Allt inför Happys Vätterngrupp start 04:08

1. Cykologen
2. Ramlert
3. vanm
4. Adam K (lovar att köpa om möjlighet uppkommer)
5. nordicmonkey
6. Nisse 40+
7. Jeppe_E
8. erik.svall
9. j_nilsson
10. Niclas.N
11. Fjärdebrunn
12. slice me nice
13. nadderf
14. poacue

Skall cykla Vättern runt och tränar med Friskis & Svettis i Jönköping SUB11 men dom startar 01.00 men känner inte att jag behöver cykla mitt i natten.Har själv fått tid kl. 05.10 och söker några som jag kan få haka på. Har fått kontakt med er grupp via FB och Kalle Nilsson och han skrev att det var ok att cykla med er grupp. Har cyklat en gång tidigare 2011. Tar gärna ny starttid från någon som ev. hoppar av. Annars fixar jag ny starttid på annat sätt.
Med vänlig hälsning Lars-Erik

Härligt Lars-Erik! Och som Konkret skrev i din tråd, Välkommen in i värmen och gemenskapen :)
Då håller vi tummarna för att vi ses i Motala! //Kalle

Strakka. Jag betalar gärna in en femhundra imorgon.
Medium om storlekarna är 'normala'.
Jag åtminstone tänker ta ett par vändor i tröjan för att känna att den sitter som den ska. Vill gärna få hem den så tidigt som möjligt.

Adam K sa:
Jag åtminstone tänker ta ett par vändor i tröjan för att känna att den sitter som den ska. Vill gärna få hem den så tidigt som möjligt.

Hej Adam, det hjälper tyvärr inte för att få dem levererade snabbare. Jag måste beställa alla på en gång för att få till ett vettigt pris. Det finns en kostnad hos leverantören som jag måste slå ut på alla tröjor, det är en schablonkostnad för att överföra designen från mitt underlag.
Om detta blir av så skulle jag tro att jag kan få dem levererade i början på juni (högsäsong nu).
Det var synd att det inte blev av i den första vändan, nu hade tröjorna varit levererade. Får återkomma när jag vet mer, ska se till att få ihop information om storlekarna.

Strakka sa:
Adam K sa:

Hej Adam, det hjälper tyvärr inte för att få dem levererade snabbare. Jag måste beställa alla på en gång för att få till ett vettigt pris. Det finns en kostnad hos leverantören som jag måste slå ut på alla tröjor, det är en schablonkostnad för att överföra designen från mitt underlag.
Om detta blir av så skulle jag tro att jag kan få dem levererade i början på juni (högsäsong nu).
Det var synd att det inte blev av i den första vändan, nu hade tröjorna varit levererade. Får återkomma när jag vet mer, ska se till att få ihop information om storlekarna.

Låter gott, ser fram emot en storlekstabell, så vi kan komma igång med tröjorna.

/Anders

poacue sa:
1. Cykologen
2. Ramlert
3. vanm
5. nordicmonkey
6. Nisse 40+
7. Jeppe_E
8. erik.svall
9. j_nilsson
10. Niclas.N
11. Fjärdebrunn
12. slice me nice
13. nadderf
14. poacue
15. Christer T

ChTj sa:
poacue sa:
1. Cykologen
2. Ramlert
3. vanm
5. nordicmonkey
6. Nisse 40+
7. Jeppe_E
8. erik.svall
9. j_nilsson
10. Niclas.N
11. Fjärdebrunn
12. slice me nice
13. nadderf
14. poacue
15. Christer T

16. kallebalik
17. Martin E (ej medlem här men högst troligt att han köper)

Skoj att tråden är i full gång igen!! tröjan ser grym ut.

För den som är intresserad så har jag testat leverantörens bibs, har jämfört med mina Assos S7 och jag måste säga att de inte är långt efter.

Dessutom så blir man färgkoordinerad :)

Jag kommer att köra med hela kitet och... jo det är lite stört, men jag ska airbrusha min giro hjälm i rätt färger :)

Strakka sa:
För den som är intresserad så har jag testat leverantörens bibs, har jämfört med mina Assos S7 och jag måste säga att de inte är långt efter.

