Allt inför Happys Vätterngrupp start 04:08

Tar det här igen då ingen nappade och den enda som gjorde det kanske missförstod:
"Jag har en ide om att tjejen ska vara support och placera sig på 2 lämpliga ställen, byta vätskeflaskor och ha med bra pump så jag kan fylla däcken, samt ha all extra föda jag kan behöva/vill ha. *Hon ska inte langa under vägen utan vid någon depå. Se nedan.
*Fagerhult och Boviken, som snabbgruppen ska använda, är de nära vägen/liten omväg?
*Vattendepåerna, är de nära vägen och är lugnare?
Blir det så så kan hon såklart ha påsar för andra som cyklar med mig (tänker mig fortfarande att jobba för sub10).
*Får/kan man ha en langare? Hur skulle det fungera m.a.p. bilen och att hitta varandra? Tänker mig att det är lämpligast att göra på vattendepåer, om alla som cyklar med har vad de behöver med sig/placerade med langaren.
*Finns det pumpar på depåerna annars?

Har någon en gpx-fil för banan, skulle kunna vara nyttigt att ha lagt in rundan som rutt. "

Har ingen aning om vad som är tillåtet. Det kan vara skönt att inte ha med sig allt på en gång, men hur mycket bör man ha med sig?

2,5 mil hemifrån... det enda jag inte hade med mig. Nu hade jag mobilen med mig så jag fick assistans ganska så snabbt.

Jag blev dock förvånad över att så få frågar hur det är. Jag går längs vägen utan skor och utan hjälm och det är ju ganska tydligt att det har hänt något. ca 20 st passerade mig och av dessa var det EN som frågade hur det var med mig.

Nu har jag inte cyklat så länge, men trodde att cyklister hade en mer solidarisk inställning till andra cyklister...

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    359.1 KB · Besök: 62
:P
Hur gick det? Hoppas att gick utan hjälm för att det var varmt och du ändå inte kunde cykla utan kedja.
Jag har inte dragit av någon kedja än, men har med en brytare och ett lås i rep.väskan sedan ett tag.

Strakka sa:
2,5 mil hemifrån... det enda jag inte hade med mig. Nu hade jag mobilen med mig så jag fick assistans ganska så snabbt.

Jag blev dock förvånad över att så få frågar hur det är. Jag går längs vägen utan skor och utan hjälm och det är ju ganska tydligt att det har hänt något. ca 20 st passerade mig och av dessa var det EN som frågade hur det var med mig.

Nu har jag inte cyklat så länge, men trodde att cyklister hade en mer solidarisk inställning till andra cyklister...

Det där såg inte så roligt ut. Hoppas du fick hjälp eller fick du klara dig själv? Tycker det är självklart att erbjuda hjälp om någon ser ut att behöva det.

Ah det har bara varit en sån vecka eller så är den sträckan förbannad. I måndags gick två ekrar på framhjulet, fast tack o lov i slutet så jag kunde sakta rulla hem.

Här nere i Skåne var det inte varmt, iaf inte på morgonen :)

Det flesta bara swischade förbi och tittade inte ens, jag menar... går jag längs vägen i en öde skog i bara strumplästen, utan hjälm och leder cykeln så fattar man ju att något är snett.

Jag kommer att fortsätta hjälpa strandsatta cyklister :)

Då jag är på jobbet hela helgen, fick det bli att gå ner i lastrummet och trampa norska intervaller.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    286.7 KB · Besök: 121
Lastrummet? Är du ombord på ett fartyg/är du sjöman? :)

Fråga/önskemål: Jag är ledig hela veckan, utom Torsdag eller fredag, kommer inte ihåg, det skulle vara roligt o trevligt att ta en klung, eller åtminstone en liten grupp/2-manna-träning med gruppdeltagare i veckan. För min del är jag beredd att köra föra att utgå från nånstans, inom Gävle-Västerås-södertälje cirkeln, typ. (Runt Stockholm alltså). Visar gärna mina roslags-rundor :)
Någon/några på?

Japp jobbar på ett statligt fartyg, så det blir lite spartanskt ibland. Men det funkar fint.

Senast ändrad:
Pinhead: Tack för länken o iden. Ja, det gör jag :) Synd att vi inte fått VR-tröjorna än... :D

Vanm: F@n, kan inte identifiera vare sig ftg eller en bolag, Kbv eller sjöfartsverket, tror inte att det är grå bolaget.

