Alternativa användningsområden för cykelslangar

I min värld är en skrotsamlare en person som mer aktivt samlar på sig skrot och vill ha skrot. Jag vill inte ha skrot men får det genom en kombination av lättja och av att slangarna går sönder. Dessutom skulle nog en skrotsamlare inte så villigt ge bort skrotet. Har svårt att tro att en myntsamlare t.ex. gladeligen ger bort sin myntsamling. Åtminstone är det så jag tolkar ordet.

I min värld är en skrotsamlare en person som mer aktivt samlar på sig skrot och vill ha skrot. Jag vill inte ha skrot men får det genom en kombination av lättja och av att slangarna går sönder. Dessutom skulle nog en skrotsamlare inte så villigt ge bort skrotet. Har svårt att tro att en myntsamlare t.ex. gladeligen ger bort sin myntsamling. Åtminstone är det så jag tolkar ordet.

Okejdå.... "Den ofrivillige skrotsamlaren?"

vi som tar vara på material som kan vara bra att ha framöver balanserar ju på en rätt slak lina. det gäller att hålla det på en användbar och hanterbar nivå. annars blir man en skrotsamlare.

det kan t ex vara att klippa bort och spara en bit rostfri plåt från diskmaskinen som går till hävderna. eller ta vara på dess skruvar och kanske någon packning.

när det gäller utbytta slangar med punktering lagar jag dem direkt efter hemkomsten och lägger ned dem i ramväskan eller ryggan så det finns en tät att byta med nästa gång det händer. åtta-tio lagade punkor kan det finnas i vissa ex, men till slut får man kassera pga någon ventilnära punka, eller alltför nära en tidigare lagning. eller explosion. men på en av mina cyklar vet jag att ena ursprungsslangen från 1968 fortfarande sitter i:)

kasserade slangar har jag några stycken i soputrymmet att använda materialet till sådant den här tråden handlar om. det brukar inte hinna lagras några större mängder.

Klipp i typ 2cm långa bitar för att stödja vrickat fingrat med sin granne, otroligt mycket bättre än tejp. Var hela lagets väskor när jag spelar UV-rugby :) Min coach ska ha kredd för att visat mig detta.

Tål gummislangar UV-ljus i längden btw?
butyl ganska bra, kan bli lite torra och eventuellt glansiga i ytan med tiden, typ några decennier.

latexslang i fria luften blir torr, svullen, sprickig efter rätt kort tid, högst några år. ungefär som sidan på vilket tanvall-däck som helst.

latexslang tål inte hänga framme i mitt garage t ex i väntan på laging. där tycks processen gå snabbare. vad som skadar dem har jag funderat på. där finns elskåpet, lite svårtända lysrör, en stor kompressor, ett kylskåp med drickat, värmeväxlaren till fjärrvärmen, förvaras en takbox i glasfiber, ett par gummibåtar och deras motorer och tillhörande dunkar med alkylatbensin, ved till öppna spisen och grillen, en batterigräsklippare och diverse preparat och verktyg till trädgården t ex npk-gödsel i plastsäck, sedan salt till garageuppfarten, en däckbalanseringsmaskin, ett antal stängda färgburkar, längdskidor och stavar, ett tiotal cyklar vars däck inte far illa, och likaså med vinterdäck resp sommardäck till familjens bilar.

livets små gåtor.

butyl ganska bra, kan bli lite torra och eventuellt glansiga i ytan med tiden, typ några decennier.

latexslang i fria luften blir torr, svullen, sprickig efter rätt kort tid, högst några år. ungefär som sidan på vilket tanvall-däck som helst.

latexslang tål inte hänga framme i mitt garage t ex i väntan på laging. där tycks processen gå snabbare. vad som skadar dem har jag funderat på. där finns elskåpet, lite svårtända lysrör, en stor kompressor, ett kylskåp med drickat, värmeväxlaren till fjärrvärmen, förvaras en takbox i glasfiber, ett par gummibåtar och deras motorer och tillhörande dunkar med alkylatbensin, ved till öppna spisen och grillen, en batterigräsklippare och diverse preparat och verktyg till trädgården t ex npk-gödsel i plastsäck, sedan salt till garageuppfarten, en däckbalanseringsmaskin, ett antal stängda färgburkar, längdskidor och stavar, ett tiotal cyklar vars däck inte far illa, och likaså med vinterdäck resp sommardäck till familjens bilar.

livets små gåtor.
?

Jag tolkar det som att man utan problem kan ha dem ute i ljuset i 24/7 applikationer. Kul, nu skall jag se om det går realisera en ide jag fick!

Buskstös som sagt. Både att använda häftpistol och att knyta. Ibland blir de spröda men då byter man bara.
Screenshot_20210522-115933_Gallery.jpg

Idag en som jag tror unik användning av en cykelslang. Band fast en fyra meter lång stege på windsurfingkärran med en racerslang, och cyklade ner till en av mina sommarstugor och tvättade en husvägg. 'Höll stegen i högerhanden och hela härket efter mig.
Varför jag gjorde så? Jo, jag är så kort, se.

Tillbaka
Topp