Dessutom så blir man färgkoordinerad :)

Jag kommer att köra med hela kitet och... jo det är lite stört, men jag ska airbrusha min giro hjälm i rätt färger :)

Coolt. Ca kostnad för bibsen? Design?

Leveransen av bibsen måste ju definitivt vara senast i början av juni så de hinner cyklas in.

Kommer att bli en liten färgclash med mina orangea (fluorocerande) skor och svart/orangea cykel dock ;)

Senast ändrad:
Du lär ju synas iallafall... Annars är skoöverdrag din vän ;)
Bibs blir ingen memorabilia till loppet så det struntar jag i (fick också hem ett par nya igår). jag kommer också plåga färgseende ögon med röd cykel, svarta byxor o blå tröja...

Strakka, jag förstår att alla beställs samtidigt :) Vill bara pusha lite, på alla andra!

Jeppe_E sa:
Coolt. Ca kostnad för bibsen? Design?
Leveransen av bibsen måste ju definitivt vara senast i början av juni så de hinner cyklas in.
Kommer att bli en liten färgclash med mina orangea (fluorocerande) skor och svart/orangea cykel dock ;)

Senast ändrad:
Lite nöjd. Idag har jag fått ihop över 1000 kilometer i försäsongen. Bara loggat "strukturerade tränings-kilometer" och alla dom har alltså avverkats på mina "less-than-nuclear-non-carbonfibre-bicycles"
smile.png

Över förväntan både i distans och att jag håller i träningsprogrammet till 100% och lite till men låter det vara osagt att det räcker till att jag klarar sub-11. Den som lever får se.

Inte jag, visserligen har jag fått ihop över 300 km på mindre än en vecka. Men jag har inte farten som jag hade ifjol :(
Nästan samma runda (90 - 100 km) som jag gjorde idag hade jag 4 km/h bättre snitt på i höstas. Hårda fartpass måste in.

PiPPiW sa:

Senast ändrad:
För mig är det intervaller fram till mitten av maj, det får bära eller brista... men jag måste snabbt upp i en vettig nivå. Sista veckorna lägger jag in ett antal långpass.

Adam K sa:
Inte jag, visserligen har jag fått ihop över 300 km på mindre än en vecka. Men jag har inte farten som jag hade ifjol :(
Nästan samma runda (90 - 100 km) som jag gjorde idag hade jag 4 km/h bättre snitt på i höstas. Hårda fartpass måste in.
Efter att du var instrumental i att avstyra en fulkörning förra året som kunde kullkastat svensk cykelsport för all framtid så har du givetvis mitt öra.

Jag kör målmedvetet attan men börjar misstänka att det krävs betydligt mer tid än vad som finns kvar till VR 2016. Blandar gärna in "udda" pass i Trainerroads program, du skriver "hårda fartpass", vad innebär det för dig? Ett par 2-3-4-timmars kamikaze-övningar ute på vägen fullt ut tills man bonkar eller dylikt?

Vet inte riktigt, i fjol fick jag nog upp farten genom många 3 o 6 mils-rundor, men jag har inte tiden för det. Så, om jag överlever täby-breveten på lördag så kommer jag känna mig lite lugnare gällande distansen så då kommer jag prioritera mitt kortaste 3milspass, och köra det så hårt jag bara kan, fast istället för att köra raka vägen hem göra en avstickare till den lokala "monster-uppförsbacen", tar ca 2-2½ minut upp, funkar bra att intervalla 3 min på med lite spurt på platten ovanför. (Jag kan välja vägar här ute som är mest korta backar upp o ner och ständiga kurvor, sub-optimalt för traditionella intervaller (Det finns ställen där det går) men mycket roligare.
Kom ut o häng på nån gång!

PiPPiW sa:
Adam K sa:
Efter att du var instrumental i att avstyra en fulkörning förra året som kunde kullkastat svensk cykelsport för all framtid så har du givetvis mitt öra.