Det var bra gissat, det är Kbv. Jobbar på miljöskyddsfartyg som maskinchef i Vänern. Hur bra som helst, ångrar inte en dag jag bytte från handelsflottan.

Det finns ju bara de tre och jag kom ingen vart så ingen heder till mig!
Vad gäller att byta från handelsflottan till anslagsfinansierad verksamhet (eller delvis iallafall) så förstår jag och håller med :)
Dock har jag en viss "skepsis" mot havets hjältar, häng på i sub10tempo så ska jag berätta allt om det ;)

vanm sa:
Det var bra gissat, det är Kbv. Jobbar på miljöskyddsfartyg som maskinchef i Vänern. Hur bra som helst, ångrar inte en dag jag bytte från handelsflottan.

Vet att många har åsikter om oss, men det får man ta. Vi jobbar dock lite annorlunda runt om i landet.

Tror inte jag pallar Sub 10 tempo.
Adam K sa:
Det finns ju bara de tre och jag kom ingen vart så ingen heder till mig!
Vad gäller att byta från handelsflottan till anslagsfinansierad verksamhet (eller delvis iallafall) så förstår jag och håller med :)
Dock har jag en viss "skepsis" mot havets hjältar, häng på i sub10tempo så ska jag berätta allt om det ;)

vanm sa:

Haha!
Själv har jag funderat på att byta till sub9, men nu är kanske tjejen på igen, och då cyklar jag hellre sub10 med henne.
Jeppe_E sa:
Adam K sa:

Vad tusan.. nästan så att man skulle byta till SUB10 för att få höra detta.

Mvh
FD Rostknackare.

Senast ändrad:
Vad är kravet på reflexer?

Ekerreflexer sitter redan på
På Speedplaypedaler är det svårt att montera reflexer. Någon får gärna visa bild på annat.
Duger reflextejp fram och bak? eller behöver jag sätta på sådana strykfula plastvarianter?

Behövs ringklocka oxå?

Fjärdebrunn sa:

På Speedplaypedaler är det svårt att montera reflexer. Någon får gärna visa bild på annat.
Duger reflextejp fram och bak? eller behöver jag sätta på sådana strykfula plastvarianter?

Behövs ringklocka oxå?

Det är ljust nog kl 04:08 att starta utan belysning och reflexer. Officiellt gäller att start före 03:00 kräver belysning (och reflexer). Ringklocka "skall" finnas.

Jeppe_E sa:
Fjärdebrunn sa:

Behövs ringklocka oxå?

Det är ljust nog kl 04:08 att starta utan belysning och reflexer. Officiellt gäller att start före 03:00 kräver belysning (och reflexer). Ringklocka "skall" finnas.

Jag startar 06:20 så det är helt ljust. Är reflexer bara ett krav vid nattmörker alltså?

Fjärdebrunn sa:
Jeppe_E sa:
Fjärdebrunn sa:

Behövs ringklocka oxå?

Jag startar 06:20 så det är helt ljust. Är reflexer bara ett krav vid nattmörker alltså?
Ja, dete har jag precis fått lära mig. Det finns inget stöd i lagen för att man ska ha reflexer på cykeln om det är ljust ute.

De enda kontrollanter bryr sig om är lampor under mörka timmarna. Det sitter typ en gubbe i en solstol vid ingången till startfållan och säger åt folk som inte slagit på dem. Ingen annan kontroll sker.

Går det att byta från min nuvarande startgrupp till eran eller är det bara specialinbjudna som får starta 04.08?

Härligt, då blir det spännande och se när de kommer.

Körde min första lvg-tävling idag Valmetrundan 140km. Det gick fint körde in på 4h51min, trots ca 1850hm. Gick ca 40min snabbare än när jag körde själv. Känns riktigt bra att få cykla med andra cyklister. Riktigt rolig tävling i fin natur.

Senast ändrad:
Vad har ni i sadelväskan under VR? Jag tänkte på det med kedjan, är det nödvändigt att ta med sig en hel eller räcker det med några extra länkar samt kedjenitar? ja och en kedjabryrare också...

2 slangar, kolsyrepump med 2 patroner, däckavtagare...

