Allemansratten och MTB?

BartSimpson

Ny medlem
Allemansratten och MTB?
Hur ar det med allemansratten och cykling? Far man cykla overallt? Har har vi det lite taskigt med den saken( aven om man cyklar ifran bonderna ratt latt ), utom i Skottland dar vi kan cykla utav bara helvete.

Jag tankte ta med mig min MTB till Sverige nasta var... Och da javlar...

Allemansratten och MTB?
Det är väl mycket friare här. Tror man kan cykla överallt utom på privatmark och man ska inte förstöra saker som underlag, träd och så. Men på stigar i skogarna kan du lugnt cykla (bara att du inte skrämmer människor)

/imsoja

Allemansratten och MTB?
BartSimpson Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur ar det med allemansratten och cykling? Far man
> cykla overallt?

Ja, i huvudsak gäller samma regler för den som färdas till fots. Undantag är dels trottoarer och gågagor i städer samt ett fåtal naturskyddsområden, t ex Tyresta Nationalpark.

Per

Allemansratten och MTB?
Har läst på www.allemansratten.se där det stod: "En del tyckte att den [cykeln] borde sorteras in under Terrängkörningslagen." Jag har talat med personer som hävdar att cyklar klassas som terrängfordon och det borde väl vara samma sak som i citatet ovan. Men som jag förstår det sorteras INTE cyklar under terrängkörningslagen och de kan därför inte anses vara terrängfordon. Stämmer detta?

Allemansratten och MTB?
Fredster Skrev:
> Men som jag förstår det sorteras INTE cyklar
> under terrängkörningslagen och de kan därför inte
> anses vara terrängfordon. Stämmer detta?

Det är alldeles korrekt uppfattat. Dessvärre finns starka krafter igång för att begränsa den hittills närmast obegränsade rätten att hoja på stig i naturen. Det är olika krafter på gång, eko-fascister, irriterade fotgängare, friluftsmuppar (som tycker det känns fel med cykel på vandringsleder). Men i dagsläget finns inte fler restriktioner än vad som anges på länken.

Per

Allemansratten och MTB?
Per, jag tycker det känns lite olustigt när du ger "motståndarna" öknamn. Du tror inte att det ger ett seriösare intryck om du låter bli att håna dom?

Personligen så skulle jag nästan per automatik avfärda någon som kallade mig för öknamn om jag mötte den personen.

Bara en tanke.

Allemansratten och MTB?
Mattias L Skrev:
> Per, jag tycker det känns lite olustigt när du ger
> "motståndarna" öknamn. Du tror inte att det ger
> ett seriösare intryck om du låter bli att håna
> dom?

När man talar med folk, som hör till dessa kategorier, bör man naturligtvis adressera dem på ett kultiverat sätt, utan vad du kallar "öknamn".

> Personligen så skulle jag nästan per automatik avfärda någon som kallade mig för öknamn om jag mötte den personen.

Min bedömning är att det är helt kontextuellt. Beror på vad det är för "öknamn." Vissa begrepp kan vara retoriskt ytterst effektiva och föranleda omtänkande. Happy är ett MTB-forum, diskussionen är intern mellan folk som åker MTB, så här väger den typen av hänsyn ganska lätt.

Per

Allemansratten och MTB?
Per, diskussionen är inte intern, den förs ju på internet. Vill man undersöka vilka som är aktiva inom mountainbikecykling i sverige hittar man snabbt hit.

Den typen av betäckningar passar bra om man diskuterar saker med bekanta IRL men på ett forum där allt är sökbart så känns det fel. Det stjälper mer än det hjälper helt enkelt. Men det är min åsikt.

Du får gärna förklara för mig hur eko-fascister och friluftsmuppar "kan vara retoriskt ytterst effektiva och föranleda omtänkande. "

Tillbaka
Topp