Allebike vs scott

Allebike vs scott
Ska köpa en ny cykel men vet ej vilken man ska gå för.
Antingen en Allebike med xx1 eagle, rockshox dämpare, 10,2 kg.
Eller en Scott spark 900 rc team 2018 med gx eagle, fox dämpare, 11,1 kg.

Vikten och komponenterna talar för Allebike men geometrin talar för scott. Scott är dessutom alltid Scott. Även andra handsvärdet är högre på Scott än på Allebike?

Prismässigt är det ungefär samma pris.

Nu behöver jag hjälp, vilken ska man köpa och varför/varför inte? Vilken hade ni köpt?

Allebike vs scott
Har du möjlighet så tycker jag du skall testa cyklarna.
Att tänka på andrahandsvärdet när man köper ny mtb tycker jag låter konstigt.
Det räcker ju med en vurpa och ett par rejäla märken så har värdet rasar rejält mot en hoj i fint skick.
Man köper väl en cykel för att slita den med hälsan?

Allebike vs scott
Nyare geometri på Scott och bättre länkage, dock har även nya Spark sina negstiva sidor. Allebike's länkage och upplevelse påminner mycket om gamla Spark. Behöver vara aktiv med låsningen så det inte gungar.

Ett alternativ till Allebike är ju att du skippar ett led och beställer hem ramen från Ebay, Ali eller liknande och bygger ihop själv. Kan ju avsluta med att sätta på ett Alibike klibba ?.

Fördelar i övrigt med Scott är ju vid garantiåtgärder eller andra liknande saker.

Allebike vs scott
Om det är geometri du tänker på så säger jag klockrent Scott. Allebikes geometri är någon generation bakåt och lite passé, medan Scott Spark 2017 en uppdaterad och välgenomtänkt. Om man funderar på det utrustningsmässiga får du klart bättre prylar med Allebiken men i min värld är det ändå inte värt det med tanke på geometrin.

Allebike vs scott
Scott gör väldigt sina cyklar. Inget snack om det. Men jag som kört Allebike måste säga att jag aldrig kört en ram som har haft så fint linkage efter 1 års användning i ur och skur. Det kändes som nytt. Aldrig varit med om tidigare på någon FS jag haft.

Tillbaka
Topp