Jag kör målmedvetet attan men börjar misstänka att det krävs betydligt mer tid än vad som finns kvar till VR 2016. Blandar gärna in "udda" pass i Trainerroads program, du skriver "hårda fartpass", vad innebär det för dig? Ett par 2-3-4-timmars kamikaze-övningar ute på vägen fullt ut tills man bonkar eller dylikt?

Är det någon av er som har erfarenhet av norska intervaller? har testat 3 pass och tycker att det än så länge känns bättre än kortare intervaller.

Strakka sa:
Är det någon av er som har erfarenhet av norska intervaller? har testat 3 pass och tycker att det än så länge känns bättre än kortare intervaller.

Vad är norska intervaller? Blandar lite längre pass (ska öka på milen vart efter) med tabata intervaller och styrka. Ser även till att simma en gång i veckan ca 80min. Ligger väl lite efter i antal mil, då jag hade fokus på öppet spår i februari.

/Anders

Norska intervaller verkar vara "det vanliga" 4 min x 4.
Jag var med på ett sånt pass i lördags. Men när jag kör själv så lär jag använda "3-backar"-backen en knapp mil hemifrån, det är mantalt nästan omöjligt för mig att hålla 4 min platt mark-intervaller, uppförsbacke funkar bättre, och då blir det 3 minuter, säkert mindre optmalt, men mer optimalt än inget alls.
Vi är ju alla olika, i fjol körde jag ingen sådan systematisk träning utan körde mina backiga 3 o 6 milsrundor uppblandade med några längre, samt lite transportcykling, och det gav mig bortåt 30 i snitt oavsett distans efter ett tag (Men jag lyckades inte komma högre, alltid avhängd på peloton du nord...) . Vet inte om jag saknar farten för att jag kört längre istället för kort o hårt eller om jag bara inte cyklat tlilräckligt mycket.

vanm sa:
Strakka sa:

Vad är norska intervaller? Blandar lite längre pass (ska öka på milen vart efter) med tabata intervaller och styrka. Ser även till att simma en gång i veckan ca 80min. Ligger väl lite efter i antal mil, då jag hade fokus på öppet spår i februari.

/Anders

Det är 4x4 intervaller, norska skidlandslaget använder metoden som de har utvecklat tillsammans med ett norskt universitet. Efter lång tid och tester så kom de fram till att det var det mest utvecklande på kort sikt.

:P Showoff
Mer än dubbla stigningen mot min igår, nästan 2 knyck högre snitt.
Men du tog ju en timmes lunch och hade trevlig temperatur. Jag var ur cleatsen 1 gg a 1-2 minuter och frös fingrarna av mig i nordanvinden.

PiPPiW sa:
Jeppe_E sa:
Jag är långsam i år... Visserligen lite backar att tackla.
Ja, det där var verkligen inget att hänga i julgran. Och långsamt utför också trots 213 i kadens

Ja, 213 på 52/12 innebär ju för bövelen 115 km/h. Dålig verkningsgrad :) (fast det var nog mätfel/alternativt inte högsta växeln det uppmättes på ;))

Strakka sa:
vanm sa:
Strakka sa:

/Anders

Det är 4x4 intervaller, norska skidlandslaget använder metoden som de har utvecklat tillsammans med ett norskt universitet. Efter lång tid och tester så kom de fram till att det var det mest utvecklande på kort sikt.
Får prova dessa och 4min vila mellan eller halva intervalltiden (2min)?

vanm sa:
Strakka sa:
vanm sa:
Strakka sa:

/Anders

Får prova dessa och 4min vila mellan eller halva intervalltiden (2min)?

Det är 4 min Max och 4 min "vila". Resultatet av studien var att korta intervaller inte var lika effektiva då pulsen inte han komma upp till max på så kort tid. Andra studier säger säkert annat, men björgen har ju anammat detta och det har gått rätt bra för henne :)

Jeppe_E sa:

Långsam? :) Nä inte direkt! Det är ju riktigt bra form i mitt tycke, cyklade du själv?

