Allt inför Happys Vätterngrupp start 04:08

PiPPiW sa:
pernillaps sa:
Summa summarum är att ingen önskar boka?! Då avvaktar jag med. Vet att plats brukar finnas i idrottshallen. Det lööööser sig!

Strakka: får jag fortfarande åka, betala bensin å sköta Spotify? :)
Jeppe: trampa något ihop? Bor i Båstad...
Kör med tält på Equmeniakyrkan Motala och Sjökumla missionsförsamlings camping ute vid Varamobaden (baden på bilden). "Furulids Camping" i folkmun. En kvart från startlinjen i mycket lugnt tempo. Hade kontakt med dom idag och just tältning gick inte att förboka men det gick bra utan bokning förra året så jag kör där igen i år.

Bor också i Båstad. Till och från. Inklusive påsken om det är bra väder. Påstår att trampa med Jeppe_E är ingen lek, utom i utförsbackarna.
Är vid Varamobaden jag och resten av familjen ska bo. Borde vi ju kunna rulla in till start ihop iaf.

/Anders

vanm sa:
PiPPiW sa:
pernillaps sa:
Summa summarum är att ingen önskar boka?! Då avvaktar jag med. Vet att plats brukar finnas i idrottshallen. Det lööööser sig!

Kör med tält på Equmeniakyrkan Motala och Sjökumla missionsförsamlings camping ute vid Varamobaden (baden på bilden). "Furulids Camping" i folkmun. En kvart från startlinjen i mycket lugnt tempo. Hade kontakt med dom idag och just tältning gick inte att förboka men det gick bra utan bokning förra året så jag kör där igen i år.

Bor också i Båstad. Till och från. Inklusive påsken om det är bra väder. Påstår att trampa med Jeppe_E är ingen lek, utom i utförsbackarna.
Är vid Varamobaden jag och resten av familjen ska bo. Borde vi ju kunna rulla in till start ihop iaf.
Eller inte. Kolla strandbilden, det är ett bokstavligt talat ett stenkast från campingen. Dom hade öl-tillstånd där.

När planerar du att landa på campingen? Det är väl Furuliden?

PiPPiW sa:
vanm sa:
PiPPiW sa:
pernillaps sa:

Eller inte. Kolla strandbilden, det är ett bokstavligt talat ett stenkast från campingen. Dom hade öl-tillstånd där.

Har hyrt ett privat hus en minut från stranden, strax norr om STF vandrarhem. Kommer komma dit på fredag eftermiddag.

/Anders

vanm sa:
PiPPiW sa:
vanm sa:
PiPPiW sa:
pernillaps sa:

Har hyrt ett privat hus en minut från stranden, strax norr om STF vandrarhem. Kommer komma dit på fredag eftermiddag.

/Anders
Schysst. Då kan vi alla campa i trädgården. Fixar du pastamiddag och det där?

;) det är lång tid dit men jag kommer att checka in på Furulid på fredag förmiddag och cyklar in och hämtar startnummer och njuter av stämningen relativt direkt. Siktar på att äta Furulids-pastamiddag vid 18-tiden, momentdra ventilhattarna och sen gå och lägga mig senast 19:30. Sätter väckarklockan på 02:30, hatar att stressa.

Jeppe: trampa något ihop? Bor i Båstad...[/quote]

[/quote]
Är vid Varamobaden jag och resten av familjen ska bo. Borde vi ju kunna rulla in till start ihop iaf.[/quote]

När planerar du att landa på campingen? Det är väl Furuliden?[/quote]

/Anders[/quote]
Schysst. Då kan vi alla campa i trädgården. Fixar du pastamiddag och det där?

