast med både dropper och dämpare. Funkar väldigt bra

Har 20l torrpåse på ett mica rack bak och 20m torrpåse på styret. Plus en ramväska.

Hade den bara haft lite hål att skruva fast saker tycker jag det är en bra bikepackingcykel.

Allebike MB31 MTB
Hej!
Förstått det som att ”TR” modellen är den mer ”downcountry” orienterade modellen av deras mb31 rescue?
Är inne nu på allebikes hemsida men tr varianten ser inte ut att finnas kvar?
Har den ersatts av någon annan på hemsidan eller finns den modellen bara inte längre kvar?
Är själv ute efter en cykel som är bra uppför och trygg nedför. Jag tycker det är kul med utmanande teknisk klättring och även när det är stökigt nedför och förstår det som att mb31 ska vara en bra allround cykel?

Allebike MB31 MTB
Hej!
Förstått det som att ”TR” modellen är den mer ”downcountry” orienterade modellen av deras mb31 rescue?
Är inne nu på allebikes hemsida men tr varianten ser inte ut att finnas kvar?
Har den ersatts av någon annan på hemsidan eller finns den modellen bara inte längre kvar?
Är själv ute efter en cykel som är bra uppför och trygg nedför. Jag tycker det är kul med utmanande teknisk klättring och även när det är stökigt nedför och förstår det som att mb31 ska vara en bra allround cykel?
Lite osäker på vad som händer just nu med MB31, tror det är en ny variant på gång ifrån Allebike (men inte nödvändigtvis med namnet MB31).

Men kan intyga att modellen är bra på det du säger, speciellt att klättra, men gör sig inte bort utför. Dämparen som kommer med (jag hade den lite mer Trail betonade med 130 gaffeln) var väl inte den roligaste men den gör jobbet. Kul med en enkel cykel som känns rapp och smidig. Blir det riktigt stökigt är ju fulldämpat att föredra förstås.

Allebike MB31 MTB
Lite osäker på vad som händer just nu med MB31, tror det är en ny variant på gång ifrån Allebike (men inte nödvändigtvis med namnet MB31).

Men kan intyga att modellen är bra på det du säger, speciellt att klättra, men gör sig inte bort utför. Dämparen som kommer med (jag hade den lite mer Trail betonade med 130 gaffeln) var väl inte den roligaste men den gör jobbet. Kul med en enkel cykel som känns rapp och smidig. Blir det riktigt stökigt är ju fulldämpat att föredra förstås.
Är det stor skillnad på denna cykel och en Stoic 2 eller Nukeproof scout?
Vanligtvis när jag cyklar skulle jag nog klassa det som Trail och inte Xc men då jag gillar att åka nedför på behöriga stigar men vill till vintern ha en cykel som även funkar bra att trampa fler brandvägar och när sommaren kommer fortfarande är kul att cykla stig med.
Svårt med alla begrepp tycker jag, Xc, down country, Trail, enduro.
Men jag är som sagt Trailåkare och inte Xc.
Skulle då mb31 vara bra?

Allebike MB31 MTB
Vanligtvis när jag cyklar skulle jag nog klassa det som Trail och inte Xc men då jag gillar att åka nedför på behöriga stigar men vill till vintern ha en cykel som även funkar bra att trampa fler brandvägar och när sommaren kommer fortfarande är kul att cykla stig med.
Skulle då mb31 vara bra?
Kör den gamla MB31an och den funkar utmärkt utför. Den hade Revelationgaffel.

Allebike MB31 MTB
Skulle då mb31 vara bra?
Stoic och Scout är nog lite mer åt enduro-hållet.

Menar du att du har en sådan? Från när är den gamla? Skiljer ramen sig något mot den aktuella?varianten med Öhlin gaffeln som finns på nätet, är det inget alternativ? Revelationgaffel bättre?😊
Öhlinsgaffeln är nog flera steg upp från revelation, men svårt att säga hur mycket bättre den är på stigarna. Motsvarar väl snarare Sid dessutom medan revelation är en enklare version av Pike.

Av dem som finns att köpa nu är det SLX-Öhlinsversionen jag hade valt. Deoreversionen har en mycket lättare gaffel gjord för XC.