Jag måste fråga dig om den bilden, är det från Garmin Connect? Jag använder Polars variant och är inte alls nöjd.

Jeppe siktar ju på sub 9 så har högre krav på sig än vi dödliga ;)
Apropå, kan säkert hitta det, men Jeppe_E, vad hade du för rullsnitt ifjol, och hur många o långa stopp?

/A. -(Inte längre rädd för sträcka eller tid på cykeln efter gårdagens 20mila, men fortf alldeles för långsam).

Senast ändrad:
Lägger till mitt namn på tröj-listan!

1. Cykologen
2. Ramlert
3. vanm
5. nordicmonkey
6. Nisse 40+
7. Jeppe_E
8. erik.svall
9. j_nilsson
10. Niclas.N
11. Fjärdebrunn
12. slice me nice
13. nadderf
14. poacue
15. Christer T
16. kallebalik
18. Wingman (start 6:20)

Jag är med

1. Cykologen
2. Ramlert
3. vanm
5. nordicmonkey
6. Nisse 40+
7. Jeppe_E
8. erik.svall
9. j_nilsson
10. Niclas.N
11. Fjärdebrunn
12. slice me nice
13. nadderf
14. poacue
15. Christer T
16. kallebalik
18. Wingman (start 6:20)
19. PinHead

Strakka sa:
Jeppe_E sa:

Långsam? :) Nä inte direkt! Det är ju riktigt bra form i mitt tycke, cyklade du själv?

Jag måste fråga dig om den bilden, är det från Garmin Connect? Jag använder Polars variant och är inte alls nöjd.

Den ena bilden är från Strava och den andra är från veloviewer. Veloviewer är ett paradis för en siffernörd som jag :)

Adam K sa:
Jeppe siktar ju på sub 9 så har högre krav på sig äb vi dödliga ;)
Apropå, kan säkert hitta det, men Jeppe_E, vad hade du för rullsnitt ifjol, och hur många o långa stopp?

/A. -(Inte längre rädd för sträcka eller tid på cykeln efter gårdagens 20mila, men fortf alldeles för långsam).

Rullsnittet för 2015 var 27,6 km/h över 6214 km.

Fast nu inser jag att du syftade på VR :)

VR2015 hade jag 32.2 km/h på cykeln (9h 13m) och vi stannade 3 ggr, totalt 27 minuter. Vill minnas att den officiella tiden var 9:44. Så rullsnittet var 30,5 km/h.

Information om tröjan:
Jag stänger anmälningstiden 20/4! Sen kommer jag att begära en offert från leverantören som jag redovisar här.

Hoppar inte alla på, så faller offerten och tyvärr också projektet.

Hur vi gör med betalning och leverans meddelar jag senare.

Rullsnitt är väl snitt för tiden man rullar, dvs utan pauser. Totalsnittet blir inkl pauser. Har jag fått det om bakfoten?
Men all info är ju där Tack.

Jeppe_E sa:
Adam K sa:

VR2015 hade jag 32.2 km/h på cykeln (9h 13m) och vi stannade 3 ggr, totalt 27 minuter. Vill minnas att den officiella tiden var 9:44. Så rullsnittet var 30,5 km/h.

Adam K sa:
Rullsnitt är väl snitt för tiden man rullar, dvs utan pauser. Totalsnittet blir inkl pauser. Har jag fått det om bakfoten?
Men all info är ju där Tack.

Jeppe_E sa:
Adam K sa:

9:44 - 27 minuters paus ger 9:17 i cykeltid. Om nu sträckan är 297 kilometer så ger det ett sträcksnitt på 30,5 km/timmen och ett rullsnitt på 32 km/timmen.

Nån som har en sovplats att erbjuda? Tanten jag brukar bo hos tycks ha sålt huset och flyttat till hemmet. Vill helst inte fira min tjugofemte och sista runda med att bo i sporthallen.

Tillbaka
Topp