;) det är lång tid dit men jag kommer att checka in på Furulid på fredag förmiddag och cyklar in och hämtar startnummer och njuter av stämningen relativt direkt. Siktar på att äta å-pastamiddag vid 18-tiden, momentdra ventilhattarna och sen gå och lägga mig senast 19:30. Sätter väckarklockan på 02:30, hatar att stressa.[/quote]
Gött att slippa stressa, gör mitt första VR. Så jag får rulla in på eftermiddagen och hämta nr-lapp. Blir väl att lägga sig med barnen kl 19.

Vad innebär det där förutom pastamiddag???

vanm sa:
Haha! Det vore ju nåt om jag fick draghjälp runt...
Det finns ett liv efter målgång också
smile.png

vanm sa:
PiPPiW sa:
vanm sa:
PiPPiW sa:
vanm sa:
Icke att förglömma
Åker du hem på lördag eller söndag?
Åker hem på söndagen, du då?
Söndagen. Förra året räknade jag med att äta pizza och dricka en massa öl på lördagen men däckade efter en liten sketen flaska Xider och en munsbit av kycklingen. Räknar med att vara i bättre form i år så man klarar av även after-biken på ett bättre sätt än sist.

PiPPiW sa:
vanm sa:
PiPPiW sa:
vanm sa:
PiPPiW sa:
vanm sa:
Icke att förglömma
Åker du hem på lördag eller söndag?
Åker hem på söndagen, du då?
Söndagen. Förra året räknade jag med att äta pizza och dricka en massa öl på lördagen men däckade efter en liten sketen flaska Xider och en munsbit av kycklingen. Räknar med att vara i bättre form i år så man klarar av även after-biken på ett bättre sätt än sist.
Får se hur pigg jag är efter målgång. Kommer få bekänna färg när barnen vill leka med pappa efter målgång :)
En pilsner ska jag nog kunna få ner iaf.

Då var säsongspremiären avklarad. Har annars mest åkt skidor. Det blev en lugn runda på 40min, då jag fick en bihåleinflammation efter öppet spår. Nu är det bara att trappa upp mot turen runt sjön.

/Anders

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    329.4 KB · Besök: 237
Hur slutade det? Gärna den korta versionen, orkar inte scanna igenom alla sidor i tråden. Jag har anmält mig som soloåkare nu men blir det en glad sub10-grupp är jag intresserad av att vara med. Nu fick jag starttid vid 5-rycket.

Hmm behöver lite råd eller bara en kommentar. Jag har dragits med en knäskada sedan november 2015 och har egentligen inte kunnat träna sedan dess. Resultatet är en viktuppgång på 5 kg och dålig form. Nu har jag testat ett par kortare pass på trainern och knät verkar hålla.

Då detta blir min första VR så jag har inte en aning om vad som krävs. Jag tror att jag kan få till 50 mil/månad och gå ner de 5 extra kilona fram till VR.

Jag brukar cykla med en polare och vi klarar att hålla ca 28-30 km/h i två timmar, hur översätts det till en större klunga? Min största farhåga är att behöva släppa klungan riktigt tidigt och sen behöva plåga mig resten av sträckan.

Min fråga är... jag har läst igenom tråden och det pratas om både sub11 och sub12 med en snitthastighet på 28 km/h. Jag är väldigt oerfaren gällande klungkörning och dess effekter, men hur mycket draghjälp är det egentligen?

Såg länken där man kunde köpa happy tröjorna, via shop på forumet här Fanns endast M och L att välja på och endast som paket med både byxa o tröja.

Någon som har koll om valmöjligheterna blir fler senare i vår?

kallebalik sa:
Såg länken där man kunde köpa happy tröjorna, via shop på forumet här Fanns endast M och L att välja på och endast som paket med både byxa o tröja.