Strakka sa:
Vad har ni i sadelväskan under VR? Jag tänkte på det med kedjan, är det nödvändigt att ta med sig en hel eller räcker det med några extra länkar samt kedjenitar? ja och en kedjabryrare också...

2 slangar, kolsyrepump med 2 patroner, däckavtagare...

Jag tar med mig Multitool med kedjebrytare och däckjärn, en extra kedjelänk (kmc Missing Link), två extra slangar och pump av något slag. Allt får inte plats i sadelväskan, men ändå.
En hel kedja är onödigt att ta med sig, bara du har extra länk att sätta dit om du behöver.

Tips: ta med ett par engångshandskar i latex. Grymt skönt att slippa kladda ner sig om händerna, ifall olyckan skulle vara framme.

Pumpen har man i en av fickorna på tröjan och som sagt, köp ett snabblås eller missing link.

Noterat, det var ett bra tips!

Jeppe_E sa:
Tips: ta med ett par engångshandskar i latex. Grymt skönt att slippa kladda ner sig om händerna, ifall olyckan skulle vara framme.

Pumpen har man i en av fickorna på tröjan och som sagt, köp ett snabblås eller missing link.

Kör också med slang, multiverktyg med kedjebrytare, däckjärn och kmc mässing link. Har en pump på ramen och co2 pump, samt vittoria pit stop.

Kommer, efter dagens 2 punkor, ha 2 slangar, 2 däck"järn", kedjebrytare och missing link, förmodligen inte bara en 11-speed till min utan också en 10speed till nån annan olycksbroder.
Blir en något större väska än jag har dagligdags, den klarar nog inte 2 slangar, så då ska det nog också få plats en påse nötter/russin.
Pumpen i ryggficka.

Någon/ några från södra Sverige som funderar på att ta en längre tur tillsammans? Jag kan tänka mig att sätta mig i bilen och mötas upp. Det här med att cykla i klunga gör mig lite nervös. Sen hade det varit trevligt att bara snacka inför :)

Ps. Jag kommer att cykla Husiesvängen 120K 12/6 som uppladdning Ds.

Strakka sa:
Någon/ några från södra Sverige som funderar på att ta en längre tur tillsammans? Jag kan tänka mig att sätta mig i bilen och mötas upp. Det här med att cykla i klunga gör mig lite nervös. Sen hade det varit trevligt att bara snacka inför :)

Ps. Jag kommer att cykla Husiesvängen 120K 12/6 som uppladdning Ds.
Jag var lite nervös för det, men efter gårdagens tävling förstår jag att långlopp på MTB hjälpt mycket. Plus att kunna ta kurvor med mer fart, känns riktigt bra. Kan rekommendera en tävling, låter som du får en bra uppladdning med din planerade tävling.

Det går fint, kunnat träna på bra. Fått några riktigt bra långpass. Trots jag jobbat många helger, körde senast idag norska intervaller. Har aldrig kunnat ha så mycket motstånd på spinningcykeln, så något rätt gör jag.

Strakka sa:
Jo mu är jag på gång igen efter att ha varit dunderförkyld i nästan två veckor. men nu är det full rulle fram till start!

Hur går det för dig?

vanm sa:
Strakka sa:
Vill bara meddela att tröjorna levereras till mig på tisdag! :)
Strålande! Blir skoj det här, hur går träningen Strakka?

Härligt, ett par långpass hade ju inte skadat känner jag. Idag märkte jag vad två veckors förkylning har för effekt... 40 km i 29,5 kph.
Helt slut efteråt. Så att man står flämtandes efteråt, surt. Nu gäller det att köra hårt de sista veckorna!

vanm sa:
Det går fint, kunnat träna på bra. Fått några riktigt bra långpass. Trots jag jobbat många helger, körde senast idag norska intervaller. Har aldrig kunnat ha så mycket motstånd på spinningcykeln, så något rätt gör jag.

Strakka sa:
Jo mu är jag på gång igen efter att ha varit dunderförkyld i nästan två veckor. men nu är det full rulle fram till start!

Hur går det för dig?

vanm sa:
Strakka sa:
Vill bara meddela att tröjorna levereras till mig på tisdag! :)
Strålande! Blir skoj det här, hur går träningen Strakka?

Ja två veckors förkylning är inte roligt. Nu är det bara att slipa formen kvar. Ta inte i för mycket nu, så du blir skadad.

Tillbaka
Topp