Allebike MB31 MTB
Ramen är helt annorlunda. Den nya är mer balanserad down country/ trail.

Revelation är samma som pike men med en enklare motion control dämpare istället för charger. Kan uppgraderas.

De flesta i prisklassen har sämre gafflar som inte går att uppgradera.

Det finns massor med alternativ om man vill ha en enduro hardtail med 140-150 slag. Det finns inte lika mycket 120-130 som ändå har modern geo.

Allebike MB31 MTB
Skulle då mb31 vara bra?
Ser att du redan fått svar men instämmer att Stoic och Scout är mer enduro med ännu flackare gaffelvinkel, men med det sagt kommer MB31 ta dig ner för mkt stök, så ja det är ett bra val!

Allebike MB31 MTB
Mb31 är inte för de Xc cyklister som cyklar i spandex?😅 om jag får uttrycka mig klumpigt?😂
TR versionen har 130mm i dämp fram, alldeles för mkt om jag frågar mina XC-kompisar, samt att jag körde med rätt grova däck på som de sågade som trögrullade, men jag gillar ju fäste uppför och utför så funkade kanon för mig. Skulle säga att XC-gänget kommer inte att välja MB31.

Allebike MB31 MTB
TR versionen har 130mm i dämp fram, alldeles för mkt om jag frågar mina XC-kompisar, samt att jag körde med rätt grova däck på som de sågade som trögrullade, men jag gillar ju fäste uppför och utför så funkade kanon för mig. Skulle säga att XC-gänget kommer inte att välja MB31.
Du skulle alltså rekommendera den cykeln?
Låter som att du inte har kvar den. Bytt till en annan hardtail? Var det något du kände att du saknade?
Undrar även hur lång Dropper man kan få plats med i en xl ram, skönt att få bort sadeln helt när det går utför👍

Allebike MB31 MTB
Du skulle alltså rekommendera den cykeln?
Låter som att du inte har kvar den. Bytt till en annan hardtail? Var det något du kände att du saknade?
Undrar även hur lång Dropper man kan få plats med i en xl ram, skönt att få bort sadeln helt när det går utför👍
Ja absolut. Baserat på vad du skriver så kommer den att passa kanon. Finns även en del andra tips på lite mer Trail-iga hardtails på denna tråd https://happyride.se/forum/threads/...nspirationstrad.3143381/page-122#post-4662418

Jag sålde min i våras och bytte till en fulldämpad, plötsligt dök cykeln upp som jag hade velat köpa ifrån början på köp och sälj, kände mig då tvungen att köpa den och sälja min MB31 då jag inte hade behov av tre cyklar…

Allebike MB31 MTB
Allebike MB31 MTB
Tjena

Fantastiskt tråd. Funderar på att köpa MB31 som “daily driver” för XC/ gravel/ goväder pendling. Sen vill jag bikepacka lite. Egentligen är jag mest sugen på en custom Marino ram eller en Stanton Sherpa, men samtidigt har jag det svårt att motivera att spendera så mycket pengar på en HT ram.
Den senaste Canyon Grand Canyon verkar najs på pappret men… det är en Canyon…

Ni skrev att den senaste versionen av MB31 är rätt stum: typ som en superlätt kolfiber hoj?

Samtidigt… kanske en beggad XC heldämpad som Epic eller Chisel vore bättre?

/Waki

Allebike MB31 MTB
Tjena

Fantastiskt tråd. Funderar på att köpa MB31 som “daily driver” för XC/ gravel/ goväder pendling. Sen vill jag bikepacka lite. Egentligen är jag mest sugen på en custom Marino ram eller en Stanton Sherpa, men samtidigt har jag det svårt att motivera att spendera så mycket pengar på en HT ram.
Den senaste Canyon Grand Canyon verkar najs på pappret men… det är en Canyon…

Ni skrev att den senaste versionen av MB31 är rätt stum: typ som en superlätt kolfiber hoj?

Samtidigt… kanske en beggad XC heldämpad som Epic eller Chisel vore bättre?

/Waki
Tror nogon i tråden byggt bikepack av mb31?
Stum vet jag inte men den är inte superlätt

Tillbaka
Topp