Det undrar jag också, det börjar bli dags att beställa. Annars sätter jag upp en pre-order i min webshop med min egna design så får den som vill beställa i valfri storlek. Då blir det också en kvalitetströja från Cuore. Det hade varit roligt med enhetlig klädsel helt klart, oavsett vad det blir. Körde förbi ett Rynkeby gäng idag, det såg mäktigt ut helt klart :)

Strakka sa:
kallebalik sa:

Det undrar jag också, det börjar bli dags att beställa. Annars sätter jag upp en pre-order i min webshop med min egna design så får den som vill beställa i valfri storlek. Då blir det också en kvalitetströja från Cuore. Det hade varit roligt med enhetlig klädsel helt klart, oavsett vad det blir. Körde förbi ett Rynkeby gäng idag, det såg mäktigt ut helt klart :)

Såg nu också att det bara finns medium och large, någon som vet modet kommer in fler storlekar? Annars röstar jag på Strakkas förslag.

/Anders

PiPPiW sa:
Är det nån som tränar? Funderar på klungkörning? Stopp-strategi?

Tränar gör jag, blev 4mil igår rät platt bara 200höjd meter med 27km/h i snitt.. Det andra har jag inte hunnit tänka på, men kanske dags...

Senast ändrad:
Hur är det, har vi lyckats få tag i den där mejlinglistan? Känns som att det inte är alla som frekvent läser denna tråd och att det är vissa saker vi skulle behöva samordna.

Målet för gruppen är väl iof att ha fokus på att ha en trevlig runda utan krav på en perfekt roterande belgisk kedja med preussisk disciplin runt hela sjön men får att få det att funka hyffsat känns det ju ändå som att vi skulle behöva få lite saker överenskomna i gruppen, såsom kläder, uppsamlingsplats, kanske lite om tankar kring depåstopp även om det kanske är dumt att låsa sig helt vid en strategi i förväg.

Bra skrivit Cykologen! Håller helt med dig! Gemensamma tröjor är viktigt, likaså det andra! Jag kan köra i en enkel tröja, det viktigaste är att vi lätt kan hålla ihop!

Jag kan nog t.o.m. säga att jag kommer att vara beroende av klungan. Fungerar det inte eller vi inte håller ihop... då blir det tufft för iaf mig.

Efter helgen lägger jag ut en bild på en tröja, den som känner sig manad kan beställa.

Ja gemensam tröja vilken som helst duger för mig. Eftersom jag gör min första VR har jag dålig koll på samlingsplats och depåstrategi.

Hur många är det vi är i gruppen 16-17st? Når vi tillräckligt många här i tråden eller ska vi försöka få tag i den där mejllistan?

- Angående tröja så tycker jag att vi kan köra på Strakkas tröja som standard och om det finns de vill komma billigare undan kanske dessa kan köpa biltemas cykeltröja i svart eller rött (Den är ju både lättåtkomlig för de flesta, billig och vad jag förstått helt ok funktion på)? Två tröjtyper kanske vi ändå kan acceptera?

- Samlingsplats har jag inga förslag på men har för mig att PiPPiW skrev något om detta tidigare.

- När det gäller depåstrategier så är inte heller jag så särskilt insatt. Jag har cyklat runt pölen två gånger men båda gångerna tillsammans med bara två andra och utan någon detaljerad strategi. Första gången var jag otränad, tog mig rund på 14.20 och stannade nog i varenda depå, tror jag räknade på att jag hade en tid i depåerna sammanlagt på över två timmar. Andra gången var jag något bättre tränad än första gången och kom in på 10.49. Vi hade vi bestämt att inte gå in i jönköping och Hjo och äta varm mat eftersom det tar för mycket tid men bestämde resten av stoppen allt eftersom. Det slutade med tre depåstopp på vardera 10 min. Ska vi sikta på 11h tycker jag att vi borde klara oss på två-tre stopp på de mindre depåerna och att man försöker hålla dessa stopp korta. Det blir lätt att det flyter iväg tid i depåerna om man inte medvetet ser till att skynda sig.

Beroende av en klunga/grupp som håller ihop är nog jag med. För att få hjälp när man har schaktningsperioder, vilket jag garanterat kommer få.

Ja tiderna i depån kan nog lätt dra iväg, är det varmt så behövs nog några fler stopp för att fylla flaskor.

Bra idé med tröjan Strakkas eller Biltema variant. Vet inte hur många som läser tråden, vore bra om alla läste här. Någon som vet hur det ligger till?

/Anders

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
PiPPiW sa:
Är det nån som tränar? Funderar på klungkörning? Stopp-strategi?
Nä...måste man det? :)
Det här blev ett sedvanligt fluminlägg men själv tränar jag hårdare och mer strukturerat än nånsin tidigare i hela mitt liv när det gäller uthållighetsträning. Hehe, det där med "hårdare" och "strukturerat" är förstås relativt. Jag är mycket nervös för att jag har tagit mig vatten över huvudet, men tiden går och jag vill verkligen ta mig in under 11 timmar i år. "Tiden går" gäller inte bara att VR 2016 närmar sig med stormsteg utan för mig är det även att "åren går". Tror jag är mer än dubbelt så gammal som några i gruppen och varje födelsedag är numera del i en relativt kort nedräkning tills det är fysiskt omöjligt att bli snabbare. För några av er andra är det snarare "tvärtom" om man säger
smile.png

Jag har inte pengar att lägga på kläder som används en gång, cykeln sticker ut illa nog så jag kör med min Biltema-tröja, eventuellt den där fräna PiPPi-gula från Lidl för 79:-
smile.png
Jag siktar på ett VR som förra året (som var nåt av det roligaste och trevligaste jag nånsin gjort) med målmedveten träning, hälsosam noja runt detaljer och målgång enligt nån slags plan där det ingår att det ska gå knappt tre timmar snabbare i år.

Klungan torde vara avgörande för en majoritet och vad gäller den här gruppen så vet jag att det finns andra som siktar rätt hårt på sub-11. Om jag inte känner att jag klarar det målet när vi passerar Jönköping så släpper jag gruppen.

För att få igång tankeverksamheten och min egen beröringsskräck runt förningen. 22 personer är anmälda till gruppen. Säg att det blir 20 som kommer till start och vi siktar på 660 minuter för att ta oss runt. Lite förenklat beroende på depåstopp men varje person drar alltså 33 minuter över hela sträckan. Det ger 3 minuter per timme. Jag hoppas att den uträkningen är lika enkel i verkligheten men det får iallafall mig att koppla bort en av nojorna
smile.png

Vad gäller depåstopp så rekommenderar jag att alla börjar fundera på den biten redan nu så att ni får grepp på vad det kostar i tid och hastighet. "Raymonds kalkylark för depåstopp" är bra för det ändamålet. Det finns två varianter av den senaste versionen av kalkylarket på länken här, http://HappyHippieRide.se/store.html Det kalkylarket innehåller för övrigt ett förslag för vår grupp
smile.png

Varianten som benämns som "PROTOTYP" innehåller ett extra blad för uträkning av transponderpassering m.m. Det är tänkt för utskrift och bruk i form av "PiPPis papperscykeldator". Den kallas för "prototyp" för jag är inte hundra på att logiken i formlerna för transponderpasseringen stämmer, men i praktiken fungerade den helt klanderfritt förra året.

Lidl-tröjan är ju också ett bra budgetalternativ! Jag är lite osäker på hur lång kampanjtiden är. Kanske är tröjan svår att få tag i om någon månad eller så? Annars var den ju både betydligt billigare och roligare än biltema-tröjan.

Bra kalkylark PiPPiW! Jag tycker nog att vi åtminstone ska räkna med två depåstopp under resan och undvika att gå in i de stora depåerna Jönköping och Hjo där det kan ta extra tid i sig att ta sig till och från flaskpåfyllning och så. Kommer inte ihåg exakt men har för mig att Hjo-kontrollen är utspridd på ett ganska stort område.

Vad tror ni om att stanna i Fagerhult (133km) och Boviken (225km)? Mellanstora depåer med möjlighet att fylla på med dryck, bullar och saltgurka.

Ang klungkörningen får vi väl försöka kör tvåled. Ganska korta förningar (typ 1 min?) som standard men med möjlighet att både ta kortare och längre beroende på form och kapacitet?

vanm sa:
Eller Roberto Vacchis kollektion där 100kr oavkortat går till forskning kring prostatacancer.

Det tycker jag låter som en fantastiskt bra idé! :) Men jag letade som hastigast och kunde inte hitta så mycket, länk?
Dessutom tveksam till att vi blir så många som väljer detta, då jag tror att många hoppade av Strakkas förslag pga priset på tröjan. Men det är bara en gissning.
Annars har ju t.ex Rose tröjor med
diskret märkning för under 200:-
funkar kanske?
//Kalle

För mig är det viktigt med passformen och materialet, det är ändå många timmar man kommer att på sig tröjan. Jag har letat, men bara hittat vettiga tröjor för runt 500.

Jag hoppas inte att det blir så, men tror att det kommer att bli riktigt svårt att få många intresserade. Tro mig, jag försökte med mail och påminnelser och med en mailinglista... och ändå svarade bara drygt 30%.

Sen förstår jag verkligen, det är mycket pengar och VR är ju inte gratis direkt...

Ett litet tillägg, finns det någon annan sport där utövarna är så fåfänga? Jag kanske inte orkar hela VR, men när jag står vid vägkanten och surar så vill jag åtminstone vara snygg :)

Strakka sa:
Ett litet tillägg, finns det någon annan sport där utövarna är så fåfänga? Jag kanske inte orkar hela VR, men när jag står vid vägkanten och surar så vill jag åtminstone vara snygg :)

Jodå, även dykning så vill man ha matchande detaljer på utrustningen. Säkerligen finns det samma inom många andra sporter.

Tröjan från rosebikes verkar ju helt ok. Var ligger smärtgränsen rent prismässigt? Det är dyrt med VR och allt omkring, det vet jag då jag hyr ett hus så familjen får följa med.

Senast ändrad:
Gör ett nytt tappert försök.....
Fick av en händelse kontakt med en kille som bl.a. pysslar med cykelkläder, de brukar ta fram en "budgettröja" till bl.a Vätternrundan med halvlång dragkedja.
Vi har möjlighet att själva komponera ihop tröjan och kan lägga till något tryck o Logo om vi vill. Kostar 499:- inkl. allt om vi blir ca.10 st.
Kolla på:
http://original.se/
Pallar inte med nån omröstning, utan jag tycker vi kör på Sverigetröjan!
Ledtiden är 6 veckor, så det är snabba puckar som gäller!
Kan ta vilken tröja som helst egentligen.....
Kan tilläggas att det är Kalas kläder

Senast ändrad:
Nisse 40+ sa:
Gör ett nytt tappert försök.....
Fick av en händelse kontakt med en kille som bl.a. pysslar med cykelkläder, de brukar ta fram en "budgettröja" till bl.a Vätternrundan med halvlång dragkedja.
Vi har möjlighet att själva komponera ihop tröjan och kan lägga till något tryck o Logo om vi vill. Kostar 499:- inkl. allt om vi blir ca.10 st.
Kolla på:
http://original.se/
Pallar inte med nån omröstning, utan jag tycker vi kör på Sverigetröjan!
Ledtiden är 6 veckor, så det är snabba puckar som gäller!
Kan ta vilken tröja som helst egentligen.....
Kan tilläggas att det är Kalas kläder

Du är verkligen tapper Nisse! :) Hoppas att ditt förslag går igenom, svårt att få ihop folk. Jag beställer idag tröjor av hög kvalitet (Cuore) för ca 400:- med en lev.tid på 4 veckor, så det har aldrig varit anledningen egentligen. Det är bara så svårt att få folk att gå med...

Tillbaka
Topp